zondag 22 mei 2016

22 mei; testen, inslingeren en inschepen

De eerste dag inpakken bleek vruchtbaar, eind van de dag lag de Zeerob netjes op haar waterlijn, dit is lekkerder met zeilen en de zeegang. Zeegang is gedrag in de golven. Zo hebben we bv de duikfles, 12 kg in de douche gemonteerd, scheelt zo'n 72 kilo minder (kracht x arm – deze lag namelijk eerst 6 meter van het draaipunt). Dit compenseren is alleen mogelijk om voor het draaipunt 72 kg op 1 meter afstand te brengen of gewicht te verplaatsen...zo hebben we veel op basis van gewicht opgeborgen.
De rubberboot hebben we in een grote tas gedaan onder het bed in de punt, deze is vorige week nog gemaakt door Ramses van Sudwest Sails te Koudum. In nood kunnen we deze zak ook nog aan de railing opbergen, niet gewenst.
Over de waterslang houd ik het kort! Opgelost dit euvel. En dat de kachel is nog opgestuurd, daar hebben we het niet over (wel een elektrisch kacheltje aan boord gelukkig).

De andere dagen zijn we rustig van start gegaan met een dagje op fok, fok & grootzeil hierdoor kregen we door of alle lijnen goed en handig zitten. Alle lijnen brengen we op 'ideale lengte'. Dianne is degene die hijst en reeft om nog handiger te worden in het hoe & wat. Soms moeten we zaken iets handiger maken zodat het ook met gemiddelde kracht te doen is, bv het 1e reefoog op de mast zo'n 10 cm meer lengte geven.
Tijdens iedere tocht gaan we minimaal 1 maal bijliggen, hierdoor ondervinden we wat het schip fijn vindt en wat de handelingen zijn.  Annick vindt dat we goed moeten oefenen :).

Tweede Pinksterdag hebben we nog even lekker ruim 9 km hardgelopen (rondje Workum-Hindeloopen) en gaan dan op pad. Van Workum gaan we naar Enkhuizen waar we Wim en Truus ontmoeten met de Sjans, samen gaan we lekker eten en kletsen lekker bij. Morgen blijven we een dagje liggen en gaan  een stadswandeling maken via de app:
route.nl.
Willem ligt in een deuk als hoort dat we 1200 Nespressocupjes bij ons hebben. De volgende dag appt hij ons nog aanbiedingen voor wcpapier… etc)

Van Enkhuizen gaan we richting Lemmer, tijdens deze rit is de windvaan voor het eerst in gebruik. Al snel zakt de wind er helemaal uit en motoren we lekker door naar Lemmer. In Lemmer is het rustig door het 'koude' weer en mogen we lekker hardlopen naar 't gemaal.

Tijdens de zeiltrips regelen we de navigatie-apparatuur in en koppelen deze met ipad en zorgen voor een juiste kalibratie. Hiermee zie je wat een vooruitgang de huidige Raymarine is, alles gekoppeld en daarmee alle info op alle devices inzichtelijk en toch kun je onafhankelijk van elkaar deze bedienen. Het meest lastige was om de 'toets-piep' en de diepte goed in te stellen. De diepte staat op 2 meter, dwz alle water dieper dan 2 meter is wit!
Van Lelystad naar Hoorn zeilen we zo'n 3 uur met de Hydrovane, een stuurautomaat die de wind nodig heeft, gaaf zo’n systeem zie filmpje. Werkt TOP!

Langzaam gaat de lijst met todo's naar ZERO, vandaag paar uurtjes bezig met de satelliet-telefoon. Deze stuurt 1 maal daags een positie-update en hiermee kunnen "iridium-messages" via een site verstuurd worden naar ons en wij kunnen hier op antwoorden. Gelukkig is van deze GO! Een goede FAQ site en kunnen we eea goed aan de praat krijgen.
Hoorn is een heerlijke stad, lekker film gekeken "Truman" in het ‘filmhuis; van Hoorn. Prachtige plek aan de haven (Oostereiland). Was mooie drama. Hierna nog lekker lang voor een kroeg de 'haven' in zitten borrelen. Vanochtend een stadswandeling (via de VVV) en zien we hoe geweldig deze stad is en hoe goed onderhouden. Hoorn is een stad waar nauwelijks panden in de winkelstraat "te huur" staan; in tegenstelling tot Enkhuizen. Volgens mij moet Amsterdam zijn toeristen 'lozen' door ze een dagje Enkhuizen en Hoorn aan te bieden, voor Amsterdam een ontlasting en voor deze 2 prachtige VOC steden een welkome drukte.

PS1. Eerste boek uit: Er was eens een man in Rusland, nu bezig in Bangkok Hilton.
PS2. Lennard en Kay komen ons op de Azoren ook opzoeken! Supergezellig!

Vanavond komen Eric en Janine  (oud collega van Robert) naar Hoorn en gaan we – na de borrel aan boord – lekker eten  bij ons favoriete restaurant in Hoorn. Nu we dit jaar weinig op het IJsselmeer zijn hebben we de behoefte om alle leuke stadjes en onze favoriete plekjes in deze paar ‘inslingerweken’ te bezoeken.