donderdag 30 juli 2020

30 juli Hundested=Helsingør

1 dag Hundested is met 25-30’ wind voor ons voldoende! Na een bumpy nacht met wel veren en andere lijnen gaan we eerst een brood scoren bij de lokale bakker. Om punten te scoren neem ik ook een lekker hapje mee voor bij de koffie en broodjes voor de lunch, 3 points for me. Maar om dit te realiseren moet eerst de boot naar de kant getrokken en moet ik sprinten om niet zeiknat te worden, de golven ketsen goed over de pier. Na terugkomst een lekker ontbijt en bespreken we het plan van wegvaren, welke lijn eerst, hoe leggen we bij de laatste lijn en wie doet wat. 
Het wordt een afvaarmanoeuvre voor in een cursusboekje :) Later de dag krijg ik van DK een plus dat dit toch veel lekkerder is dan gewoon losgooien (doe ik meestal :(. ). Oké, helder doen we dit vaker.
We trekken de genua uit en stomen op richting Kopenhagen, we krijgen van SY Iskander de tip ga naar het Zweedse eiland Ven. Gaan we zeker doen maar eerst stukje sturen, zo rond 1300 besluiten we naar Helsingør te varen, de wind is nog stevig en dan met deze sloep in een klein haventje op een idyllisch eilandje rond manoeuvreren is aso.. 
We sturen zo’n 4 uurtjes op de hand heerlijk, ik sta zo een uurtje met het helmhout tussen de benen te turen over de zee en de beweging inschatten. We lopen tussen de 6-10 knopen en surfen vaak van forse golven zo’n 3 meter...
 




















Het is wel vrij ‘fris’; in Nederland 25 graden? Wij dromen op dit moment van winterkost, zuurkool, chili, wat kan ik eens maken? Maar we gaan naar beter weer....

Onderweg hoor ik van AM mijn maatje dat ons bod op de aandelen van RL geaccepteerd is door zijn adviseur, nu hij nog! YES!! Kost paar centen maar dan ook geen gezeik meer, DOOR! 

Ploing: mailtje, mijn ouders reageren altijd op onze blogs. 40 jaar geleden hebben zij vanuit NL een tocht via Kiel naar Limfjord gemaakt dus veel is ‘bekend’. Leuk om te zien dat zo’n blog ook evervaringen van 40 jaar geleden weer levendig houdt, Dankje MAPA!

In Helsingør Noordhaven is geen plek meer voor ons, we gaan de zuidhaven proberen. Op de kade staat UNDER 50 FEET 1200 M=>... nou vandaag zijn we 2 foot gegroeid (lekker...) .  We leggen op 2 plaatsen aan en kiezen voor de laatste met de minste swell, we liggen naast Lisa een (Duitse) Dijkstra/Bestevaer 59ft MOOI!!! Brrrr wat mooi. 
Dan lig je bij de groten der aarde (mmmm) en ook dan ben je weer een klein beestje, alles is zo relatief.  Na een heuse stadsverkenning nemen we nog een Kostbaar roseetje en gaan daarna lekker aan de kapucijners!  
Morgen Kopenhavn.  



Geen opmerkingen: