dinsdag 20 juni 2017

Heiligenhafen -> Bornholm

We gaan mijlen maken! Ons doel is St Petersburg en dat is een eind weg, dus af en toe varen we een nachtje door.  Vandaag zetten we koers naar Bornholm waar we de Stormvogel en Roboot eindelijk zullen ontmoeten. Zij zijn al een paar weken onderweg.
Maar voor we vertrekken wordt er eerst hard gelopen; ik heb 'zeurende benen'. Als je regelmatig sport en dan ineens een paar dagen stil zit kan je lijf om beweging vragen! Rond een uur of 8 rennen we richting de badplaats/het dorp Heiligenhafen, langs enkele andere jachthavens, door het stadje naar de zee. 9,5 kilometer later zijn we onze energie kwijt en o, wat is het al warm. Nog even snel wat vers fruit en broodjes kopen en dan gooien we de lijnen los. Mocht ik weer een uurtje lopen...R zet even de Code 0 erop zodat we meer vierkante meters zeil kunnen zetten.
We hebben 135 mijl voor de boeg, gemiddeld varen we zo'n 6 knopen. Maar er is weinig wind voorspeld. De motor moet gelijk aan. En zo motoren we stom op een volledig blakke zee de hele dag door. Het is opvallend druk; en dat blijft eigenlijk de eerste 100 mijl zo. Heel veel vrachtschepen, ferry's en af en toe zeilboten. Dat vinden we leuk, want er is immers steeds afleiding (liggen we op ramkoers, gaat ie voor ons langs,). Een groot schip zien we wel op het blote oog, maar niet op de AIS, blijkt een oorlogsschip te zijn. Later komen we hem weer (of een ander tegen) en werd hij aangeduid als warship.
Overdag hebben we ook wachtjes (uurtje op, uurtje af) zodat je lekker in je boek kunt wegdromen zonder te hoeven opletten, en 's nachts 3 uur op 3 uur af. Al snel zitten we weer in het 'oceaanritme'; lekker lunch, borreltijd met blikje cola en iets lekkers, en een lekkere warme maaltijd. We lezen allebei een boek over de geschiedenis van Letland, zie een vorig blog. Maar we beginnen er ook allebei een makkelijke thriller naast. De geschiedenis van de Baltische staten en Rusland/Duitsland is af en toe zo heftig dat we ook wat luchtigs zoeken. Duidelijk voor ons is wel dat we RIGA moeten aan doen.
De eerste nacht op zee slapen we nog niet niet erg goed, maar we krijgen wel wind. En zo lopen we precies 24 uur na vertrek uit Heiligenhafen, de haven van Bornholm, Ronne,  binnen. Daar wacht ons een warme ontvangst van de Zeegenoten (zo heten we op de marifoon en hiervan zijn de vlaggen in het BB want te zien). Een hartelijke, warme ontvangst met koffie en taart en mooie verhalen. Morgen blijven we liggen om Bornholm per fiets te verkennen. We hebben net e-bikes gereserveerd, zodat we ook andere kant van het eiland komen door de heuvels en met de inmiddels flinke wind!
Hilde en Hanneke, de H's hebben een heerlijk Cobb-diner gemaakt in de kuip van de Stormvogel, veel lachen later krijgt de Roboot buren. Een charter, duidelijk een paar maten die op pad zijn. Hanneke vertelt de schipper dat er zacht en anders op het dek gelopen moet worden ivm de nachtrust, Top gedaan Han! Welterusten voor straks.

Geen wind wel scheepvaart
Bijschrift toevoegen
zonsopgang half 4?
Ontbijtje na een nacht doorhalen
Heerlijk weerzien
diner in de kuip van de Stormvogel; heerlijk vlees en zalige salades... Dank dank