vrijdag 26 juli 2019

Bermeo Bilbao

Weliswaar een gastenplek met stroom en water, maar wat een onrustige nacht! Tegenover onze boot meren ‘s nachts vissers af om hun vis af te leveren. En dat gaat de hele nacht door. Als ze nog niet terecht kunnen blijven ze draaien voor de kade. Dat en de swell (oceaandeining) zorgt ervoor dat we liggen te stuiteren in bed. En dan ook nog veel herrie en licht van de vissers.We gaan er midden in de nacht uit om de lijnen nog anders te leggen. Dat lukt en alleen met behulp van de motor, zoveel kracht staat erop. Volgens Robert zit er tenminste 30 centimeter rek in de lijnen. (De volgende dag krijgen we ze ook bijna niet los. Onze aktie helpt wel, want daarna vallen we in slaap en R wordt ook pas om 10.00 uur wakker!
We gaan hier in elk geval weg. Na een bezoekje aan de supermarkt (D) en het klaarmaken van de boot (R)zijn we beide oververhit en weten we niet hoe snel we de zee op moeten. Ook een duik zit er niet in vanmorgen, want er drijft een enorme olieplas op het water. Het was alleen lekker in het pilothouse, hier hebben we ‘screens op de ruiten’.

Eenmaal op zee is het geweldig. We kunnen de hele tocht (zo’n 20 mijl) zeilen, ruime wind, kracht 4 tot 5. Dat hebben we hier nog niet gehad, Kortom genieten. De aanloop van Bilbao is weer even serieus. Veel vrachtschepen op de rede. Ik roep op; op de 2 kanalen die in de Reeds staan, maar krijg te horen dat ik naar een ander kanaal moet. We willen namelijk wel toestemming om binnen te varen. Daar melden we ons en blijven we stand-by maar horen vervolgens niets. We varen op zeil naar binnen (zien we alle locals ook doen en de haven ligt nog een eind de rivier op). Ondertussen zien we een pilot uitvaren en een vrachtschip achter ons loopt ons snel op. De pilot komt vervolgens op ons af en geeft instructies. We worden verzocht om om een hoek even te wachten zodat het vrachtschip een hoek kan maken en dan kunnen wij er weer achterlangs. We kunnen gelijk even strijken en zo gezegd zo gedaan. Vervolgens gaan we op ons gemak verder. In Bilbao heb je twee havens in Gexto een voorstadje, verder in de stad kan je nergens liggen. Tussen de havens is een baai waar je kunt ankeren. Dat gaan we doen vanavond.
We gooien ons anker uit samen met ‘Harrie’. Harrie is een ankerboei met een (25 meter) neuringlijn en een lampje dat boven het anker blijft drijven en dus ook licht geeft in het donker, zodat je altijd weet waar je anker ligt. Je draait immer steeds om het anker heen. Maar omdat je toch regelmatig kijkt waar het ding is, kreeg hij al snel een naam en om de een of andere reden werd het Harrie, zoals onze wijlen grasrobot Bobby heette. Als we liggen natuurlijk eerst weer een duik en daarna zitten we tot laat in de avond in de kuip, te genieten van de mooie avond, de skyline van Bilbao en de rust. Geweldig!

Harry drijft tevreden naast de boot.