woensdag 11 juli 2018

Edinburgh => PeterHead

De stroom mee vanuit Queensferry was een vereiste, op zondag gingen we rond 1000 de haven uit. We werden vergezeld door veel zeilboten die begonnen aan hun zondagochtendwedstrijd. Wij hesen de zeilen en gingen met zon richting oosten. Na een uurtje konden we vlinderen en hadden al direct veel profijt van de neerhouder en de bulletalie die we beiden gebruikten. Op de B41 hadden we grote handigheid in vlinderen, hier heb ik enkele zaken aangepast waardoor we sneller zijn. We gebruiken nu de ‘Code 0’ schoten en heb een ‘klapblok’ paraat. Dit scheelt een aantal handelingen. 
Het loopt prachtig, lekker in de kuip met zo’n zonnetje en in de korte broek. Na een uur of 3 vlinderen gaan we meer richting Noord. We zetten de Code 0, zo’n 7’ wind ideaal dus. Sinds de Azoren zijn we altijd actief aan het zeilen, dus wisselen van tuig als het kan om maximaal te zeilen. 




Na uren met dit zeil te hebben gevaren en zo’n 8-9 SOG moet het zeil eraf, jammerjammer. Maar 15’ waren wind is het maximum, hoger is de kans va het scheuren te groot.....da’s jammer. Hierna gaat de Code 0 er nog wel 2 keer op en af. Uiteindelijk gaat er 1 rif in en horen we van de Iskander dat Aberdeen GEEN jachten meer toelaat. Geen faciliteiten en te druk met beroepsvaart, het eerste klopt het 2e is bullshit. Onze instelling PeterHead (soort den Helder, veel zeemeeuwen en grauwe doodse bende) is het doel. 
Na het 1e rif komt ook het 2e en als ware wind tikken we de 27’ aan. We lopen als een speer, gebruiken de ballasttank en de banken gaan in comfortstand. Nu maar treinen naar PeterHead.......maar het duurt en duurt, mijn ETA was 0800 maar het wordt zo’n 1300. Door de naar pal noord gedraaide wind en de stroom van het tij en de windstroom die de noordenwind generereert is het beulen geblazen. We veranderen het wachtschema iets maar komen uiteindelijk zeer uitgerust aan. 



Details van de tocht, ik heb vaak de preitaart gegeten (rook hem ook door de koelkast) en zo’n pilothouse moet vaker geventileerd worden :)!!! Maar uiteindelijk was de taart super en aten we ook na aankomst met Renee en Jan Willem van de Iskander er nog van. We hadden een natte tocht: 
A) doucheluik stond open, heb ik na uurtje al dicht gedaan
B) toen ik een extra fleece ging pakken bleek ook het andere Luik open.......dan komt er toch echt water binnen
C) dorade, had ik niet dicht gedaan.........da’s niet handig
D) het raampje met wat druppels bleek in het niet te vallen met alle andere nattigheid.
Maar, we genoten van de wasmachine.......zooi handdoeken was zo droog en ook de ontvochtiger had na een nachtje alles weer droog. Handig allemaal. Morgen maar eens alle luiken droogsoppen en de boel aankant maken.

PeterHead, had een prachtige langssteiger voor ons en ook de Iskander stond ons op te wachten. Na vastleggen begonnen we aan de koffie en ook ging de preitaart even de oven in en zo zaten we uren te kletsen. Renee en JW dachten dat we slaap hadden, hahaha wij komen altijd uitgerust aan. Ook nu! Renee nodigde ons uit om ‘s avonds bij hen te komen eten. Dianne en ik maakte het schip nachtkaar, namen een douche en gingen even door PeterHead wandelen, ondanks de 5 km wandelen is het centrum vreselijk. Een mooie supermarkt maakt veel goed, ook de zeer aardige havenmeester is top. De laatste uren op zee had ik al een huurauto gereserveerd (in Queensferry was dat mislukt). Hier kunnen we op woensdag een 208 huren voor 2 dagen, 70Pond. 

De Iskander vertrekt dinsdagochtend op haar gemak, verwachting is veel motoren naar de Orkney’s. Wij blijven nog een paar dagen om het achterland te gaan bekijken en zien de Iskander nog voor een biertje komend weekend. 








Geen opmerkingen: