donderdag 3 augustus 2017

Leba - Darlowo

Vandaag weer een tochtje van 66 mijl voor de boeg. Voor we vertrekken belt R om te vragen of de schietgebieden waar we door moeten varen vrij zijn.
Langs de Poolse kust heb je een flink aantal schietgebieden die goed aangegeven staan. In onze pilots staat wie we dan moeten bellen en dat werkt goed. Vandaag is de ene gesloten en de ander is vrij. Maar we hadden ook gelezen dat je als tot een paar mijl uit de kust blijft je er soms onderdoor kunt varen. Dus R vraagt of dat mag en dat mag! Dat scheelt zo'n 40 mijl omvaren. Deze tip hadden we uit het boek van Vleut; dat boek (varen in de Oostelijke Oostzee) is vaak achterhaald maar dit soort praktische tips zijn goud waard! We houden een documentje bij waar de wijzigingen in komen van de havens e.d. Tbv de update van deze pilots.
We gaan lekker op weg, maar we zijn nog maar goed en wel op pad en we worden al opgeroepen. Zeerob Zeerob.... Wat nu dan? Dan blijkt dat de kust voor Leba een natuurgebied is en we worden verzocht om 5 mijl uit de kust te blijven. Dus steken we noordwaarts. Een andere zeilboot die gelijk met ons vertrok heeft z'n marifoon waarschijnlijk niet aanstaan, wordt niet opgeroepen en houdt gewoon zijn koers. Het is een heerlijk tochtje. Ongeveer de helft bezeild en de rest op de motor. Voor Kay voeren we de wind langzaam op...., Kay is bezig om zich te kwalificeren voor 'bootsmaat'.
Onderweg wordt er weer lekker gevist (pavane uit en wachten op makreel)  totdat... We langs een van de vele vissersboeitjes varen op een paar meter afstand en vervolgens de lijn als een gek afrolt! .... De haken zitten in de netten van de visser. Gelukkig heeft Lennard het handelingsvermogen van zijn vader. Hij pakt het mes, snijdt de lijn door en we zijn vrij, helaas wel een stuk lijn, pavane en haken kwijt....de schade is beperkt.
Het is een prachtige zonnige tocht; we lezen, L&K kijken af en toe een filmpje, vissen, en de catering is top met die 2 hotello's aan boord!
Eind van de middag komen we in Darlowo. Het eerste piratenschip komt ons alweer tegemoet dus we vrezen weer een soort Leba (Hier was een soort pirate of the caribean boot met dito muziek/gejuich e.d.). Maar dit keer geen schreeuwende dj; dat belooft wat. Nadat we door de brug zijn (draait ieder uur, ook de hele nacht, worden we verrast door een prachtige jachthaven. Die stond nog niet in onze pilots. We leggen aan, krijgen weer hulp van dezelfde Duitser die we ook in Gdansk en Leba ontmoetten, en genieten van een prachtig plekje, in een haven met deels marina en deels vissersschepen, en uitzicht op de rivier. De havenmeester spreek Engels en Duits, maar alleen als het over haven/liggeld gaat. Elk vraag daarbuiten begrijpt hij niet. Maar hij nodigt me uit achter zijn bureau plaats te nemen en laat mij typen in het Engels in Google translate.. hoe handig! Het is een 'dure haven' circa 20 euro per nacht, (dat vinden wij nu duur voor Poolse begrippen; in Tallinn betaalden we 65 euro per nacht, city harbour). We eten een lekker bootmaaltje in de kuip, spuiten ons vol met muggenspul want ze hebben ons hier alweer gevonden. De haven ligt tussen het stadje Darlowo en - wat wij noemen - 'de strip'.  Aan het strand is een ook een dorpje, wat vooral heel toeristisch is Darlowo Wsc (kermisattracties, markt, toeristenwinkeltjes, eettenten= de strip). D&R gaan na het eten richting Darlowo. Met Europees geld is er een prachtige boulevard langs de rivier aangelegd van zo'n 3 km lang met aanlegplekken waar je ook kunt liggen (alleen stroom), bankjes om te zitten en een heel stuk met fitnessapparaten. 'S Avonds is er in Darlowo niet veel te doen. Op het mooie marktplein drinken we een biertje. We hebben wat gemengde gevoelens bij de stad. In dezelfde straat staan prachtige opgeknapte panden tussen de bepaalde gribuspanden. Het is maar net wie er geld heeft lijkt het.
Len en Kay hebben 'de strip' verkend en zijn heel enthousiast. Morgen bij daglicht gaan we verder.

R&D starten de volgende ochtend met een flinke run. Eerst richting strand, maar dat is mul en zwaar. Daarna richting Darlowo over de boulevard en terug via de fitnessapparaten... wat we de dag er op met flinke spierpijn moeten bezuren. We blijven vandaag liggen. De boot wordt van binnen en buiten gepoetst met een kraan & slang voor de boot! L&K huren een fiets en gaan boodschappen doen en daarna lunchen we gezellig samen in 'de stad', aan het water. Een mooi lunchtentje aan de rivier. De hoeveelheden zijn erg mager voor Poolse begrippen, dus we bestellen het nodig bij. Darlowo is een toch best een mooi stadje. D scoort nog een leuk bloesje voor 15 euro...in toch een van de mooiere zaken. Het blijft wat ongemakkelijk voelen hoe goedkoop hier alles is. Rondom het Raadhuisplein en de winkelstraten zijn de meeste panden goed onderhouden. Daarbuiten kom je al weer snel in genummerde systeembouwflats, die ze hier trouwens ook aan het opleuken zijn door ze te schilderen, tuinen aanleggen etc. Op TripAdvisor las R dat, als je een uurtje over had, het fort nog leuk was. Dus kopen wij een paar kaartjes. Nou dat viel ons nogal tegen en binnen 15 minuten zijn we er al weer doorheen. De stadspoort, nr 2 van tripadvisor wordt ook een blik waardig gegund.
Daarna scheiden onze wegen. R&D willen nog even over 'de strip' en L&K gaan nog op zoek naar een paar boodschapjes en shoppen.Lennard gaat nog voor een lekkere run in de middag en daarna eten we Kay's heerlijke gevulde courgettes met een fantastisch toetje. Morgenochtend (donderdag)gaan we vroeg weg. We willen de brug van 06.00 uur voor een tocht van circa 90 mijl naar Swinoujscie (Swinemunde in het Duits). Iedere dag bestuderen we even met een goede weerapp de grib-files voor de komende dagen en maken vanuit daar een plan, handig. Voor 't ontbijt heeft D al de eerste files binnen gehaald.
Vanuit Swinemunde kunnen L&K zaterdag de trein naar huis nemen. Het is een stevige tocht, maar daarna is het een paar dagen ongunstige wind, dus pakken we even een dagje door.... Hierna zitten we 'beschermd' voor heftige wind zw / w achter Rugen, Strahsund willen we toch wel even aandoen.

Helena zei

Lieve en stoere zeezeilers... Vanuit onze kuip aan de B.H. 73 waren we eergisteren en daags ervoor al meer dan 8 uur bezig met het uitzoeken van van alles dat we voor de eeuwigheid leken bewaard te hebben.Er is dus heel wat spul weggebracht naar resp. Container en St.Mensen in Nood hier vlakbij.
Vanmiddag is er een groot feest bij Ton en Betty t.g.v. De verjaardag van Ome Piet die in Belgiƫ woont maar het vanwege alle ouderen in Nederland viert en dat in de mooiste tuin van Veghel..
We hebben er zin in. De komende week is het hier Boulevard en zijn er allerlei feestelijkheden in de stad. Nog altijd prijzen we ons gelukkig dat we hier wonen. Lennard en Kay hebben bij jullie ongetwijfeld de vacantie van hun leven gehad. Jullie boffen met zo, schatten van kinderen. Fijn weekend en tot volgende keer, je vader, je moeder en de schoonvariant ervan.