maandag 11 juli 2016

Nachttocht Porto Lissabon (cascais)

YES we gaan, Porto was en is geweldig! Maar er is een moment van komen en gaan. Ik ga nog even 45 minuten rennen, de komende dagen is het een ander type energie verbruik. 
Palaver, shit te vroeg uit de veren.....vanwege de mist gaan we een uurtje later. Annick is mee en we gokken dat om 1000 binnen 10 min. iedereen weg is, jawel in 5 minuten. Double R (Le Tournesol) als eerste! wij als laatste, single R. Annick vaart mooi weg en als het grootzeil staat zie ik een scheur van zo'n 30 cm bij het voorlijk net onder 't 2e rif. Aktie, zeil strijken, zeilrepairset erbij!! Dianne en ik fixen het super snel als een team (together each achieve more.....). Later horen we van Philip dat het 24 uur moest drogen , nou dat mocht bij ons ook alleen in functie. Hierna hebben we een mooie achterstand en gaan op pad. Nog mist en weinig wind, motor en radar aan. Om 1200 is er zo'n 13 knopen wind en gaan we op de zeilen als een speer. Luxe met Annick erbij, extra wachtloper :).
In de middag ben ik een uurtje aan het pielen met de sextant, duidelijk is dat je zo'n apparaat moet gebruiken met bril (anders loop je met een blauw oog of geen oog). Leuk maar lastig spelletje, maar zonder het te doen op hobbelig schip is het geen oefening. Nu komende dagen op de wal samen met Ernst van de Felice wat lesuurtjes plannen. Rond 1600 krijgen we de beloning van de vakantie, zo'n 1,5 uur spelen een groep van 5-10 dolfijnen met ons schip. Dianne en Annick zitten voor op het schip en ik probeer hen en de dolfijnen vast te leggen op
de camers! De dames roepen de dieren en ze blijven zo lang dat er vast contact is tussen hen.

De groep zeilers is jaloers, dit maal NERGENS zo'n feest met Dolfijnen. De maaltijd die Dianne bereid is super, een curry met o.a. kerrie,bosuitjes, paprika.... Zalig hapje, hierna ga ik te kooi...slapen ho maar zo voor de wind. De wacht is voor Annick niets en ze gaat lekker slapen....hoopt ze. Dianne en ik draaien door tot in de ochtend. Er zijn naast de conference call's maar 3 opmerkelijke zaken. Een slecht herkenbaar vracht/passagiersschip voor Dianne en voor mij een visser die langskwam. We zeilen 's nachts zeer defensief, orde, rust, stilte en geen ge OH aan dek! Dus dubbel rif, en later de fok ingerold. Om 0800 gooi ik het rif eruit en ga vissen met de Paravaan, helaas niets gevangen. Naast dit gefreubel zet ik de windvaan erop en speel met deze totdat het lekker loopt. Een vaan is voordewind altijd een 'dingetje'. Rond 1000 wordt het dag bij de dames en ga ik ook niet meer te kooi. Heb me af en toe weg laten dommelen met de wekker bij de hand en 4 koppen koffie in de ochtend! Annick is niet van het 's nachts wachtlopen blijkt, ook prima! Overdag vinden wij een gezellige meid als Annick ook super tof. We horen dat haar minor kennistoets met een 7.3 wordt afgesloten, chapeau. Nu nog ff het mondeling a.s. dinsdag via skype of fysiek en dan genieten van een tochtje Azoren. 
We krijgen nog even kaapwinden te verduren, gelukkig was Vlietstroom attent dit te melden en genoten we met volle teugen van de 40 knopen wind, met ruime koers en alleen op de fok stond Dianne met big smile achter het roer. 1600 aanleggen, kleine miscommunicatie waardoor ik de stootrand ff fors gebruik (paal was toch van staal....). Hierna ging het super en na het 'inklaren' kregen we een lekkere fles wijn van de haven in ons welkomstpakket
Zondag is er na het hardlopen een 'weerupdate', een presentatie van OP over de verwachting van de komende dagen en het wat/hoe/waarom van hun besluiten....als je de inhoud kent krijg je begrip zei eens een CEO, dus wil je niet altijd de inhoud weten. Boek "Kameraden" aan de kant gelegd, geen doorkomen aan! Lees even de reis met de Pinquin rond de wereld uit.

PS filmpje met de dolfijnen in de maak



Annick heeft contact!


Zonnetje schieten...


Geen opmerkingen: