zaterdag 24 juni 2017

Bornholm=>Gotland.......190mijl

De avond voor vertrek is er een scheepsraad, plan was Visby in 3 dagen te bevaren (lange dagen). Nadere analyse en terugrekenend vanaf midden augustus gaf dat ons een slecht gevoel. Wij moeten uiterlijk 10 juli uit Rusland (ons target voor dit jaar) weg zijn willen wij redelijk midden augustus Rendsburg kunnen halen. Doel van ons is om rond de 20e augustus weer in NL te zijn. Alle voors en tegens zijn besproken, weerkaarten bekeken en uiteindelijk werd de keuze gemaakt in een ruk naar Visby. Omdat het zo'n lang traject is gaan we ook op een christelijke tijd varen, hier is nl. Geen stroom om mee rekening te houden. Om 0800 is iedereen klaar, ik stap nog even bij de Stormvogel aan boord om de iridium aan de praat te krijgen, ruim 5 kwartier later komen de mails, sms, weerfiles binnen. YES! Wel beloofd alle stappen nog even in een document te zetten, men had op een aantal punten de software/werkwijze veranderd. Vanzelfsprekend hebben we wel een FAQ maar geen handige help......
Om 1000 voeren we afgetankt weg uit Ronne, leuk en mooi eiland. Hier gaan we vaker komen, een stop meer dan waard. 
De wind is matig, veel dwars of achterlijk. Dianne en ik zeilen actief dat dwz Code 0 erop, eraf dan weer de Gennacker erop/eraf. We worden steeds meer getraind, altijd handschoenen aan en goed overleg wie/wat doet en welke lijnen eerst. In de middag zeilen we een aantal uren met de Gennacker als "spinnaker" , gaat prima en is leuk om te doen. Tijdens D's eerste wacht verschijnt er ineens een helikopters op de AIS ?? We kunnen hem niet zien of horen. Weet een van de lezers van ons blog hoe dat kan? (Zie foto).
De nacht gaat in na een heerlijk maaltje, wok, rijst, op de huid gebakken zalm. We hebben 3 uur op en 3 uur af, ik ga om 2100 te kooi en Dianne gaat een filmpje kijken. Dit doen we buiten, bankje in de kajuitopening, PC onder de kap, oortjes in en genieten maar. De nacht is helder, zo'n 3 uur echt donker. We hebben veel vrachtverkeer maar met zo'n AIS aan boord zie je lang van te voren dat als je beide koers houdt dat er geen aanvaringen zijn. De wind is na het eten bijna naar 1-2 Bft, dan is zeilen met 2-3' te weinig gezien de afstand. Kortom, het ijzeren zeil draait geweldig, zo'n 1700 toeren = 5 knopen/uur.
Om de 1500-2100-0900-1500 was er een rondje op de Marifoon van de Zeegenoten, onder de leiding van de Roboot werden de bijzonderheden gemeld. 
Vandaag, vrijdag was een prachtige dag. We konden redelijk veel zeilen met de lichtweer zeilen en hadden de hele dag zon in de kuip, genieten! Rond 20.00 uur komt Visby in zicht. We tellen zo'n 9 veerboten. De aanblik van de stad is prachtig vanaf het water. Om 21.00 uur meren we af aan de kade en worden opgevangen door de Zeegenoten. 'S Avonds natuurlijk nog even Visby verkend en afgesloten met een borrel. Blijkt dat Roboot188 mijl op de tripteller heeft staan en wij 222, en we geen andere route hebben gevaren..... tijd voor nader onderzoek!

 
helicopter op de AIS
helicopter op de AIS!

.

Aanloop Visby

Aankomst Visby, Hansestad, op de werelderfgoedlijst van Unesco

Geen opmerkingen: