zaterdag 25 augustus 2018

Laatste blog zomer 2018

We krijgen vragen waar we zijn.... dus de hoogste tijd voor weer een blog. De laatste voor deze zomer, want inmiddels zijn we in Nederland ‘aan het keutelen’ zoals Robert zegt. En om daar nu blogjes over te schrijven..... Tja,we zijn eerder in NL, maar rond keutelen is toch ook lekker,we spreken meer
Zeilers die dit gedaan hebben.

Broederliefde noemen we het “mantelzorg” bij leeftijdsgenoten, DS Helena van het Zoete sop halen. Maar daar hoort ook bij terugbrengen! Zondag 19 augustus gaan Harry en Rianne weer richting Workum, 26 knopen wind op de teller pal in de wind naar Kornwerd. Wij varen met ze mee richting Kornwerd. Hier leggen we aan en de DS Helena legt naast ons aan.  Na nog een kop koffie gaan zij door de sluis,  en wij wachten totdat het tij keert en we stroom mee hebben naar Texel. Tja want Texel is toch beter dan bij Kornwerd tegen het remmingwerk aanschurken. Stroom mee en veel wind tegen is niet erg comfortabel, maar het is maar 18 mijl.... Om beurten letten we op en lezen wat vanuit het PilotHouse, en jawel zowaar Dianne zet de ruitenwissers aan! YES, wat een genot :) Op Texel is het nog volop vakantie, een volle haven maar gelukkig nog een prima plek voor ons in een box. Een van de eerste keren in een box deze vakantie, we hadden namelijk nog nooit vooraf hoeven afstappen...wat een flinke klus bleek. De volgende dag gelijk een krukje gekocht. De prijzen zijn ook niet mis, we betalen 96 euro voor 2 nachten. Als je dat vergelijkt met Noorwegen.. meestal gratis, of Schotland... hooguit 20 euro is het wel even slikken. Maar ja hier kan je dan wel weer op een terras gaan zitten.

We genieten eerst een dagje van het eilandsfeertje; de eerste dag staat in het teken van aanlummelen, lang slapen, Oudeschild bezoeken. Maar we hebben ook zin om lekker een dag te gaan wandelen. Op route.nl vind ik een mooie route van circa 15 km door het ‘nationaal park Duinen van Texel’.  Dat gaan we doen! Overigens een handig appje waar we geregeld gebruik van maken als we ergens zijn (of vanuit huis willen lopen). Je geeft aan waar je wilt lopen en hoever en dan kan je meestal wel kiezen uit een paar opties. De start is aan de andere kant van het eiland, dus de fietsjes komen weer uit het luik. De eerste 8 km is een ‘klus’, eerst rijden we mijn (R’s) route:fout, hierna blijken de bandjes zacht....nergens een fietsenpomp aan een huis oid`. Uiteindelijk scoren we bij de VVV in Den Burg een pomp. Daarna is het fietsen een genot.  Het is een geweldig mooie wandeling, eerst door bos en soms een stukje weg, maar daaarna 3/4 deel van de tocht door duinen, over heide etc. Gelukkig hebben de Texelaars hun bewoners bewogen om een bank te financieren bij events. Zo zitten we regelmatig op een stukje Texel. Ook Reinoud heeft een bankje laten plaatsten blijkt. En af en toe ook nog een gezellige boshut voor een drankje. Na die15 km zijn we wel blij dat we er zijn...en terug op de boot gaan de beentjes omhoog en is het de rest van de dag chillen.

De volgende bestemming wordt IJmuiden. IJmuiden de haven van Endstra en de zijnen, 35 mio, raakt helaas steeds meer in verval. Het is een haven waar zo’n 750 schepen kunnen liggen, volgens ons niet voor 1/5e vol. Robert heeft wat zakelijke telefoontjes en daar volgt een afspraak uit, donderdag om half 10 IJmuiden. Als we met hoog water Harlingen vertrekken hebben we stroom mee richting Den Helder/IJmuiden. Het is om 06.45 hoogwater. Dus weer eens op tijd uit de veren. In een volkomen stille haven zijn wij kennelijk de enigen met dergelijke plannen want er is nog nergens beweging. Het is een prachtige tocht, aan de wind, zo’n 5 Bft, we maken 2 slagen en daarna draait de wind naar west. Rond half 3 zijn we in de haven en hebben net de 2.000e mijl op de teller.... .
Onderweg contact met Kees en Hilde van de Stomrvogel, zij wonen in Velsen Zuid en dat is om de hoek. Om 17.00 uur borrel en daarna lekker eten bij Zilt een gezelllige strandtent. Dat was weer een heerlijk en gezellig weerzien met veel sterke en mooie verhalen over hun en onze belevenissen. Ondertussen ligt de Stormvogel te koop bij VdValk Hindeloopen en heeft Rob Beute een zoekopdracht voor een handzamer schip.

Ondertussen app, bel ik veel. Een maatje Jan vroeg mij ‘intermediair’ te zijn in de communicatie met de omgeving. Bij Jan is die Kut Kanker geconstateerd, na een dag blijkt het vooralsnog alleen de darm te zijn. Bijzonder hoe snel je weer positief bent als je bv de longen schoon zijn. Hieruit blijkt weer dat YOLO opgeld doet.

Als weer teruglopen zien we dat Grote Mees (andere BH 48) tegenover ons ligt! Die gaan we zeker nog even spreken.

Donderdag half 10 zit Robert al weer in Zilt, nu voor een bespreking. Netjes jasje aan, witte polo...zal de onderhandeling helpen. Als het lukt zit hij in september weer aan het buro bij een club in Ede. Ik zit net aan de koffie en daar wordt geklopt: Rob en Nynke van de Grote Mees. Zij zijn natuurlijk razend benieuwd hoe het ons is vergaan met de nieuw boot. Om 13.00 moeten zij weg ivm het tij (willen in een ruk door naar Makkum) en gelukkig is R op tijd terug om ze ook nog te zien. Rob en Nynke gaan in 2020 de wereld over, dus veel te bespreken over ‘plannen’.
Als we de Grote Mees hebben uitgezwaaid is het tijd voor een flinke strandwandeling. Veel wind, en ook geregeld een bui. Dat weer lijk wel Schots hier!  Gelukkig zijn we dat gewend. Ondertussen draait de wasmachine op volle toeren en maken we mooi even gebruik van de prima havenfaciliteiten hier in IJmuiden.

Vrijdag riching Amsterdam. De boot wordt afgetuigd, zo halen we bulletalie, banden mbt safetylines eraf en ook alle meuk voor nachtzeilen. Dianne zit diep in een boek en ik ben begonnen aan een luisterboek van Maarten van Rossum “Nederlanders en hun kenmerken”.
Ik, Dianne, lees dat in Amsterdam ook nog Uitmarkt is, dus genoeg te doen. We kunnen op het voorzeil van IJmuiden naar Amsterdam; helaas zijn we dan wel te laat voor de boodschappen. Dan maar even naar Loetje aan het IJ waar het bomvol is evenals in de jachthaven (NDSM) overigens. Loetje komt ook naar Nijmegen, benieuwd of het daar ook zo’n succes is. Eigenlijk zijn het de biefstukken, jus, champignons, sla, en aardappels zolas onze moeders die maakten die het zo’n succes maken. We hadden nog het plan om naar de opening van de Uitmarkt te gaan en zijn al met de pont aan de de overkant als de lucht zo pikzwart wordt dat we met dezelfde pont weer teruggaan. Het is de hele nacht niet drooggeweest; het Ijmuidense zand is er vrijwel afgespoeld.
De Uitmarkt is gezellig, zo ook de wandeling ernaar toe met speciaal bezoekje aan het “prinsen-centrum” waar prachtige pakhuizen staan. De IJkantine bezoeken we voor borrelhap en koffie, heerlijk zo even in A’dam. Na zo’n 9 km wandelen zijn we blij aan boord te zijn waar de AH-zelfgemaakte tomatensoep en zalm uit de oven ‘op Aggie’s wijze’  heerlijk smaakt.

Zondag komt Lennard ons nog een dagzeggen voordat hij maandag voor een half aar naar Barcelona vertrekt.

Vanaf hier is het plan om naar Edam te gaan waar de Boerboompjes maandagavond langskomen. Dan naar Hoorn (altijd leuk en lang niet geweest) en dan naar Stavoren. Donderdag varen Cyril en Jacqueline een dagje mee vanuit Stavoren. En vrijdag is het schoonschip maken, inpakken en richting huis.

Helena zei

Lieve Robert en Dianne.
Mooie mail en daarvoor onze hartelijke dank. We lazen ook dat jullie vrienden op zoek gaan naar een ander schip. Misschien kunnen jullie hen een foto laten zien van onze Doggersbank. Handzaam, zeewaardig en van een grote schoonheid! Onder architectuur gebouwd door architect Boon.... nog veel plezier met jullie thuisvaart en een hartelijk groet van Dear !eo en mij. Dag, mamamia