woensdag 16 augustus 2017

Holtenau - Vlieland?

Om 10 over 7 wordt ik wakker, ruim voor de wekker. Gelukkig maar want als we de marifoon aanzetten horen we dat de sluis 'over 10 minuten draait'. En dat is half 8 ipv 8 uur. Dus.. aktie. Motor aan en gaan, voorbuurman wakker gemaakt en opgejaagd en in het voorbij varen wekken we gelijk de Victoire 933 uit Delft die ons zo netjes had geïnformeerd. In no time liggen we in de sluis en voor 08.00 uur varen we al op het Nord-Ostseekanal oftewel Kielerkanaal. Het is prachtig weer, de korte broek gaat al snel aan, zonnebril op en het wachtschema gaat in: uurtje op, uurtje af. Voor ons in de sluis lag een groot containerschip. Hij vaart maar iets harder dan wij (zo'n 6 knopen) (je mag max 15 km per uur, circa 8 knopen varen). Nadat hij ons (alle pleziervaart) netjes de sluis uit laat gaan komt hij ons na verloop van tijd achterop, haalt ons langzaam in en vervolgens moete\ hij weer ergens wachten en gaan wij er weer voorbij.. En dat gaat zo door tot in Brunsbuttel. Ondertussen werken wij ons aktielijstje af: gastenlijst feest, diverse mails, datum voor ons feest weer veranderen (op de geplande datum blijkt dat er veel VIP's niet kunnen (zo moeilijk is het toch niet 12,5 jaar na de trouwdatum de week vrijhouden, of even afstemmen) die we er graag bij willen hebben, maar op de nieuwe datum er natuurlijk weer een aantal die niet kunnen of is de locatie bezet... R is soms wat snel (wel gezellig hoor) met communiceren; denk dat de familie straks de kluts kwijt is :), blog bijwerken, poetsen aan de boot in het kader van de 'verkoopklaar maken'. Etc etc.

Tegen 18.00 uur  zijn we in Brunsbuttel. Waar we de volgende ochtend op tijd de sluis pakken. Als we net liggen komt onze 'blauwe vriend' weer langs; hij gaat door de sluis in. Op onze plek in de jachthaven zie je alle grote zee schepen voorbij varen de sluis in; ze varen op 10 meter langs. Indrukwekkend, de zuiging is enorm, R spant extra landvasten en deze kraken als de beste. De haven stroomt langzaam vol. Naast ons komt een Contest 41 (die veel langer lijkt ?!); de schipper vaart het schip alleen terug naar Nederland. Daarnaast een schip dat mee heeft gedaan aan de DriehoekNoordzee 2016 (Gerrit & Henk als bemanning). Aanspraak genoeg. Veelal over het wisselvallige weer, valt mij op dat veel mensen voor een tocht van 30 uur naar "windguru" kijken, een plaatselijk weerbeeld. De gribfiles zijn dan toch zeer waardevol, natuurlijk ook de 'onweerskans/buien e.d.'.
Met z'n allen zijn we onder de indruk van een stel waarvan de vrouw hun boot zo netjes en strak inparkeert tussen 2 pakketje van 3 dik dat we haar allemaal complimenteren (wij hadden meerdere pogingen nodig, hulp was erg welkom, vanwege de enorme zuiging/stroming van de zeeschepen). Later blijkt zij wel heel ervaren zijn, ze zijn al 12 jaar weggeweest en wij horen weer veel interessante zaken die we opslaan.

In Brunsbuttel blijkt het kermis te zijn; wat een herrie. De Vlissingse kermis in de zomer is er niets bij! We eten aan boord en als toetje trakteren we onszelf op een ijsje bij een mooie ijstent aan in het dorp; dat nu een hele grote kermis is en waar het enorm druk is. Na nog een rondje door de buitenwijken van Brunsbuttel trakteren we ons op een laatste 'Downtown Abbey' op de boot. De 10,= liggeld is graag betaald en ben blij dan niet alleen in Polen kermis is maar ook hier.

Dinsdag 15 augustus.
08.00 uur door de sluis. Je moet hier niet te lang blijven want dan krijg je steigerpraat. De ene boot blijft liggen want er zou vanavond zware hagel komen en 20% kan op onweer. Onze buurman is vrij nuchter en reageert met 'of die hagel nou in de haven op of zee op mijn boot valt...'  Wij gaan in elk geval naar Cuxhaven want daar komt Annick!
Om 08.00 uur weer in de sluis en daarna op het fokje naar Cuxhaven. 13 mijl, te overzien. Onderweg halen we het weer op en bepalen dat we vanavond met hoogwater gaan. Annick vast geappt, zodat ze is voorbereid. 
In Cuxhaven diesel (blei frei ) en water getankt, boot gepoetst, boodschappen gedaan, een maaltje gekookt voor op zee, een kop thee gedronken met de de wereldreiziger die we in Brunsbuttel en ook hier weer zagen en zo vliegt de dag om. We zitten net effe en daar stapt Annick al op de boot! Ja hoor, echt een Annick actie, geen taxi, ik dacht 'ik loop wel even', geen appje dat ze er als is 'ik zie je jullie vanzelf wel liggen'. Het is weer heerlijk vertrouwd en gezellig. 
We eten nog even in de haven en na de afwas gaan de lijnen los en gaat we het ruime sop op. Het zeil gaat op; gelijk even een 'dingetje' want ik had de grootzeilval niet goed dichtgeklikt dus die springt los. Oeps..... de slingerende val op een hard stromende Elbe op een net gepoetst glad dak....wordt zonder heel erg veel morren toch weer door R gevangen met de pikhaak en daarna vervolgen we de reis. In de kuip worden wel helemaal bijgepraat over de belevenissen met de dames in Heeg. R slaat z'n eerste wacht over... je gaat niet om 09.00 uur slapen als je je dochter na al die weken weer ziet. Annick draait mee in het wachtschema... (ze wil niet weer een Sinterklaasgedicht over het niet wachtlopen (zoals op de tocht naar de Azoren)). R ontpopt zich als een ware instructeur.  Van 2200-0100 draaien Annick en ik de wacht, we bestuderen lichten zoeken tonnen op in de plotter. Zo gaan we samen de nacht in, de app "starwalk" gebruiken we nog even want we kunnen de grote beer niet vinden om de Poolster te bepalen. Hierna genieten we van de drukte, we steken de Jade en de Wezer over tussen veel scheepsbewegingen zo ook het loodsgebeuren (op /af stappen in de nacht). Om 0100 als we de Wezer dwars kruisen gaat Annick te kooi en ik ga door tot 0300 (was laatste uur Ff bijten), hierna proberen te slapen op een klotsten/stampend schip. Om 0600 neem ik het van Dianne over en zien we de ochtend samen met Annick, is er ook bij :). Al snel na een kop thee blijkt dat we weinig praat hebben en ik beter met de hazenslaapjes kan beginnen, Annick duikt nog ff te kooi (tot 1330...).
Momenteel zitten we boven Terschelling en verwachten rond 2130-2230 in Vlieland aan te komen, is er plaatst??

Geen opmerkingen: