woensdag 5 juli 2017

Santio - St Petersburg

Doordat we 's ochtend om 0400 weg wilden was alles al gereed en dus waren we uitgeklaard. De nacht had het veel geregend, lekker liggen in het schip. Dianne had ieder uur de klok gezien van spanning, Russen......We voeren prachtig weg, werden nog even opgeroepen ivm "shalow water', maar al gauw had men door dat we de zaak onder controle hadden. Bij de Russische grens was het 2 maal oproepen op 16 en 68. Je verwacht een reactie maar helaas geen, toch vervelend gevoel. Zo kijk je uren om je heen waar die coastguard is die je wil verhoren, nou.... de hele reis geen bezoekers gehad. We zetten de fok bij en de motor draait rustig op zo'n 1800 toeren, we lezen en om de beurt hebben we wacht. Ik mail wat/sms wat en haal een weerfile binnen, blijf je lekker bezig. We kruisen 3 scheepvaartroutes die we netjes haaks steken, in de middag ligt een coastguard op ramkoers. Geen AIS, groot grijs schip, dreigende positie! Gelukkig hebben we een anker voorop voor als we een krachtmeting moeten doen. Deze is niet nodig, men draait de boeg en vervolgt koers. Spannend moment op deze Finse Golf. De dag wordt mooi, zon en een lekker windje. Voor Kronstad roepen we nog even de coastguard op en komen mooi rond 1600 bij de douane aan. Vladimir ons Russische contact had ik al gesmst wanneer we aankwamen, 1 uur voor de tijd nog even via de telefoon en iridium een update. Aangekomen bij de douane staat Vladimir te zwaaien waar we moeten liggen, krijgen direct 2 douane mannen aan boord We vullen samen met Vladimir enkele formulieren (3) in en daarna gaat Dianne naar de paspoortcontrole. De 2 mannen van de douane kijken werkelijk in ieder luik. 2 man en ik door de hele boot met zaklantaarn en dat in 20 graden plus...... een grote bende maar in 10 minuten waren we rond. Hierna ging ik naar de paspoortcontrole, op onze crewlist stonden NIET onze geboortenamen, stomstom. Een roepnaam kent men hier niet, even overweeg ik of ik niet Robertus moet heten.....mooi toch. Zou het leven een stuk makkelijker maken.
Na de paspoortcontrole maken we nog 2 documenten in orde, teken ik de diverse lijsten en ga samen met Vladimir naar de douane. Oud en oud is het foute woord. Korte omschrijving, 1e verdieping, kantoor 1,5 bij 1,5 meter. Geen deur is even hoog, geen kozijn hetzelfde, 4 soorten zeil op de grond, bed in de hoek met koelkast, magnetron en airco. We moeten weer terug om foto's van de boot 3 stuks, motornummer en VIN van de boot te maken. Terug wordt alles in de computer geladen, geprint en in een ordner opgeborgen. Ik krijg 1 document met 2 stempels terug. Wij zijn dit jaar nummer 67. Vladimir helpt zo'n 60 buitenlanders per jaar door de douane. Hierna wordt er met de haven gebeld in St Petersburg, maten van de schepen geven we door en de havenmeester wacht op ons. Zo'n 2,5-3 uur varen, we hebben een prachtige box midden tussen de grootste 'polyester motorboten'. De havenmeester Alexander is zeer vriendelijk, geeft ons passen en brengt ons rennend naar de douches, wc's en WiFi. De wc's en douches zullen we niet gebruiken gezien het niveau en de lucht, brrrr. De bewaakster vraag waar we vandaan komen en zoekt dit op haar smartfone, daarna vraagt ze de plaats en wijzen we Muiderzand aan. Leuk zo'n contact even. We wandelen langs de Neva en kijken naar een "love Sydney" feest, mooi uitgedoste mensen. Leuk om te zien hoe trots men kan zijn op elkaar. De discotent heeft een lekkere beat, daar gaan we wel door heen slapen. 
Roboot & Stormvogel vertrokken vanuit een ander douane eiland zo'n 95 ' van Kronstad, om 2300 liep men binnen en morgen gaat men door. 
De aanloop van st Petersburg is prachtig een grote/brede stad met prachtige bruggen worden steeds zichtbaarder als je naderbij komt.  De hovercraft en de punt 50 op de Russische douaneboot ga ik nog fotograferen.
Morgen gaan we het meemaken hier in St Petersburg. We zijn er al achter dat vrijwel niemand Engels spreekt en we de tekens ook nauwelijks kunnen lezen... 
Vladimir helpt ons inklaren, prima kerel, scheelt veel ellende


Even een cruiseschip rammen :).  
 Lijkt mij gaaf om zo even je hovercraft te parkeren
rotzooi na douane 
                                                            

maandag 3 juli 2017

Helsinki - Hamina

Om 08.00 uur vertrek uit Helsinki; een tocht van circa 100 mijl (99 om precies te zijn) . Er staat nog een stevige bries, maar we weten dat de wind er aan het eind van de ochtend uitzakt (gisteren heeft iedereen weerupdate cursus `iPad/hotspot' gehad, dus iedereen is goed geïnformeerd ) en we weten dat de zon gaat schijnen. De eerste paar uur zijn wat hobbelig; achteraf hadden we toch naar R moeten luisteren en later moeten vertrekken. We varen pal in de wind door de Finse scheren en het is werkelijk een prachtig gebied. De Zeerob voorop, we hebben op de iPad een tocht laten maken met de navionics software, prachtig. De IPad (6 jaar oud met gps) staat continu aan de stroom en doet het prima, het lijkt wel een cockpit met zoveel 'klokken en schermen'. Veel kleine eilandjes; de wat grotere met vakantiehuizen. We vragen ons af hoe die mensen al hun spullen er krijgen; we zien alleen maar kleine bootjes en geen ponten. Een Fin heeft een zomerhuis en een Nederlander een caravan hoorde we vandaag van Martin Hendriks, 48 jaar geleden geëmigreerd.
Na ruim 2 uur houden Roboot en Stormvogel het voor gezien, wij pikten max 2 paaltjes.  Zij zoeken een haventje op. Wij voelen daar niet zoveel voor, wetende dat de wind binnen een uur vrijwel gaat liggen en we daarna de hele dag zon in de kuip hebben. Wij gaan door en spreken af dat we elkaar in Sint Petersburg weer zien. De Zeerob klieft het water prachtig, het sog komt nooit onder de 4', en langzaam zien we het stijgen naar 6.8. Heerlijk om te merken dat we NUL olie gebruiken, fijn Rob dat je ons overtuigde om het torretje vorig jaar even te reviseren.
De rest van de dag genieten we van een prachtige motortocht, door de scheren, soms stukken over zee waarna we weer een stuk afsnijden tussen eilanden door. 
Nu St Petersburg in zicht komt, kunnen we ook weer verder plannen. We spreken met Victor af dat we de 11e in Talinn kunnen zijn. Victor belt binnen 5 minuten en inmiddels is een ticket geboekt! Ook komt het volgende reisgidsje uit de kast: Sint Petersburg.  We zien al een aantal dingen die we willen gaan doen: waaronder een nachtelijke fietstour (aanrader uit ons reisgidsje). Tegen half 11 varen we Hamina binnen. Een klein plaatsje waar we via nauwe vaargeultjes naar binnen moeten, toch 5 meter diep aan de kade. We meren af langs de kant, op 900m van de supermarkt, naast de waterkraan, stroom en 100 meter van de dieselpomp. Kortom een prachtige uitvalsbasis voor de etappe naar St Petersburg.    
We belonen onszelf met een koude witte wijn en voor je het weet is het laat; het went niet dat het niet donker wordt...

3 juli. Hamina - St Petersburg
We moeten weer aan de bak: we mogen eerst uitslapen maar daarna moet weer weer gerend worden. Nou da's zwaar na zon en witte wijn.....maar goed zo'n 7 km klokken we met een gemiddelde van 10km/uur. Trots op ons zelf.  We zien hier ook wijken die we in Helsinki niet zagen. Zeer eenvoudige bouw, en veel carports ipv garageboxen.
Vervolgens aan de voorbereiding: tocht uitzetten, waypoints plaatsen, nalezen wanneer we waar wie moeten oproepen. Ook moeten we kopieën maken van onze VISA, paspoorten, scheepsgegevens, verzekeringsbewijs etc voor de Russische douane. We denken dat we de VVV binnenlopen, maar het blijkt een vastgoedbedrijf te zijn. Maar de jongen die daar werkt kopieert graag onze spullen. Hij blijkt morgen ook op vakantie te gaan naar Rusland. Zoiets lukt altijd met tactisch benaderen, ook leuk om te horen dat de vastgoed markt slecht loopt. Hij vertelde ons dat er zo'n 15% werkloosheid is in Hamina.

De Finnen hebben allemaal een elektriciteitskastje bij hun huis of aan de straat staan.  Om hun motor voor te warmen in de koude winter! Ook heeft elke aanhanger een grote kap, (zodat je geen sneeuw in je bak hebt?). Hamina is verder een vrij saai plaatsje; het heeft een mooi plein waarop alle hoofdwegen uitkomen en waar een aantal mooie gebouwen staat. We bekijken ze allemaal, nemen een koffie in een leuk tentje. Ook hier plaatsen we SY Zeerob NL in het gastenboek, hebben ze toch weer buitenlandse gasten op bezoek gehad. We bezoeken een supermarkt, ik zou het een Edah noemen.  We doen nog even boodschappen. En we halen water: 20 liter in ons 'karretje', zeulen dus. Wim B. Ik moest aan je denken met een lieve eega die alleen flessen water drinkt :). In Rusland schijnt het drinkwater van matige kwaliteit te zijn, dus we gaan een weekje over op flessen.
Op de terugweg vangt een man van een stel dat we passeren ons gesprek op. Het blijkt een Nederlander te zijn die hier al 48 jaar woont; hij woonde in Huizen (op onze boot staat thuishaven Muiderzand) en zijn ouders komen uit de buurt van Bemmel. Er komen hier maar weinig NL schepen, hij weet nog precies de tocht van de Kustzeilers (2013) en jaar erna nog een stel, maar verder.... Hij is een van de 6 Nederlanders hier; zijn Finse vrouw spreekt ook vrij goed Nederlands!

Rond half 4 vertrekken we. We tanken nog even diesel, controleren de motor, en klungelen wat bij de automaat. Ineens is daar meneer Martin Hendriks, de NL meneer, weer. Hij komt ons een boek brengen dat hij heeft geschreven en een mooi magneetplaatje van de Finse ijsbreker die voor ons lag. Hij schrijft boeken om de NL taal bij te houden. Het boek gaat over Jacob van Wakkerendijk een schipper die vooral op de Oostzee voer en op Artische wateren en onder meer een moord meemaakt.... Wij zijn zo verrast door zo'n kado na een spontane ontmoeting. Hij wil niet aan boord komen voor een kop koffie, zijn vrouw kon ivm altzheimer niet lang alleen thuis blijven. En zo gaat hij weer verder en zetten wij koers naar St Petersburg. Een aantal keren speel ik met de gedachte, waarom wij zo'n boek. Gewoon aardige vent denk ik, sturen hem nog een kaart, via internet krijgen we hem wel te pakken. We vertrekken op tijd, we zien het koudefront overtrekken! Gas erop, doch na 10 minuten zit ik in het zeilpak en om 2000 trek ik het uit. De route is  fraai, wat een mooi gebied om te varen. Ons pa zou hier met ma een week een boot moeten huren en over de meren varen, geweldig lijkt me dat zo'n prachtige natuur. Om 1900 zijn we in Santio en leggen aan met behulp van de Customs, binnen 5 minuten is een van de mannen binnen en bespreekt onze tocht hiernaar toe. De spullen die nodig zijn overhandigen we, ons plan was om direct door te varen. Doch dit paste niet volgens de Customs, Russen willen niet dat er in het donker gevaren wordt. We sputteren even tegen, maar na overleg en het weer bekijkend blijven we lekker een nachtje liggen. Moeten er even nieuwe stempels gezet worden......kleine procedurele aanpassing. Kachel aan, pannen op het vuur en chillen. Om 0400 vertrekken we weer. Tsaar Peter, we komen.........
Bijschrift toevoegen
Even Victor bellen.. dinsdag Talinn




Bijschrift toevoegen
Boeien zoeken (en eilanden bekijken)
  

Adembenemende zonsondergangen
  


 


Uitgeklaard aan de Finse grens


zaterdag 1 juli 2017

Helsinki

Sailorsdiner in de NJK (Royal Yacht Club). 
Breehornvlag in de jachtclub
 
                         

Half 12 's avonds en nog vrijwel licht


Bijschrift toevoegen


Je kunt er niets van maken... Behalve dan de Meloni


Scheepsraad op de Zeerob


Wandeling op Seurasaari (natuurgebied/parkeiland in Helsinki)
  
.

Stay at Helsinki Finland 28/6 t/m 1/7

28/6 Finland, Helsinki, Nokia, Ittala, Marimekko.....witte vlag met blauw kruis... wat is er meer dat we van Finland weten. Wij niet veel meer, bijzonder eigenlijk, en toch 4 G met dataroaming, jipheee. Na een tocht van een kleine 300 mijl en 2 nachten doorvaren  liggen we in de NJK een jachtclub van midden 1800 en een dito clubhuis, nu restaurant sinds zo'n 30 jaar. De jachthaven ligt op een eilandje (Helsinki bestaat voor een groot deel uit eilanden). We liggen prachtig in het centrum; om het halfuur is er gedurende 18 uur vervoer met een pontje.  fhankelijke van het tijd en de type vracht is er een andere, 3 stuks kennen we. Bij de haven is een loods van de club, er liggen 5 -6 meter klasse en een 8 meter klasse aan de steiger, echte zeilers dus. Naast vrije stroom, was/droogmachines en sauna is het een heerlijk verblijf op je boot na een middagje stadten.
Na aankomst en douchen helpen we de Nederlandse Lemmeraak Wulp weg te varen, zij gaan richting de Finse meren naar een operafestival. Dat kan altijd nog.... We gaan de stad in en bezoeken het grote marktplein en nemen een kijkje in de Lutherse Kerk die boven de stad uittorent, aan het hoofd van het grootste plein. Hierna zwieren we door de stad en zitten lekker een Japans hapje met biertje te eten en laten de zon ons strelen en genieten van alle mensen die langslopen. 'S avonds eten we een lekker hapje aan boord. We genieten op het voordek van alles wat voorbij vaart, grote cruiseschepen, pontjes naar de verschillende eilanden, zeilboten, partyboten etc en zien ons kussen rond 2100 Nederlandse tijd, in Finland is het 1 uur later per 15 lengte graden 1 uur en we zitten op 60N, 24E :). . 

29/6 De ochtend staan we vroeg op en krijgen op de iridium een bericht dat de Zeegenoten rond 0800 binnen zullen lopen, wij AIS aan! Dan vinden ze de juiste haven makkelijker, en liggen we fout dan is het ook goed! Na ontvangst van onze sectie `motorboot' is er volop koffie en wordt de tocht geëvalueerd. Wij nemen de fietsjes en gaan de stad in, Touren door prachtige nieuwbouw (herontwikkeling van industriële wijk) in een industrieel gebied, een lust voor het oog. Geweldig hoe mooi deze stad is ontworpen en ook gebouwd. We landen op een marktje waar we een crêpe eten en zien dat we op een markt zitten voor secondhand spul, altijd geinig als je op weg bent naar het 'designdistrict' . Het designdistrict doen we te voet en genieten van al het moois. De middag hakken we door met een biertje op een terras. Nou is het hier het gebruik dat het terras een bende blijft, je haalt binnen je drankje etc. Op de tafeltjes staat bijna afwas! Dat weten de meeuwen hier ook, een stel laat een half broodje liggen en gaan weg. Op een vol terras duiken een aantal meeuwen op het tafeltje en nemen de resten mee, zeer spectaculair en onfris.... maar waarschijnlijk de Finse manier van diervriendelijk en opruimen......'avonds gaan we nog even de stad in voor een salade en een optreden. Helaas of gelukkig, Kees vond het optreden vreselijk, ik vond het best oké , doch het was 2000 en ze stopten ermee. Gezellige avond en het naar bed gaan wordt steeds lastiger met 'geen nacht', je kunt de hele nacht wel opblijven... gezellig. We drinken nog een afzakkertje in het clubhuis van de jachtclub en herkennen verschillende vlaggetjes die daar hangen, waaronder de Breehorn!

30/6 Het nautische van vandaag was het bericht van 40 knopen wind of meer, dus bootjes met de kop in de wind, Analyse van het internet, weergoden leerde mij GEEN 40 knopen, 20 en kans op een vlaagje naar de 30. Maw 5 bft met vlagen... Tja het weer is deze vakantie wel een issue, zeker als je alles gelooft wat er op de steiger wordt geroepen. Wij vertrouwen op onze eigen info...lang leve de gribfiles! We starten met een flinke run, we waren er aan toe! We wassen het schip binnen/buiten en draaien een paar wasjes, gebruiken de droger van de club en in de middag stijgen we op ons stalenros. De Russische wijk met `orthodoxe kerk' 12 gouden koepels erop, bekijken we en rond 1900 gaan we aan het sailorsdiner in de jachtclub, een top maaltijd voor/hoofd/na voor 24,5 euro, de kosten worden sinds de laatste dagen steeds met een tikkie gedeeld, handig joh. Rond 2300, tijd van leaving komt de bemanning Vera en Leo, Primavera,  nog even een borrel meedrinken. Zij gaan morgen naar de Wulp om de opera's te bezoeken. 
Helaas maken onze reisgenoten er een potje van. Als we rond half 12 afzakken naar de boot blijkt dat ze beide hun vlag nog hebben hangen. En dat in deze jachtclub! Hier gaat om rond 21.00 uur elke avond een kanon af en daarna moet je vlag strijken. We zullen onze excuses aanbieden. 
Het wordt ook niet meer donker hier; om kwart voor 12 's avonds is het nog vrijwel licht....

1/7De laatste dag in Helsinki is iPad-dag, ik leg Hanneke en Hilde de geheimen van iPad/iPhone/hotspot, WiFi/iridium/ etc uit... ik hoop dat weer na 2 uur meer duidelijkheid is en ook handigheid, aan de handleidingen zal het niet liggen. Ondertussen heeft D boodschappen gedaan, erg aardige mensen hier, die tillen voor mij de fiets in de boot als ik zwaar beladen aan kom fietsen). De supermarkt is een uitdaging. Je begrijpt werkelijk niets van het Fins. Maar je kunt dan weer wel met de euro betalen :).  Geen idee of ik nu Griekse yoghurt kwark of slagroom heb gekocht :). Verkleumd kom ik terug. 14 graden, zwaar bewolkt en harde wind... 
We maken nog de Finse gaypride mee; enorm veel mensen. Velen flink uitgedost (en heel koud), niet zo uitbundig als in Amsterdam, maar wel heel veel mensen....
Hierna bezoeken we een natuurgebied, Seurasaari. We nemen de bus vanaf het station. Lijn 24 was/zou makkelijk te vinden moeten zijn, onze volhoudendheid wordt beloond met een bus en rit van 20 minuten naar een prachtig eiland. Zelfs hier groepen Japanners... Het Finse Openluchtmuzeum, na een wandeling van 1 uur is het eiland rond gewandeld en bussen we terug. Na de bus een borrel op de Stormvogel en hierna Dianne achter de pannen, ik fietsen opruimen en   Starten aan het blog en tocht voor morgen voorbereiden. Doel is Hamani, 80 mijl tussen de Finse eilanden door.

Nog een weetje. Bij het wachten op het bootje kwamen we in gesprek met een leuke Finse dame. Zij vertelde dat vrijwel alle Finnen tweetalig worden opgevoed: Zweeds en Fins, zodat ze zich in elk geval in de Nordic kunnen redden. Ook haar kinderen gaan naar een Zweedse school en thuis spreken ze Fins. Daarnaast spreekt iedereen hier vloeiend Engels (behalve mijn kassajuffrouw toen ik de komkommer niet gewogen had). 
Zeerob met op de achtergrond het clubhuis van de jachtclub




Uitzicht vanaf de boot. De eerste middag deze (Lutherse) kerk bezocht.

Wachten op het pontje dat ons naar de jachthaven brengt. Als je goed kijkt zie je de Zeerob liggen.

Bijschrift toevoegen
Uiteenlopende bouwstijlen
  


woensdag 28 juni 2017

Visby - Helsinki 299 mijl

We starten weer met een rondje hardlopen; het viel zwaar maar deze keer dan ook veel steile stukken en trappen.
Om 11.00 uur is er koffie en scheepsraad op de Zeerob. Nog 1 keer het weer bekeken. Zeerob besluit vanmiddag (26-6) te gaan; de voorspelde wind is ZW - W 20 knopen en dat is een prachtig bezeilde koers. (Op het moment van de Scheepsraad giert de harde wind nog door het want....). Roboot en Stormvogel gaan de volgende dag. Dan is er veel minder wind, maar gelet op de afstand en duur van de tocht en de zeeziektegevoeligheid van Philip lijkt dat een wijs besluit. Wel zal dan het grootste deel de motor aanmoeten. Ook besluiten we direct naar Helsinki te varen en niet eerst via Hanko.  Hanko - Helsinki is toch ook weer zo'n 90 mijl en dat kan niet in een rechte lijn ivm alle eilandjes en rotsen. Dus als we dan toch 1 of 2 nachten doorvaren dan kunnen we ook wel ineens naar Helsinki en komt ons beoogde doel St Petersburg echt in beeld! Hoe groter de afstand hoe makkelijker het is om er nog een stuk aan te plakken.
Zo gezegd zo gedaan. Nog even een laatste boodschap, een wandeling en lunch in Visby, tanken (60 liter) en rond 16.00 uur gooien we los en vertrekken richting Helsinki. De wind is geweldig, de eerste uren gaan we voor de wind met uitgeboomd voorzeil en bulletalie aan het grootzeil gaan we 'als de brandweer' . Vaak zo'n 8 a 9 knopen.  Ook vanaf zee is Gotland prachtig te zien. Na een aantal uren draait de wind wat meer naar west, halen we de boom eruit en varen we met ruime wind verder, weer iets knobbeligere zee. 
We verheugen ons alweer op het avondeten. Heerlijke zuurkoolstamppot met spekjes en ananas (kok R, dus speciaal bereid).  Op zee moet je goed eten, helemaal als het zo koud is als nu. Vanaf het vertrek hebben we de muts op (de wind is koud maar verder volop zon), zeilpakken aan, thermosokken en verschillende lagen kleding ((warmte hemd, 2e laag fleece, 3e laag tussen layer 4e laag windstopper,, 5e laag zeiljas). Om het maar niet koud te krijgen. We vallen al snel weer in ons wachtschema. R om 21.00 uur naar bed, D om 0.00 uur etc. Het is een hobbelige koers; deze eerste nacht slapen we maar matig. Het Wachtloopbed op de 48 krijgt dan ook speciale aandacht, blijkt ook nu weer nodig, dat gedoe met die k... zeiltjes.  De wachten vliegen voorbij; er is namelijk veel scheepvaart op deze route van tankers, grote containerschepen, ferry's en af een toe een zeilboot zodat je steeds alert moet zijn. De AIS blijft geweldig. Op de AIS krijgen we steeds meer 'tekens', nu zien we virtuele bakens op eilanden en virtuele boeien om een gebied waar de zee van zo'n 100 meter ineens 15 meter wordt, hier is kans op grondzee. Op de AIS kan je de koers van een schip aflezen, hoe hard hij vaart, wanneer je 'm passeert en op wat voor afstand. Dat scheelt een hoop stress, radar is nog niet aan geweest.
Iedere 6 uur halen we via de iridium weer binnen en posten we sms'jes en een track in de mailbox van Victor ter verspreiding aan deze en gene. Binnen hebben we een 'oude' IPAD met weer, iridium en navigatie-software. Deze iPad is onze backup, we varen maar matig met kaart (alleen overzeiler), verder de elektronisch kaarten en ons log wat we zo'n 8 maal per etmaal bijwerken. 
Halverwege de tocht, in de buurt van Estland hebben we ineens weer 4G ontvangst. Even de appjes lezen, mail, weerberichtophalen. Super handig.
Woensdagochtend rond 7 uur komt Helsinki in zicht. Dit is het spannendste stuk hoewel dat achteraf ook reuze meevalt. Op de kaarten staan heel veel eilandjes en rotsen (al dan niet onder water) dus je moet heel goed opletten waar je vaart; en daartussendoor dan nog weer de ferry's en grote scheepvaart.
OM 8.45 NL tijd (bijna 41 uur na vertrek en 299 mijl later) liggen we vast in een geweldig mooi haventje : de NJK Nylandska Jaktklubben op het eilandje Blekholmen in Helsinki. Vanaf hier kan je 2x per uur met een watertaxi van de haven naar de overkant waarin je gelijk midden in het centrum van Helsinki bent. En .. typisch Fins ... bij het havengeld zit ook de sauna in! Strak blauwe hemel, zon, geweldig uitzicht! Zojuist een lemmer aak , de "Wulp" helpen wegvaren die op weg gaan naar de meren tussen Rusland & Finland, in juli zijn hier de opera-dagen. Kortom Nederlanders ook hier weer aanwezig. In Visby waren Jan & Carin van de Heller3, helaas moesten zij tijdens de voorbereiding van de Azorentocht 2016 afzeggen. 
afscheid Visby (gotland)



aanloop Helsinki
Bijschrift toevoegen
  
Aanloop Helsinki

In de NYK: de Nylandska Jaktklubben
  

maandag 26 juni 2017

Verblijf Visby, Zweden 23-25 juni

Visby, een plaats op het eiland Gotland. In de reisgidsen lees je dat Visby op de werelderfgoedlijst van Unesco staat, terecht. Een schitterende ommuurde stad waar kleur, gerestaureerde panden en 'ruines' in gebruik als theater de boventoon voeren. Wij genieten van de stad, er is veel jeugd. Op het moment dat wij er zijn zijn er de IslandGames. Zo'n 20-30 eilanden van over heel de wereld zijn aanwezig en kom je in de stad tegen, St Helena, Falkland, Groenland, Guernsey etc. De Zaterdag beginnen we met een hardlooprun langs de kust, het eiland heeft veel hoogte verschil en daar was geen zin in. Na een mooie 8 km waar ook Hanneke de er 6 van meeliep waren we fit voor de dag. Om 1130 eerst koffie met een koekje (bakker dicht?! vanwege midzomerdag/nachtfeest) bij Kees aan boord. Philip had een gedicht en mooie reserve materialen als kado. Dianne en ik zouden op jacht gaan naar iets voor Kees, gevonden! We zochten een 'scheepsmat' zodat men zijn voeten kon vegen voordat men op teakdek stapt of over de prachtig gelakte lijsten, doch het werd een schoenenborstel, zeer praktisch. Lang werd er gedelibereerd over vlagetikette en wat er zo over bekend is NVvK boven Zeegenoten of niet, later bleek dt ik in de haast onze Nationale Vlag op de kop had hangen, dat was natuurlijk hilariteit ten top! Maar ach, t kan verkeren.
Het verkennen van het eiland, stad begon  met een heerlijke lunch bij een Libanees (zalig eten). Hierna genieten we van de prachtige winkels met mooi Scandinavisch koop waar. We slagen in enkele leuke aanvullingen voor het kombuis en shoppen lekker rond. De middag had 2 hoogte punten lekker skypen met Annick en Lennard/Kay, heerlijk moment en super dat dit kan. Lekker klessebessen met ze in de kuip, Annick had een pyjamadag en Len was   Bezig met praktijk in Maastricht en ook Kay verscheen nog even in de hoek van het beeld.. 
Leuk om te zien dat ze ook volwassen zijn in het regelen van offertes, Maastricht wordt geschilderd en Annick en Lennard hadden 2 schilders uitgenodigd om een offerte te maken. Lennnard gaat in Maastricht met 3 vrienden in Huize Averechts wonen. 
Het weer is voor allen een issue, we willen maandag naar Hanko Finland een tocht van een kleine 200 mijl. Zaterdag/Zondag zal er een stevige wapper staan 25" en maandag zo'n 20" richting Finland,  hier hebben wij zin in. De wind is west/noordwest dat wordt dus lekker door jakkeren, ben het motoren beetje zat. Philip/Hanneke gaan zeker later ivm zeeziekte gevoeligheid van Philip, vandaag een app gestuurd om maandag om 1800 te gaan. Om 1800 is de wind er verder uitgezakt en nog genoeg voor een zeiltocht. 
De avond worden we uitgenodigd voor een geweldig diner in een tuin van een super restaurant in Visby. Een diner met alles er op/eraan en veel plezier, vanzelfsprekend  werd er voor de 2e keer gezongen, op vrijdagavond was Kees ook al jarig in de kroeg :).
Zondag was voor ons een dagje chillen Roboot/Stormvogel hadden gingen in een knalgele oude Skoda op pad die ze gehuurd hadden. Het huren van een auto is goedkoper dan 1 Irish Koffie!  Dianne, na paar uurtjes werken, en ik hebben een prachtige stadswandeling gelopen  en later op de dag lekker krantje etc gelezen op de Zeerob, een heerlijk dagje. 
's Avonds aan boord gegeten en tegen tienen nog even de stad in. We hadden verschillende groepen zien soundchecken in de stad dus verwachten een groot feest. Het podium was leeg, maar in een aangrenzend kroegje was live muziek, van 2 gitaristen/zangers. We raakten aan de klets met een oud bandlid van een van de 2 (nu 67). Later kwam het betreffende bandlid er nog bij zitten. Hij bleek een Hollandse naam te hebben:Pierre Tietjens. Na een leuk gesprek (Zweeds en Nederlands blijkt best veel op elkaar te lijken) moest ie weer optreden en zong een heel speciaal Zweeds nummer voor Dianne (wij verstonden er niets van maar onze tafelgenoot was tot tranen geroerd). Het was maar goed dat Robert erbij was :).  Kortom weer een verrassende avond!
Typisch Zweeds voorgerecht (voor meer personen); verschillende soorten ingelegde haring

