maandag 23 augustus 2021

Le Havre

Na een mooie run over het schitterende Honfleur, 8 km en eerst een trip naar het ‘hoog’ een hoogvlakte van 110-140 hoog. Prachtige landerijen met dito huizen en uitzicht, we genieten volop. Terug in de haven zijn we een klein uur onderweg geweest en geven de horloges aan dat we de activiteitsdoelen al hebben gehaald voor de dag, prima. R gaat na het douchen even naar de boulangerie, en jawel hij komt thuis met een lekker traditioneel ontbijt croissants, stokbrood en een kadootje van de patteseri. Het plan was om op de kant te ontbijten, maar we gaan uurtje eerder door de sluis.
140 hoog uitzicht in Honfleur op de Seine

Dianne schiet een kiekje van de Seine

het kadootje….mmmm

Brug en sluis zijn een eitje, alles wacht op elkaar en zo komen we mooi op de Seine. Het is hoogwater en we motoren op ons gemak naar Le Havre, afsnijden is mogelijk; er staat dan Plus 6 meter, maar we zijn braaf. R schiet mooie plaatjes en ketst ze door naar zijn Pa, dan vaart hij ook in gedachten mee.

veel containeroverslag in Le Havre

tegenligger Seine

Tegenligger Seine

Op de familie-app is het druk, gezellig om te zien dat iedereen zo z’n eigen leven heeft en het gezellig maakt.

12.30 in Le Havre, mooie haven met dito voorzieningen. Na een heerlijke lunch gaat D naar de geweldig uitgeruste SuperU en R gaat paar klusjes doen (hij is nooit klaar). Morgen vroeg gaan we naar NL, alles moet dan in goede staat zijn. We gaan zo’n 300’ varen, de wind draait zondagnacht van west naar N-NE en jawel de Nederlandse kust ligt NE. En deze wind blijft de komende week staan….Dus we kiezen eieren voor ons geld en gaan nu.

aankomst Le havre

Havenhoofden uitgerust als geschutsruimte

De Fransen zijn eche Extreme zeilers

Om 1600 verwelkomen we de Iskander en drinken gezellig thee en praten bij. Om 1945 lopen we gevieren aan de hand van Map’s naar L’atelier, een door R uitgezocht en gereserveerd restautant. Wij zien Le Havre alleen als een tussenstop; we zien blokkendozen. Renee weet er echter veel meer van. Hier was na de WOII. waarin Le Havre volledig is platgebombardeerd,  voor het eerst prefab bouw, maar wel in een eigen stijl. En ook nog met aandacht voor eigen wensen van bewoners. Zij gaan morgen naar een museum hier Voor ons komt dat een volgende keer….
Na bestudering van een spannende kaart en goed spekende eigenaresse hebben we allemaal een heerlijk menu en een heerlijke avond. Het wordt het vanzelf laat, rond 2300 duiken we de kooi in en na de koffie morgen op de Iskander is het ‘trossen los’.
Tijdens het diner komen de berichten van Grote Mees, we varen NU naar Boulogne, ook zij zien de komende Noordenwinden niet zitten. Iedereen heeft zo’ eind augustus haast om weer aan zijn verplichtingen te beginnen.
De koffie van 10.00 uur loopt door na 11.00 uur ….we praten lang over hoe gezellig het is om met 2 personen aanboord een rondje Azoren te varen. Het doel van de Iskander in 2022, het wordt toch 12.00 voordat we losgooien. Die stroom daar maakt R zich zelden druk over.

lekker stukje met de Code-0

Goodwin Light Vessel

Richting Engelse kust, in 1 streep motoren we zo’n 20 uur met af en toe een uurtje met de code0. Het kanaal is gezellig druk, we lopen er lekker tussendoor zonder echte uitwijkmanoeuvres. De wind gaat meer en meer west/NW, we halen de Code 0 eraf en gaan op vol tuig lekker. Tot we weer bij Dover 1,9 gaan en de tor er even bij zetten. Uiteindelijk zet de wind door en blazen we richting Texel, jammer Noord is Noord en de NE zien we niet komen. Langzaam buigen we ri. IJmuiden, we reven vaak in en uit. De nacht besluiten we met dubbelrif in te gaan we kijgen tot 23 knopen ware wind en moeten continue hoog aan de wind varen, we spoelen veel zout over het schip. De zee is bokkig, zeker als we stroom tegen wind hebben. Tijdens de nacht ondervinden we een tik….tja raden maar. R kijkt alle kastjes na, gaat naar de mast maar kan het euvel niet vinden. Dan blijken de airpods met ruisonderdrukking een uitkomst! alles stil……..rust!
Bij het ochtendgloren gaat R weer op onderzoek en ziet dat er een gesp van de lifeline op dek ligt te ‘vibreren’……tja je mot t maar weten.

Texel of IJmuiden…..Ijmuiden, de hele dag zon! lekker het strand op en vanavond in Zilt een hapje? Keuze snel gemaakt, morgen Texel.  Ondertussen vliegen de Appjes binnen met Welkom terug in NL.
Het was weer een mooie tocht waar van alles in zat:
300 mijl, 20 uur motoren, 26 uurtjes zeilen, 2 nachten door, zon, regen en veel verkeer: mooie tocht! Geen tijd gehad voor een boek of filmje, de wachten vlogen voorbij op dit enorm drukke vaarwater.