dinsdag 25 juli 2017

Estland-Letland Saarema-Ventspils

Ventspils, de belangrijkste havenstad voor Letland. Lees de Wiki en je ziet wat het hebben van een ijsvrije haven met je stad doet. Ventpils is een Hanzestad en dat is dan ook een van de redenen om het te bezoeken. De tocht zo'n 66 mijl is 75% op de motor en de laatst 3 uurtjes zeilen we al  vlinderend, heerlijk naar deze stad. Aankomst om 20.00 in een bijzondere vissers/werkhaven, we zijn het 10e jacht. Er liggen 5, later blijkt 6 nationaliteiten, we liggen nl. naast een Ier uit Gaybay, dat is aan de westkant van Ierland (wel echt eindje sturen) met zijn Dehler 39. Het schip ligt thuis aan de moorings, echter hier vloekt hij over het 'voor aan de wal' en achter aan de mooring, heeft hij ook mastworp in......Hij snapt echt niet dat voor ons een mooring (voor aan een boei aanleggen) of achter aan een boei voor ons allebei drama is :). Morgen wil hij de lijn met een dinghy losmaken...  Met Dianne overlegt hij zenuwachtig het wegvaren, 0600! Hij is bang tegen ons aan te vallen als het waait, dus ik geef hem 1 extra grote bal om dat te doen, jawel met brede grijns. Ook bied ik aan om op te staan en te helpen, zo gezegd zo gedaan.....doch hij is al los!!! De  havenmeester was opgestaan en had geholpen, hoever kan betrokkenheid gaan dan wel het serieus nemen van je vak, chapeau!

Onze aanleg manoeuvre met 'andere' mooringhaak (RVS Haak van 1 meter met oog aan de ene kant en haak aan de andere) ging vlekkeloos en we genieten van deze haven, gewoon Top. Alles wat je kunt wensen is er water, stroom, douche, wasmachine, fietsen huur (5,-/dag) en een soort van 'drank/eet tentje'. Ventspils verdient het om vaker aangelopen te worden, aanloop is very easy. (Noot Dianne: Top is wel een beetje overdreven; het is een industriële haven, maar met een fiets ben je zo in de mooie stad/bij een supermarkt). Op 200 meter van de haven begint het strand, breed en vol met omkleedhokjes en her en der een strandtent, super om te zijn. Morgen gaan we hardlopen over het strand, 's avonds zitten we tot laat met biertje de sunset te beoordelen. Deze sunset (ik zie er minder dan Dianne met haar wachten) is prachtig zeer fraaie kleuren, begrijp nu ook sommige aquarel schilderijen. Vanuit de haven is er een pad door/langs de kust door een prachtig natuurgebied, schitterend fietsen, wij zijn een uurtje rond gefietst en hebben genoten van de omgeving. We kwamen langs een grote natuurcamping met lang klein dieselspoor, een groot waterparadijs en zo meer vertier. Alles schoon en zeer fraai aangelegd, een lust voor het oog en om er te mogen vertoeven. En als we even staan te kijken waar we zijn stopt er een scooter met een jonge vent die vraagt of hij ons kan helpen...

De dag beginnen we met een kop koffie en rit op de fiets naar de stad, zo'n 3 km verder. (We wisselen snel de fiets, die van mij is beter voor vrouwenbillen, ik had nummer 20). Om de economie te steunen huren we fietsen en zien onderweg al de bekende parken/bloemen. Opvallend zijn de vele koeien in alle soorten en maten en met diverse thema's; ik app Ron er ook een door, het politie-koetje. Vandaag hebben we als doel om allebei de kapper te bezoeken. We lopen tegen een kapsalon aan die er hip uitziet. D kan geknipt worden maar ze doen geen heren. Ondertussen wordt er wat gebeld en vanmiddag om 15.00 uur kan Robert hier ook geknipt worden. Superaardig. Op mijn IPhone zoek ik op wat 'uitdunnen' is en zo maak ik duidelijk wat er moet gebeuren. Een dame spreekt een beetje Engels de anderen Russisch. Wassen, knippen, föhnen, en wax voor 10 euro! Zo goedkoop ben ik de laatste 25 jaar niet geknipt!
We verkennen Ventspils verder, een mooi Raadhuisplein, Lutherse kerk, een markt met markthal. Het ziet er allemaal prachtig en verzorgd uit en sommige stukken zijn zelfs weer hypermodern. Na een lunch bij het Raadhuis (Ned. Prijs..) mag Robert. Er staat een stevige dame voor hem klaar die hem onderhanden neemt. De tondeuse gaat lekker z'n gang en R heeft nu een mooi Lets achterhoofd! In de kapsalon zit ook een nagelstudio dus terwijl ik zit te wachten laat ik even mijn nagels doen, duurt een stuk langer dan R's haar! Met frisse hoofden en prachtige nagels zoeken we de fiets weer en fietsen langs de prachtige promenade, de burcht en andere bezienswaardigheden richting de haven.
Onderweg doen we vlakbij de haven nog een supermarktje aan maar de keuze daar is dramatisch. Dus R afgezet bij de boot: hij wil poetsen en dat moet je natuurlijk nooit tegenhouden en ik op de fiets terug naar de stad naar de 'Rimi' hypermarkt. Zo lekker om te winkelen in zo'n mega supermarkt waar ze allemaal lekkere dingen hebben na de vaak zeer eenvoudige (super)marktjes. Het vertaalappje komt goed van pas, had bijna weer crème in plaats van yoghurt, ander vlees dan ik wilde etc. Terug met een volle tas met lekkere dingen. Op een zeer schone boot (volledig afgespoten/gesopt) borrelen we in de kuip... Vanavond maar 2 schepen extra in de haven een Deen en een Fransman, jawel weer meer internationale gasten.

Na een heerlijke maaltijd kip (lekker gekruid), Bimi, en gekookte aardappeltjes met mosterd en onze inmiddels favoriete yoghurt (crème brulee/perzik). We genoten beide van dit lekkere eten. Hierna aan het bloggen en toen nog een uurtje fietsen en genieten op het strand.

Ventspils met recht een fijne stad en verblijfsgelegenheid. En ook leuk dat Meinders weer een mooie CFO job heeft!

Helena zei

Lieve Dianne en Robert, Vandaag jullie kaart ontvangen. Dankjewel, hij mag nu tegen een engeltje op de melkkast leunen!! Strakjes kwamen Trudis en Eric samen met Manon en Milou op de koffie.Op de telefoon zingt Frederieke met haar mooie stemmetje. Beetje meer lucht komt nog wel. Het is echt een heel creatief meisje. Dat is soms nog niet eens gemakkelijk wanneer je jong bent.
Wij maken het goed. Leo is weer aardig actief en het kindergewichtje begint alweer een beetje te verdwijnen.
We genieten van jullie beschrijving van stad en plein en zien daar straks nog wel een boekje van gemaakt worden. Leo heeft reisplannen en gaat die nou voor mij op een rijtje zetten zodat ik alvoorpret begin te krijgen.