maandag 9 mei 2016

STRESS door olielekkage

Pffffffffffffff, de mannen op de werf van SandinavianYachts hebben samen met de firma Van Enkhuizen een megaklus geklaard.

Kort situatie:
=>door heet gelopen motor 5 jaar geleden gaf de motor volgens ons veel olie door keerringen. Verhaal hierachter is dat de cilinder wand beschadigd is en daardoor de druk van BOVEN de zuigers onder de zuigers komt en olie door afdichtingsringen (keerringen) gaat persen........
=>motor reviseren, gedaan en inderdaad 1 cilinder met 'slijtage' aan een zijde (te zien door zeer zwarte zuiger)
=>motor draait proef bij Van Enkhuizen zo'n 10 uur op de bank. Prima!
=>doordat de motor uitgebouwd was ook de rubber manchet van de sail drive vervangen en toen de keerringen van de schroef

=>motor ingebouwd, Dianne in ik 2 weken geleden met zo', 3 graden 5 uur de motor in de boot wisselende belasting laten draaien=>shit OLIE===>groene kleur, dwz GEEN motorolie of diesel

=>lekkage van de sail drive pakking, nou bleek dat we een peilstok hadden die zo'n 3 cm te kort was. M.a.w. we voeren continue met zo'n 1,5 liter te veel olie. Hierdoor was er veel te veel druk op de afdichtingsringen.

Reparatie: rubberring vervangen (boot voor de zekerheid onder de kraan). Om 0700 is het team van Beute met 2 man sterk begonnen met de uitbouw van de motor. Om 0930 was Yanmar/Van Enkhuizen er om de afdichtingsring te vervangen. Om 1500 kreeg ik een foto met schroefwater en 2 uur later een sms-je met de mededeling GEEN lekkage meer.

Les:
-de werf heeft van Yanmar een mail gekregen met de modificatie van de peilstok, helaas heeft niemand iets met dit bericht gedaan..........................

Geen opmerkingen: