woensdag 24 juni 2015

dinsdag tocht der tochten, een challange

wachten liepen rustig, mooie wind....vonden wij. Altijd drukken we wel een verkeerd knoppie in waaardoor we zien dat electronica ontregeld. Dit laatste is ook met de AIS die met zeeer hoge regelmaat een onbkend signaal afzend, voor hem Volt 12, dit houd een piep in zeer hoog 3 maal zo'n 4 per minuut. Gerrit kan dit handelen, Henk hoort hem niet en ik werd er gek van....ligt aan mij . Ach later b esluiten we de AIS iedere 15 min. even aan te zetten, probleem opgelost. ; s Nachts komt Gerriit erachter dat we zo'n beetje halve wind kruisen, op de kaart. Alle twijfel is er over hoe vaar je nu met dubbel rif, veel zeegang en ook een ingerold fokje. Hierop is geen antwoord! Later als het volle tuig erop staat zien we dat we gelukkig weer hoog kunnen zeilen en loopt het als een trein. Toen de wind iets minder werd ben ik met Henk direct begonnen met de kotter zeilklaar te maken, had ik veel eerder moeten doen. Wederom een leermoment voor ons allen......pfff we hebben  wat lessen vh leven.
De inwendige mens werd matig verzorgd, op de maandag. Alleen het hoofdgerecht van Henk, zuurkool telde echt. Gerrit startte vandaag met kippesoep, broodjes met knakworst etc. Kortom 3 broodjes en een kop soep later en allen van ons kregen slaap, maar aan de inwendige mens is gewerkt. 
Henk krijgt in de buurt van Petershead contact met een 45 voeter, zij zijn het zat en gaan Petershead in een suffe industriehaven als den helder........ Maar wat gebeurd er bij ons aanboord, discussie: wel doorgaan N/NW5 -6 of hier naar binnen. Doorgaan werd de conclusie, gelukkig stuurde Victor een appie van windfinder met de voorspelling.............weinig tot geen wind. Les is     hier weer genomen, vertrouw alleen eigen informatie. Later is ook de conclusie dat een navtex, ouddated is, zo weinig info over de hele noordzee. Dit terwijl we normaal vele gribfiles hebben per 3 uur van een klein gebied, hiervoor gaan we naar een oplossing zoeken.
V eel gesprekken gaan over de uitrusting voor De AZOREN, stroom, windvaan, communicatie, duidelijk is wel dat een ieder super trots is op Dianne dat ze meegaat....na een ingrijpende keuze. Door de commotie zoeken we luxe eten in de voorraad: tonijn, pasta en ltomatensauss. Henk weet door het gebruik van olie, ui en knoflook dit te bereiden tot een heerlijke lauwwarme pasta-tonijn-salade, chapeau!!'
Op dit moment 0130 kruist een zeilbbot mij met mmsi 25756391059 feet, koers 262 graden op tt zeil en loopt 7 knts.
om 1900 na de maaltijd besluiten we 240 te koersen op de motor op ons doel, Kirkwall, waypoints in de kaart door onze navigator Gerrit.
Henk gaf mij de wacht om 0000 over, het gaat nu pas schemeren. Wacht schema 2100-0000  henk, 0000--300 robert, 0300-0600 gerrit

Geen opmerkingen: