woensdag 17 juli 2019

Donibanes, Pasajes, San Juan...

Wat zijn we op een fantastische plek! Tijdens het ontbijt is het enorm bedrijvig om ons heen. Er vaart af en en toe een groot vrachtschip langs, maar ook veel suppers, kanoers, duikers, roeiers, vissers, zowel kinderen als volwassenen, overal wordt gezwomen, ondanks alle verkeer. Er is steeds wat te zien. Wij zitten in Donibane (of San Juan) en aan de overkant van dit riviertje lig San Pedro. De namen zijn wat verwarrend; we zitten namelijk in Baskenland en alles staat ook (of alleen) in het Baskisch op de borden. De plaatsjes liggen zo’n 10 km van San Sebastian.
Het Spaans van Dianne wordt direct op de proef gesteld. Ze kan een aardig woordje spaans!  De haven is zo beveiligd dat je er niet zonder sleutel op kunt, maar ook niet af. Dus... bellen. In het Spaans. pff gelukt. Ik wordt over 10 minuten opgehaald en moet dan met alle bootpapieren klaar staan bij de poort. Zo gezegd zo gedaan en na een korte wandeling komen we terecht bij een watersportzaak waar kennelijk het havenkantoor zit.  Ik betaal maar meteen voor 4 nachten, zo lekker hier; we gaan hier voorlopig nog niet weg.
De dag staat in het kader van schoonschip maken. We kunnen niet meer door de ramen kijken, de reling en het dek hebben een dikke zoute laag en Robert gaat aan de slag om de boel af te spuiten. Dianne sopt de boel van binnen en de wasmachine gaat aan. We kunnen niet uit over de heerlijke temperatuur. Zo’n 25 graden en een heerlijke wind. Gewoon heel lekker!

Na de schoonmaak gaan de screens erop en de hoezen over de luiken met de blokken ertussen, heerlijk tempte binnen :)
de screens zijn een uitkomst

In de middag gaan we op verkenning. Wat een prachtig stadje. Het oude gedeelte (waar wij ook liggen) is gebouwd vanaf de rivier en tegen de berg aan, ‘t kent veel leuke straten, steegjes onder de huizen door, restaurants, winkeltjes. Er is een plein dat dan ook weer uitkijkt op de river en langs de hele rivier wordt gezwommen/gezond. Ook kan je prachtig wandelen, je loopt zo de bergen in;  maar daar is D niet helemaal op voorbereid. :), dat komt later. Op de terugweg komen we langs onze havenmeester/watersportzaak en die doet enorm z’n best om ons te helpen. De buitenste naad van de Code 0 is losgeraakt en hij gaat kijken of een zeilmaker dat kan regelen. We kopen nog een rubberen schokdemper en wat andere spullen en krijgen een Baskisch vlaggetje van hem. Kunnen we tot Bilbao voeren, maar daarna adviseert hij ons om het er snel af te halen :).
In deze omgeving kan je geweldig lekker eten, grote concentratie van sterrenzaken (San Sebastian heeft 3 zaken met 3 sterren) en dat heeft z’n invloed o andere zaken. Wij spotten een leuk visrestaurant met een lekkere kaart, waar je niet kan reserveren. Maar het gaat om 20.15 uur open. Da’s heel vroeg voor Spanje. Dus als we vroeg gaan.... zo gezegd zo gedaan. En ja hoor om 20.20 uur hebben we een tafeltje en genieten van een heerlijk menu, met uitzicht op de rivier/San Pedro. Er komt tijdens het eten nog een gigantisch vrachtschip langs... 3 gangen, flesje wijn...60E :)
Kortom een topdag!

tijdens het eten komt er even een boot voorbij
Tijdens het eten komt er even een boot voorbij...