dinsdag 14 juni 2016

11 juni Guernsey - Roscoff 80 mijl

Jawel, om 0530 de wake-up call, dit keer de handmarifoon mee het bed in :). Het schip was de avond ervoor algereed, huiken eraf, code-zero erop, lijnen netjes en natuurlijk de warmte kleding gereed. Bij Herman Lieven Den Bosch hebben we zgn. Midlayer spullen gekocht, super materiaal. Voor onder de zeilbroeken "warme dikke leggings", niet te hard werken ander is het fors puffen de eerste minuten als je zeilen ed hijst.
De flottielje is in zo'n 10 minuten op pad, windstil dus gaan we op de motor. Grootzeil gehesen, kop thee, en Dianne weer te kooi. Na zo'n uurtje kunnen we zeilen en gaan zoveel mogelijk west varen. (Wind gaat nl. draaien later in de middag) Uiteindelijk varen we allen richting het westen, op enig moment de windvaan en code-zero erop. We varen zo vele uren, prachtig!
Uit eindelijk komen we met een aantal schepen zo'n 14 uur later in een tijdsbestek van 15 min de haven binnen. Alleen hebben zij ruim 22 kn. wind en mist gehad. Wij max 14 kn. en windstiltes en geen mist. Kortom plaatselijk verschilt het erg.
Een boek is uit, JAMMER. Slaap van Lars Kepler.
Om 2000 zijn we binnen in Roscoff, voldaan na deze mooie zeildag en onder de indruk van het tij, hier loopt het bij laagwater helemaal leeg en resteert een enorme rots partij. Roscoff heeft een geweldige gloednieuwe marina.
Zondag blijven we liggen en maandag ook, de zondag gaan we met een groepje van 6 hardlopen, zo'n 10 km in een uurtje! Hierna gaan we lekker chillen en wandelen de middag door dit geweldig mooie stadje en 's avonds gaan we lekker in de veranda boven de "oude haven" dineren. Even vieren dat we op zeil nog nooit zo zuidelijk zijn geweest :). 'S Avonds worden we nog uitgenodigd voor een borrel op 'le Tournesol', ander schip van de Ocean People groep, waar Ruud Payens als opstapper op zit.
Maandag is het west 5, en we moeten naar het westen, gaan dus niet varen vandaag. Heerlijk een prutsdag en we doen dan ook niet veel tot een uur of 1500. Na 1500 is het droog en gaan we op de fiets naar Saint-Pol-De-Leon, scheuren door het stadje en gaan naar het strand waar we lekker crepes met appel en caramel....zalig hapje. We moeten fors trappen volgens mij is het dorpje zo'n 150 meter hoog en dat met een windje tegen....zweten!!
Bij terugkomst in de haven is het droog en ga ik de mast in om deze te inspecteren (en de marifoon hapert  en R maakt de koppelingen beneden en in de mast schoon. ). Zo'n inspectie is belangrijk voor grote oversteken, Biscay komt eraan. Voor ons de 1e keer dat R omhoog getakeld wordt en D aan de lieren staat. We hebben een kleine portofoon om contact te hebben. Alles is goed, ik spuit op de connectoren contactspray en draai een tussen verstaging vast (eerst lossen met WD400) aftapen en dan naar beneden. Goed dat Dianne voelde dat we 100% onder controle hadden. Zo'n actie kan natuurlijk ook op zee moeten.

Helaas heeft het havenkantoor UPS weer laten gaan met mijn reserve snaar voor de drive-unit genua.......dat nadat ik er pas 5 maal geweest was.....domme w...
Morgen komt de UPS weer, hopelijk dat men dan de helderheid van geest heeft om even te bellen grrrrrrr.
De temperatuur is nog niet je van het. 16/17 graden en dan heb je t wel gehad. Vooralsnog geen korte broekenweer.




Geen opmerkingen: