dinsdag 17 augustus 2021

Cherbourg-Ouistreham

Schip klaar! Rib in het water zodat we naar de Carrefour kunnen met de rib en die is dan 300 meter lopen. Ineens hoor ik iemand roepen en voel iemand wijzen, DanceMe van Hans vd Valk en crew vaart binnen. Met DanceMe hebben we veel, heel veel cursussen gedaan. Door omstandigheden was de reis een jaar uitgesteld, maar nu is Hans op reis. Met een big smile op zijn gezicht loodst hij DanceMe in een box, natuurlijk ‘s ochtens al gereserveerd. Oostende - Cherbourg, in een lange motortocht.

DanceMe komt aan in Cherbourg

Even boodschappen doen

Wij naar de Carrefour en erna aan de koffie bij Hans, Liesbeth & Lucas. Koffie……er is een proces gaande aan boord waar we zo’n 12 attributen voor nodig hebben voor 1 kopje expresso en per kopje er zo’n 10 minuten arbeid (zo worden de bonen met de hand gemalen). Een bijzonder proces met een heerlijke espresso. De tijd vliegt, wij moeten het tij mee hebben om de kaap van Barfleur.

Crew DanceMe en Zeerob

Baristo Hans

Om 1200 vertrekken we naar Ouistreham en zetten direct vol tuig, het gaat van halve wind naar voor de wind. Het loopt super; we tikken de 11’  we aan en zitten lekker te lezen en genieten van het zeilen/water/zon. Vanaf de bocht kunnen we vlinderen en dat staat zo’n beetje de hele middag. Eind van de middag, stroom gekeerd (ook 2-3’ tegen) met 20’ wind wordt het wel een vervelende zee. We zetten voor dat laatste stukje nog even een rifje. Rond 2130 lopen we binnen, te laat voor de sluis! We kruisen nog een ferry: de Normandie, R laat hem maar even voor gaan. Zo’n schip ligt nog niet of er wordt al afgeladen, mooi efficient proces. De volgende ochtend zien we dat er maar weinig mensen op het schip zitten richting UK.

Relaxed tochtje, maar wel weer een trui aan!

Portcontrol vertelde ons dat de we de volgende dag om 7.00 uur als laatste door de sluis kunnen en daarna pas weer rond 17.00 uur  in verband met het tij. 07.00 uur in de sluis, doen we! We liggen tegen de wachtsteiger, en rukken stevig aan de lijnen. om 06.15 uur de wekker en om 06.45 uur zitten we in het zeilpak! We krijgen de enige bui van de dag op ons dak……bah wat hebben we een hekel om net uit bed in zo’n pak te zitten.

In de haven pakken we een mooi plekje aan een langssteiger en mikken de kop nog even in het kussen. Al had R wel de hardloopkleren aangedaan, top. Om 10.40 uur wakker…..dag om! Een dag van wassen en poetsen en allerlei taakjes, full day maintance zou de Kleine Walvis zeggen.

We gaan nog even verleggen om de havenmeester te plezieren en krijgen (in ruil?) 2 vrij reizen tickets waarmee we 24 uur onbeperkt kunnen reizen. R is druk met het Volmacht360 congres en heeft veel appjes/calls/mails, maar het lijkt of de dagvoorzitter lukt. Eind van de middag nog een lekkere wandeling naar het stadje en strand.

Dinsdag 17 augustus starten we met 7,5 km rennen en erna gaan we - na het werk van R - met de bus naar Caen om de stad en het museum “Memorial de Caen” te bezoeken.

In de ochtend tijdens het rennen zien we diverse markten en laat Ouistreham zich van de beste kant zien. Een leuke fraaie badplaats, het aandoen zeker waard. Na zo’n uurtje zitten we op het station Caen, ohhhh museum is op 50 minuten lopen. Dan toch een ubertje, ja dan heeft R problemen met zijn Uber-account. Niet getreurd, we trammen en bussen ernaar toe. We zullen het vrij reizen-kaartje van de havenmeester goed gebruiken!!

Een van de kathedralen in Caen

Het Memorial de Caen is een fraai opgezet enormeoorlogsmuseum met ook een film over D-day en een 360’ movie over de gebeurtenissen van 1900-1991. Wat een indrukwekkende actie dat D-day, en hoe vreselijk als je ziet hoeveel redders het niet haalden.  Zo’n terugblik op de 2e wereldoorlog geeft mij altijd weer te denken, wat een vreselijk leed. Ondertussen stroomt het nieuws binnen over Afganistan, bizar dat oorlog niet stopt en dat er steeds mensen zijn die vinden hoe andere mensen moeten zijn dan wel leven.

Voor het Memorial de Caen

Schilderij van Picasso; het eerste bombardement
op burgers, in Guernica. Twee jaar geleden
hebben we dit immense doek in het
echt gezien in Guernica.

We ‘bussen’ weer terug naar de haven en zien ondertussen de omgeving. Een volgende keer gaan we meer van Caen zien.

Na 3 keer NUL op request bij een restaurant, keren we de horeca de rugtoe en maakt D een snelle heerlijke pasta klaar.

In Ouistreham is ook op straat een
masker verplicht.

Morgen naar het oosten! Honfleur is het plan….