zaterdag 17 augustus 2013

16 augustus Blankenberge - Scheveningen

Alweer vroeg op! We hadden het plan op gevat om naar Scheveningen te gaan en de volgende dag door naar Texel. Lekker nog even uitwaaien op de Wadden...Dat zijn dan 2 flinke tochten van zo'n 65 mijl.
Om in ieder geval een flink stuk stroom mee te krijgen moeten we weer vroeg op. De bakker, waar we zo ongeveer tegenover lagen, was al om 07.00 uur open, dus ik stond om 07.15 uur bij de bakker (.) en om half 8 voeren we al op zee. Robert had de genacker klaarliggen.  Een groot licht weer zeil, de boom moest erin omdat we soms bijna een voor de windse koers hadden.  En er stonden nog aardige golven, die ons flink lieten schommelen. Het zetten van het zeil ging zo als het moest gaan (ook wel eens heel veel stress meegehad.....)vanwege natuurlijk de goede voorbereiding!  Al snel werden de zeil- en lange broeken verruild voor een korte broek en shirtje/zwemvest.
Ontbijtje op zee, met de zon in de kuip en stroom mee...... helemaal goed!
We vlogen naar het Noorden met zo'n 7-9 knopen per uur. Een spannend moment was nog even de Maasmonding. Helaas waren we net te laat voor het mega containerschip. Het was ontzettend druk.  Toch enorm spannend om vlak achter zo'n mega tanker langs varen waar de volgende alweer achter zit en we van de andere kant ook al weer zo'n kolos zien aankomen. Maar onze motor hield het gelukkig, dus vol gas manoeuvreerden we er door  en haalden opgelucht adem toen we er door waren.
Daarna op de fok door naar Scheveningen waar we aan het eind van de middag aankwamen en een mooie box kregen.  Een mooie gelegenheid om boodschappen te doen. Onze koelkast  doet het sinds gisteren weer! Hij heeft het de hele vakantie  nog niet gedaan, vermoedelijk kon hij het niet meer aan met het extreem hete weer. Hij heeft nu bijna 2 weken uitgestaan en toen we het weer eens probeerden... deed hij het! Dus geen ijszakken meer kopen, en we kopen gewoon weer wat lekker vinden zonder na te denken of het wel goed blijft buiten de koelkast.. En weer een koud biertje/witte wijn. Kortom prima voor de stemming.  's Avonds  nog een lekker biefstukje gegeten bij een van de restaurants  bij de haven en daarna nog 3 afleveringen West Wing (verslavend..) We spreken af dat we morgen voor de tocht naar Texel te gaan hardlopen (dus rond 07.00 uur)....