donderdag 23 juli 2020

Via Nykøbing naar Fur 22-23/7

Van Struer vertrekken we met weer een lekkere wind naar een volgende plek in de Limfjord. Het wordt Nykøbing op het eiland Mors.
Een tochtje van 20 mijl met zeer wisselende winden, van 14 tot 26 knopen; af en toe zon en af en toe een bui. Kortom van alles wat. Dit keer passeren we een vaste brug van 26 meter die we al vanaf 10 mijl afstand zien. Dat moet dus makkelijk kunnen, maar toch blijft het spannend als je er met 21+ onder door vaart. 
Nykøbing is een populaire vakantieplaats. De marina is vrijwel vol als wij arriveren. Er gaat net een groot vrachtschip weg. De kapitein wenkt ons op een  plek tegen de kade waar we kunnen liggen als hij weg is. Prima! 
We gaan gelijk op verkenning. 
Voor we het weten worden we omringd door 4 bodyguards, die iedereen van ons weghouden. De wacht houden als we een winkel ingaan en iedereen kijkt wie we zijn. Het duurt even voordat we door hebben dat we in de maling worden genomen en ze kunnen afschudden. Als we eerlijk zijn is het erg releaxed om zo door een stad te lopen :). Daarna zien we nog meer slachtoffers en het is echt hilarisch om te zien. Het blijken acteurs te zijn, we kregen nog een kaartje van ze.



Nykøbing is een leuk plaatsje, we maken nog een ronde door de haven totdat het tijd is voor een Zoom-meeting met Albert en het DG-project van Robert. Werk gaat door en een interessant project diende zich aan. De Zoom-meeting slurpt wel het laatste internet-tegoed van Robert op (heeft hij er toch maar 25.. door gejaagd). Dus vanaf nu zuinig aan en steeds op zoek naar goede WiFi tot het begin van de volgende maand! Gelukkig hebben we uitgevonden hoe we MB’s kunnen delen, dus Robert heeft nu weer 2 MB van Dianne gekregen....voelt als zakgeld.
Ook blogs posten doen we alleen nog met goede WiFi, maar dat hebben we niet overal, dus het kan soms wat langer duren. Het project antenne is in proces, binnen AWI gaat het thema ‘in 1 keer goed’ niet op.....Maar het gaat goed komen hoop ik.













We besluiten de volgende dag op Deense tijd te vertrekken om op tijd op Fur aan te komen, maar 6 mijl verder! Fur is een klein eiland, waar we nog niet zo heel van weten, maar dat we zeker moeten bezoeken volgens de bemanning van de Iskander. Dus om half 10 varen we weg, met weer een prachtige route tussen de fjorden door naar Fur. Gelijk als je binnenvaart voel je al dat het een bijzondere sfeer heeft. Een soort Vlieland of Hiddensee, maar dan anders. Er gaat een pont, maar verder rijden er nauwelijks auto’s. Het is een eiland van 22 km2 met 800 bewoners, waarvan veel kunstenaars. Ze proberen het ook een echt kunsteiland te maken. Wij maken een wandeling en zien overal bewegwijzering in de vorm van een creatief bewerkte vis. Dit blijkt een kenmerk van een kunstroute te zijn. Op onze wandeling komen we langs diverse galerieën. En iedereen is ontzettend aardig en geïnteresseerd. We horen dat ze normaal 250.000 toeristen in een haar hebben en er nu al 350.000 zijn geweest, door de Corona? Na 8 km zijn we weer op de boot. We blijven hier zeker 2 nachten en gaan morgen op de fiets het eiland verder verkennen. Er is stroom, WiFi en water! Dus de boot krijgt zeker een forse zeepbeurt, zou ik ook wel willen. 

We willen wel weer een keertje uit eten. Dat is nog niet zo makkelijk; er zijn maar 4 restaurants over het eiland verspreid.  Sommige restaurants zitten continue 6 dagen vooruit vol, handig voor ons :(, Gelukkig hebben we voor morgenavond nog tafeltje voor 2 kunnen bemachtigen.
De kunstenaars die we spreken zijn divers, een dame van de Lille Galeri schildert alleen met op Fur voorkomende grondstoffen en legt uit dat het verbranden van de klei rode kleuren geeft. We scoren er enkele kaarten. Later na zo’n 4 km komen we bij Rakla, ik ga maar buiten op een stoeltje zitten. Wachten op een bakkie koffie, helaas! Dianne is fors aan de klets met deze kunstenaar. Binnen vraag ik waarom er geen bakkie buiten komt, dat krijgen we dus per omgaande binnen (hoezo brutaal?!). Hij laat zien hoe hij van foto’s met fotoShop en print op canvas ‘kunst’ maakt. Leuk maar om te kopen.....Hij heeft ook een winkeltje met wijnen, dus scoren we een lekker Italiaans flesje. 
We sjouwen lekker terug naar de haven en krijgen van AWI een paar honderd MB’s aan data voor een analyse klusje. 




dinsdag 21 juli 2020

21/7 Holstebro

Wat een ochtend, blauwe plek op t hoofd.....tja wie lag er op mijn plekje!

Om 0800 gaat Dianne de buurt verkennen met fitbit&hardloopschoenen, ik doe zo mijn oefeningen om een G... body te houden. Vandaag iets meer, moet kunnen. Hierna mezelf in het surfpak gehesen voor een sup-avontuur, dat viel tegen met forse wind 5Bft. Wel even een rondje geoefend en even in het vrije water, hierna weer terug om toch maar een sup-videootje te downloaden met tips en tricks! Handig. Morgen weer!

Na diverse prints voor de nodige overeenkomsten en scans waren we blij met onze techniek! Je zult maar net als vroeger ergens je mail moeten openen, print naar administratie sturen en dan vragen om dat weer te printen. Nu printen we en scannen we en de business draait door. Het is matig druk met de handel, koop & investering loopt, door ook in de zomer. Albert en ik hebben dan ook dagelijks overleg. Maar om 1200 na de boodschappen is het doel Holstebro, een mooi plaatsje.

De treintickets kregen we met een beetje hulp gekocht en we betaalde 10,= enkele reis voor 2 personen. 2 haltes verder waren we in Holstebro, we liepen richting kerk en zo komen we gelijk in het centrum. Holstebro staat bekend om de beelden op straat en zijn kunst, galeries (niet gezien, maar ons boekje is ook al wat ouder..). We genieten van de sfeer. Mooie kunst her en der in de straten, mooie verzorgde panden en volop drukte. Analyse laat zien dat als je een bermuda aan hebt, je met vakantie moet zijn! Zo’n 80% van de bevolking loopt zo rond, wij niet :). Het is namelijk best koud, max 16 graden en harde wind..
Na een heerlijke Deense lunch met smörrebröd en garnalen wandelen we verder en bezoeken het ArtMuseum/HolstebroKunstmuseum. Tja we lopen zo’n uur rond en komen tot de conclusie dat het maar matig is. Prachtige beelden, ja die zien er fraai uit maar de schilderijen van de veelal Deense kunstenaars zijn niet aan ons besteed! 

Om 1800 reizen we lekker terug. Terug bleken we maar 1 stop te hebben, maar gelukkig haalde de conducteur ons uit de trein voordat hij de remise inreed....
We kijken terug op een heerlijk dagje ‘uit’.
































maandag 20 juli 2020

Struer 20/7

Met een lekkere bries vertrekken we uit Thyboron (23 knopen west). Het is goed opletten want buiten de geulen is het gelijk ondiep in het Thyboron kanaal. Op alleen de fok kunnen we heerlijk zeilen. We zien heel veel zeehonden, die totaal geen moeite hebben met alle windmolens. Ze liggen er gewoon tegenaan of op de betonnen sokkels. 














We hebben 1 brug; volgens onze pilot moeten we de blauw-wit geblokte vlag hijsen als er door willen, dus dat doen we . Ik (D) dacht nog dat ons boekje verouderd was (uit 2006), maar in de haven zie ik later een hoop boten met deze N-vlag. Dus nog steeds nodig. Verder halen we het boek erbij  voor de lichten. 3 keer rood knipperlicht is voor Oostlander schepen: de brug gaat open. 3x rood vast licht betekent dat we er door mogen. Het voelt wat ongemakkelijk, temeer daar we sirenes horen van een aanstormende hulpdienst, maar we mogen er toch door. 
























Na een heerlijk tochtje van maar 20 mijl zijn we al op onze volgende bestemming: Struer. Een gezellige plaats met een grote jachthaven. We kiezen een box met de kop in de wind en met ‘logeerhuisjes’ voor het  schip, Ook hier alles digitaal, we krijgen een pincode en kunnen daar alles mee (stroom nemen en ook een droger bedienen), makkelijk, maar een havenmeester is ook gezellig. Een moderne haven met veel vertier voor jeugd, je ziet dat veel Denen Oostwaards zijn gegaan. Door de Westenwind komen er weinig passanten. Het dorp is gezellig, echt Deens...beetje steriel en nergens druk. Wel opvallend dat ook hier veel te huur/te koop staat. Meeste winkels naast horeca: bril, kleding, schoen, telefoon en woonwijken. Vanzelfsprekend ook hier witwaspraktijken vanuit de nagelstudios en bruidswinkels (denk ik ...). 
















Van hieruit willen we morgen met de trein naar Holsterbro: een leuke stad met veel kunst in de stad, galerieën en een Kunstmuseum. 
Aan bekenden is de Aline in Denemarken  & Grote Mees in Duitsland, wellicht is komende weken nog  een meet&greet. De Kleine Walvis moet doorvaren, ligt pas in Catszand :)

Vandaag ook maintance-hours, dwz tanken, wassen, RVS beugels voor de kotter op het dek en zo nog een paar kleine klusjes. Ook de windvaan-roer halen we weg; dit heeft na en na 2,5 week al forse aangroei. Nadat alles is opgeborgen en een plekje krijgt moet ik bekennen snel een actuele store-list te moeten maken, soms zoek ik me de kleren :(. Mooie activiteit bij slecht weer, nu al zin in. 

Dit is onze derde dag in Denemarken. Een havenmeester hebben we nog niet gezien. Vooraf hadden we een formulier gedownload waarin we aan moesten geven welke 6 havens we zouden bezoeken. Maar daar heeft nog niemand naar gevraagd. En ook andere zeilers hebben er niets van gemerkt. Er wordt steeds verwezen naar sites.
Ook in de stad en winkels merk je weinig van Corona. Geen mondkapjes, wel overal stickers en handgel. In de supermarkt is het een stuk losser als in NL; in de trein geen mondkapjes. Kortom als je niet beter weet, zou je niet zeggen dat het Coronatijd is. En in de havens is het tot nu toe niet vol.  De avond eindigt met een gezellige FaceTime sessie met Mente en Annick die net in Cadzand aangekomen zijn, de bikkels.

zaterdag 18 juli 2020

Dagje Thyboron 19/7

Tegen de tijd dat wij wakker worden is haven al bijna leeg. De Denen vertrekken altijd vroeg. Wij hebben na 3 dagen op zee behoefte aan beweging en gaan eerst maar eens lekker langs het strand rennen/wandelen (het woord zwemmen viel nog even, maar daar is het bij gebleven, er waren 9 zware Deense ladies....dat durfde deze jonge G... niet aan).
Na beraad besloten we een dagje te blijven liggen. Het waaide hard en het werd een regenachtige dag, dus lekker chillen op de boot. ‘S Middags de regenjassen aangetrokken en Thyboron verkend. Daar is verder weinig te beleven, maar we lazen dat er wel twee bezienswaardige musea zijn. Het Kystcentret (soort Kustmuseum), maar daar was het zo enorm druk met kinderen dat we weer omgedraaid zijn. Het leek wel een soort Nemo (zouden ze willen).
100 meter verder was het Sea War Museum Jutland, wat enorm de moeite waard was en ons nog lang bezig hield. Het museum vertelt het verhaal van de Battle of Jutland. Op 31 mei 1916 heeft een enorme zeeslag plaatsgevonden voor deze kust tussen Duitse en Engelse schepen, waarbij 25 oorlogsschepen zijn gezonken en 8.645 Britse en Duitse bemanningsleden zijn gesneuveld. Het monument is een aantal jaren oud en staat in de duinen; ieder schip heeft een steen met print erin van het aantal gesneuvelden en ook een aantal beelden erom. Zeer indrukwekkend zo in een fraai duinlandschap. Naderhand is onderzocht hoe deze zeeslag zoveel levens heeft kunnen kosten. Dan blijkt dat er onvoldoende vertrouwen was van de bemanning in de informatie die van de wal werd verstrekt, (de wal zei Duitsers onderweg vanaf Hamburg en op het schip dacht men dat ze terug voeren) onvoldoende ervaring met alle technologie aanboord. Door alle schepen op zee te scannen en te kijken hoe de kanonnen stonden is alles nagebootst. Ook bleek dan soms de veiligheidsvoorzieningen niet nageleefd werden door de enorme druk om sneller kogels te laden.... Op YouTube heb ik nog een aantal uren zitten kijken naar filmpjes waar eea uitgelegd werd, wat leven we toch in mooi tijdperk.
Een aanrader om een keer te bezoeken als je Thyboron bent.

