donderdag 9 juni 2016

Vlissingen - Cherbourg

Vlissingen
Controle aan boord….. dat is toch wat onwennig. Ocean People controleert alle schepen of ze de verplichte veiligheidsuitrusting bij zich hebben, de papieren in orde zijn etc. Robert had natuurlijk een prima ‘stouwlijst’ waarop staat waar we alles opgeborgen hebben en kon alles zo laten zien. De CamRace, 3HoekNoordzee, allen tochten met zo hun eigen eisen/wensen, hier was voor mij de nadruk op óceaan, hier heb je andere zaken voor nodig dan in ‘kust’/noordzee gebieden. Controle is lastig, maar goed. We worden goedgekeurd behalve dat dat we nog de gegevens van onze opstappers moeten doorgeven (in onze ogen waren ze (Annick, Victor, Pim, Lennard & Kay) geen echte ‘opstappers’ want ze komen alleen vakantie vieren….. Maar daar kunnen de havenautoriteiten/douane anders over denken.) Kortom, vele app’s/sms-en later om alle nummers en datums strak op papier te zetten en even af te leveren, geen opstaande punten meer………heerlijk!! Spanning eraf, we GAAN!
Vrijdagmiddag arriveert Annick voor nog een gezellig ‘weekendje boot’. Vrijdagavond hebben we een gezamenlijk etentje met alle deelnemers en de opstappers die er al zijn. De havenmeester was ook kok en overtrof onze verwachtingen. Zoals het hoort schuif je aan de tafels en zit je zomaar naast ‘nieuwe vrienden zoals Annick iedereen noemt.  Dat was voer voor weer veel mooie verhalen. Bv. Iemand die de Azoren tocht rond had mbt opstappers, echter zijn vrouw NIET gevraagd had……..das heftig, ondertussen gaat zij de hele reis mee en enkele opstappers.
De zaterdag doen we de laatste (Nederlandse boodschappen), we draaien een wasje, Robert en Annick gaan gezellig samen naar de kapper. Bij een prachtige viswinkel slaan we mooi spullen in (grote en kleine pavanes, lokvisjes, haspels etc etc). Er moeten aardig wat visjes worden gevangen om dit weer terug te verdienen J. Ook nu hoorde we de JOKE van de visser als je niets vangt zit je verkeerd……pfff. Nou wij gaan voor VEUL vis en ook een paar grote!! Hamer mee om ze te doden en dan klaar te maken voor in de pan, 5 citroenen liggen al aan boord. Dianne zag dat ze in de aanbieding waren. Jammer genoeg was het goede visvangst/visbereidingsboek zo’n 3 kg, dus snel paar App’s gedownload en nu maar genieten. Om de vogels te spotten en ook te weten wat we zien hebben we een leuk /handzaam vogelboekje bij ons.
En dan het eerste palaver.. Om 17.00 uur wordt iedereen geacht het palaver (soort meeting ) bij te wonen en krijgen we de laatste wind/weerberichten, relevante informatie over de tocht, vertrek. Groepsfoto, alle maal witte stress hoofden, de tocht zal ons bruinen en ontspannen: Bij terugkomst ben je NIET meer dezelfde, het reizen zal je blijven trekken. We will see. Zondag om 05.30 vertrek naar Nieuwpoort. En om er maar vast aan te wennen. Vanuit de volgende haven vertrekken we niet om 07.00 uur zoals de planning was maar om 02.30 uur…… Dit in verband met voorspelde buien/onweer later op de dag, pakken we een tij eerder! Kortom, weer/tij/doel zijn bepalend.
Met onze tocht vaart een andere Breehorn mee van Guido (Duitser). Guido heeft over de hele reis 17 opstappers! Het palaver wordt afgesloten met het opmaken van de laatste vaatjes Duits bier van Guido en z’n bemanning. We spreken meer opstappers en zien dat vanuit de schippers en opstappers VEEEEL geven en nemen nodig zal zijn. Veel opstappers komen vanuit zeilers van de vorige Azorentocht, besmet met het reisvirus
Zondag om 05.00 uur al weer een wake up call via de Marifoon. En daarna vertrek de Westerschelde op. We zijn vertrokken……

Nieuwpoort
We hebben enorme mazzel met de wind de komende dagen, voorlopig Noord/Noord-Oost… De temperatuur is een ander verhaal. Wij horen al dagen dat het in heel Nederland in de 20 graden is. Nou wij kennen niet meer dan 16 met trui en lange broek…
We blijven maar kort in Nieuwpoort. Rond 12.00 uur ’s middags zijn we er en in de komende nacht vertrekken we om 02.30 uur. We liggen naast een medezeiler die z’n boot een volledige refit heeft gegeven (nieuwe mast, nieuw dek, nieuwe el. lieren, nieuw betimmering binnen, etc etc.). Baas boven baas…
We wandelen naar de boulevard en zijn positief verrast door de gezelligheid en het prachtige bouwen. Nieuwpoort is een 100% zeilersmekka, geweldig om zo’n snelle boten te zien. Een stad die we volgende keren zeker weer zullen aandoen.

’s Avonds ben ik wat aan het kijken op de plotter en blijkt dat wij geen goed beeld hebben van het vaargebied dat we in gaan….het hele gebied is “geel”, geen ondiepten… Dat is niet fijn want we gaan zo’n 12 uur varen tussen vele banken /ondiepten door. D gaat om half 10 maar op 1 oor; R is nog tot 23.00 uur bezig om kaarten te uploaden etc totdat het schijfje crasht..... Dat is heel vervelend. We hebben wel papieren kaarten maar het is – als je alleen de wacht hebt  - toch fijn als de plotter het doet.  Desondanks gaan we; we besluiten als laatsten te vertrekken, zodat we ook deels achter onze voorgangers aan kunnen varen. Dan is zo’n groep wel weer heel handig. Plotter is super, nu was het positie in de kaart aanbrengen en zo verder. Gelukkig waren er 2 gediplomeerde TKN-ers aanboord J. Van een E-serie naar een c-serie Raymarine is Niet mogelijk, vanochtend heeft Rob Beute met Navionics gebeld………….verpesten ze hun business..grrrrrrrrrrrrrrr Gelukkig begint op de plotter-cart van de Azoren ook dit gedeelte, Boulogne zit vol met de concurrent Garmin…

Nieuwpoort – Boulogne
We hebben een fantastische tocht, heldere nacht, mooie sterrenhemel, de voorspelde N, NE wind, 4-5 Bf. Na een wat stressige start vanwege de plotter blijkt al snel dat we het ook op de ouderwetse manier kunnen (o ja,  de Gps op Roberts Ipad waar we een backup programma op hebben, doet het niet meer, hij was al toe aan een nieuw type, vdp gaat nl. NOOIT ergens heen zonder zijn ipaddy.. In Amsterdam uitvoerig gekeken naar de diverse types 9 inc versus 12 inc, maar veul muntjes ).
Het wordt al snel licht. De eerste uren varen we samen, gezellig met kopje thee, maar al snel blijkt dat we gewoon in control zijn en pakken we om de beurt een paar uur slaap. Door de vele ondieptes, drukte bij Calais, kapen is het goed opletten en vliegt de tijd voor bij. Dianne is blij dat ik niet ben opgestaan toen ze ‘actief’ aan het zeilen was. Met actief: bulle-talie verplaatsen, stormrondje, zeilen in/uit etc. Het slapen is ff wennen aan geluiden. Tegen 13.00 uur zijn we Boulogne en krijgen prachtplek in de haven. Gedurende de dag horen we dat er op meerdere schepen al wat loos is; problemen met motor, een van de gloednieuwe lieren van de buurman van gisteren heeft het begeven, een ander kon zijn voorzeil niet meer in draaien…..kortom overal is wat. En dat zal wel zo blijven. Vanaf Boulogne kunnen we op een ander kaartje dat het wel doet, dus ons plotterprobleem speelt voorlopig niet…
We scoren ons eerste Franse kaasje en genieten van het mooie weer…..
Na 2 dagen als ‘laatste aan de mem’ gevaren te hebben liggen we nu start klaar, zeilen gereed, code-zero gemonteerd. Actief en hard zeilen is het devies morgen, het weer is prachtig………weinig wind….Kortom het komt aan om snelheid te houden ivm de vele stroom. Zo heeft Boulogne een verval van 7,5 meter, dat water komen wij tegen en krijgen wij als tij mee.
Morgen om 06.30 uur palaver voor de tocht naar Cherbourg….


 
afscheid van Annick voor paar weekjes ;(

ZON, ZON, ZON en dan buiten ontbijten

Visgereedschap, Tonijn , Makreel en ....

1e palaver in Vlissingen

1 opmerking:

Unknown zei

Ha Robert, we hebben je blog gevonden. Leuk om jullie te volgen. We zijn benieuwd naar jullie belevenissen.
Wij liggen nu in St. Helier, Jersey en gaan morgen door naar de noord Bretonse kust. Zie dat jullie nu in Roscoff zijn.

Goede vaart en geniet van deze prachtige reis!
Hans & Jos, Rasant