vrijdag 17 augustus 2018

Haugesund Skudeneshavn

2 dagen Haugesund, lang zat! Goed foerageren, leuk om geweest te zijn, that’s all. Met Agnes naar het busstation gelopen, ze gaat een forse tour maken via Stavanger naar Oslo Amsterdam, Bakkum. Hierna wandelen we terug en maken klaar voor vertrek, met een bakkie in de hand gaan we richting Zuid Noorwegen. Doel is Farsund, ik ben hier met Gerrit en Henk met het rondje noordzeedriehoek geweest en heb er goede herinneringen aan. Dan komt er ineens uit het niets een ‘locale Nederlander’ om een praatje maken, is in 1975 blijven hangen, in de olie gezeten en is er erg blij en op zijn plek. Minder druk en stress dan in NL, zoon studeert net in Utrecht. Leuk zo’n man, redelijke beheersing van het Nederlands maar wel een Noorse tongval. Met pensioen met 60 in de olie, werkte het hele leven 2 weken op 12/dag en 4 weken thuis.






Vanuit Haugesund naar het zuiden kan je onder een brug van 22 meter door. Dan snijd je een halve mijl af. Onze boot zou ook 22 meter zijn. Op het oog lijkt de brug veel hoger... Toch hebben we het niet geprobeerd, eerst nog maar een keer nameten, het was bovendien bijna hoogwater toen we gingen...Waarom we dit niet deden is mij niet duidelijk...angst..?. Lars is 22 mtr mogelijk??? HELP....We gaan op de motor, want in Noorwegen heb je altijd wind op de kop. We kunnen enkele malen het fokkie erbij trekken maar algauw is het weer in de wind. Het is een heerlijk tocht, veel te kijken! Volop scheepsbouw/reparatie hier, je ziet dan hoeveel sleepboten/suppliers er zijn die aan het werk zijn voor de olie-industrie. Ondertussen krijgen we van Agnes een Appie dat het Oliemuseum een topper was, inderdaad. 











Dianne heeft een mooi plaatsje gevonden onder aan het meest westelijke eiland, zo’n 20 mijl onder Haugesund: Skudeneshavn. De aanloop is weer typisch Noors, je vaart op een stel keien af, ondertussen de dieptemeter in de peiling houden, nooit onder de 50 meter. Dan opent zich het ‘gat’ en zie je een neus van een supplier......dan blijk je er ruim door te kunnen en kom je al varend in een prachtig landschap. Uiteindelijk openbaarde zich een ‘havenkom’, we kunnen aan aan de kade liggen en hebben water/stroom en veel bekijks. Uiteindelijk spreken we nog een tijdje met een Noors stel die jaarlijks Nederland bezoekt van Nijmegen tot Workum en er dol op is......why??
We tanken af, wassen de boot en maken de wandeling Skudesrund, altijd weer een verrassing zo’n route. Of kortweg een k...route, morgen maar ff hardlopend doen. Uiteindelijk heeft Skudesland een geweldig mooi historisch deel van de stad, soort Marken op zijn ‘Noors’ leuk om zo eens door te lopen. Alles goed in de verf en onderhouden, al geld in Noorwegen pappen totdat het hout de verf niet meer houdt en dan vervangen.







Na betaald te hebben en een grote ronde hardgelopen, 8KM, in matig geaccidenteerd terrein vertrekken we naar de 1e haven zuidelijk tussen Stavanger en Farsund die redelijk is volgens Vleut “Egersund”, zo’n 60 mijl en 50’ ruime wind. 

En dan gebeurt het, onrust bij Dianne? Why, wat is er meer, wat het ik gedaan......... blijkt later dat ze zich een week verteld heeft. Hoe dit kan? Saaie partner denk ik, kortom ik moet er weer aan werken :). Ik bekijk het weer, we hebben nog 4 G en ik trek 12 dagen gribfiles binnen en zit ff te studeren. Nou Dianne als je weg wilt, dan moeten we NU doorvaren of over 1 week op z’n vroegst gezien de weersvoorspelling. Toen nog niet wetende dat ruime/voor de wind voor de zuidkust van Noorwegen eenvoudig gezegd gewoon KUT is, wat een wasmachine.......
Ook belangrijk is dat er voor de komende week de hele week zware regen is voorspeld. Bovend kan je volgens Vleut het deel onder Stavanger beter overslaan... niet boeiend....
Kortom gaan we nog een week met de regenjas op pad in afwachting van een volgend windgat. Of pakken we deze mogelijkheid en gaan we naar een zonnig Nederland met  21-23 graden komende week, warmer dan we het in 6 weken hebben gehad.





We maken de balans op, water diesel en eten genoeg. En ja hoor we keren de boeg naar 180 graden.....
We maken het schip onderwijl gereed, bulletalie erop, safetylines e.d. En uiteindelijk liggen we ri NL. Nog een belangrijk belletje met NL, werd lastiger en lastiger omdat we steeds verder vanuit de zenders voeren. 
360’ naar IJmuiden is doel, Kees en Hilde geappt. Donderdagavond in Zilt IJmuiden lekker eten en bijkletsen





Geen opmerkingen: