maandag 14 augustus 2017

Heilighafen-Lubeck-Holtenau 12, 13 augustus

Heiligenhafen, de haven met 1.000 plus ligplaatsen en dan te bedenken dat er nog 2 havens zijn en een vissershaven. Het is een groot 'watersport' en vakantiegebeuren. Er zijn mooie boulevards, gezellige hippe winkelstraten en voor elk wat wils. We worden 's ochtend in de stromende regen wakker. En het zal deze dag niet veel beter worden.....
We lagen op een mooi ligplaatsje, altijd op het uiterste van de haven, helaas moesten we hier weg! Deze vrouwelijk  havenmeester was niet gevoelig voor de charmes van Robert en al mokkend kwam hij terug....' Deze steiger was alleen voor "charter e.d.", zoek maar een plek met een groen bordje, je mag overal liggen..., dat mens heeft nog nooit een boot van binnen gezien en het woord gastvrij en vriendelijk kent ze niet....' Ik houd me maar even stil.
Wij gooien los en na enige tijd zoeken (best wat vrije boxen maar overal een vastgeschroefd rood bordje (?)  komen we op een pracht plek met een groen bordje, doch wel als 'stalling' in de rij tegen. We tanken water, zoeken een stroom punt wat het doet. Dit is de eerste keer dat we onze haspel moeten uitrollen naar een punt zo'n 20 mrt verder, de stroomvoorziening op onze paal (waar wel 8 stekkers in zitten)  deed het helaas niet.

Ik (D) ga vervolgens naar de havenmeester om te vertellen waar we zijn gaan liggen en te betalen. Met een lach binnenkomen en vriendelijk goede morgen was ook zij best aardig. Op mijn vraag hoe we in Lübeck komen horen we dat we eerst met de bus naar Oldenburg moeten en dan met de trein naar Lübeck. Zo gezegd zo gedaan.... denken we.....helaas. Het is zaterdag en dan geldt er een andere dienstregeling. De bus ging om 10.00 en weer om 15.00 naar Oldenburg; en dat wordt wel laat (het was inmiddels rond 11.30 uur.
Dianne en ik aan het googelen op verhuur "mietwagen", jawel we vonden er eentje in Heiligenhafen, lastig te vinden door alle advertenties in Google, maar toch! Snel via googlemaps naar de verhuurder, een VW Heinrich Berg met Euromobile verhuur.

Een aller aardigste rokende medewerker ontving ons, helaas 'habe ik kein Auto mehr da" , maar deze man ging rond bellen met herrn Kollegen in Oldenburg. Na 20 min. Werden we opgehaald en zaten in de auto naar Oldenburg waar onze Skoda Jetti klaar staat, toffe kar. Na het klaarmaken van de papieren (gelukkig accepteerde ze mijn Paspoort pdf uit de mail) gingen we op pad. Om 5 voor 1 reden we dan richting Oldenburg (om 13.00 uur ging ook deze zaak dicht, dus weer mazzel....)
Lübeck zo'n 70 km rijden, we zoeken "Stadsmitte". Zoals Lennard zegt, als je niet vooraan probeert te parkeren, parkeer je er zeker nooit! Dus wij parkeerde om 13.45 hartje Lübeck, 2,=/uur parkeerkosten :). De parkeergarage is net vol, maar de mevrouw bij de ingang (overal zitten hier nog mensen bij de ingang bij wie je moet betalen..?) zegt dat we er weer uit moeten rijden en dan weet haar collega bij de uitgang nog wel een plekje buiten de garage. Zo gezegd zo gedaan..Wat een aardige meedenkende mensen.
Na een halfuurtje begint het echt hard te regenen en besluiten we een lunch te nemen, echter de Duitsers kennen hier alleen konditorei/backerei mit `kuchen'. `Dianne zag dit wel zitten (opgegroeid naast de Duitse grens..) maar ik ben niet zo'n halve Duitser die `kuchen-geil ist' . We vinden naast de roodbakstenen gotische kerk een prachtig lunchroom in het oude 'kanseliers-gebouw', alle wapens zijn op de plafonds getekend.
Na een lekkere salade en gevulde aardappel mit Rahm und Gemuse gaan we genieten van deze stad, in een woord geweldig. Mooie ruime winkelstraten, hippe straten erom heen en schitterende gebouwen, de sfeer in de stad is heerlijk. We bezoeken nog even het oude gotische ziekenhuis en nemen als het hard regent even een bakkie in een koffietentje. Bijzonder is hier dat we bijna overal 'cash' moeten betalen, geen pin oid`! Dit in vergelijk met Zweden, nog maar 2% cash. Die Duitsers lopen nog iets achter.....
Opvallend tov bv Polen is dat we hier, veel telefoonzaken, veel opticiens, veel kappers zien.  Duidelijk is dat dit winkels zijn die er komen als de welvaart hoger is. In de middag slagen we nog in 2 kledingzaakjes zodat we de economie van Merkel nog iets helpen, hierna belanden we bij `Marie' een zeer hippe en goede traiteur, restaurant. Daar we niemand hebben die op ons wacht besluiten we een hapje te eten. Door de kwaliteit van eten, bediening en entourage besluit ik mijn 2e TripAdvisor review te schrijven. Hierna verlaten we Lübeck en besluiten hier op eigen kiel de volgende keer naar toe te varen en een paar dagen te verblijven. Tot nu toe zijn we deze bocht in Duitsland steeds voorbij gevaren, op weg naar een verder bestemming. Maar het is zo mooi!
We rijden in de stromende regen terug en kunnen net vlakbij de haven parkeren zodat we naar de boot kunnen rennen. In de boot de kachel aan, opwarmen, opdrogen en lekker aan de koffie en plannen maken.
De wind wordt besproken en we kijken naar de Duitse Bocht, onze bottleneck. Besluit wordt genomen om woensdag de Bocht te nemen, dus morgen na het hardlopen richting Holtenau, maandag Kielerkanaal, dinsdagavond Cuxhaven. Annick even geappt op Hamburg niet naar Rendsburg maar naar Cuxhaven. Een kort antwoord: "komt goed".
We hebben een geweldig mooie run van zo'n 8 km om de meren van Heilighafen en naar de landtong (die moesten we nog even beslechten). Deze landtong is tussen 1000-1800 een 'natuurgebied' met grazers, zeer de moeite waard. Volgende keer gaan we hier nog een keer lekker wandelen. Na het boodschappendoen met de Jetti (ondertussen groeten we iedereen met een Jetti, we behoren tot de club "jetti-rijders'), brengt R de auto terug.
Om 1300 varen we pal west naar Kiel, een k... wind met dito golf en matige zon. We staan met open mond te kijken naar de kitte surfers midden in de Kieler Fjord, zelfs in de vaargeul met een foil onder hun plank, waardoor ze bijna een meter uit het water komen en als een speer over het water gaan. Echt gaaf. Als ze doorhebben dat wij kijken krijgen we nog even een extra showtje. Om 1930 leggen we aan bij Holtenau na nog even een uurtje heerlijk zeilen in de avond zon van het KielerFjord. De plank komt goed van pas met deze palen, waarna we nog even Holtenau gaan verkennen.
Van een aardige Nederlander horen we dat de sluis om 0800 draait, wekker om 0700. Na een filmpje laatste serie van  'Downtown Abbey', over de 'Engelse adel'. Op tijd de kop op 't kussen!