Hierna  hebben onszelf getrakteerd op een lekker verse vis in een grote vishal. Op de Zeerob ging de dag verder met het heerlijk lezen en zowaar wat vakliteratuur en een Call van mij met vriend Albert. Al vindt Dianne onze call’s altijd ‘lastig & moeilijk’ , maar ach......zuinig zijn en knokken voor de laatste euro’s. ‘S avonds hebben we nog even goed internet en genieten we van een heerlijke aflevering van Shetland.

 

vrijdag 17 juli 2020

Vlieland Thyboron 16/7 - 18,7

Donderdag 16 juli - 18 juli 2020

Vertrek naar Denemarken. We gaan naar het Limfjord een mooie doorsteek door de kop van Jutland! Ruim 200 mijl. Omdat we geen haast hebben spreken we af, dat we pas ‘het ijzeren zeil’ aan zetten onder de 3’.

Nadat we het pakketje van Joosten Watersport hebben opgehaald in Vlieland/Dorp, kunnen we gaan. Dubbel check laat zien dat er iets mis is met de data op de Ipad ☹! Ipv de Navionics app, de boating app, en jawel dus weer kaarten downloaden. We trekken nog even 700mb over de ‘lijn’ binnen en hebben onze reserve navigatie op orde. We bekijken even met ‘savynavy’ de routering, bijna de rumpline! Dat lijkt een luxe tochtje te worden, muziekje, boekje etc. Nadat ik de routering wil opslaan blijkt dit alleen op de NIET Ipad systemen te werken, grrrrrrrr. Alleen op Android, maar dat hebben we dan weer niet. Snel een mail naar ze getikt en Wheater4D weer in gebruik genomen, hier de actuele weerinfo en routering in gezet. Pfff we kunnen gaan. Schip gereed, binnen alles zeevast en de snaai-lade gevuld. We gaan met Code Zero erop en ook de windvaan is stand-by.

De koelkast is goed gevuld. We verwachten een ‘wattentocht’, dat wil zeggen weinig wind en hebben niet vooruit gekookt. Daarvoor is genoeg tijd onderweg.

15.00 Vertrek Vlieland uit, we hebben stroom tegen tot boven de eilanden, rond 1900 passeren we de TSS en hierna gaan de zeiltjes omhoog. Deze scheepvaartsnelweg is ‘leeg’ we zien uit de verte 1 schip. Onze volgende TSS ligt zo’n 45’ hoger.

vertrek Vlieland
Vertrek Vlieland

We varen met vol tuig en ‘kabbelen’ rustig noord. Vlak achter de boot nog een zeehond en bij het binnenvaren van Thyboron weer een! We zien deze tocht zo’n 3-4 windparken en komen diverse werkende en ‘wachtende’ olie/gas platformen tegen. De 1e nacht is helder en ik geniet volop van de mooie sterrenhemel en neem de grote beer goed waar. De maan is in het oosten een ‘sikkeltje’, na de nacht gaat de Code Zero erop en deze laten we zo’n 16 uur staan, hierna proberen we ruime/voor de wind………maar hebben een hoop herrie van het slaan van de zeilgarderobe. Weinig wind, maar wel golven, dus af en toe wat schommelig.



Nachtelijk verkeer

We varen vele uren op de windvaan, geweldig hoe hij ons stuurt. We hebben een dubbele bediening in verband met het niet conflicteren van de stuurautomaat en de stuurdemper, de een wil sturen en de ander blokkeert. ‘Kortom, als we de windvaan erop hebben blokkeert de stuurdemper het roer. En als we weer met het roer willen sturen moeten we de demper uitzetten en evt de ‘gewone automaat weer aan). We spreken af om een beschermingskapje op de automaat te hebben als de windvaan stuurt, zodat we geen gekke dingen gaan doen 😊. 


Na enkele oefeningen werkt het prima! Mooi om te merken dat ook deze ‘3e man’ aan boord er zin in heeft. ’s Avonds / ’s nachts zetten we de stuurautomaat erop omdat de windvaan langzaam met de wind mee draait (hoek vd wind).








Van de totale tocht motoren we zo’n 9 uur van de 50! Een langzame doch relaxte tocht. De laatste uren lopen we met uitgeboomde genua (met de kotterboom) zo’n 6,5’ op de windvaan, zon in de kuip, muziek en mooi boek! Genieten.

 

Rond 1600 varen we de haveningang van Thyboron open en zien de Limfjord voor ons, we hebben hier een serieus kaap-effect, de wind gaat van 17’naar 22’. Het is een grote haven met ‘wachters voor de windparken of boorplatformen’ en veel vissers. Ook onze Urkervissers liggen er in overvloed, dit zijn toch wel de meest moderne visserschepen die we zien liggen. We kunnen mooi met de kop op de wind tussen de palen. Schip opruimen en op jacht naar  de Pizzeria, DK denkt dat we hier zo’n 15 jaar geleden vandaan vertrokken met Marc in de Lot…….. Helaas dat was Lemvig, de pizza was heerlijk:  al was direct de Deense gezelligheid in een restaurant merkbaar………we zaten er met nog 4 kids die alleen uit eten mochten (lachen). Na deze tocht trakteerden we ons op 2 afleveringen van Shetland op NPO-start. De havenwifi trok dit geweldig, een aanrader deze serie. Leuk ook om veel van het landschap van de Shetlands in deze serie te zien en dan te weten dat we er met de Zeerob enkele dagen waren in 2018.

aanloop Thyboron
Aanloop Thyboron

Jachthaven 






 






Boek:                                  
Oktober DK, Het Grote Gevecht RvdP,

Serie:                                  Vivir sin permiso

Luisterboek:                       
Sapiens “een kleine geschiedenis van de Mensheid”

NPOstart:                           Shetland

Maaltjes:                             
G
nocchi met groene pesto/courgette/cherry tomaatjes/rucola/parm.kaas
                              Pasta met tonijn verse groente en ‘zelfmakende saus’ 

dinsdag 14 juli 2020

Zomer 2020

Op vakantie in Corona-tijd. Ook wij hebben onze plannen aangepast. Het oorspronkelijke plan om naar West-Schotland te gaan hebben we laten varen. Op het moment van vertrek is Engeland net open en kunnen we naar België en Frankrijk. Of naar Noord, de Oostzee. Engeland zijn we vorig jaar geweest en vinden we wat onzeker, de Kanaaleilanden zijn nog dicht en voeren ook hun eigen beleid. We besluiten om toch richting Denemarken te gaan, in de hoop dat Zweden voor ons in de komende weken open gaat. Op het moment van vertrek zijn Noorwegen en Zweden nog dicht.

Na een hectische week waarbij R’s 60e verjaardag nog even gevierd moest worden zijn we zaterdagmiddag met een overvolle Tesla in Hindeloopen.Na uitladen en inladen gaan we nog even gasflessen scoren, helaas geen polyester flessen, dan maar staal. Onderweg naar de auto het overtollige gas laten ontsnappen, eerst wilde ik die fles aan boord laten liggen. Verder de ankerrol gemonteerd, met 100mtr lint om vast te maken aan een verre boom of het achteranker. We zien nog een andere B41 zeiler op de steiger lopen, Andre, en drinken met hem ons eerste vakantiebiertje. ‘S avonds kunnen we in het havenrestaurant, dat eindelijk weer open is, mosselen eten! Net als de crew van de Kleine Walvis een paar dagen er voor in Belgie deed en ons eenjaloersmakende foto stuurde... En we moeten natuurlijk ook de locale horeca steunen. 


Zondag zijn we vroeg op en gaan we onderweg naar Beute om de kotterspiboom op te halen met de speciale RVS-dekbeugels, hierna naar de Poietz voor de laatste boodschappen en daarna VERTREK. De watertank vol, diesel lekker afgetopt en bij de havenmeester hebben we ons 6 weken afgemeld.We gaan, zonder al te veel haast.......het is allemaal niet zo ver varen in onze ogen.
We lopen een mooie hoog aandewindse koers naar Kornwerd. Drukte alom voor de sluis, gelukkig kunnen we op de laatste 6 meter van het bb remmingwerk nog liggen. Dit wordt 1-2 schutten wachten, tot de sluiswachter omroept ‘brug defect, monteur onderweg, duur onbekend’. Voor veel boten is dit teveel en zij keren om. Onze buurman trekt gelijk een fles wijn open. We liggen prima en hopen alleen dat we nog voor 20.00 uur over de Boontjes kunnen (ondiepte bij Harlingen) anders moeten we een tij wachten. Na zo’n 3 uur is het tijdelijk gefikst en laat de sluismeester beide sluizen van de zuid naar de noord open om de opstopping weg te werken, aardig! (De buurman van de wijn heeft wat helpende handjes nodig om zonder schade de sluis uit te komen). Hierna op de motor tegenstroom de Boontjes over naar Harlingen. In Harlingen kiezen we voor de Zuiderhaven en varen tussen de vele werkloos liggende bruine vloot schepen door, sneu. Wij meren af tegen de kade, met de schuurplanken gemonteerd gaan we aan de dis. De maaltijd is super snel klaar. Leo had zijn overheerlijke babi pangang meegegeven die hij regelmatig maakt en ons dan een ingevroren bakje geeft. Zalig, bedankt Pa. 

