dinsdag 16 juli 2019

Foto’s oversteek Golf van Biskaje





















Kanaal, Golf van Biscaye, Spain 11-14 juli

Voor de oversteek is Dianne al bezig met ‘lijstjes’ , wat eten we wanneer, wat maken we klaar voor we gaan en wat moet in de ‘zeela’ voor de lekkere trek onderweg.. (Op zee kunnen we moeilijk bij onze voorraad onder de bank). Gelukkig zit voor dag 2 de Babi Pangang van Pa in de vriezer, super lekker! Zelf ben ik met het schip en weer bezig, ik kijk al een aantal dagen naar het weer. 

Weer 
Het weer zit al vele dagen in de goede hoek, noordelijke winden. Dit geeft lopende wind en beperkt het aantal ‘aandewindse’ rakken. 2 dagen van te voren maak ik de Ipad klaar die qua navigatie een volledige back up is van de Plotter. De ipad heeft GPS en kan zo’n 5-10 uur zonder stroombron, Navionics en WeatherPro gekoppeld aan de IridiumGo.  Deze is gereed, kaarten kloppen etc. Nu nog met Dianne op de PC het weer in kanaal en op de atlantische oceaan bestuderen. Hierna draaien we een routeringsprogramma wat de route laat zien met de komende winden en ook hoe dit is als je 12 uur later weggaat. 
Als we onderweg zijn haal ik iedere 6 uur weerinformatie binnen en beoordeel dat voor de komende 24 uur. Dit geeft rust en stabiliteit aanboord.
Alle seinen staan op groen. 

De grabbag nog nagekeken, zit erin wat erin moet zitten ed. De Golf van Biskaje heeft een slechte naam, vooral door het verschil in diepte als je het ‘continentale plat’ af vaart, dan ga je van 200meter naar 1000-5000 meter. 
Wij blijven op de 1.000 meter lijn, toeval hoor. 
Donderdagmiddag 1600, betaald bij de havenmeester. We zijn nog even het dorp ingelopen voor ‘veren’ dit ivm de deining in de havens. Helaas, ik kon er maar 1 kopen :(. 

Navigatie
We zetten de route uit tussen de traffic zones door, vooral bij de kust van Brest is een dubbele zone waar we langs willen. De vele vissers onderweg zijn soms een ‘gevecht’ mbt de koersrechten. Meestal vaar ik er naar toe en op zo’n halve mijl afstand wijk ik 20 graden van koers tot ik ervoor bij ben.....niet iedereen was het hier mee eens! Had in eens veel lichten op ons afvaren, maar wellicht was het gewoon zijn koers. Hij had ons niet opgeroepen.
Volgens de routering kunnen we redelijk op ons target afvaren, we gaan starten in de hoek van Frankrijk & Spanje “Pasajes”, hier is met bijna alle winden binnen te lopen.

Brandstof
We hebben geen brandstof ingenomen in de UK, dan hebben we weer RodeDiesel in het systeem en daar zijn de douanes redelijk fel op. We hebben nog zo’n 400 liter in de tank, da’s zo’n 100 moteren. Kortom dit moet voldoende zijn. 

Lectuur.
We hebben van de kinderen nieuwe lectuur, uiteenlopende leuke tijdschriften gekregen. Hiernaast wisselen we boeken, e-boeken en luisterboeken af. Afhankelijk van de wacht heb je meer of minder zin in boeken. Daarnaast is er veel Netflix gedownload dus Dianne kan vooruit. 

Tijdens de tocht hebben we regelmatig contact met de buitenwereld, een aantal personen heeft ons iridium-telefoonnummer waar we op kunnen sms-en. Al denken sommige dat het een mail-adres is :), zo’n 130 tekens denk ik. 
Tijdens de reis naar NoordSpanje merkt Dianne op:”heb nog geen vakantie-gevoel”, klopt, in de 13 dagen onderweg zijn we er 7 (nachten) op zee. En vakantie is iets anders dan reizen, toch?!. Na vertrokken te zijn komt de Broccoli met Gnogghi op tafel, een niet te versmaden hapje. Blij dat dit door hellofresch bedacht is, broccoli in ere hersteld.  De eerste dag is het inslingeren en druk met verkeer op het water, hierdoor is er weinig rust aanboord. We draaien onze 3 uur op, 3 uur af wachten.
Dag 2, start zo rond 1200 als we weer fris en fruitig zijn en begint goed, mooi weer en we zien al vroeg enkele vinnen in het water. Later op de dag worden we een aantal keren beloond met het spel van dolfijnen. De wind en golven zijn lastig, zo’n 12 knopen is te weinig om de Code-Zero vol te houden, we klappen veel. Hierna gaan we vlinderen en dat setje blijft zo’n 24 uur staan, heerlijk gaat dit. Ondertussen luister ik het “oude Nest” uit, mooie documentaire over ‘t verzet. Deze 2e nacht heeft veel vissers, allen blijven dan in een gebied van zo’n 10-15 mijl bij elkaar figuurtjes draaien. Maar dat houd de wacht actief en krijg je minder slaap.
13 juli, Dag 3! We leven op Britisch Summer Time, BST aan boord dus Dianne was in Nederland al jarig, maar in NL nog niet.. Sarah aanboord, tjeetje wat gezellig. We krijgen van de diverse familie-leden gezellige sms-en en daarnaast is er de flessenpost. Zo’n flessenpost is super, zeker dat mensen zover vooruit er aan gedacht hebben.  
‘S Avonds krijgen we nog een klein frontje overons, zo’n 27 knopen wind dus zetten tijdens de wachtwissel om 00.00 snel even een 1e rifje. Hierna is het schip beter onder controle te houden, we koersen zo’n ruime wind. De dolfijnen hebben geen last van de wind en onze snelheid en blijven komen en spelen!
De dag is gezellig met prachtig weer, we eten vandaag een ovenschotel met Bleekselderij, aardappel, rode ui, kaas (cheddar ipv port salut, maar ook heel lekker. Uit de oven. Heerlijk!
Halverwege de dag blijkt dat we weer in een andere tijdszone zitten. Onze iphones/ipads pakken de Spaanse/Frankse/Nederlandse zomertijd weer op. Dus maar 23 uur jarig dit jaar!
14 juli  Het lijkt er ‘s ochtends op dat we vandaag gaan aankomen in Pasajes, waarschijnlijk wel in het donker... Dus we lezen ons nog eens goed in de Pilots (Vaarwijzer van Clemens Kok, Reeds, en een Imray Pilot ‘South Biskay’.  Een laatste prachtig dagje op zee maar we tellen wel af! Volgens onze berekening zouden we rond 01.00 uur kunnen aankomen. Wel in het donker. We bestuderen de pilots nog eens goed. Dat zou moeten kunnen, heldere lichtenlijn, rustig weer... We gaan ervoor. Zn 15 mijl voor de kust hebben we weer bereik en ben ik (Dianne) even onder de pannen. Alle lieve verjaardagsappjes, mails, facebookberichtjes. Fantastisch! Dan naderen we de aanloop; toch wel even spannend, of nee focus noemen we dat. We zijn beide heel alert, worden om nog even getrakteerd op enorm veel vuurwerk aan de Franse kust; blijkt het 14 juli te zijn... feestdag. Voor de kust een flinke deining; ondanks het bijna windstille weer dus ineens flinke golven. Daar moeten we maar aan wennen hier.. Tussen een nauwe ingang (200 meter blijkt de volgende dag nog smaller dan in het donker), varen we langzaam naar binnen. De ankerplek die we voor ogen hadden bleek er meer een voor dinghy’s. We varen door tot een haven waar ze ook bezoekers ontvangen (is lang niet overal zo hier) en zien een mooie langssteiger. En tja een half uur later ontkurken we de fles en proosten op de start van onze vakantie. Het is een heerlijke temperatuur, we liggen aan de buitensteiger van de haven op een rivier. Het is hier prachtig. Vanaf nu doen we lekker rustig aan. 

maandag 15 juli 2019

Coast Path Falmouth

Vandaag blijven we liggen. We hebben zin om de omgeving te verkennen en behoefte aan beweging. In een gids zagen we een wandeling staan: met de bus naar Helford Passage en dan via het coast path in een 10 mijl lange wandeling terug, ongeveer 16 km. Daar hadden we wel zin in. Temeer omdat je tussendoor ook nog langs leuke eettentjes komt.
Er loopt in deze omgeving een circa 1000 km lang kust pad langs de ruige kust van Cornwall. 
Dus wandelschoenen aan en op zoek naar de bus. Rond half 11 zaten we in de bus. De bustour was een belevenis op zich. Door allerlei hele smalle weggetjes, we zaten met samengeknepen billen in de bus. Vaak muren aan beide zijden, volledig begroeid. Geen gelegenheid om elkaar te passeren. Maar wonder boven wonder hoefde maar 1 x een auto terug voor ons.
De wandeling was werkelijk ge-wel-dig. Het weer was geweldig. Kortom we konden ons geluk niet op. De foto’s geven een impressie. Onze benen kregen het wel zwaar te verduren, want het was vaak klimmen en dalen, door uitgestrekte weiden en dat weer over de keien, maar de tocht en de vergezichten fenomenaal. Na een paar mijl, kwamen we al bij een gehuchtje met veel bedrijvigheid, en waar ze ‘famers-icecream’ verkochten. Daarna uren niets maar tegen een uur of twee zagen we een bord dat ons naar een hotel wees en waar we heerlijk konden lunchen. De enorme tuin bleek een Horus botanicus te zijn en had allerlei prijzen gewonnen! Daarna weer verder, dat viel wel weer zwaar....Uiteindelijk zagen we rond een uur of 16.00 Falmouth weer liggen... 
Hieronder wat foto’s
   

  

7








Ramsgate-Falmouth

0730 Wekker! Jawel na een heerlijk verjaarsdinertje met lekker glaasje wijn worden we blij wakker, Falmouth staat op het programma. Zo’n 230’ met dus 2 nachtjes. De dagen zijn geweldig, zon, zon en zon. We zetten de boom erin en vlinderen zo’n 40 uur totdat de wind het echt helemaal laat zitten, dan hebben we minder dan 4’ wind. Onze snelheid varieert van zo’n 0,9’ tot zo’n 8’, er staat soms 3’ stroom. Als je dat tegen hebt en nog 0,9 SOG hebt en dan nog durft te zeggen wat zeilen we lekker dan weetje wat een weer het is. 
‘S nachts zijn de sterren volop aanwezig, het is halve maan met een strak blauwe hemel. De wachten gaan lekker, we starten om 20.30 met de 1e wacht, Robert, ik, te kooi en om 2400 wissel en zo om de 3 uur. Vanaf de wacht vanaf 0600 probeer ik hazeslaapjes te doen van 10-15 minuten, heerlijk! Doel is altijd van mij om deze wacht Dianne zo’n 4-5 uur te laten pakken, meestal lukt dat. 
Ik lees momenteel zo’n 3 boeken door elkaar, luister “ het Oude nest” (een aanrader volgens de Opzij en ook volgens Sonja Barend (??), ebook “Hotel Europa en het boek “het stille meisje” (een lekkere thriller). Afhankelijk van momentum kies ik een van de titels. We genieten van het schip, het vaart heerlijk zo’n koers en is erg comfortabel. Als de wachten starten zitten we meestal in het pilothouse, lekker warm. Het zeilpak is nog niet uit de kast geweest!. Dianne heeft heeft naast een luister- en leesboek ook nog een Netflix serie gedownload ‘om aan haar Spaans te werken’. La casa del papel.
Tijdens de wachten is er weinig spannends, geen oproepen en geen moeilijke situaties. Wel hebben we naast de AIS ook de radar aan, omdat er voor deze kust ook wel boten (vaak vissers) varen die je alleen op de radar of het blote oog ziet. De Iskander buigt voor Wight af richting Solent voor dochter Sofie. Onderweg genieten we nog van de heerlijke Bossche Babi Pangang van kok Leo van der Plas!
De laatste paar mijl temper ik de motor zodat Dianne nog paar uurtjes kan pakken. In Falmouth krijgen we een mooie box met zicht op de kade waar de veerdiensten af en aan varen. na 9 dagen vakantie zijn we inFalmouth, goede start van deze reis.
Facts voor Pa: 258’ gevaren, 27 motor uren. Maximale wind 14’.

We zijn al rond half 11 in de ochtend in Falmouth en hebben nog de hele dag. En genieten van het heerlijke Engelse stadje. Vanuit de kuip hebben we nog tot laat in de avond zicht op alle vertier op de kade en het water: roeiers, kano’s, speedboten, van de kade springende jongens, supersnelle boten etc etc.
                    
                   
                                   (Verjaardags) borrel met blikje cola.                                        Vuurtoren Falmouth    







dinsdag 9 juli 2019

Ramsgate 6 juli

De aanloop is rustig, we roepen eerst Port Ramsgate voor toegang en hierna de havenmeester voor een berth. Bij binnenkomst even voelen hoe de Zeerob drijft, het stroomt de haven uit. Gelukkig gooit Dianne de middellijn direct goed en als die vast zit kunnen we alles met hoofdmotor en boegschroef. Hierna direct schip nachtklaar maken,  een klemzittende lijn, dus na aankomst in Ramsgate moet Robert gelijk de mast in. We krijgen de Code 0 niet naar beneden, Althans maar een paar meter en die kan zo niet blijven hangen. We gebruiken de grootzeilval via een klapblok naar de genualieren, starten de motor en dan push the button. Dus binnen 5 minuten na aankomst zit Robert al op 20 meter hoogte. Gelukkig snel opgelost en we zorgen gelijk weer voor vertier in de haven :).
‘S Avonds nog met Iskander afgesproken voor een biertje in de Royal Harbour Yacht Club. Heerlijk Engels en voor elke zeiler een must. Als de Yacht Club sluit komen we nog langs een andere bar, kortom even gevierd dat de vakantie nu echt begonnen is! En plannen uitgewisseld.

We blijven een dagje liggen en genieten van het heerlijk Engelse Ramsgate. En we zingen Lennard natuurlijk even toe; want vandaag is er een jarig! We doen wat boodschappen, wandelen lekker door Ramsgate en eten een fish and chips in The Boathouse, een restaurant op de pier waar we geweldig uitzicht hebben op de stad, haven en zee. We bezoeken nog voor enkele blokken en RvS ringen een watersportzaak, zeer klein maar vreselijk veel spulletjes. Iets verder gaan we de Sailors Church in die uniek is om z’n gekregen verzameling scheepsmodellen. Er zijn nog 2 verdiepingen boven de kerk, die komen een volgende keer.  En om half 5 melden we ons bij de Sailors Church voor een wandeling over en in de Ramsgate tunnels. Met een gids die wel wat logopedie kon gebruiken krijgen we een hoop te horen over deze tunnels die tussen WO I en WOII zijn gebouwd. 3,5 mijl lang. Bovengronds maken we een wandeling over een groot deel van de tunnels waarbij onze gids ons wijst op allerlei ingangen (nu putdeksels), aftakkingen naar het ziekenhuis, ventilatie issues etc etc. Aanvankelijk was het vooral bedoeld als schuilkelder maar uiteindelijk woonden er ook jarenlang mensen in omdat hun huizen waren platgebombardeerd. Ergens in een park gaat er voor ons een deksel omhoog en  klimmen wij ook in de tunnels. Sommige delen hebben cementen muren, helemaal volgekalkt met teksten, andere delen een soort klei waar je gewoon in kunt drukken. Via foto’s en enkele opstellingen krijgen we een goed beeld van hoe de mensen hier moesten bivakkeren. Interessante excursie! Obesitas in kwadraat, lijkt hier soms de mode. En als je zo 
Stevig bent mag je ook nog alles dragen :(. In NL hebben we misschien 50% overgewicht....hier winnen ze van ons. We merken weinig of niets van brexit perikelen , had dit wel verwacht. In de FD van vrijdag lazen we nog interessant stuk van Barenbrug Zaden, lezen waard. 
Naast Ramsgate ligt een zeer groot windpark, je ziet direct in de haven zo’n 20 CAT’s liggen tbv vervoer van personeel en ook op de kade zie je diverse bedrijven ontstaan van personeelswerving, kleding en maintance van schepen. Mooi om te zien wat windparken zo’n klein stadje brengt.
Om 21.00 uur hebben we met de crew van de Iskander een tafeltje in een leuk restaurant. Robert trakteert want hij is natuurlijk 7 juli jarig. We starten met een borrel aan boord bij de Iskander en hebben alweer een erg gezellige avond. De keuken in het restaurantje is van goede/zeer goede kwaliteit. Robert krijgt z’n eerste kado: een boek over een zeiler en ontdekkingsreiziger in het Arctisch gebied, die de weg baande voor de ontdekking Noord-west passage  ‘the Discovery of slowness’! Wie weet waar dit toe leidt. Op de boot komen er nog meer kado’s uit de kast: een tas vol leuke tijdschriften van de kids en nog een verrassingskado, een prachtig boek van Janny en Erik en nog meer... Hoe leuk is dat.

  

Ingang tunnel  


Jarig Job

Dan toch maar naar bed want om half 8 gaat de wekker. We willen met HW Dover (08.00 uur) ongeveer vertrekken richting Falmouth. Als we oproepen om weg te gaan komt ineens Renee aan rennen om ons uit te zwaaien. ‘T Lijkt ook in zeilpak? De plannen waren de avond ervoor nog niet duidelijk. Niet veel later horen we de Iskander ook oproepen om te vertrekken. Zij gaan naar Southampton waar dochter Sophie aan boord komt. En zo gaan we ieder ons weegs en wellicht komen we elkaar nog ergens tegen (zij hebben ook 8 weken).

vrijdag 5 juli 2019

Enkhuizen-Amsterdam-Ramsgate 3-5 juli


Na een forse run van zo’n kleine 7 kilometer gaan we richting Amsterdam, het wordt een mooi zeildagje. Om 1530 kijkt Dianne in de almanak en wat blijkt: de Schellingwouderbrug is dicht van 1600-1800 uur ivm spits. GAS erop, jawel we blazen zo’n 8 knopen en halen de brug. Afspraak was om 1830 met Annick in een restaurant in Amsterdam. We gaan direct door de Oranjesluizen en komen in de Six-haven, de havenmeester fluit en we zien hem direct. Na een mooie 360 turn meren we 1e klas af in De Haven van A’dam. We gaan direct met het pontje naar Zuid, het was hemelsbreed over het watermet zo’n 350 meter.. Toch zijn we zo’n 20 minuten onderweg.
CHOUX, daar stond Annick te wuiven met de hippe E-bike. Een 5 gangen verrassingmenu met bob-arrangementje, gave tent met mooie keuken. Dank Annick was erg gezellig en ook lekker. Nu we de code een keer niet vergeten waren, konden we de haven via de poort  binnen, enkele jaren geleden werd er nog door mij over het hek geklommen.......jeugdige vdp




Donderdagochtend even karnemelk, yoghurtjes en brood  en op de fiets (3 keer stoppen omdat op je mobielkijken niet mag (... ) naar de Gamma voor een beiteltje en paar stoppers. Om 10.00 richting IJmuiden. In de kleine sluis zagen we dat er al 3 zeeschepen in de nieuwe sluis lagen. Een mooi project ik hoop op een grote toeloop van handel en toerisme voor A’dam.
Doordat ik nog een paar klusjes wilde doen voeren we voorbij Zaandam waar je kon tanken, dan maar in Marina IJmuiden. Na wachten moesten we dubbel liggen om te tanken, een Pogo 40 lag te wachten om te kranen. Helaas mocht ik 5 maal op en neer met slang en al omdat de pomp maar 91 liter per keer gaf....en de 1e keer ging fout. Dus holster weer in de pomp en de handelingen met pin etc herhalen, dit met steeds vetter wordende handen. Na een uurtje klooien zaten we vol en hesen we de zeilen. Plan is om west uit te varen en na het doorkruisen van de shippinglane bakboord uit te gaan richting UK.
Via marine-traffic zien we Iskander zo’n 10 mijl boven IJmuiden, contact gelegd en voor de borrel in de Royal Yacht Club Ramsgate afgesproken op vrijdagavond.
We kregen ineens veel telefoon van de alarmcentrale, wat een gekloot. Bijna geen bereik meer en hoe e.e.aa werkt was niet duidelijk. Later op de avond bleek ook al de politie onderweg te zijn.....Jammer! Toen Victor geappt en met de sateliet telefoon gebeld. Uiteindelijk is Victor nog met zijn maatje Arjan even naar Overlangel geweest om eea uit te leggen. Top geregeld Vic.
Deze commotie is ontstaan doordat de man, Willie, van onze huisoppassers woensdag door een tragisch ongeval is overleden. Er is toen overnight een ander stel geregeld wat de komende 8 weken kan oppassen op de boerderij. Willie zullen we ons herinneren als een echte zeiler die in alles geinteresseerd en kundig was, van modelbouw tot de bouw van woningen. Ineke ook vanuit het Blog veel sterkte met dit verlies.
Ramsgate is zo’n 140 mijl, we motoren zo’n 2/3 deel van de tocht omdat we zeer weinig wind hebben en onder de 3’ gaan we motoren. Iskander is waiting. Maximale wind is 12 knopen, wel een drukte van heb ik jouw daar. Gelukkig doet de AIS het prima, dankje Marc! De aanhouder wint. Tijdens de overtocht zijn er een aantal momenten waarop we met andere communiceerde:
22.00 Dianne had met een Visser contact, graag iets uitwijken ivm vissen.
23.00 Dianne werd in haar wacht opgeroepen ivm de zone rondom een boorplatform. De vraag was “bent u bekend dat u er 500 mtr vanaf moet blijven?”, natuurlijk.
02.00 Robert, ik werd door VillaNova opgeroepen of we Port/Port (bakboord) elkaar zouden voorbij lopen. Nee, ik wilde Starbord. Oke, zo geschiede.
Vrijdag was een mooie zonnige dag waardoor mijn voorhoofd rood kijkt. Waarschijnlijk morgen een komkommer erop of yoghurt? 
Logstand: 2.830
Zondag gaan we als de windverwachting zo blijft in een ruk  naar Falmouth, 2 nachtjes door zo’n 300 mijl.
                              




dinsdag 2 juli 2019

2019 Noord Spanje

Inschepen op 1 juli, tja en dan is er schade gevaren aan ons schip. Shit de Hydrovane is dwarsdoormidden, het lichtmetalen frame. Dan volgt een traject van Havenmeester bellen, gegevens opzoeken bij de havenmeester, Op een kladje de gegevens gekregen,  etc. Uiteindelijk na 5 telefoontjes krijg ik de Lemmer Charter aan de telefoon, doch ze hebben ‘alleen bemiddeld’. De havenmeester in een andere haven van Lemmer is de beheerder, ... maar we krijgen geen contact. ‘S avonds ga ik appen naar de 2 nummers en stuur een pissige mail naar de Haven van Stavoren. Hier wordt ik dinsdagochtend over teruggebeld, ze hadden me gebeld....een 088 nummer neem ik eigenlijk nooit op, lesje.... Maar ze hadden ook nog een kopie van het paspoort. Zo werd ik ook gebeld door de beheerder en kreeg naam van de verzekeraar, het nummer van de polis en de naam van het schip. Mijn assuradeur KlaasJan had al gezegd dat ze met de verzekeraar gingen bellen. Ook Rob Beute al gebeld en de leverancier van de Hydrovane, ik wil namelijk asap een nieuw exemplaar. 
Door deze commotie MaPa gevraagd de volgende dag mee te varen naar Enkhuizen (ipv ‘s avonds te gaan eten), te lunchen in Enkhuizen en dan met Bep Glacius weer terug naar Stavoren. 

Om 10.15 uur waren MaPa er, Pa had voor ons (op verzoek) nog een bleekselderij gekocht bij Gerritsma. De dag was prachtig, NW-2 dus met fokje liepen we zo’n 2,5 knoop. Na 2 uur knorde de magen en ging het ijzeren zeil erbij, we legde aan in de Oude Haven en gingen een pannenkoek eten, een mooie wandeling door Enkhuizen en om 16.45 uur gingen Mapa met Bep naar de overzijde. 

Wij maken het schip Zeeklaar met lijnen, Joon etc.., de ‘verse boodschappen’ worden gehaald bij de AH zodat we donderdag eventueel gelijk door kunnen varen bij goede wind, de pilots komen uit de kast, iridium (satelliet telefoon) wordt weer geactiveerd. Kortom, de vakantie (of is het ‘de reis’) is begonnen.....!

Het plan is om morgen naar Amsterdam te gaan, gezellig te eten met Annick en dan donderdag door.... We zijn ook al gespot door Iskander. Ze gaan morgen naar Den Helder, dan Ramsgate en hebben ook Spanje op het programma. Wie weet ergens een ‘meet en greet’ .....

       
Fijne verrassing bij aankomst....


        
Enkeltje terug Enkhuizen Stavoren