zondag 30 augustus 2020

Bagenkop- Cuxhaven 20-22/8

Tja, dan worden we nagekeken bij vertrek uit Bagenkop! Geen boegschroef was mijn idee, de schipper van een Hanse 53+ staat te kijken, hij kwam met veel motor- en schroefgeweld binnen en kon gisteren nog geen knoop leggen.....Het ging schitterend, we gingen op springen, motor en wind netjes de kade af en de haven uit :). Hierna zeilen omhoog en het werd een tocht met 1 rif, 2 reven, geen reven 1 rif, kortom: actief zeilen.

We liepen soms ruim 8+, heerlijk zo als we door het water sleurden en jawel: de hele tocht was bezeild. Zo’n 3 mijl voor de Kielerfjord ging de tor aan. We cruisden lekker naar de Holtenau sluizen. Hier moesten we een uurtje wachten voordat we de sluis in mochten. Ondertussen genoten we van de 5 schitterende exemplaren van de ‘klassieke Nederlandse vloot’ die daar lagen.

We gingen als enig sportjachtje met een coaster oid mee. Mooie sluis waar we altijd moeten wennen aan de methode van afmeren, waarom geen bolders.....maar ringen! Toch varen we langs de coaster en liggen ver vooraan in de sluis. Dianne ging even betalen en kroop omhoog, NEE dat mocht niet meer in de sluis...veel te veel ongelukken gebeurd en Corona. Dit had in Holtenau gemoeten. Voor deze keer zien ze het door de vingers. Voor de sluis aan beide zijden is een betaalautomaat?!

werf waar ze suprjachten bouwen

Op het Kanaal geven we een goede peut gas en komen rond 20.00 uur in Rendsburg, we liggen aan 1 zijde aan een paal en andere zijde aan een boei, handig ! Op het moment dat we vastliggen komt er een heuse stortbui, zwarte lucht een onweer, maar met hulp en supersnelle aanlegaktie zijn we op tijd binnen en blijven lekker droog. Tijdens het kanaal bel ik Pa en hoor hun verhalen van / over het kanaal en fotografeer enkele werven. Pa googlet en het zijn werven waar ze superjachten tot ruim 100 meter bouwen, www.nobiskrug.com/de.

‘s Morgens lopen we op ons gemak even naar de EDEKA, heerlijk zo’n geweldig fraaie supermarkt op loopafstand. Hierna cruisen we uur op/uur af richting Brunsbuttel. Om 16.30 uur gaan we de sluis in en wachten in de sluis tot hoog water, handig. Hierna volle pot richting Cuxhaven, uiteindelijk lopen we met 1800 toeren ruim 10+ knopen. We genieten van de dreigende luchten  met achter ons een unieke regenboog, we zagen hem compleet (en de regen hadden we al gehad...). Uniek momentje.

Tja, geen box te vinden in ‘t donker.....dan maar  aan een lege steiger met groen bordje, de vingersteiger is max 5 meter. Uiteindelijk liggen we er fraai, met dank aan de rubbers op de steiger... We gaan net uit de jassen als er geklopt wordt en een ‘local’ ons adviseert en vraagt om te verplaatsen naar een langssteiger (eigenlijk voor 15+) voor een goede nachtrust en dito voor het materiaal van de steiger, we zijn te zwaar voor deze steiger met binnenlopende swell.
Zo kregen we alsnog een geweldige plek, even flink werken...stootwillen omhangen etc.. ! maar de moeite waard voor een boerennacht.

Zondag, heerlijk uitgeslapen en na het ontbijt even Wheater4D opstarten, data van het weer laden en routes plannen. Ook Savinavi wordt geraadpleegd. Wanneer gaan we Zondag 1700 of Maandag 0600? Het wordt maandag 0600! De voorspelling is weinig wind/aan de wind. Dan een koffie en het schip gereedmaken en reis voorbereiden, terwijl het buiten regent dat het giet.
-zeilspullen
-2 warme maaltijden maken
-lekkere snaai zaken klaarleggen in de ‘zeela’
-olie peilen
-lifelijnen op het dek etc

We zijn er klaar voor! ‘S Middags regenjas aan en een mooie wandeling door en rond Cuxhaven, we krijgen ineens nog geweldig mooi weer en genieten volop. De avond sluiten we af met een hapje in het clubhuis. Masker op bij binnenkomst, de bediening draagt het continue,  wij mochten het af aan tafel en schreven onze complete NAW op.

Doel: morgen om 05.30 uur op en in een ruk naar Hindeloopen! Heeg roept (en we hopen voor de aangekondigde storm in Nederland te zijn).