donderdag 26 augustus 2021

IJmuiden - Texel 24 - 26 augustus

In IJmuiden is het stralend weer.  Na een paar nachten op zee nemen we eerst onszelf en daarna de boot onderhanden. En in de middag maken we een lekkere strandwandeling, reserveren vast een tafeltje voor vanavond en tegen borreltijd laten we ons lekker in de loungebanken bij Zilt op het strand vallen, in de zon, uitzicht op zee. We hoeven niets meer, dit is volmaakt. De mussen badderen in het zand en wij proeven een heerlijk tapbiertje. Het is heerlijk om weer in Nederland te zijn....Zeker nu we zien dat onze Breehornvrienden, veeeeeel meer moeten kruisen. Kortom gaan als je kunt gaan!
kruisrak vanuit marinetraffic.app

vdp in zijn element

De Noordenwind houdt de komende week aan. Eigenlijk willen we naar Texel, maar ook dat ligt pal in de wind. 30 mijl kruisen, dat vindt D nog wel ok dus dinsdag na een pittige strandrun gooien we rond het middaguur toch de trossen los. Het is een prachtige tocht, maar toch behoorlijk pittig 23’ schijnbare wind. Wind tegen stroom geeft flinke golven en we maken af toe flinke klappen, als we op de automaat sturen. Wat zijn wij blij dat we in Le Havre besloten om door te pakken en in een keer naar Nederland te varen toen de wind nog gunstiger was. R duikt voor de verandering de keuken in en maakt met tips uit de kuip een heerlijk preistamppotje met kerrie met een topping van gebakken paddenstoelen met een aziatische touch. We maken korte en lange slagen, we besluiten om veel op de hand te sturen zodat we de golven beter aanvoelen. Het hoekje bij Texel starten we de motor en gaan net/niet tegen stroom riching Oudeschild. We zien de zon onder gaan en tegen tienen lopen we, nadat we diverse vissers moesten ontwijken, in het donker Texel binnen. De haveningang missen we bijna, R staat met grote schijnwerper op de kant te schijnen! K… daar is de ingang, roerom en ja net optijd…..nog nooit blauwe lichten moeten volgen…. nachtblindheid bij die Texanen.
musjes badend in het zand bij Zilt

fikse strandwandeling R geniet
Dianne kruist naar Texel

Woensdag 25-8 begint nat. Maar in de loop van de dag zou het droog worden, maar wel bewolkt. Zo koud hebben we het deze vakantie nog niet gehad! Op ons appje route.nl vinden we een mooie wandeling van 10 km in 'Nationaal Park de Duinen van Texel'. Het is ook 10 km fietsen naar het startpunt, R wil hier met theetje starten :) ; dus een soort biathlon. Met de stevige Noordenwind op de neus fietsen we naar de andere kant van het eiland en maken een prachtige wandeling door duinen, heidevelden en bossen. Echt prachtig. We eindigen bij een tentje, ook nu wil R met biertje en bitterbal eindigen, in het bos en daarna weer 10 km terug.
Tijdens de tocht belooft R dat onze 15 jaar oude ‘diblassies’ (de fietsjes) een upgrade krijgen (nieuwe stuurstang) en fancy kleurtje.

roze shirt in overeenstemming met bloeide heide

op naar Beute in kanaal naar Workum

Inmiddels regende het en we hadden nog een wasje in de machine en 1 aan de lijn. Maar.... er blijkt hier een gratis droger te zijn! (en ook een gratis afwasmachine...) R begint met zijn klusje RVS poetsen, zo nette man….Omdat we op Texel zijn mogen we nog een keer uit eten. Ook hier 2 shifts. Maar niemand vraagt hier naar onze Corona-check app waar we in Frankrijk al helemaal aan gewend waren. Daar moeten wij dan weer aan wennen!
We zien in de haven ook de Zeeroos (eigenlijk Atlas) liggen; de bemanning van deze Breehorn 37 heeft zich pas aangemeld voor de  Breehorn-Vertrekkersgroep die R heeft geiniteerd. R nodigt ze uit voor een borrel aan boord om kennis te maken: Joost en Linde. Een jong stel (28 en 29), willen volgend jaar ook weg voor een rondje Carieb. Ook mooie plannen en nog een hoop op te lossen/aan te schaffen als we het goed begrijpen.

dubbel liggen voor de sluis, in de geur van gemaaid gras

Donderdag gaan we weer verder.  Eerst Workum, R wil bij Beute afstemmen wat we nog willen laten doen voor de grote reis( oa spuiten van de romp en misschien pilothouse in fancy  kleurtje, watermaker en maststeps, we kunnen de auto daar vast op halen en naar Hindeloopen brengen. Van daaruit gaan we dan verder via Enkhuizen (waarschijnlijk), naar Urk. Het feest van Janny en Erik zaterdag is 5 km van de haven van Urk en zondag gaan we weer naar huis. Het gewone leven begint al weer te roepen. Klanten beginnen al weer te bellen en te mailen, plannen worden gemaakt en de agenda's lopen alweer voller. Maar belangrijk is dat we hebben besloten dat we 15 juni 2022 de trossen definitief losgooien. Kerst 2022 in Malaga...
Dit was dan ook het laatste reisverslag van deze vakantie; de volgende wordt van De Grote Reis?

Facts;
2.200 zeemijl
800 liter diesel
15 havens (waarvan 2 x Cherbourg)
3 ankerplekken: l’Aber Wrach, Audierne en Usant
2 mooringplekken Camaret en Belle Ile
5 eilanden, Ile de Re, Ile d’Yeu, Belle Ile, Usant, Texel
6 live Breehornontmoetingen: Chiara, DanceMe, Iskander, Anna, Grote Mees, Zeeroos/Atlas en ‘s nachts op zee de Pacific Blue via de VHF