dinsdag 2 juli 2019

2019 Noord Spanje

Inschepen op 1 juli, tja en dan is er schade gevaren aan ons schip. Shit de Hydrovane is dwarsdoormidden, het lichtmetalen frame. Dan volgt een traject van Havenmeester bellen, gegevens opzoeken bij de havenmeester, Op een kladje de gegevens gekregen,  etc. Uiteindelijk na 5 telefoontjes krijg ik de Lemmer Charter aan de telefoon, doch ze hebben ‘alleen bemiddeld’. De havenmeester in een andere haven van Lemmer is de beheerder, ... maar we krijgen geen contact. ‘S avonds ga ik appen naar de 2 nummers en stuur een pissige mail naar de Haven van Stavoren. Hier wordt ik dinsdagochtend over teruggebeld, ze hadden me gebeld....een 088 nummer neem ik eigenlijk nooit op, lesje.... Maar ze hadden ook nog een kopie van het paspoort. Zo werd ik ook gebeld door de beheerder en kreeg naam van de verzekeraar, het nummer van de polis en de naam van het schip. Mijn assuradeur KlaasJan had al gezegd dat ze met de verzekeraar gingen bellen. Ook Rob Beute al gebeld en de leverancier van de Hydrovane, ik wil namelijk asap een nieuw exemplaar. 
Door deze commotie MaPa gevraagd de volgende dag mee te varen naar Enkhuizen (ipv ‘s avonds te gaan eten), te lunchen in Enkhuizen en dan met Bep Glacius weer terug naar Stavoren. 

Om 10.15 uur waren MaPa er, Pa had voor ons (op verzoek) nog een bleekselderij gekocht bij Gerritsma. De dag was prachtig, NW-2 dus met fokje liepen we zo’n 2,5 knoop. Na 2 uur knorde de magen en ging het ijzeren zeil erbij, we legde aan in de Oude Haven en gingen een pannenkoek eten, een mooie wandeling door Enkhuizen en om 16.45 uur gingen Mapa met Bep naar de overzijde. 

Wij maken het schip Zeeklaar met lijnen, Joon etc.., de ‘verse boodschappen’ worden gehaald bij de AH zodat we donderdag eventueel gelijk door kunnen varen bij goede wind, de pilots komen uit de kast, iridium (satelliet telefoon) wordt weer geactiveerd. Kortom, de vakantie (of is het ‘de reis’) is begonnen.....!

Het plan is om morgen naar Amsterdam te gaan, gezellig te eten met Annick en dan donderdag door.... We zijn ook al gespot door Iskander. Ze gaan morgen naar Den Helder, dan Ramsgate en hebben ook Spanje op het programma. Wie weet ergens een ‘meet en greet’ .....

       
Fijne verrassing bij aankomst....


        
Enkeltje terug Enkhuizen Stavoren











maandag 27 augustus 2018

Fact en figures Zomervakantie 2018



Facts and Figures zomervakantie 2018:

Zeetochten:

Stavoren-Queensferry               2 dagen 13 uur                 340’
Queeensferry-PetersHead         1 dag 4 uur                       165’
Peterhead-Kirkwall                 19 uur                                  95’
Kirkwall-Fair Isle                    10 uur                                  60’
Fair Isle - Lerwick                     5,5 uur                               35’
Lerwick - Stavanger                   1 dag, 12 uur                   215’
Skudenenshavn-Harlingen         3 dag, 5 uur                     355’
Texel-IJmuiden                          7 uur                                  40

Totaal 9 nachten op zee
Totaal aantal mijlen                    1.700
Totaal aantal motoruren                155

Havens:
Queensferry-fjord, ankeren
Queensferry
Peterhead
Kirkwall (Orkney’s)
Fair Isle
Lerwick (Shetlands)
Stavanger (Noorwegen)
Vika, ankeren
Tau
Sand
Kvitsoy
Teloy, ankeren
Bergen
Bekkjarvik
Sundal
Leirvik
Haugesund
Skudeneshavn
Harlingen, (Nederland)
Texel
IJmuiden
Amsterdam
Edam
Hoorn
Stavoren

  
Gasten Noorwegen:
Victor                                 vliegen, bus, trein, veer
Lennard & Kay                  auto, veer
Agnes                                 vliegen, trein, bus 

Gebieden:
Schotland, Orkney’s, Fair Isle, Shetlands, Noorwegen

Navigatie:
Kaarten
-Overzeilers
-Orkney’s detail
-Oostkust aanloop detail
-Shetland detail
-Stavanger aanloop detail
Navionics kaarten op plotter & Ipad

Weer:
PC: QtVLM ivm plannen vertrek en routering
Ipad: Wheater4D ivm dagelijks weerophalen en routering

Communicatie:
-VHF
-IridiumGO (3 maandsunlimited abonnement)
-Mobiles 4G

Pilots:
Norwegian Cruising Guide
IMRAY Norway
Orkney and Shetland Island
Vaarwijzer Scandinavie en de Oostzee , Vleut
Reeds 2018

4 maal getankt:
Stavoren, NL
Kirkwall, UK (rode diesel)
Brattholm, NW
Skudeneshavn, NW



zaterdag 25 augustus 2018

Laatste blog zomer 2018

We krijgen vragen waar we zijn.... dus de hoogste tijd voor weer een blog. De laatste voor deze zomer, want inmiddels zijn we in Nederland ‘aan het keutelen’ zoals Robert zegt. En om daar nu blogjes over te schrijven..... Tja,we zijn eerder in NL, maar rond keutelen is toch ook lekker,we spreken meer
Zeilers die dit gedaan hebben.




Broederliefde noemen we het “mantelzorg” bij leeftijdsgenoten, DS Helena van het Zoete sop halen. Maar daar hoort ook bij terugbrengen! Zondag 19 augustus gaan Harry en Rianne weer richting Workum, 26 knopen wind op de teller pal in de wind naar Kornwerd. Wij varen met ze mee richting Kornwerd. Hier leggen we aan en de DS Helena legt naast ons aan.  Na nog een kop koffie gaan zij door de sluis,  en wij wachten totdat het tij keert en we stroom mee hebben naar Texel. Tja want Texel is toch beter dan bij Kornwerd tegen het remmingwerk aanschurken. Stroom mee en veel wind tegen is niet erg comfortabel, maar het is maar 18 mijl.... Om beurten letten we op en lezen wat vanuit het PilotHouse, en jawel zowaar Dianne zet de ruitenwissers aan! YES, wat een genot :) Op Texel is het nog volop vakantie, een volle haven maar gelukkig nog een prima plek voor ons in een box. Een van de eerste keren in een box deze vakantie, we hadden namelijk nog nooit vooraf hoeven afstappen...wat een flinke klus bleek. De volgende dag gelijk een krukje gekocht. De prijzen zijn ook niet mis, we betalen 96 euro voor 2 nachten. Als je dat vergelijkt met Noorwegen.. meestal gratis, of Schotland... hooguit 20 euro is het wel even slikken. Maar ja hier kan je dan wel weer op een terras gaan zitten.






We genieten eerst een dagje van het eilandsfeertje; de eerste dag staat in het teken van aanlummelen, lang slapen, Oudeschild bezoeken. Maar we hebben ook zin om lekker een dag te gaan wandelen. Op route.nl vind ik een mooie route van circa 15 km door het ‘nationaal park Duinen van Texel’.  Dat gaan we doen! Overigens een handig appje waar we geregeld gebruik van maken als we ergens zijn (of vanuit huis willen lopen). Je geeft aan waar je wilt lopen en hoever en dan kan je meestal wel kiezen uit een paar opties. De start is aan de andere kant van het eiland, dus de fietsjes komen weer uit het luik. De eerste 8 km is een ‘klus’, eerst rijden we mijn (R’s) route:fout, hierna blijken de bandjes zacht....nergens een fietsenpomp aan een huis oid`. Uiteindelijk scoren we bij de VVV in Den Burg een pomp. Daarna is het fietsen een genot.  Het is een geweldig mooie wandeling, eerst door bos en soms een stukje weg, maar daaarna 3/4 deel van de tocht door duinen, over heide etc. Gelukkig hebben de Texelaars hun bewoners bewogen om een bank te financieren bij events. Zo zitten we regelmatig op een stukje Texel. Ook Reinoud heeft een bankje laten plaatsten blijkt. En af en toe ook nog een gezellige boshut voor een drankje. Na die15 km zijn we wel blij dat we er zijn...en terug op de boot gaan de beentjes omhoog en is het de rest van de dag chillen.

De volgende bestemming wordt IJmuiden. IJmuiden de haven van Endstra en de zijnen, 35 mio, raakt helaas steeds meer in verval. Het is een haven waar zo’n 750 schepen kunnen liggen, volgens ons niet voor 1/5e vol. Robert heeft wat zakelijke telefoontjes en daar volgt een afspraak uit, donderdag om half 10 IJmuiden. Als we met hoog water Harlingen vertrekken hebben we stroom mee richting Den Helder/IJmuiden. Het is om 06.45 hoogwater. Dus weer eens op tijd uit de veren. In een volkomen stille haven zijn wij kennelijk de enigen met dergelijke plannen want er is nog nergens beweging. Het is een prachtige tocht, aan de wind, zo’n 5 Bft, we maken 2 slagen en daarna draait de wind naar west. Rond half 3 zijn we in de haven en hebben net de 2.000e mijl op de teller.... . 
Onderweg contact met Kees en Hilde van de Stomrvogel, zij wonen in Velsen Zuid en dat is om de hoek. Om 17.00 uur borrel en daarna lekker eten bij Zilt een gezelllige strandtent. Dat was weer een heerlijk en gezellig weerzien met veel sterke en mooie verhalen over hun en onze belevenissen. Ondertussen ligt de Stormvogel te koop bij VdValk Hindeloopen en heeft Rob Beute een zoekopdracht voor een handzamer schip. 









Ondertussen app, bel ik veel. Een maatje Jan vroeg mij ‘intermediair’ te zijn in de communicatie met de omgeving. Bij Jan is die Kut Kanker geconstateerd, na een dag blijkt het vooralsnog alleen de darm te zijn. Bijzonder hoe snel je weer positief bent als je bv de longen schoon zijn. Hieruit blijkt weer dat YOLO opgeld doet. 

Als weer teruglopen zien we dat Grote Mees (andere BH 48) tegenover ons ligt! Die gaan we zeker nog even spreken.

Donderdag half 10 zit Robert al weer in Zilt, nu voor een bespreking. Netjes jasje aan, witte polo...zal de onderhandeling helpen. Als het lukt zit hij in september weer aan het buro bij een club in Ede. Ik zit net aan de koffie en daar wordt geklopt: Rob en Nynke van de Grote Mees. Zij zijn natuurlijk razend benieuwd hoe het ons is vergaan met de nieuw boot. Om 13.00 moeten zij weg ivm het tij (willen in een ruk door naar Makkum) en gelukkig is R op tijd terug om ze ook nog te zien. Rob en Nynke gaan in 2020 de wereld over, dus veel te bespreken over ‘plannen’.
Als we de Grote Mees hebben uitgezwaaid is het tijd voor een flinke strandwandeling. Veel wind, en ook geregeld een bui. Dat weer lijk wel Schots hier!  Gelukkig zijn we dat gewend. Ondertussen draait de wasmachine op volle toeren en maken we mooi even gebruik van de prima havenfaciliteiten hier in IJmuiden.

Vrijdag riching Amsterdam. De boot wordt afgetuigd, zo halen we bulletalie, banden mbt safetylines eraf en ook alle meuk voor nachtzeilen. Dianne zit diep in een boek en ik ben begonnen aan een luisterboek van Maarten van Rossum “Nederlanders en hun kenmerken”.  
Ik, Dianne, lees dat in Amsterdam ook nog Uitmarkt is, dus genoeg te doen. We kunnen op het voorzeil van IJmuiden naar Amsterdam; helaas zijn we dan wel te laat voor de boodschappen. Dan maar even naar Loetje aan het IJ waar het bomvol is evenals in de jachthaven (NDSM) overigens. Loetje komt ook naar Nijmegen, benieuwd of het daar ook zo’n succes is. Eigenlijk zijn het de biefstukken, jus, champignons, sla, en aardappels zolas onze moeders die maakten die het zo’n succes maken. We hadden nog het plan om naar de opening van de Uitmarkt te gaan en zijn al met de pont aan de de overkant als de lucht zo pikzwart wordt dat we met dezelfde pont weer teruggaan. Het is de hele nacht niet drooggeweest; het Ijmuidense zand is er vrijwel afgespoeld. 
De Uitmarkt is gezellig, zo ook de wandeling ernaar toe met speciaal bezoekje aan het “prinsen-centrum” waar prachtige pakhuizen staan. De IJkantine bezoeken we voor borrelhap en koffie, heerlijk zo even in A’dam. Na zo’n 9 km wandelen zijn we blij aan boord te zijn waar de AH-zelfgemaakte tomatensoep en zalm uit de oven ‘op Aggie’s wijze’  heerlijk smaakt. 





Zondag komt Lennard ons nog een dagzeggen voordat hij maandag voor een half aar naar Barcelona vertrekt.

Vanaf hier is het plan om naar Edam te gaan waar de Boerboompjes maandagavond langskomen. Dan naar Hoorn (altijd leuk en lang niet geweest) en dan naar Stavoren. Donderdag varen Cyril en Jacqueline een dagje mee vanuit Stavoren. En vrijdag is het schoonschip maken, inpakken en richting huis. 


Wetenswaardigheden over Noorwegen

In deze vakantie hebben we aardig wat geleerd van en over Noorwegen..

In Noorwegen is alle land verdeeld. Dus elk perceel is van iemand. Waar je ook aanlegt, het is altijd een privé-steiger. En als je maar vraagt of je er mag liggen, dan mag dat vaak wel. Maar ook alle onherbergzame gebieden zijn van iemand. Boeren hebben niet alleen land, maar ook grote stukken bos dat ze ook geacht worden te onderhouden. Volgens de Nederlandse Noor die we in Sand spraken is dat een van de redenen dat Noorwegen nooit bij de EU zal komen. Er is zo’n volstrekt ander landbouwbeleid dat dat niet in te passen is.
Zo kennen ze hier geen natuurbeheer etc want het is gewoon geregeld dat een stuk van iemand is.

Noorwegen is enorm rijk. Van alle geld dat tot nut toe met de olie is verdiend is een fonds gevormd waarmee in 1 x de staatsschuld zou kunnen worden afgelost en nog veel meer. Dit met de gedachte dat ook volgende generaties van de olie-opbrengst moeten kunnen genieten. De discussie gaat hier vooral over de vraag wat ze met het geld zullen doen.

Alle Noren hebben glasvezel, waar je ook woont. Nu we het weten zijn weer op gaan letten en op de meest afgelegen plekjes zie je nog glasvezel rollen liggen.

Sand waar wij waren ligt in een provincie die net zo groot is als de provincie Utrecht, maar er wonen maar 4.000 mensen. Dit stuk vinden ze dan nog niet echt dun bevolkt. In het Noorden is het nog lastiger. Noorwegen heeft moeite om de bevolking in die gebieden op peil te houden en dus ook het beheer van die (natuurgebieden), het onderhoud van de huizen etc.

In het Noorwegen is het gewenst en vroeger nog meer gebruikelijk dat als je verhuist, dat je je oude huis afbreekt en indien mogelijk op een nieuwe plek weer opbouwt. Basis constructie is dat een huis is opgebouwd met gestapelde balken van 8-20 cm met veer en groef 

Noren houden van speedboten. Die kennen maar 1 stand: vol gas. Noren hebben ook wel zeilboten, maar vooral voor de ruimte en het comfort. Zeilen doen ze weinig aldus Borre Meinseth. Een Noorse voetballer die in de jaren 90 gevoetbald had bij FC Heerenveen en die we in de stromende regen in het toiletgebouw van Tau spraken, gezellig rondom de droger...
(Dat verklaart wellicht dat het hier stikt van de Bavaria’s).

dinsdag 21 augustus 2018

Harlingen Kornwerd Harlingen

We vinden het heerlijk in Harlingen. Het is een drukte van belang op vrijdag met de wisseling van bemanning op de bruine vloot. Gezellige drukte in de haven en het stadje. Kortom we hangen lekker de toerist uit, eten een visje, drinken een biertje  maken een stadswandeling, draaien een hoop wasjes...
In de middag is er contact met Harry en Rianne over hun plannen voor het weekend. Ze nemen de uitdaging aan om voor het eerst het zout op te gaan en waddenervaring op te doen met hun DS 36 De Helena (vernoemt naar de Doggersbank van ma&pa). Er wordt wat gerekend (boontjes bijLW 1.20) en wij kunnen zaterdag rond 1200 uur weg uit Harlingen richting Kornwerd en tegen die tijd kunnen zij daar ook zijn. 









Zo gezegd zo gedaan. Wij moeten nog flink gasgeven want Kornwerd ligt pal in de wind, maar gelukkig hebben we nog net geen stroom tegen. Als wij aankomen bij de sluis gaat de net open als laatste boot komt de Helena er al uit. Wat een timing en wat een fotomomenten/videomomenten......
.
Helena gaat op fok en bezaan en wij op (deel ingerolde fok) met flinke wind richting Harlingen. We spreken af om de handmarifoon op 88 open te zetten en af en toe tetter ik er iets in van ‘aanwijzingen: daar kun je droogvallen waar je nu vaart’ of er kunnen 3 ferry’s uitkomen. Er staat zo’n 25 knopen wind, dus we gaan als een trein. Met hoogwater komen we aan in Harlingen (gelukkig, we waren wat aan het afdwalen in de vaargeul....) en hebben geluk. De bruggen gaan net open en er is bovendien voldoende plek in de Noorderhaven, waar wij al 2 nachten lagen, midden in de stad. Harry en Rianne acteren of ze nooit anders hebben gedaan, aanleggen op stroom nadat ze eerst nog even moesten draaien,, lange lijnen,  schuurplanken aan de buitenkant. Wij zijn nog volop bezig als zij al bekijks hebben van geïnteresseerden. 





Ook wij raken aan de praat, met en stel dat de boot (Atlantic - Skog) die achter ons lag in Lerwick (Shetlands) heeft teruggevaren. Klein wereldje. Zij zijn ook een wereldreis aan het voorbereiden, hebben een Koopmans 3 met dubbele kuip “lente”.. Veel gesprekken over de windvaan, noteer hun adres want heb nog boekjes hierover. En ze vinden onze kleur zo mooi, dat horen we vaker. We wisselen emailadressen uit en dan is het tijd om het glas te heffen op de eerste tocht op zout van de Helena.
We maken voor Harry een forse wandeling door de Noorderhavenen, Zuiderhaven en terug via de kade met klippers. Hierna gaan we aan de Noorderhaven lekker gezellig eten en om 2300 na eenafzakkertje aanboord van de Zeerob gaan we te kooi. Morgen om 1100 koffie! 


zaterdag 18 augustus 2018

Oversteek Noorwegen IJmuiden/Vlieland/Terschelling/Harlingen

Daar gaan we, binnen 1 uur besluit genomen, uurlater schip zeevast. GO! 

Vanuit Frankrijk krijgen we nog appjes dat Rianne en Roberts vader aan het kokkerellen zijn. Het water loopt ons in de mond... maar die bruchetta’s kunnen wij ook maken. Tomaat, knoflook, olijfolie, bosuitjes, dressing en in de oven..... wij doen vast niet voor hen onder. Heerlijk zo’n lekkere oven (en een goede bootvoorraad..




Maar dan, wat een K.koers ruime wind, proberen met fok/grootzeil, later met alleen gennacker weer niets. Man wat moeten we, een vreselijke zeegang met forse golven waar we van links naar rechts geschud worden en nog steeds maar 8-10’ wind....... Dan maar paar uur op de motor, nou dat blijkt ook een slecht idee, wordt er niet beter van. Dan maar zacht de motor bij en ook dit blijkt holderdebolder, het zal wel door het Skagerak komen. Kaapeffecten en grote dieptes. 

We hebben de wind pal achter en gaan afkruisen om toch te kunnen zeilen en het enigszins comfortabel te houden aan boord. De afgelopen dagen heeft wind ZW gestaan en de flinke golven komen nog uit ZW, wij hebben hebben nu Noorden wind en daarnaast heb je nog stroom. We proberen de gennacker een tijdje, maar door de golven blijft hij niet goed staan en krijgen we nog meer klappen. Kortom het is een soort wasmachine waarin we zitten. Alles klappert en maakt herrie. Om onverwachte gijpen bij een hoge golf te voorkomen hebben we de bulletalie gezet. Ook de giek krijgt een provisorische neerhouder, alles met meer dan 0,1 mm speling is herrie. In die wasmachine willen we niet te lang binnen staan te kokkerellen, zelfs Robert niet die nooit ergens last van heeft een matig maagje, en we zijn weer heel blij met onze nood-voorraad van de Texelse slager. Blikje opwarmen rijst erbij en we zijn weer klaar. Je moet ten slotte wel blijven eten.

Lezen is bij deze golven wat onaangenaam, maar gelukkig heeft Robert een paar boeken via Storytel gedownload en kunnen we lekker luisteren. Momenteel luistert Dianne “Maarten van Rossum” en ik ben in HomoDeus bezig en Warren Buffert. 

Tegenmiddernacht draait de wind naar het oosten en kunnen we eindelijk fatsoenlijk zeilen; en dat slaapt ook een stuk lekkerder. Tijdens de ‘wasmachine’ lag je op je huid te rollen, koptelefoon op (kadootje van Willem de jong van de Sjans) en lekker naar Jim van de Zee luisteren. Dan hoorde geen/bijna geen geklapper etc. Zo rust ik een aantal uren, echter na 2 uur ben ik het liggen zat en geef het bedje aan Dianne. 
Het ritme zit erin, wachtje op/wachtje af en zo verder. De dinsdag krijgen we prachtig weer en zitten uren lekker in de zon terwijl de Zeerob voortgaat. Iedere 12 uur halen we nieuwe weer files binnen en zien dat de wind eerder zuidwest is dan verwacht en proberen gaan zelfs overstag richting Engeland en varen zo een uurtje of 6. 



IJmuiden gaat het niet worden, dik 6 als wij er zijn en ZW. Geen zin in, appje naar Kees en Hilde dat we Vlieland aan doen, makkelijk zo’n geleende Iridium GO (dank Wim, van de Anne). We zetten uiteindelijk Dubbelrif en lopen met wind tussen de 18-25’ richting Vlieland. De windvaan hebben we er niet op daar we eea nog niet goed doordacht hebben, de kraan op de stuurdemper zit in het luik.... da’s niet handig. Maar ook de “autopilot” stuurt lekker op de wind. Ondertussen bakt Dianne even een vers brood: deze keer een ‘rustiek oerbrood’...  Uitstekende gelukt, al zeg ik het zelf...

Uiteindelijk zien we de koers van 180 langzaam minder worden en gaan richting Ameland. Nog een slag......nee dat doen we niet ivm de TTS, dan kruisen op een onhandige plek. We komen de eerste TTS geen schepen tegen en de 2e tref ik er 4, MS Valerie vraagt mij ‘what are your Intentions’ , achter je langs en zo gezegd zo gedaan. Rust bij hem en ons aanboord. 

Na de TTS besluiten we om te gaan Vissermannen, we lopen lekker en uiteindelijk kiezen we de laatste 4 uur voor 3’ / uur om niet voor 0800 op het dek stappen van een slapende boot op Vlieland. Echter weinig Vlieland, na 3 dagen op zee zien we dubbel ROOD! Vlieland ligt vol met ‘havenplakkers’ . En dat zal met deze wind wel niet veranderen. Bellen heeft geen zin, geen havenmeester en  we respecteren de lichten. natuurlijk had de Novatrix van Jaap en Marjolein ons wel langszij willen hebben. We draaien om, dan Terschelling. Dat is  maar  2 uurtjes verder. Daar varen we in, wat een drukte....... ook vol met ‘havenplakkers’ .We keren om en Dianne belt de havenmeester, na 3 keer contact. Oh kom maar hoor, wij komen en een leuke knaap in een rubberboot legt ons wel tussen de motorboten (dit terwijl we al bijna lagen en een LUL aan boord van een motorboot ons niet langszij wilde omdat we de havenmeester niet gesproken hadden. We varen achteruit een ‘gat in’ links en rechts al drie-dik- dubbel, midden in dit gat  een contest die ons wel naast zij kon hebben. Ruim 25 plus knopen wind, gaat lukken riep de havenmeester ik duw de kont wel om met de rubberboot...... Nou, dat zal wel maar zo’n volle haven met zo’n manoeuvre en dan dadelijk een 30 kg anker bij iemand door de ruit jagen, bekijk het maar. Best havenmeester dank voor je positivisme, ik ga door. In de regen!  En jawel zo lagen we 4 uur later voor Harlingen. Daar waren de vloedsluizen  dicht en moesten we nog 2 uur wachten in de stromende regen (niet voorspeld...) naast aardige mensen op leeftijd uit Burghsluis die weg waren van een Breehorn! Ze hadden slechte ervaring in de Noorderhaven. Vorig jaar schade gevaren omdat ze aan het eind moesten keren en iemand vervolgens zijn boot niet in bedwang had en op hun invoer. In eerste instantie besluiten we beide naar de Zuiderhaven te gaan (andere brug, niet pal in het centrum). De brugwachter/havenmeester haalt ons over en geeft aan dat er ruim plek is en we nog prima in de Noorderhaven kunnen. En zo liggen we dan 3 dagen en 5 uur na vertrek ui Skudeneshavn in Noorwegen op een prachtig plekje aande kade in Harlingen. Heerlijk plekje waar we de hele dag wel kunnen kijken. ‘S Avonds trakteren we onszelf op een lekker etentje in het vast eetcafe waar we graag kome (Nooitgedacht).

Maar we worden pas echt beloond als we vrijdag wakker worden. Volop zon! Lekker ontbijten in de zon, niet te warm. Bootjes kijken die aankomen en vertrekken. En verder hoeven we helemaal niets behalve wassen, boot poetsen, rondje door Harlingen, visje eten, naar de AH.... Waarschijnlijk zijn wij twee van de weinige Nederlanders die zo blij zijn met zon en deze heerlijke temperatuur. De korte broek kan weer uit de kast.  Het is ook weer heerlijk om in Nederland te zijn en nog gewoon 2 weken vakantie te hebben (vind ik dan, Dianne; R heeft een wat dubbel gevoel...)




















vrijdag 17 augustus 2018

Haugesund Skudeneshavn

2 dagen Haugesund, lang zat! Goed foerageren, leuk om geweest te zijn, that’s all. Met Agnes naar het busstation gelopen, ze gaat een forse tour maken via Stavanger naar Oslo Amsterdam, Bakkum. Hierna wandelen we terug en maken klaar voor vertrek, met een bakkie in de hand gaan we richting Zuid Noorwegen. Doel is Farsund, ik ben hier met Gerrit en Henk met het rondje noordzeedriehoek geweest en heb er goede herinneringen aan. Dan komt er ineens uit het niets een ‘locale Nederlander’ om een praatje maken, is in 1975 blijven hangen, in de olie gezeten en is er erg blij en op zijn plek. Minder druk en stress dan in NL, zoon studeert net in Utrecht. Leuk zo’n man, redelijke beheersing van het Nederlands maar wel een Noorse tongval. Met pensioen met 60 in de olie, werkte het hele leven 2 weken op 12/dag en 4 weken thuis.






Vanuit Haugesund naar het zuiden kan je onder een brug van 22 meter door. Dan snijd je een halve mijl af. Onze boot zou ook 22 meter zijn. Op het oog lijkt de brug veel hoger... Toch hebben we het niet geprobeerd, eerst nog maar een keer nameten, het was bovendien bijna hoogwater toen we gingen...Waarom we dit niet deden is mij niet duidelijk...angst..?. Lars is 22 mtr mogelijk??? HELP....We gaan op de motor, want in Noorwegen heb je altijd wind op de kop. We kunnen enkele malen het fokkie erbij trekken maar algauw is het weer in de wind. Het is een heerlijk tocht, veel te kijken! Volop scheepsbouw/reparatie hier, je ziet dan hoeveel sleepboten/suppliers er zijn die aan het werk zijn voor de olie-industrie. Ondertussen krijgen we van Agnes een Appie dat het Oliemuseum een topper was, inderdaad. 











Dianne heeft een mooi plaatsje gevonden onder aan het meest westelijke eiland, zo’n 20 mijl onder Haugesund: Skudeneshavn. De aanloop is weer typisch Noors, je vaart op een stel keien af, ondertussen de dieptemeter in de peiling houden, nooit onder de 50 meter. Dan opent zich het ‘gat’ en zie je een neus van een supplier......dan blijk je er ruim door te kunnen en kom je al varend in een prachtig landschap. Uiteindelijk openbaarde zich een ‘havenkom’, we kunnen aan aan de kade liggen en hebben water/stroom en veel bekijks. Uiteindelijk spreken we nog een tijdje met een Noors stel die jaarlijks Nederland bezoekt van Nijmegen tot Workum en er dol op is......why??
We tanken af, wassen de boot en maken de wandeling Skudesrund, altijd weer een verrassing zo’n route. Of kortweg een k...route, morgen maar ff hardlopend doen. Uiteindelijk heeft Skudesland een geweldig mooi historisch deel van de stad, soort Marken op zijn ‘Noors’ leuk om zo eens door te lopen. Alles goed in de verf en onderhouden, al geld in Noorwegen pappen totdat het hout de verf niet meer houdt en dan vervangen.







Na betaald te hebben en een grote ronde hardgelopen, 8KM, in matig geaccidenteerd terrein vertrekken we naar de 1e haven zuidelijk tussen Stavanger en Farsund die redelijk is volgens Vleut “Egersund”, zo’n 60 mijl en 50’ ruime wind. 

En dan gebeurt het, onrust bij Dianne? Why, wat is er meer, wat het ik gedaan......... blijkt later dat ze zich een week verteld heeft. Hoe dit kan? Saaie partner denk ik, kortom ik moet er weer aan werken :). Ik bekijk het weer, we hebben nog 4 G en ik trek 12 dagen gribfiles binnen en zit ff te studeren. Nou Dianne als je weg wilt, dan moeten we NU doorvaren of over 1 week op z’n vroegst gezien de weersvoorspelling. Toen nog niet wetende dat ruime/voor de wind voor de zuidkust van Noorwegen eenvoudig gezegd gewoon KUT is, wat een wasmachine.......
Ook belangrijk is dat er voor de komende week de hele week zware regen is voorspeld. Bovend kan je volgens Vleut het deel onder Stavanger beter overslaan... niet boeiend....
Kortom gaan we nog een week met de regenjas op pad in afwachting van een volgend windgat. Of pakken we deze mogelijkheid en gaan we naar een zonnig Nederland met  21-23 graden komende week, warmer dan we het in 6 weken hebben gehad.





We maken de balans op, water diesel en eten genoeg. En ja hoor we keren de boeg naar 180 graden.....
We maken het schip onderwijl gereed, bulletalie erop, safetylines e.d. En uiteindelijk liggen we ri NL. Nog een belangrijk belletje met NL, werd lastiger en lastiger omdat we steeds verder vanuit de zenders voeren. 
360’ naar IJmuiden is doel, Kees en Hilde geappt. Donderdagavond in Zilt IJmuiden lekker eten en bijkletsen