donderdag 23 juli 2020

Via Nykøbing naar Fur 22-23/7

Van Struer vertrekken we met weer een lekkere wind naar een volgende plek in de Limfjord. Het wordt Nykøbing op het eiland Mors.
Een tochtje van 20 mijl met zeer wisselende winden, van 14 tot 26 knopen; af en toe zon en af en toe een bui. Kortom van alles wat. Dit keer passeren we een vaste brug van 26 meter die we al vanaf 10 mijl afstand zien. Dat moet dus makkelijk kunnen, maar toch blijft het spannend als je er met 21+ onder door vaart.
Nykøbing is een populaire vakantieplaats. De marina is vrijwel vol als wij arriveren. Er gaat net een groot vrachtschip weg. De kapitein wenkt ons op een  plek tegen de kade waar we kunnen liggen als hij weg is. Prima!
We gaan gelijk op verkenning.
Voor we het weten worden we omringd door 4 bodyguards, die iedereen van ons weghouden. De wacht houden als we een winkel ingaan en iedereen kijkt wie we zijn. Het duurt even voordat we door hebben dat we in de maling worden genomen en ze kunnen afschudden. Als we eerlijk zijn is het erg releaxed om zo door een stad te lopen :). Daarna zien we nog meer slachtoffers en het is echt hilarisch om te zien. Het blijken acteurs te zijn, we kregen nog een kaartje van ze.

Nykøbing is een leuk plaatsje, we maken nog een ronde door de haven totdat het tijd is voor een Zoom-meeting met Albert en het DG-project van Robert. Werk gaat door en een interessant project diende zich aan. De Zoom-meeting slurpt wel het laatste internet-tegoed van Robert op (heeft hij er toch maar 25.. door gejaagd). Dus vanaf nu zuinig aan en steeds op zoek naar goede WiFi tot het begin van de volgende maand! Gelukkig hebben we uitgevonden hoe we MB’s kunnen delen, dus Robert heeft nu weer 2 MB van Dianne gekregen....voelt als zakgeld.
Ook blogs posten doen we alleen nog met goede WiFi, maar dat hebben we niet overal, dus het kan soms wat langer duren. Het project antenne is in proces, binnen AWI gaat het thema ‘in 1 keer goed’ niet op.....Maar het gaat goed komen hoop ik.

We besluiten de volgende dag op Deense tijd te vertrekken om op tijd op Fur aan te komen, maar 6 mijl verder! Fur is een klein eiland, waar we nog niet zo heel van weten, maar dat we zeker moeten bezoeken volgens de bemanning van de Iskander. Dus om half 10 varen we weg, met weer een prachtige route tussen de fjorden door naar Fur. Gelijk als je binnenvaart voel je al dat het een bijzondere sfeer heeft. Een soort Vlieland of Hiddensee, maar dan anders. Er gaat een pont, maar verder rijden er nauwelijks auto’s. Het is een eiland van 22 km2 met 800 bewoners, waarvan veel kunstenaars. Ze proberen het ook een echt kunsteiland te maken. Wij maken een wandeling en zien overal bewegwijzering in de vorm van een creatief bewerkte vis. Dit blijkt een kenmerk van een kunstroute te zijn. Op onze wandeling komen we langs diverse galerieën. En iedereen is ontzettend aardig en geïnteresseerd. We horen dat ze normaal 250.000 toeristen in een haar hebben en er nu al 350.000 zijn geweest, door de Corona? Na 8 km zijn we weer op de boot. We blijven hier zeker 2 nachten en gaan morgen op de fiets het eiland verder verkennen. Er is stroom, WiFi en water! Dus de boot krijgt zeker een forse zeepbeurt, zou ik ook wel willen.

We willen wel weer een keertje uit eten. Dat is nog niet zo makkelijk; er zijn maar 4 restaurants over het eiland verspreid.  Sommige restaurants zitten continue 6 dagen vooruit vol, handig voor ons :(, Gelukkig hebben we voor morgenavond nog tafeltje voor 2 kunnen bemachtigen.
De kunstenaars die we spreken zijn divers, een dame van de Lille Galeri schildert alleen met op Fur voorkomende grondstoffen en legt uit dat het verbranden van de klei rode kleuren geeft. We scoren er enkele kaarten. Later na zo’n 4 km komen we bij Rakla, ik ga maar buiten op een stoeltje zitten. Wachten op een bakkie koffie, helaas! Dianne is fors aan de klets met deze kunstenaar. Binnen vraag ik waarom er geen bakkie buiten komt, dat krijgen we dus per omgaande binnen (hoezo brutaal?!). Hij laat zien hoe hij van foto’s met fotoShop en print op canvas ‘kunst’ maakt. Leuk maar om te kopen.....Hij heeft ook een winkeltje met wijnen, dus scoren we een lekker Italiaans flesje.
We sjouwen lekker terug naar de haven en krijgen van AWI een paar honderd MB’s aan data voor een analyse klusje.