woensdag 13 juli 2016

12-13 juli cascais-lisboa

Vanochtend vertrekken al velen vanuit 't dorp naar Lisboa, wij blijven hier. Annick heeft veel vertraging gehad gisteren, vertrok ipv 1800 om 2115 vanuit Lissabon. Haar prive taxi Ronny haalde haar op en zorgde voor veilige rit  naar Maastricht. Vandaag hebben de dames hun herkansing mondeling....Benieuwd hoe ze het gaat doen... rond 12.00 uur appje:  Liz en Annick beide een 7, de Kanjers!!
We hebben om 09.00 uur afgesproken bij de Duikschool, veel personeel en uiteindelijk ook nog een mededuiker en cursist & instructeur. Frank mededuiker is Hotel Manager op de Stad Amsterdam. Zeer enthousiast over deze 'vakantie-achtige' baan, nu voor het eerst in water van 15 graden. Gelukkig is het equipment perfect, zeer mooie pakken. Het filmpje spreekt voor zich.
De middag doorgebracht met "zijn" in de stad, terrasje met lekkere muziek en zaken in orde maken voor de trip naar de Azoren, Ipad, olie voor de motor, mes bij de mast en meer van dit soort kleine zaken. Eind van de dag nog even verse groeten en fruit halen bij de Jumbo.
's Avonds met Maarten, Jeltske, Hilde, Annick, Kees en Dianne naar een super eettentje alvast voor Dianne's verjaardag (morgen 20.00 uur palaver en daarna steigerborrel). Gelukkig was Annick om 1930 bij de poort en kon dus meteen mee, we aten heerlijke visgerechten met 34 jaar oud port als afzakkertje in het Restaurant. Na een heuse wandeling werd op de Zeerob nog een afsluitende borrel op Dianne's verjaardag genoten en daarna was het 'Sleep".

13 juli Dagje Lisboa
Na een lekkere ochtend run, fors zweten.....why?? Na 7 km waren we terug voor een top ontbijt in de zon met alle kado's voor Di, veel en leuke attenties. Di genoot van de vele app's, facebook, linked in, mails en calls.....natuurlijk werd er vaker dan 1 keer gezongen en hadden we weer slingers in de kuip..
Om 1100 zochten we de trein en kwamen in Lisboa waar we 2 wijken bezochten, naast vele stops. Zo stonden we aan de 'bar/balie' in een koffiezaak/pattisserie aan de koffie met iets lekkers 'het portugese taart eten..., gein! Na een rondwandeling gingen we met de kabeltram naar "de bovenstad", hier vonden we een plein met uitzicht over Lisboa en vonden een lekkere salade met live muziek. Annick sprak de memorable woorden" Muzikanten maken een stad gezelliger", 100% eens, dus meer geven in de toekomst!!!!
Om 1530 de trein terug, Lisboa we komen terug da's zeker. Wat een heerlijke sfeer is er in deze stad. Ga de volgende keer ook dagje de Taag op varen en in Lisboa liggen, moet je gedaan hebben :).
Terug in Cascais was de zeilmaker al begonnen aan ons zeil (was scheurtje 20 cm in getrokken door mij, stommerd). Ach deze zeilmaker heeft waarschijnlijk een nieuwe jas op de factuur gezet, reparatie met gouden randje......North Sails shop...babbah. Ook Philip betaalde mee aan de 2e jas van de zeilmaker.......was nog meer geld kwijt....! Maar geld is geld en dat kunnen we beter uitgeven in een land als Portugal dan bij de Rabobank op de bank zetten, toch? snap de logica ook niet, doch ben het er wel mee een.
Annick is vervolgens volledig terug in 't dorp, men vindt haar een topper....ze is wel direct maar ze vinden allen het super dat ze even terug moet naar NL voor een her en deze dan even halen super! Allemaal felicitaties.
De rest van de middag vullen we met zeilzetten, preitaartje bakken voor de 1e dag, watertanks vullen, reserve tanks, gewicht verdelen. Hierna gaan we even naar de Italiaan, we moeten even wachten en zien Jan & Leon van de Primrose, prima lui! Beide gaan even biertje mee nemen op Dianne's verjaardag en erna nodigen we ze uit om lekker mee de Italiaan in te gaan.  We nemen allen een hoofdmaaltijd met lekker glaasje rood en om 2000 staan we met z'n allen in de toiletten voor 't palaver. Het waait nl. buiten nog 6-7 bft (hier kan yvonne met OP niet bovenuit komen). Di wordt nog even toegezongen (komt in een volgende video) en volop gezoend........NEE haar man wordt vergeten :(. D voelt zich super jarig. In plaats van een verjaardag op zee zoals de planning was, nu al vorige week een keer gevierd, vandaag de hele dag en ook,
De steigerborrel eindigd snel, iedereen wenst de ander succes en mooie tocht. De weersvoorspelligen zijn NNO/N/ONO kortom, super wind. Verwachting is 5-7 dagen, afhankelijk van de wind.