Kado en speech van Philip voor Kees


Prachtige huurauto
Deze mocht Robert even lenen van de havenmeester; volledig elektrisch.
 

zaterdag 24 juni 2017

Bornholm=>Gotland.......190mijl

De avond voor vertrek is er een scheepsraad, plan was Visby in 3 dagen te bevaren (lange dagen). Nadere analyse en terugrekenend vanaf midden augustus gaf dat ons een slecht gevoel. Wij moeten uiterlijk 10 juli uit Rusland (ons target voor dit jaar) weg zijn willen wij redelijk midden augustus Rendsburg kunnen halen. Doel van ons is om rond de 20e augustus weer in NL te zijn. Alle voors en tegens zijn besproken, weerkaarten bekeken en uiteindelijk werd de keuze gemaakt in een ruk naar Visby. Omdat het zo'n lang traject is gaan we ook op een christelijke tijd varen, hier is nl. Geen stroom om mee rekening te houden. Om 0800 is iedereen klaar, ik stap nog even bij de Stormvogel aan boord om de iridium aan de praat te krijgen, ruim 5 kwartier later komen de mails, sms, weerfiles binnen. YES! Wel beloofd alle stappen nog even in een document te zetten, men had op een aantal punten de software/werkwijze veranderd. Vanzelfsprekend hebben we wel een FAQ maar geen handige help......
Om 1000 voeren we afgetankt weg uit Ronne, leuk en mooi eiland. Hier gaan we vaker komen, een stop meer dan waard. 
De wind is matig, veel dwars of achterlijk. Dianne en ik zeilen actief dat dwz Code 0 erop, eraf dan weer de Gennacker erop/eraf. We worden steeds meer getraind, altijd handschoenen aan en goed overleg wie/wat doet en welke lijnen eerst. In de middag zeilen we een aantal uren met de Gennacker als "spinnaker" , gaat prima en is leuk om te doen. Tijdens D's eerste wacht verschijnt er ineens een helikopters op de AIS ?? We kunnen hem niet zien of horen. Weet een van de lezers van ons blog hoe dat kan? (Zie foto).
De nacht gaat in na een heerlijk maaltje, wok, rijst, op de huid gebakken zalm. We hebben 3 uur op en 3 uur af, ik ga om 2100 te kooi en Dianne gaat een filmpje kijken. Dit doen we buiten, bankje in de kajuitopening, PC onder de kap, oortjes in en genieten maar. De nacht is helder, zo'n 3 uur echt donker. We hebben veel vrachtverkeer maar met zo'n AIS aan boord zie je lang van te voren dat als je beide koers houdt dat er geen aanvaringen zijn. De wind is na het eten bijna naar 1-2 Bft, dan is zeilen met 2-3' te weinig gezien de afstand. Kortom, het ijzeren zeil draait geweldig, zo'n 1700 toeren = 5 knopen/uur.
Om de 1500-2100-0900-1500 was er een rondje op de Marifoon van de Zeegenoten, onder de leiding van de Roboot werden de bijzonderheden gemeld. 
Vandaag, vrijdag was een prachtige dag. We konden redelijk veel zeilen met de lichtweer zeilen en hadden de hele dag zon in de kuip, genieten! Rond 20.00 uur komt Visby in zicht. We tellen zo'n 9 veerboten. De aanblik van de stad is prachtig vanaf het water. Om 21.00 uur meren we af aan de kade en worden opgevangen door de Zeegenoten. 'S Avonds natuurlijk nog even Visby verkend en afgesloten met een borrel. Blijkt dat Roboot188 mijl op de tripteller heeft staan en wij 222, en we geen andere route hebben gevaren..... tijd voor nader onderzoek!

 
helicopter op de AIS
helicopter op de AIS!

.

Aanloop Visby

Aankomst Visby, Hansestad, op de werelderfgoedlijst van Unesco