woensdag 20 juli 2016

Cascais - Azoren 14 - 19 juli

 Cascais-Azoren

Bemanning, Dianne, Annick en Robert. Afgesproken is dat Di & R het wachtschema 's nachts draaien. We hebben het schip gereed voor de overtocht van zo'n 760 mijl hemelsbreed. 6-10 dagen afh. Van het weer. We nemen 60 liter extra diesel mee en tanken vlak voor we gaan nog even de tanken vol. Het water is 60 liter extra naast onze tanks met 400 liter en daarnaast pp 10 liter in flessen. Di en R hebben in 3 fases boodschappen gedaan, de laatste dag verse spullen, de meeste staan in de "salon: in een ventilerende krat en daarnaast is er natuurlijk de koelkast. Gewicht wordt anders verdeeld,  bv fietsen rond de mast. Kotterzeil erop, Ready!
Nog even vers brood kopen in de ochtend, laatste palaver en dan GAAN. We liggen voor de pomp te wachten als iedereen voorbij vaart, mooi moment voor een foto. We varen rond 0930 weg en zijn daarmee al 45 min achter de Primrose. Na een matige start, spanning in de kuip....Di vraagt zaken en R reageert pissig.......what happens??!! Na een halfuur liggen we op koers en hebben we volledig overzicht op de kust, en het scheepvaartstelsel met voor Cascais veel schepen op de Rede. We krijgen nog een paar dolfijnen langszij, maar deze keer houden ze het snel voor gezien.

Na zo'n 5 uurtjes horen we dat de Vlietstroom in vislijnen zit, ondanks de diepte zo'n 700 meter. Lullig, ze zeilen met de fok een puntje uit voor de wind en krijgt de vislijn gespannen en met messen aan de bezem snijden ze de lijn door, rest nog een vislijn achter het schip! Zorg voor later!  Rond het middag uur gaat R een zonnetje schieten, wat een klus op een schip op zo'n forse golven....gelukkig varen we niet op deze positie hahaha. 
In de shipping lane is er een tanker die zo'n 5 graden de boeg omgooit en daarmee mooi achter ons langs gaat, langleve de AIS! 
Zo'n reis geeft je bijzondere constateringen, zo zijn er mensen die les krijgen in "bomen" en mensen die hun eerste keer een 2e rif zetten.....bijzonder. Door de conf. Call blijf je op de hoogte en horen we van zeeziekte (Annick roept terwijl ik dit typ 'ik zit al 107 uur aan boord' ...). De maaltijd, een hoogtepunt op de dag, is vandaag de in het voren gebakken preitaart, zalig is deze. Om 2100 probeert R te kooi te gaan, dit om in het voren te slapen. Vandaag hebben we last van vreselijk kerels die met de marifoon op 16 aan het klooien zijn! 
Communicatie gaat via marifoon en Iridium telefoon, om de 6 uur meldt een ieder zijn afstand tot het volgend Waypoint en de bijzonderheden. Via de Iridium (sateliet telefoon ) geven we om 0900 & 2100 een positie door naar de Shaula. Hierdoor heb je gedurende de reis inzicht in het wel en wee en de posities. AWOB =alles wel aan boord en xxx mijl zijn de meeste teksten. Doordat we ver uit elkaar varen is er soms een 'treintje' van het doorgeven van posities waardoor de Shaula het overzicht heeft, Why??? Op verschillende schepen zeeziekte, bij ons gelukkig niet. Langleven de scopoderm!
De 1e nacht is goed, zeer mooie wind! We varen hard met 1 rif in het grootzeil. Annick slaapt door en Di en ik wisselen elkaar om de 3 uur af waarbij ik na 06.00 uur Di laat slapen en met een keukenwekker slaapjes van 20 minuten maak. Als iedereen wakker is gaat de motor aan om stroom te draaien, we zitten dan op zo'n 55% van de "stroomvoorziening", 500AH. Ik heb met de walmarconist Victor regelmatig contact via de SMS, hij houdt verschillende mensen op de hoogte. 

Het is opvallend hoeveel scheepvaart er is vandaag een in de richting RIO, beroepsschepen geven in de AIS hun bestemming weer, vandaar dat we dit kunnen weten. Soms moet je ook uitwijken, bijzonder zo midden op de oceaan.....
Vandaag (dag 2) was de maaltijd "kip madras"
De 16e is de nacht schitterend, lichte bewolking, 4 - 5 Bft en een bijna volle maan, heb er een mooie foto van kunnen schieten. 
Annick trakteerde de brunch (11-1200) met een heerlijk gebakken eitje, mmm. De hele dag is er zon,zon,zon we zetten de bimimi op anders zijn we kreeften. In de middag gaan Di en Annick even "sex in de city" kijken (dank R&E), na 3 afleveringen zie ik ze met rode konen buiten. Ik verstuur ondertussen diverse sms-en naar collega zeilers, we naderen nl. Het point of no return. Dianne gaat kokkerellen en maakt heerlijke mie met kip en verse wokgroenten in de wok (helaas heeft de broccoli dit maaltje niet gehaald, kopen we niet weer!). Annick is volledig opgenomen door het boek "er komt een vrouw bij de dokter" van RasEikel Kluun. Na deze heerlijke avondmaaltijd is het tijd voor "broodbakken" voor het ontbijt van morgen. 
In de nacht komt Annick in de wacht van D en van R nog een keer langs om de puts te vullen, hoe sneu! Nieuwe 'pleister tegen zeeziekte' geplakt en in de ochtend is ze weer happy! De pleisters werken dus echtprecies 3 dagen, maar daarna zijn wij nog niet voldoende ingeslingerd. 

