De boot

We varen sinds 2018 met een Breehorn 48. Het is de derde Breehorn 48 die is gebouwd en de eerste met een pilothouse. Het ontwerp is van Simonis Voogt. Vanwege de pilothouse is de opbouw door Simonis Voogt iets aangepast. Op lange stukken in koud weer, kunnen we binnen zitten, navigeren en hebben we fantastisch zicht. Een stoere boot, ook voor koude gebieden. 
Ook hebben we een helmstok, zodat we toch genoeg ruimte hebben in de kuip. Een heerlijk schip en met een 'ondiepe' kiel van 2 meter kunnen we toch op bijna alle plekken komen die we willen zien. 

Salcombe 2019








2018 Stavanger
Zeerob haalt de Stad Amsterdam binnen  tijdens de tallshipsrace met
Annick zwaaiend aan boord







Bouw 2017-2018 Zeerob


Keuze:
We kozen een pilothouse voor lange tochten en een 2 mans crew. De Breehorn 41 vonden we qua schip ideaal, heerlijke zeiler en gezellig interieur. Dit, maar dan met een pilothouse. Een schip kopen, nieuw of gebruikt, is een mooie ervaring maar het bouwen met Team Breehorn is een unieke kans en ervaring. We laten InaMatt het interieur ontwerpen dat Breehorn geheel conform de sfeer en stijl bouwt.

Naast gezelligheid in de haven is ook fit blijven tijdens lange tochten belangrijk. Op onze tocht naar de ideale boten spraken we een aantal Bestevaerzeilers, na deze gesprekken waren we overtuigd van een pilothouse. Maar de community van de Breehornzeilers en het fijne van een polyesterschip deed ons besluiten om te kijken of er een Breehorn Pilothouse ontwikkeld kon worden. En jawel, ze is er! voor ons een groot succesnummer.

Breehorn 48 nummer 3
Waterballast, 800 liter links/rechts dmv drinkwater
Diesel 550 liter SB, aansluitingen met kranen voor de aan/retourleiding, per kachel een aansluiting
Drinkwater (zonder ballasttank) 550 liter BB
12 volt voor o.a. navigatie instrumenten
24 volt voor overige systemen
220 volt vanuit een Victron 3000

Zeilgarderobe
Grootzeil , de Vries Sails, 4 reven met oranje top (2021)
Kotterzeil, furler hand Selden vast (2020)
Genua, furler electrisch Selden 
Code 0
Gennacker

Lopend wand:
uitgevoerd door:
RakeRigging.com
Shackleshop.com

Navigatie:
Raymarine, 
Plotter, AIS-B, VHF, Stuurautomaat met Jeffa Motor
Navtex
Radar op Paal

Communicatie:
SSB Icom802 , VHF, IridiumGo
2 VHF antennes, radarpaal en top van de mast (uitwisselbaar)
2 Internet & 1 maal 4/5 G antennes op de RadarPaal
Iridium antenne op RadarPaal

Stroomvoorziening:
Watt&Sea Pod, sb naast roer
Dynamo 24 Volt 110Ah
Dynamo 12 Volt 50 Ah
4 Zonnepanelen op Pilothouse
Wallstroom via Victron 3000

Accupakket:
2 Littium  300A beide 24V
2 AGM 160 A boegschroef/ankerlier 2 maal 12V
Lood 75A 12 V 

Motor:
Yanmar 80 Pk
Boegschroef 160Vetus

Warmte:
CV, radiatoren & Webasto CV
Dickinson wand

Stuurinrichting:
Helmhout
Jeffa stuurmotor
Jeffa Roerkoning & Blad
Hydrovane stuurautomaat
Raymarine stuurcomputer
Raymarine afstandbediening


Geen opmerkingen: