zondag 15 juli 2018

2 dagen toeren met huurauto P208

Om 10.00 uur kon ik bij Petershead Esso station de huurauto ophalen, na de normale papierenuitwisseling en invulling van details kreeg ik de key’s van een bijna nieuwe handgeschakelde 208, gelukkig in het Oranje! Keep Left is een van de kreten waar ik in mijn hoofd mee wegreed, het is even wennen linksschakelen en ook nog linksrijden.
We maken nog even schoonschip en beginnen dan aan onze tocht via de coastal Road richting Inverness; het begin van het Caladonisch canal. Een autotocht van 150 mijl. Het doel is niet om er te komen, maar om via leuke plaatsen Schotland te leren kennen. We maken een prachtige tocht door veel mooie dorpen, allen gebouwd volgens het lint-principe. Dwz alles langs de weggebouwd. Ook hier stoppen we bij diverse havens, konden we er wel komen of niet. Vanzelfsprekend zijn het veelal klassieke vissershavens waar nog een paar vissers liggen. We wandelen door diverse dorpen en genieten van de sfeer.
In de middag gingen we op zoek naar een grotere stad Elgin, hier had VdP een call en zat rustig voor een Cathedraal uit 1250 (ruïne). Het was een gezellig dorp waar we een heerlijke ginger-tea dronken met scone met Cream & Marmalade.
Na deze stadswandeling had Dianne als navigator voldoende vertrouwen in het ‘linksrijden’ en gingen we dwars door Schotland terug. Veelal over wegen waar we zelden tegenliggers kregen. Vaak verbazen we ons over de zeer grote goed verzorgde akkers en ook de kleine ‘velden’ omringd door een wal van ‘zwerfkeien’ .
In PeterHead bezoeken we nog even een geweldig mooie supermarkt en komen voldaan op het schip aan. De haven heeft enkele passanten meer een Belg, Duitser, Zweed.
De haven van Macduff, geen jachten..

Cullen

Elgin Cathedral (entree 7,50 pond)

Dag 2 beginnen we met een ‘nieuwe’ lus door Schotland. Nu gaan we de binnenlanden in richting Inverurie en Alford. (We volgen in grote lijnen een route uit onze reisgids) en vervolgens bezoeken we een Castle bezoeken en ‘stone-circle’. Het stadje Inverurie was gezellig, de eetcultuur is matig maar uiteindelijk scoren we een gezellig tentje en geven ons over aan een Schotse lunch. Zo’n lunch die je voor de helft opeet, zo niet dan verwordt je zoals veel Schotten .... een dik padje.
De Stone-circel, de Easter Aquhorthies Stone Circle was niet ver van Inverurie, volledig intact zo’n 3000 jr voor Christus. Indrukwekkend naast de 11 manshoge keien ook een altaar en dit alles binnen een opgehoogde wal van keien; dwz een van de stenen was op zij gelegd. Toen wij er plaatjes schoten gingen 2 middelbare dames volledig op in het liefkozen van deze stenen (op blote voeten). Welke sekte dit was weet ik niet maar, vol overgave in iedergeval. Tijdens de wandeling naar de Stone-circle zagen we hoe ontzettend fraai het landschap is, weer een totaal andere kijk dan vanuit de auto.

Je bent niet in Schotland geweest als je geen Castle hebt bezocht.  Onze laatste excursie, al zijn we niet zo van de castles’s e.d. bezoeken was het Castle van de Forbes, het enige roze Castle. De rondleiding ging door alle kamers en alle namen van de hele familie hoorde we vaak, zo ook de schilderijen. Natuurlijk was er een kiltkamer met de ‘ruit’ van de Forbes. Enkele leuke details waren dat het Castle in 2 fases gebouwd was, het bovenste deel veel later en dat is ook z’n meter breder dan de onderbouw. Boven was er de ladies-room met stoelen waar de meisje op moesten zitten om RECHT te leren zitten, een ervan was ‘scheef’ naar voren. Die stoel was om je straf uit te zitten als je niet rechtzat... Verder was het fraai om te zien hoe het ‘vakantiehuis’ eruit zag.

2 stoelen, de voorste is het strafstoeltje ...

Naar Ruud heb ik nog een plaatje van een ‘Castle for sale’  van een makelaar gestuurd, mooi object voor ‘ontwikkeling’.

Na deze  laatste excursie werd ik weer via binnenwegen naar PeterHead gestuurd, prachtig land en omgeving.