zondag 28 juni 2015

vertrek vanuit Kirkwall 1600

wanner vertrek je? een vraag die je binnen veel schepen bediscussieerd ziet worden. We lagen naast een ' instructie schip van internationale zeilopleiding' zij gingen in de nacht.....why??? Ze hadden eigenlijk geen goede reden. Wij vertrokken om 1600, nog nagenietend van een leuke excursie. We reden heen met 5 pond taxi vergoeding en terug 3,5 pond... Henk kreeg geen woord uit deze 'klantvriendelijke chauffeurs' . In de baai hesen we de vlag en speerden het gat uit richting zee, lang hadden we nog app-contact. Ik probeerde nog even de US te bellen voor een irritante storing, met dito   piep. 
Henk riep nog even een voor ankerliggende sleper of deze ons goed zag op zijn AIS, prima te zien alleen onze bestemming miste hij. En jacht AIS A/B is te programmeren met zijn ATIS, MMSI scheepsnaam, lengte maar zonder bestemming. Dit gaf weer vertrouwen voor een tocht van zo'n 320-330 mijl naar Farsund Noorwegen. In Noorwegen verwacht de organisatie zo'n 36 schepen, de Engelandvaarders 12 waren vanuit de UK overgetoken.

De tocht verloopt voorspoedig (het is nu zondag 1800 58.42N, 02.06E), Eten werd verzameld en we zouden een heerlijke bonenschotel met salami krijgen....Henk wit. Helaas overviel Henk een kleine zeeziekte aanval, GEEN pleister geplakt. Snel te kooi, pleister en een goede nacht was het advies van Gerrit en mij. De maaltijd was voortreffelijk al zeg ik hetzelf,  ik gooide ipv gele paprika (vergeten) gele annanas....zalig. De nacht deelde Gerrit en ik op in 2 van 4 uur. Het was een kleine wereld, het was mistig met zicht vanacht. Om 0500 kwam er een fris en uitgeslapen Henk uit de kooi, wilde direct weer op wacht! Dat lieten wij ons niet weerhouden en wisselde snel, de scopoderm werkte uitstekend en we draaide weer met zijn 3e wacht. Tot 1500 voeren we in een kleine wereld op de motot met gemiddeld 6.8 knopen richting Farsund.....TOEN dolfijen, 3 grote dolfijnen voeren zo'n halfuur met ons mee. De drie (2 damens 1 vent) speelden en sprongen voor onze boeg, vele foto;s en en een filmpje konden we maken. Geweldig heldere kobalt blauwe zee met 3 mooie dieren was een feest en deed deze mistrostige dag erg opleuken. Na 1600  konden de zeilen omhoog en probeerde we ook de gennaker een halfuurtje.....dat was te onrustig varen dus het geheel werd weer afgetuigd en opgeruimd. 
1815 kregen we een oproep van een Pilot of we een 'werkschip' zo'n mijl vrij konden geven, van kanaal 16 naar kanaal 6, even een kleine instructie en we stuurde 20 graden op, plotte een WP en voeren verder onder voltuig, bulletalie.
Vandaag aten we weer van Henk Curry, paksoy, sugersnaps en kip samen met noodles...zalig!!! Later kregen we nog bezoek van 5 dolfijnen die met de romp van het ship lekker speelden en wij ademloos toekeken, filmden en foto's maakten.
Gerrit begon de dicussie over de bestemming na Farsund...Den Helder, Kornwerd of Kiel..hierdoor hoefde de Zeerob niet nog eens naar gebracht te worden over 2 weken en konden Ed, Henk en Jan een mooi tochtje varen op de Oostzee.......veel discussie maar uiteindelijk consensus... Thuisfront spreken en doen. plaatjes zijn van vandaag/vannacht. (het is nu 0200 en 111 mijl  van Farsund, 6  knopen wind, motor aan....)






Geen opmerkingen: