zondag 23 juli 2017

Ruhnu-Kuresaare op Saaremaa

Ruhnu, 0800 vertrek, velen zijn ons al voorgegaan Wij willen niet voor 0800 weg als t niet hoeft, bij Finnen is dit duidelijk anders. We gaan om de westkant van ``Ruhnu`' `noordwaarts, een tocht zonder wind.....we spelen wat met grootzeil/code-0 en de windvaan, toch blijkt de toch voor zo'n 60% op de motor te moeten. Hiermee gaat het gezegde weer op: als je als zeiler ergens wilt komen dan is de motor 50% van de tijd nodig, eens. Zeilen is bij ons belangrijk, doch doelen halen en het reizen met de boot is key.
We lopen Kuresaare aan door een zeer smalle geul van zo'n 4 km, duidelijk uitgebaggerd voor jachten. Bij aankomst staat de havenmeester ons op te wachten en mogen we eerst diesel tanken. Hierna onze eerste actie op de hekboei, verloopt professioneel. De havenmeester is bekend om zijn vriendelijke blik en hulpvaardigheid. We huren voor de volgende dag 11.00 een auto en gaan wandelend het stadje verkennen, gezellig en mooi centrum waar je veel gerestaureerde authentieke huizen tegenkomt. We hadden al gelezen dat er elk jaar een vermaard operafestival is in het fort en dat blijkt net net nu te zijn! We lopen het fort op en kunnen nog net 2 tickets voor de Opera van morgen, mogen kiezen tussen 90-130 euro per kaartje. Wij als Opera kenners kiezen voor 90-; bril op dan kunnen we het zien en natuurlijk horen. Het is een gala avond, maar Dianne vraagt naar de dresscode en een korte jurk en pak is ook prima. Hierna belanden we op een terras, waar we ons te goed doen aan een glaasje met kaasplankje, wat is het leven toch goed :).
De apotheek was open waar we gelukkig voor mij anti-mug `voor de prik en erna' konden kopen, ik heb een aantal prikjes van mijn vrinden.....het jeukt!! Terug op de boot besluiten we om ons te trakteren op een heus dinertje bij de lokale Italiaan, lekker en gezellig tentje waar we een kleine salade en jawel een kleine pizza bestellen. Qua pizza's kan men nog iets leren, al is hier een pannenkoek met pizza ingrediënten wellicht beter, iets wat de lokale bevolking veel neemt.
De haven heeft alle faciliteiten en is dan ook top ingericht op passanten, water, stroom, diesel, wc, douches, sauna, restaurant alles wat je bedenken kunt.  Er ligt 1 Nederlandse Victoire 822 voor ons, helaas treffen we geen bemanning in ons verblijf op Kuresaare, de zon staat tot laat in de kuip waar we volop van genieten.

Kuresaare, een dagje eiland. Via FB kreeg ik al een hint op het huren van een auto, dank Jan Willem. We rennen vanochtend met veel DEET op richting Roomassaare (de andere jachthaven bij Kuresaare.. Helaas is het verder dan we dachten en draaien om bij het vliegveld, leuke tocht door natuur en een mooie buitenwijk. 8,5 kilometer in de benen en ook nog een brood gescoord, top start van de dag. Kuresaare is duidelijk een populaire stad onder de rijkere Esten. We lopen langs supermoderne, grote huizen die je zo in een Nederland zou kunnen tegenkomen. Ook de auto's zijn daarnaar.
Om 1100, gaan we met de auto (Nissan voor 40,-/dag) richting attracties. Doel is om de krater van een meteoor te bezoeken, duidelijk is dat we niet de enige zijn. Indrukwekkend is het gat van 110 meter dat ontstaat als er een kei van buiten de dampkring op je land terechtkomt, we lopen tot diep in de krater. Vanzelfsprekend is er "handcraft', is het kunst of huisvlijt.... hier zien we alleen gehaakte kleden, handschoenen etc. We kunnen er helaas niets vinden waar we de kids mee zouden verblijden. We blijven even op het terrein en vervolgen onze weg naar de Windmills, leuk om door het land te rijden wat overigens alleen maar bos is met af en toe een gehucht of huis. Is het mooi of is het saai, dat is aan de bezoeker. Wij vonden het mooi maar wel eentonig. De windmils vonden we en ook een windmill geïmporteerd vanuit Nederland, onze windmolens daar draait alleen de kop van en bij de Estlandse de gehele romp. De Nederlandse windmolen is krachtiger, ze werden gebruikt voor brood en men had ze gebouwd op een hogerpunt in het land wat in de bouw 1 etage scheelde.
De lunch was een heerlijke pannenkoek met kopje thee, de sfeer van deze attractie 3,50 pp, was gezellig en ontspannen. Hierna was ons doel de noordpunt, hier komen we via een grindpad bij een 'verlaten' haven waar 1 vissersbootje ligt en een 'oudere' aan wal.... te vergaan. Het pad vervolgen we want er is een klif van z'on 21 meter hoog, en jawel als de weg stopt zijn we bij het klimpartij waar we rondlopen en genieten van de natuur en het uitzicht, omdat we voldoende water zien is het beklimmen van de uitkijktoren niet aan ons besteed.
OM 1500 besluiten we voldoende toerist te zijn geweest en gaan richting stad om te chillen op de boot, om 2000 is het Opera. Na een bezoek aan een Maxi markt waar ook bier, wijn en water wordt gekocht (we hebben nu een auto) komen we op de boot en chillen tot etenstijd. Door de kostbare kaartjes eten we 'winterkost', wortelen met ui en aardappelen. Vlees is ivm de kosten achterwegen gelaten , hahahaha. (Je hebt hier niet zo veel keus  in groenten, maar wortelen kool en uien zijn overal.) Dus we eten wortels in allerlei variaties! Om 1915 laten we ons door de buren op de foto zetten en lopen opgedoft met meerdere boten naar de Opera in de burcht. In de burcht is een grote tent geplaatst met 2000 stoelen voor een 45 mensen tellend orkest en 40 man/vrouw tellend koor. Voor we binnengaan worden we ontvangen in een gave ruimte waar we met een glaasje wijn ons vergapen en verbazen over de kleding, heerlijk! De dames zijn er over het algemeen prachtig uit, veel in het lang, maar ook veel prachtige korte jurken. De schoenen krijgen over het algemeen minder aandacht (zelfs vaak sneakers onder een lange jurk en ik heb niet kunnen zien dat iemand schoenen wisselde!). We hebben geen smoking gezien, de heren vaak in een gewoon pak of erg gezochte combinaties.
We zitten op rij 39, dat is 11 van boven waar we prachtig zicht hebben op het gehele gebeuren. We genieten van de entourage, de sfeer, muziek en zang. Top avond. Na afloop gaan we nog een biertje nemen in de pub waar we als laatste weggaan, er waren maar 5 gasten hoor, en besluiten ons 12,5 jarige trouwfeest toch te vieren. We appen de kids ivm safe the date, en krijgen per omgaande leuke en lieve berichten terug.

Prima karretje!

Krater, ontstaan door ingeslagen meteoriet
Attractie: windmolenparkje

Ook hier systeembouw..

Avondje uit in 'gala'.

Helena zei

Lieve Robert en Dianne, Wat er een gezellige lectuur bij het ontbijt. Dankjewel ! De laan met mooie huizen die je beschrijft hebben ze misschien wel in elke stad, soms dorp net als Wassenaar en Vught, maar wij hebben een bijna zelfde bewandeld toen we met de boot en Hamburg waren en Torsten en tante Liesje ons de chique kant van Hamburg lieten zien.. De arme kant van een wereldstad zoals Rotterdam en Amsterdam ziet er heel anders uit maar is zeker zo interessant. In Rotterdam hebben we samen door zo,s gedeelte gelopen op een zondagmiddag. Waar geen industrie meer is te bekennen, maar creatieve achterblijvers elk hoekje hebben omgetoverd tot eettentje of tattoo winkeltje. Na een snikhete wandeling ben je toch weer blij in de gewonere wereld terug te zijn. We hebben hier prachtig weer en in huis is het stil nu de bovenbewoners zijn vertrokken.
De Familie Olthof verhuist binnenkort en zij hebben op de bovenste verdieping van een complex in de binnenstad een flat gekocht.,we krijgen dus aan twee kanten nieuwe buren. Johanneke Schavemaker zien we ook nog wel een keren vertrekken, Het lijkt mij ook helemaal niks om moederziel alleen in zo,n somber huis te wonen. Wij zijn maar wat blij, dat we hebben wat we hebben en hopen daar nog een mooi tijdje je kunnen wonen.Ik ga nu vlug weer aan de gang want om een uur of twaalf of later zal zij alweer terug zijn in Den Bosch. Manon had al een grotere auto gehuurd om hen op te halen. Manon in een fantastische meid, die kan de hele wereld aan en haalt ook nog prachtige cijfers . Nu gaat zij binnenkort naar de universiteit om net als Eric rechten te studeren.
Wij wensen jullie een heel mooi vervolg van jullie vaarreis. Blijf gezond en voorzichtig.veel,liefs, dag Mapa