zaterdag 29 juli 2017

Gdansk 27-29 juli

Lennard en Kay arriveren in de stromende regen. We liggen pal in het centrum aan de kade waar we veel bekijks hebben. Het schommelt fors door de rondvaart boten en de 'sportzeiljachten van de ORC regatta', alles komt met hoge snelheid langs. Gelukkig is Kay al tegen deze 'beweging' bestand. En dat blijft de rest van de dag zo. We zijn blij met  onze 'tent', of beter de verlengde buiskap bij ons. Die hebben we al jaren niet gebruikt maar komt nu weer goed van pas. We kletsen lekker bij onder de tent en later met de kachel aan in de boot! Len voelt zich gelijk weer thuis in zijn eigen 'appartement', we hebben een 'ventilator' zodat het er iets minder warm is. Alles leeg zodat het setje een eigen kamer heeft om ook te cocoonen.
'S Avonds gaan we met de paraplu's Gdansk verkennen en vervolgens op zoek naar een eettentje. We liggen hartje stad en vanaf de boot stappen we gelijk het centrum in. Wat een prachtige stad! In de oorlog is de stad volledig platgebombardeerd, maar na de oorlog is het centrum volledig herbouwd, waarbij veel Europese architecten een rol hebben gehad. We lopen in straten die doen denken aan de Jordaan en de Amsterdamse grachten met alle geveltjes. Een eerste drankje doen we buiten onder de heaters, maar eten willen we binnen. We lopen verder en komen dan langs een tentje dat er erg aantrekkelijk uit ziet, Gault Miliau sticker op de deur... dat moet goed zijn. Voor we het weten staat Robert al binnen (we zijn er niet helemaal op gekleed met onze spijkerbroeken en gympen maar daar wordt niet naar gekeken, by the way ik had een hip dubbelkraagje...). We krijgen een fantastisch 6 gangen menu met passende wijn (een mini bob arrangementje)  voorgeschoteld waar we het nog dagen over hebben. De bediening is top, we krijgen bij vertrek allemaal nog een envelop met een mooie kaart en een potje home made humus mee..Gelukkig Poolse prijzen, was Top.
Als we klaar zijn is het droog! Terug naar de boot maken we nog een extra rondje om van de Gdansk by Night te genieten. Na een afzakkertje gaan we te kooi en om 0900 moeten we de krachten meten.

Vrijdag 28/7 gaan R en Lennard eerst hardlopen. Ze zijn snel terug, beide een PR op de 5,5km. Het is heet en door de stad loopt het net wat minder lekker dan over het strand. Als ze teruggekomen horen we dat we onmiddellijk weg moeten van onze plek, een hotemetoot moet op ons plekje. Ik, R, ben zo bezweet, herstellende zodat ik me laat wegjagen.....stom! Ik, D. bel mijn contact bij de haven waar we gisteren waren en die toen vol was. Nog geen plek. Hij doet wel een ander suggestie, maar die is ons niet helemaal duidelijk. Dus als wij dan ergens aanleggen in de haven is, is dat op een plek waar we niet mogen liggen. Wat nu...Er is namelijk een ORC, een internationale zeilregatta waardoor de marina vol is en vrijwel alle andere havens ook. De vrouwelijke havenmeester spreekt geen woord Engels; het enige wat ze duidelijk kan maken is 'nee'. . En de man die ik kan bellen is ook maar een passant, maar wel een heel vriendelijke. Een aardige Duitser komt naar ons toe vertelt dat hij om 14.00 uur vertrekt. Dat is goed nieuws. Voordat we dat de havenmeester hebben uitgelegd zijn we weer 10 minuten verder. De Duitser adviseert ons om haar een tip te geven. Dus 5 euro later is Robert de man en kan ze ineens glimlachen. De aardige passant komt er weer bij en bemiddelt, we mogen tot 14.00 uur blijven liggen op het tijdelijke plekje en dan naar de plek van de Duitser. De tip moet zij weer inleveren van hem!!! En je kunt in deze haven alleen cash en in in zloty's betalen...
Als we daarna heerlijk zitten te ontbijten komt de havenmeester ons duidelijk maken deze ze een plek heeft en dat we 'nu' moeten gaan verliggen.......??? Wij blij. Het is wel een bijzondere haven, er is maar 1 wc waar voor je steeds de sleutel moet halen, en er is maar 1 douche waarvoor je moet betalen maar dat is een soort invalidendouche met lage kraan en hele kleine boiler (lees steeds koud water). Wel is er 24 uur iemand om de haven te bewaken en t kost maar 8,50 euro per nacht.... En we liggen nog steeds hartje stad en zien vanuit de kuip alle zeilboten van de regatta, de rondvaartboten, kano's etc voorbijvaren.

En dan is het tijd voor Gdansk. De paraplu gaat mee; het blijft wat dreigend. Maar verder is het heerlijk weer. Als een echte toerist gaat we op zoek naar de Guldenpoort om de ' koninklijke weg' te bezoeken. Maar eigenlijk is het hele centrum prachtig. We slenteren door de straatjes, genieten van een heerlijke lunch, bekijken de Maria Basiliek en beklimmen de 420 treden van de toren voor een waanzinnig uitzicht! We kijken op alle gevels en kleurrijke huizen. Als we de hoogtepunten uit onze reisgidsje hebben gezien, hebben we t ook wel even gehad en gaan we weer richting boot, niet nadat we even langs de haven lopen waar alle wedstrijdboten liggen... Lennard en Kay koken aan boord. Heerlijke zulke gasten! Ze hebben 's ochtend al uitgebreid boodschappen gedaan en maken een heerlijke hartige taart met bladerdeeg, courgette, paddenstoelen, blauwe kaas, peer, noten  en een verrukkelijke salade.... Dat belooft wat voor de komende dagen!

D&R gaan 's avonds nog weer even de stad in om nog een keer van Gdansk by Night te genieten en alle vertier in de straten. Len en Kay blijven chillen op de boot en pakken nog een filmpje.
Topdag!

Gdansk, dag 2! Om 0830 op en het schip opruimen, tijdens deze klus lekker hard de muziek aan en af en toe een roffeltje op het 'dak' van 't setje....worden gezellig wakker zeg! Hierna schip schoon en allen op zoek naar de Food Market, een prachtig gebouw waar volop bedrijvigheid is. Binnen de kleding en vleeswaren en buiten om het gebouw brood en fruit. De stad Gdansk lijkt wel overvol met volk en kramen in allerlei soorten en maten. Volop lokaal eten/drinken en handcraft, daarnaast zijn alle straten 'kraamkraamkraam'. Wij worden het 'zat' en na een lunch gaan we via supermarkt opweg naar Hel. Tijdens de mooie vaart uit de haven zo'n 7 mijl prachtige industrie zitten Kay en Len te kijken en te kaarten.