Na een lekkere wandeling door Harlingen eindigen we bij Zilt een hippe strandtent aan de Waddenzee. Laag water, wadlopen, zonsondergang, mooie luchten en een glaasje rosé... Een heerlijke eerste vakantieavond.  

De 13e is het een feestdag, Dianne jarig! Na een lekkere run kom ik terug en hangen er slingers in de boot, heeft Robert verse jus en croissants gehaald en ligt er een tafel voor kado’s en kaartjes.... flessenpost! Ik voel me de hele dag enorme jarig, Veel appjes, FBberichten, Linked Inberichten, telefoon en mail en wat al niet meer.. Na een tippel naar de CIV voor een stootwil gaan we naar Zeezicht voor een overheerlijk ‘verjaardagsgebakje’, Dianne voelt zich meer jarig dan vorigjaar op de Golf van Biskaje (geen bereik; alleen via de satelliet telefoon). 

verjaardagsgroet uit Frankrijk
Felicitatie uit Frankrijk!


Deze maandag is het hoog water erg laat in de middag. Rond 1400 gaan we door de brug en zeilen met prachtige wind naar Vlieland. Volgens de site is het vol, ook de vlaggen en lichten en zelfs een bord geven aan dat de haven VOL is! Ons plan is dan ook om te ankeren ..... totdat we ik zien dat er toch schepen ingaan. We gooien de stootwillen overboord, lijnen gereed en we drijven zeer langzaam voor de ingang zeker zo’n 15 minuten. We worden gewenkt door de havenmeester en mogen binnen, op een first Class plek! Geweldig Vlieland we blijven een paar dagen. 
Nog een mooie dorpse wandeling om het Vlielandgevoel weer op te snuiven en dan de kop op t kussen!




De 14e blijven we lekker op Vlie, we genieten van het tempo en de vakantiestemming. Overal fietsende en wandelende mensen met plenty kids die spelen. Na ontbijt en een paar mails gaan we de oost-kop om en wandelen zo door tot we bij het strandpaviljoen aankomen (mooie herinneringen aan een Deloitte feestje/partnerweekend :). De route wordt na een lekkere kop gemberthee vervolgd door tot het dorp en winkelen door de hoofdstraat. Ondertussen blijkt ook in Corona tijd dat de horeca op maandag en ons beoogde restaurant zelfs ook op dinsdag vrij heeft, jammer. ‘S avonds streamen we met gepaste stops Shetland, een lekkere detective, tip van Henk en Godi;  we genieten van het voor ons bekende landschap en natuurlijk het verhaal.  

Woensdag blijven we nog een dagje. We missen een kaart van Denemarken en deze wordt opgestuurd door Joosten Watersport naar een DHL-Service punt op Vlieland. En daarn wachten we op. Geen straf :). Vanavond gaan we ECHT uit eten, het Armhuis! Het verjaardagsdiner van Dianne. We kunnen reserveren met de 1e shift 1730-20.00.....wel vroeg, maar prima! Na een paar uur klussen en werken gaan we op de fiets het eiland over, genieten van het bos en de schelpenpaden. In het Posthus drinken we wat bij de take-away, het hele terras is opgedeeld in cellen met plexiglas, heetheet. Maar daarbuiten zijn picknicktafels in het gras/duin en kan je een ‘take-away’ bestelling nuttigen. Zeker zo lekker.
Het Armhus is een aanrader, zeer culinair met mooie wijnen. Feestelijke afsluiting van Dianne’s verjaardag. Vandaag nog geen card ontvangen, hopelijk morgen? Dan gaan we ri. Limfjord. Voorspelling is minder dan 10’ knoop wind.......


 ‘Leef op het ritme van het tij, leef zonder het tikken van de Tijd’. Het spoor met deze tekst loopt over het eiland, gezet door een van de terreinwagens die dit in zijn profiel heeft staan.