17/7 wordt een dag met weinig wind, da's motoren. We zetten de code-0 voor als er 8-10 kn. Wind is om dan toch te kunnen zeilen, 24 uur motoren is lang....Met onze voorraad kunnen we zo'n 130 uur motoren met gemiddeld 5 mijl is dat toch zo'n 650 mijl....Ik heb met Wheather20D de gripfiles geladen en deze vertellen ons dat we zo'n 1,2 dagen moeten motoren. Weer is iedere dag een momentje, we krijgen om 11.00 uur info van de Shaula. Zelf laden we gribfiles die we binnenhalen en zelf interpreteren, hier laten we dan een 'routerings' programma overlopen, deze geeft de meest optimale koers. Gein!
Het brood was een feest, goed gelukt en 2 dagen lekker om te eten. Nu maar hopen dat we op de Azoren ook dit soort meel kunnen kopen. In de middag gaan we vissen, we hebben de 'makreel' haken omdat R de tonijnhaken te goed opgeborgen had. Na 2 dagen het schip afzoeken heeft D ze gevonden....logische plaats eigenlijk. In de namiddag is D ineens weg en blijkt ze aan het gitaarspelen te zijn, gaaf! Di en R zijn beide vol verslaafd aan een boek, nadere analyse blijkt dat ze beide hetzelfde boek "Getuige" lezen van Lars Kepler op de ereaders.
Het hoogte punt van de dag is de avondmaaltijd, vandaag staat Annick achter de oven. PortSaluut, bleekselderij, Rode ui, knoflook en Vastkokende aardappel uit de oven. HEERLIJK. 
Na het eten gaat R weer slapen, 08.30 bedtijd, 09.00 uur slapen. We komen al aardig in het ritme. Het is weer een prachtige nacht. De zeilbroek en jacks zijn 's nachts te warm. We varen grotendeels op de motor. Bij de wisseling van de wacht om 03.00 uur zet R toch de genua, maar die wordt niet veel later weer ingerold. Inmiddels zit de groep behoorlijk verspreid. Na deze prachtige nacht, stil op de motor is de ochtend fascinerend. Opkomende zo'n is alsof er een horziontaal gordijn wordt opengedaan aan de horizon, continu pal achterons omdat we zo'n 260 graden (west ) varen.
18-7 is het ontbijt/lunch rond 1130, hierna is er een triest moment...boeken uit "getuige van Lars Kepler", Annick is erbij na door heen Jil Sanders, de Pelgrim vond ze uiteindelijk niets. 
Jarig zijn op vakantie, na Dianne, Robert is Annick dit in augustus. We vieren het uitgebreid onderweg, vele geinige en mooie kadootjes worden door Annick gretig in ontvangst genomen, hiermee compenseren wij het feit dat we er in augustus niet Live bij zijn :)).We controleren diesel/motor en het water. Hierna krijgen we te horen dat de Felice potvissen/walvissen gespot heeft, alle ogen turen de komende uren weer het water af. De dames roepen de hele dag "als je haar maar goed zit" , nou vandaag de daad bij het woord. Water is nog maar voor 50% op, dus worden door R de haren van de dames gewassen en hoofdhuidmassage, achteroverliggend in de kuip is het een hele verwennerij. Nadat Dianne en Annick zich "schoon" voelden met fris haar krijgen we een fors stressmoment. Al enige uren vissen we met een lijn en een pavane, het aas is nu een heuse stalen vis met forse haken. Met als doel een verse tonijn binnen te halen. Doordat we nu dichter bij land zitten en dus ook meer vogels zien is er een 'meeuw' die ons aas ziet! Dianne fluit als een dolle op een fluitje om de vogels (stormvogels ?) te verjagen  en VdP is bezig 50 meter vislijn in te halen. Ondertussen varen we met de Code 0, veel zeil op dus. Met alle stress om de vogel te sparen en de code zero binnen te halen wordt de Code 0 ook nog een diabolo , maw hij rolt boven weer uit, klappert  en moet omlaag......pffff . Al met al is het gelukt, geen grote vogel aan onze vislijn in de kuip dan wel een vogel met haken in zijn bek weer de lucht insturen; je wil het allebei niet op je geweten hebben... En nu weer een keer uit de knoop halen. De dag is prachtig, bimimi gaat eraf en we genieten van het weer. VdP heeft "Wat ons niet zal doden" opvolger van de millenniumtrilogie van Stieg Larsson bijna uit, Kortom top dagje. We spotten nog een schildpad en gaan lekker richting Azoren, het marifoonrondje van 1800 gaf aan dat er 3 schepen op exact dezelfde afstand van het waypoint zitten, bizar...
De nacht is rustig en we genieten van de volle maan met prachtige sterren en wolkenhemel. Rond 0300 zien we de lichten op SAN Miguel, echter nog 50 mijl te gaan. We worden bij het eiland verwelkomd door een dolfijn die zo'n 10 minuten rond de boot blijft spelen, schitterende ontvangst. 
Aankomst de dinsdag 1200! We motoren de laatste 3 uur en nemen een douche en zorgen dat het schip aan kant is, volle aandacht voor de aanloop. In de haven maken we vast en hierna gaan Dianne en Annick eerst inklaren terwijl ik stroom, water regel. Hierna komen er meer schepen die allen met luid toeteren en een borrel worden verwelkomd. Na deze inhaal actie is er uitvoerig "overleg over hoe alles is ervaren", dat is het aardige van hierzijn/komen allen hebben een tocht achter de rug. Het is een zeer internationale haven men komt op de Azoren vanuit alle windhoeken. Je ziet hier vertrekkers en terugkomers van lange reizen, voor mij voelt het als "passant". We gaan met de bemanning van de Stormvogel op de kant lunchen en deze gaat over in de steigerborrel. Kort gezegd: 7 dagen geen alcohol en in een middag........... Na het avond eten lopen we nog door het stadje op jacht naar ijsjes. We vallen op een terrasje en genieten van de heerlijke sfeer en het mooie plein. Morgen hardlopen, autohuren en het eiland verkennen.

1 opmerking:

Bert Broekman zei

gefeliciteerd met jullie geslaagde overtocht. erg leuk verslag en filmpje op youtube. groet bart.