woensdag 5 juli 2017

Santio - St Petersburg

Doordat we 's ochtend om 0400 weg wilden was alles al gereed en dus waren we uitgeklaard. De nacht had het veel geregend, lekker liggen in het schip. Dianne had ieder uur de klok gezien van spanning, Russen......We voeren prachtig weg, werden nog even opgeroepen ivm "shalow water', maar al gauw had men door dat we de zaak onder controle hadden. Bij de Russische grens was het 2 maal oproepen op 16 en 68. Je verwacht een reactie maar helaas geen, toch vervelend gevoel. Zo kijk je uren om je heen waar die coastguard is die je wil verhoren, nou.... de hele reis geen bezoekers gehad. We zetten de fok bij en de motor draait rustig op zo'n 1800 toeren, we lezen en om de beurt hebben we wacht. Ik mail wat/sms wat en haal een weerfile binnen, blijf je lekker bezig. We kruisen 3 scheepvaartroutes die we netjes haaks steken, in de middag ligt een coastguard op ramkoers. Geen AIS, groot grijs schip, dreigende positie! Gelukkig hebben we een anker voorop voor als we een krachtmeting moeten doen. Deze is niet nodig, men draait de boeg en vervolgt koers. Spannend moment op deze Finse Golf. De dag wordt mooi, zon en een lekker windje. Voor Kronstad roepen we nog even de coastguard op en komen mooi rond 1600 bij de douane aan. Vladimir ons Russische contact had ik al gesmst wanneer we aankwamen, 1 uur voor de tijd nog even via de telefoon en iridium een update. Aangekomen bij de douane staat Vladimir te zwaaien waar we moeten liggen, krijgen direct 2 douane mannen aan boord We vullen samen met Vladimir enkele formulieren (3) in en daarna gaat Dianne naar de paspoortcontrole. De 2 mannen van de douane kijken werkelijk in ieder luik. 2 man en ik door de hele boot met zaklantaarn en dat in 20 graden plus...... een grote bende maar in 10 minuten waren we rond. Hierna ging ik naar de paspoortcontrole, op onze crewlist stonden NIET onze geboortenamen, stomstom. Een roepnaam kent men hier niet, even overweeg ik of ik niet Robertus moet heten.....mooi toch. Zou het leven een stuk makkelijker maken.
Na de paspoortcontrole maken we nog 2 documenten in orde, teken ik de diverse lijsten en ga samen met Vladimir naar de douane. Oud en oud is het foute woord. Korte omschrijving, 1e verdieping, kantoor 1,5 bij 1,5 meter. Geen deur is even hoog, geen kozijn hetzelfde, 4 soorten zeil op de grond, bed in de hoek met koelkast, magnetron en airco. We moeten weer terug om foto's van de boot 3 stuks, motornummer en VIN van de boot te maken. Terug wordt alles in de computer geladen, geprint en in een ordner opgeborgen. Ik krijg 1 document met 2 stempels terug. Wij zijn dit jaar nummer 67. Vladimir helpt zo'n 60 buitenlanders per jaar door de douane. Hierna wordt er met de haven gebeld in St Petersburg, maten van de schepen geven we door en de havenmeester wacht op ons. Zo'n 2,5-3 uur varen, we hebben een prachtige box midden tussen de grootste 'polyester motorboten'. De havenmeester Alexander is zeer vriendelijk, geeft ons passen en brengt ons rennend naar de douches, wc's en WiFi. De wc's en douches zullen we niet gebruiken gezien het niveau en de lucht, brrrr. De bewaakster vraag waar we vandaan komen en zoekt dit op haar smartfone, daarna vraagt ze de plaats en wijzen we Muiderzand aan. Leuk zo'n contact even. We wandelen langs de Neva en kijken naar een "love Sydney" feest, mooi uitgedoste mensen. Leuk om te zien hoe trots men kan zijn op elkaar. De discotent heeft een lekkere beat, daar gaan we wel door heen slapen.
Roboot & Stormvogel vertrokken vanuit een ander douane eiland zo'n 95 ' van Kronstad, om 2300 liep men binnen en morgen gaat men door.
De aanloop van st Petersburg is prachtig een grote/brede stad met prachtige bruggen worden steeds zichtbaarder als je naderbij komt.  De hovercraft en de punt 50 op de Russische douaneboot ga ik nog fotograferen.
Morgen gaan we het meemaken hier in St Petersburg. We zijn er al achter dat vrijwel niemand Engels spreekt en we de tekens ook nauwelijks kunnen lezen...
Vladimir helpt ons inklaren, prima kerel, scheelt veel ellende

Even een cruiseschip rammen :).
 Lijkt mij gaaf om zo even je hovercraft te parkeren
rotzooi na douane

Helena zei

Lieve Robert en Dianne.Het is hier nu vijf uur. Ben net terug van eenglaasje tonic op het terras onder aan de Dommel samen met Manon Had Trudis haar opgedragen.... Prachtig weer maakt de stad vol toeristen. Dear Leo bleef even alleen en heeft een zware longontsteking. Moet nog zes dagen aan de zware medicijnen en rusten . Is bezorgd over het lot van de Helena...vandaag zijn we 59 jaar getrouwd, dus heb ik bloemen gekocht. Wat een geluk dat we nog samen zijn en zo,n fijn koel huis hebben. We maken er het beste van en zijn elke keer blij,met jullie blog. Veel lieve groeten. In Nederland is het prachtig weer , dat is wel heel fijn wanneer je niet weg kunt.
Jullie blog heb ik twee keer voorgelezen en dat was ook voor Leo heel fijn om naar te luisteren.Kus, dag Mapa