vrijdag 5 juli 2019

Enkhuizen-Amsterdam-Ramsgate 3-5 juli


Na een forse run van zo’n kleine 7 kilometer gaan we richting Amsterdam, het wordt een mooi zeildagje. Om 1530 kijkt Dianne in de almanak en wat blijkt: de Schellingwouderbrug is dicht van 1600-1800 uur ivm spits. GAS erop, jawel we blazen zo’n 8 knopen en halen de brug. Afspraak was om 1830 met Annick in een restaurant in Amsterdam. We gaan direct door de Oranjesluizen en komen in de Six-haven, de havenmeester fluit en we zien hem direct. Na een mooie 360 turn meren we 1e klas af in De Haven van A’dam. We gaan direct met het pontje naar Zuid, het was hemelsbreed over het watermet zo’n 350 meter.. Toch zijn we zo’n 20 minuten onderweg.
CHOUX, daar stond Annick te wuiven met de hippe E-bike. Een 5 gangen verrassingmenu met bob-arrangementje, gave tent met mooie keuken. Dank Annick was erg gezellig en ook lekker. Nu we de code een keer niet vergeten waren, konden we de haven via de poort  binnen, enkele jaren geleden werd er nog door mij over het hek geklommen.......jeugdige vdp




Donderdagochtend even karnemelk, yoghurtjes en brood  en op de fiets (3 keer stoppen omdat op je mobielkijken niet mag (... ) naar de Gamma voor een beiteltje en paar stoppers. Om 10.00 richting IJmuiden. In de kleine sluis zagen we dat er al 3 zeeschepen in de nieuwe sluis lagen. Een mooi project ik hoop op een grote toeloop van handel en toerisme voor A’dam.
Doordat ik nog een paar klusjes wilde doen voeren we voorbij Zaandam waar je kon tanken, dan maar in Marina IJmuiden. Na wachten moesten we dubbel liggen om te tanken, een Pogo 40 lag te wachten om te kranen. Helaas mocht ik 5 maal op en neer met slang en al omdat de pomp maar 91 liter per keer gaf....en de 1e keer ging fout. Dus holster weer in de pomp en de handelingen met pin etc herhalen, dit met steeds vetter wordende handen. Na een uurtje klooien zaten we vol en hesen we de zeilen. Plan is om west uit te varen en na het doorkruisen van de shippinglane bakboord uit te gaan richting UK.
Via marine-traffic zien we Iskander zo’n 10 mijl boven IJmuiden, contact gelegd en voor de borrel in de Royal Yacht Club Ramsgate afgesproken op vrijdagavond.
We kregen ineens veel telefoon van de alarmcentrale, wat een gekloot. Bijna geen bereik meer en hoe e.e.aa werkt was niet duidelijk. Later op de avond bleek ook al de politie onderweg te zijn.....Jammer! Toen Victor geappt en met de sateliet telefoon gebeld. Uiteindelijk is Victor nog met zijn maatje Arjan even naar Overlangel geweest om eea uit te leggen. Top geregeld Vic.
Deze commotie is ontstaan doordat de man, Willie, van onze huisoppassers woensdag door een tragisch ongeval is overleden. Er is toen overnight een ander stel geregeld wat de komende 8 weken kan oppassen op de boerderij. Willie zullen we ons herinneren als een echte zeiler die in alles geinteresseerd en kundig was, van modelbouw tot de bouw van woningen. Ineke ook vanuit het Blog veel sterkte met dit verlies.
Ramsgate is zo’n 140 mijl, we motoren zo’n 2/3 deel van de tocht omdat we zeer weinig wind hebben en onder de 3’ gaan we motoren. Iskander is waiting. Maximale wind is 12 knopen, wel een drukte van heb ik jouw daar. Gelukkig doet de AIS het prima, dankje Marc! De aanhouder wint. Tijdens de overtocht zijn er een aantal momenten waarop we met andere communiceerde:
22.00 Dianne had met een Visser contact, graag iets uitwijken ivm vissen.
23.00 Dianne werd in haar wacht opgeroepen ivm de zone rondom een boorplatform. De vraag was “bent u bekend dat u er 500 mtr vanaf moet blijven?”, natuurlijk.
02.00 Robert, ik werd door VillaNova opgeroepen of we Port/Port (bakboord) elkaar zouden voorbij lopen. Nee, ik wilde Starbord. Oke, zo geschiede.
Vrijdag was een mooie zonnige dag waardoor mijn voorhoofd rood kijkt. Waarschijnlijk morgen een komkommer erop of yoghurt? 
Logstand: 2.830
Zondag gaan we als de windverwachting zo blijft in een ruk  naar Falmouth, 2 nachtjes door zo’n 300 mijl.
                              




Geen opmerkingen: