maandag 20 juni 2016

Foto's overtocht naar La Coruna

fotoshoot, Playmobil (breehorn 37)

Eerste dag 1, 5/6 Bft

land in zicht; Spaanse kust

Dag 3 geen wind; heel relaxed

Spaanse vlag in 't want!

aanloop La Coruna

afzien.....

Hardloopgroepje breidt uit


donderdag 16 juni 2016

Roscoff..15 juni en Camaret 16 juni

Roscoff…. 15 juni
Om dinsdag 14 juni 13.00 uur is het vertrek naar L’Aber Wrach, half 1 palaver. Wij hebben aangeven dat we later gaan omdat we eerst moeten wachten op UPS, die het pakketje met onze reserve ‘repairkit’ (voor de drive-unit genua) zou komen afgeven. We zwaaien de vloot uit en Robert installeert (koeken, water, ipad, mob) zich bij de havenmeesteressen (veronica en franssprekende dame)  op kantoor om de UPS koerier maar zeker niet te missen. Het wordt 14.00 uur, 15.00, 16.00 uur, ondertussen filmpje gemaakt, gelezen, gelezen. Maar wie er ook komt geen koerier en OOK geen koffie oid van de dames. De Nederlandse helpdesk van UPS (postNL, wat mij betreft kopen de belgen deze hut) kan alleen zien dat er een dag ‘delay’ is maar kan verder niets zeggen (anno 2016!!).
We beginnen al wat te rekenen…kunnen we de volgende haven nog wel halen vandaag..?
De dames van het havenkantoor beginnen het toch ook wel vreemd te vinden, eindelijk….. Natuurlijk ken ik die Fransen een beetje, vinden ons Dutchies maar zozo. Wij Fransen staan boven alles en iedereen, toch? ! Beginnen ze zich wat ongemakkelijk te vinden omdat ze de koerier gisteren met ons pakketje weer hebben laten gaan…? Veronica, vindt mij, R, ontzettend rustig!!! Schreeuwt niet, wordt niet boos……..wij Fransen zouden allang tekeer zijn gegaan. Tegen half vijf gaat Veronica voor ons bellen en zoeken op internet. Op enig moment wordt via een track en trace systeem duidelijk dat de koerier hier vanmiddag geweest moet zijn (!!???). Nou mooi niet hoor!!En dat terwijl R, ik, de hele middag de wacht heb gehouden bij de twee dames (helaas kreeg ik pas later een klik met Vero..)  van het havenkantoor. Net als R met behulp van Veronica (inmiddels tutoyeren we) een heel formulier zit in te vullen krijgt de andere dame (kan alleen Frans, en niet lachen..doch niet onaantrekkelijk) contact met UPS en hoort dat de koerier van vanmiddag het niet kon vinden en onverrichterzake is omgedraaid????! En dan te bedenken dat dit een SPOEDpakketje was.
Veronica stuurt ons naar de boot en hoort om half zeven van UPS hoe nu verder. Wij gaan maar beginnen met onze reisvoorbereiding voor de volgende dag;  L’Aber Wrach gaat ons ons voorbij. En R verdiept zich verder in ons marifoonprobleem dat nog niet is opgelost, wij zien dit niet als probleem hoor. In zo’n flottielje wordt je iedere 3 uur lastiggevallen met mensen die willen vertellen hoe het met ze gaat en waar ze zitten. Bij ons aan boord heet dit een tel.call
Als Veronica belt kan ze ons vertellen dat het pakketje twee dorpen verder ligt en dat het vanavond om 21.00 uur nog bezorgd wordt. We zijn helemaal blij want de kans dat we dit op onze reis nog een keer nodig hebben is reëel (nu ging dit riempje na 7.000 mijl kapot, en deze reis varen we ook wel zo’n 5.000 mijl).
Inmiddels heeft Paul van Ocean People al een keer contact opgenomen. Wij horen dat de groep nog steeds aan het varen is, harde westen wind, kruisen, kortom een pittige tocht. De laatsten zijn er pas in het donker. Wij mogen niet klagen, heerlijke zonnige middag.
Wij gaan morgen in een keer naar Camaret sur Mer (onder Brest), zo’n 62 mijl. Dat betekent wel dat we om 05.00 uur weg moeten om stroom mee te hebben bij vertrek en bij het Chenal du Four (daar kan je 4 knopen stroom mee of tegen hebben). (nu weet ik weer waarom we niet zo vaak naar het zuiden gingen…. altijd stroom en vaak heel vroeg op…). R is altijd meteen wakker maar ik, D…..
Zo gezegd zo gedaan. Om 05.00 uur vertrek, donker, de koers ligt pal in de wind die er maar nauwelijks is. Dat vaart niet erg prettig. Je hebt hier al van die golven die van de Oceaan komen en min of meer breken bij de veel ondiepere kust. Als je dan in de wind vaart op de motor, stroom nog niet helemaal mee, is het net kermis. Ik , D, mag om half 7 nog een uurtje pakken en kom om half 10 als herboren weer aan dek (van 1 uurtje is geen sprake, maak ik direct 3 van). Inmiddels een wat andere koers.  Tegen half 11 zijn we ter hoogte van l’Aberwra’ch en zien we op de AIS dat de Ocean People groep ook aan het varen is. We roepen op en zijn weer luid en duidelijk te horen en wij horen hen (dat was nl niet meer het geval, maar nadat Robert 8 ‘zinloze’ connectoren (naast deze connectoren, ook een filter radio tapte signaal af) uit de marifoonkabel had gehaald hebben we weer contact! Ik heb grote bewondering voor wat R allemaal repareert en waar hij verstand van blijkt te hebben... leuke bijkomstigheid van 4 maanden samen op de boot! Ondertussen was er een reserve marifoon gekocht voor in de Radarpaal met een snoer van 25 meter. In de kajuit was alles open en lag er een nieuwe test snoer om de marifoon direct op de mast-antenne aan te sluiten. Diagnose stellen vraag zo zijn prijs………..
Verder hebben we een heerlijke zeildag, af en toe de motor erbij in een prachtig gebied. De zon schijnt, zeilpakken gaan uit en we zeilen langs de mooie Bretonse kust en door de prachtige baai onder Brest naar Camaret sur Mer. Een plaatsje met veel kunstenaars en heel veel galerieën. Helaas wil D geen galerietje in, why??
De IPAD van D is onze reserve en hier hebben we eea gekoppeld aan de Raymarine set buiten. Door deze installatie is er nu binnen ook een kaart en als de Raymarine uitvalt is er een backup. Mijn Ipad heeft problemen met de GPS……..tijd voor een vervanger??!! Gaaf om te zien hoe de Navionics op zo’n Ipad met ‘touch’ screen werkt. Aanrader voor een backup.
Gisteren avond nog ff met Annick gebeld en over de komende zomer gebabbeld, altijd gezellig en positief verassend! Of niet Annick??!!
In Camaret blijven we een dag om ons voor te bereiden voor de ‘eerste oversteek’, naar La Coruna, Spanje! Kortom de donderdag staat in het teken van boodschappen doen, alvast wat koken, weer bestuderen, en genieten van het mooie weer.  Van de app. “zeeweer”, aanrader!! Krijg ik een paar url’s om via de Iridium telefoon te downloaden. Voor dit downloaden ben ik weer paar uurtjes bezig om software, instellingen etc te krijgen en te begrijpen hoe eea werkt. Het 42 uur kaartje van de DeutscheWetterDienst duurt zo’n 12 minuten, 150Kb…
Voorbereiden houdt in diesel/watertanks vullen, extra diesel, 3 maal 20 liter. extra water, 3 jerrycan’s van 20 liter geladen. Kotterzeil aangeslagen op het voordek. Oliepeil gecontroleerd alles even nagelopen, gewicht goed verdeeld. Lopen we door een betere verdeling bv 0,5 mijl/uur harder dan is dat op 72 uur bijna 6-7 uur eerder aankomen. We verwachten geweldig weer, noorden winden 1,5 dag 4-5 Bft en hierna gaat de wind naar 3-2 Bft. Dus laatste dag de Tor aan! We gebruiken zo’n 2 liter per uur en hebben 240 liter diesel en 460 liter water bij ons, moet lukken.
Naast boodschappen staat het SUPER lekkere preitaartje al klaar voor de 1e dag, Dianne chapeau!!
NB We kregen bericht van Victor dat de AIS kapot was want we lagen al 3 dagen in Roscoff volgens het apparaat => bij deze opgehelderd.

Ondertussen nadert bij Dianne het einde van “de Stalker” van Lars Kepler en ben ik al halverwege van “Vijanden van de Russische staat””, dank Wim
band plakken in de kuip

uitzicht op de haven en baai bij Camaret

laatste rondje rennen in Roscoff

kantoor havenmeester in afwachting van UPS

hoe moeilijk kan het zijn

Eindelijk!!!

laagwater Camaret

dinsdag 14 juni 2016

11 juni Guernsey - Roscoff 80 mijl

Jawel, om 0530 de wake-up call, dit keer de handmarifoon mee het bed in :). Het schip was de avond ervoor algereed, huiken eraf, code-zero erop, lijnen netjes en natuurlijk de warmte kleding gereed. Bij Herman Lieven Den Bosch hebben we zgn. Midlayer spullen gekocht, super materiaal. Voor onder de zeilbroeken "warme dikke leggings", niet te hard werken ander is het fors puffen de eerste minuten als je zeilen ed hijst.
De flottielje is in zo'n 10 minuten op pad, windstil dus gaan we op de motor. Grootzeil gehesen, kop thee, en Dianne weer te kooi. Na zo'n uurtje kunnen we zeilen en gaan zoveel mogelijk west varen. (Wind gaat nl. draaien later in de middag) Uiteindelijk varen we allen richting het westen, op enig moment de windvaan en code-zero erop. We varen zo vele uren, prachtig!
Uit eindelijk komen we met een aantal schepen zo'n 14 uur later in een tijdsbestek van 15 min de haven binnen. Alleen hebben zij ruim 22 kn. wind en mist gehad. Wij max 14 kn. en windstiltes en geen mist. Kortom plaatselijk verschilt het erg.
Een boek is uit, JAMMER. Slaap van Lars Kepler.
Om 2000 zijn we binnen in Roscoff, voldaan na deze mooie zeildag en onder de indruk van het tij, hier loopt het bij laagwater helemaal leeg en resteert een enorme rots partij. Roscoff heeft een geweldige gloednieuwe marina.
Zondag blijven we liggen en maandag ook, de zondag gaan we met een groepje van 6 hardlopen, zo'n 10 km in een uurtje! Hierna gaan we lekker chillen en wandelen de middag door dit geweldig mooie stadje en 's avonds gaan we lekker in de veranda boven de "oude haven" dineren. Even vieren dat we op zeil nog nooit zo zuidelijk zijn geweest :). 'S Avonds worden we nog uitgenodigd voor een borrel op 'le Tournesol', ander schip van de Ocean People groep, waar Ruud Payens als opstapper op zit.
Maandag is het west 5, en we moeten naar het westen, gaan dus niet varen vandaag. Heerlijk een prutsdag en we doen dan ook niet veel tot een uur of 1500. Na 1500 is het droog en gaan we op de fiets naar Saint-Pol-De-Leon, scheuren door het stadje en gaan naar het strand waar we lekker crepes met appel en caramel....zalig hapje. We moeten fors trappen volgens mij is het dorpje zo'n 150 meter hoog en dat met een windje tegen....zweten!!
Bij terugkomst in de haven is het droog en ga ik de mast in om deze te inspecteren (en de marifoon hapert  en R maakt de koppelingen beneden en in de mast schoon. ). Zo'n inspectie is belangrijk voor grote oversteken, Biscay komt eraan. Voor ons de 1e keer dat R omhoog getakeld wordt en D aan de lieren staat. We hebben een kleine portofoon om contact te hebben. Alles is goed, ik spuit op de connectoren contactspray en draai een tussen verstaging vast (eerst lossen met WD400) aftapen en dan naar beneden. Goed dat Dianne voelde dat we 100% onder controle hadden. Zo'n actie kan natuurlijk ook op zee moeten.

Helaas heeft het havenkantoor UPS weer laten gaan met mijn reserve snaar voor de drive-unit genua.......dat nadat ik er pas 5 maal geweest was.....domme w...
Morgen komt de UPS weer, hopelijk dat men dan de helderheid van geest heeft om even te bellen grrrrrrr.
De temperatuur is nog niet je van het. 16/17 graden en dan heb je t wel gehad. Vooralsnog geen korte broekenweer.




zaterdag 11 juni 2016

Guernsey 9 juni

9 juni van Cherbourg naar Guernsey; maar niet na een lekker stuk hardlopen. Met buurmannen Ruud en Leo richting het museum op de 'berg'. Totaal 7 km en de helft was klimmen... Dat was een flinke uitputtingsslag en dan kreeg R op de app nog commentaar van de hardloopmaten dat de tijd wel tegenviel.....
Vervolgens richting Guernsey en we hebben alles uit de kast gehaald om zoveel mogelijk schepen achter ons te laten en dat lukt. Fantastisch tochtje (maar 44 mijl), voor de wind, 15-20 knopen, uitgeboomd voorzeil en bulletalie en gaan... Veel fotomomenten...  En een groot deel stroom mee, dit had nog uren door mogen gaan. We gaan dan via de Alderney Race wat nogal spannend zou moeten zijn omdat je daar 4-5 knopen stroom mee of tegen kunt hebben, maar van spanning was nu geen sprake.
Op Guernsey werd de boel van de ene naar de andere steiger dichtgelegd en is het voor een aantal boten een hele klim om aan de kant te komen..
We bleven hier een dag liggen en toen we wakker werden... ja hoor regen!!! We hebben zijn hier ooit eerder geweest en toen hebben we alleen maar regen gehad, remember Annick, Victor, Lennard, Agnes....? Tegen de middag werd het gelukkig droger en we hebben heerlijk ons hart opgehaald in het gezellige stadje St Peter port en omgeving.

Nieuws van het thuisfront: Lennard is weer begonnen bij Versaen en is klaar met zijn stage bij Liberije zusje, Victor en Annick zien elkaar op Pinkpop (waar Annick mag werken en Victor van bier mag voorzien).

Wetenswaardigheden van vandaag: het uitbomen van het voorzeil en grootzeil naar de andere kant noemen ze hier 'vlinderen'.
De GPS ontvanger van de AIS kan je beter niet in de was zetten omdat er in de was metaaldeeltjes zitten die de ontvangst verstoren...! (Een buurman had dit gehad na uren zoeken waar de storing zat...... )


aanloop Guernsey

hardlopen in cherbourg

onderwaterschip wordt gedaan tijdens laagwater

1e nachttocht Boulogne => Cherbourg

Onze eerste nachttocht zit er op! Zalig zo onder je vrouw liggen en rond gevaren worden , kan alleen bij 100% vertrouwen. Als ik ooit uit bed kom is het omdat ik een beweging/geluid constateer wat er niet hoort te zijn. Nu alleen toen ik constateerde, motor aan=>dus GEEN wind. Op 8 juni om 12.00 uur zijn we in Cherbourg. We zijn nog nooit in zo weinig tijd zo ver gekomen!
In Boulogne wilden we als 1 van de eersten weg, maar we hadden inmiddels  een heel aardige buurman gekregen.  Deze buurman hoorde niet bij de groep, wist  dat we om 07.00 zouden vertrekken maar was van de relaxte soort (gewoon foute instelling in mijn ogen! had motor aan moeten hebben en gereed moeten zijn. Maar nee hoor, zij nog de slaap in de oogjes en niet opgemaakt...............) en had geen haast.  Dus wij sloten de rij, maar wat maakt dat uit als je 145 mijl voor de boeg hebt...
We starten fantastisch, zonnetje in de kuip, Nespresso, stroopwafel wat wil je nog meer. Af en toe voeren we met de fok, dan weer met onze code zero en als er echt te weinig wind was of te veel stroom tegen, dan de motor erbij. Met zo'n afstand proberen we een gemiddelde snelheid te houden van 5 knopen en dat bleek nog niet altijd makkelijk met de enorm stroom en aan de windse koers.  De windvaan draaide zijn eerste uren, heerlijk pielen met zo'n 3e man. Opvallend dat hij/zij nog geen naam heeft, meestal krijgt zo'n apparaat een naam. De taak is ook die van een 3e man/vrouw aanboord.
Om de 3 uur worden we opgeroepen en vertelt iedereen om de beurt waar ze zitten, of er bijzonderheden zijn etc. Dit vonden we vooraf wat overdreven maar gedurende de tocht gaat het wel leven. Is toch leuk om even wat te horen en geeft weer een break.  We vermaken ons met 'actief zeilen'  (we zijn eigenlijk vrij luie zeilers, maar nu worden we toch wat aangestoken om wat fanatieker te worden), lezen,  beetje oefenen op de gitaar etc etc.  Bij le Havre behoorlijke wat verkeer en ferries maar verder niet erg druk. Het is vooral genieten,  zon, lekker preitaartje  (prima kost voor op zee!) en om 9 uur gaat Robert zijn wacht in, Zo hebben we de avond en nacht een strak wachtsysteem  zodat we allebei  kunnen slapen.
In D's wacht behoorlijk wat mist; is toch wat minder. Je ziet op de AIS waar de grote zeeschepen zitten, maar je hoort ook continu mistseinen en hoort eigenlijk niet goed waar ze vandaan komen.  En of het een visser is zonder AIS.  Opeens was de mist ook weer weg en hadden we een heldere sterrenhemel. Een zeer gave nacht, R liet D ook uurtje langer pitten (hij was in het boek de Stamhouder bezig...)
Via de marifoon kreeg D ook half mee dat er paniek op een ander boot was. Later bleek dat op die boot de apparatuur was uitgevallen, zoals stuurautomaat, AIS etc en deze boot was volledig de kluts kwijt  (begon weer terug te varen tegen de ander boten in). Via de Marifoon werd hij door andere boten  eerst weer op koers gezet  (je kunt met een vertraging op de plotter zien wat er gebeurt) en daarna alles weer opnieuw opgestart en deed alles het ook weer (althans dat begreep ik bij de borrel). Als zoiets gebeurt zal er veel stress zijn.........belangrijk is dat je de oorzaak weet, zomaar weer aan geeft mij een k... gevoel.
Rond een uur of 5, R is net naar bed, zet ik de motor aan omdat we bijna geen voortgang meer hebben. R springt er uit om te helpen; het voorzeil raakt niet ingerold (zo'n probleempje vertel ik niet aan D; slecht voor de gemoedsrust in de nacht).  Onze elektrische inrolsysteem weigert dienst.  We hebben een noodsysteem om hem dan met de hand in te rollen, maar dat moet eerst gemonteerd worden en mag er niet standaard op. R is een hele tijd bezig maar dat lukt niet in het donker op zee met golven en je neus in de ankerbak. Dan maar plan B: zeil er af. Met z'n tweeën halen we ons stugge/mooie voorzeil eraf, blijken  er nog zeillatten (verticaal zo'n 2 meter lang) in te zitten,  en zetten alles zeevast. Vanaf nu dus deze trip zonder voorzeil  verder. Om 0730 wissel van de wacht en zoek ik documentatie en ga meten, zekering, stroom etc. Uit eindelijk met Rob Beute contact en ik besluit de ankerbak in te gaan en een "las"te controleren op corrosie, GEEN! We hebben een afstandbediening op dit systeem (handig, geen luxe hoor). De 10e keer dat ik naar voren ging om eea te analyseren (met Rob Beute's suggesties) werd alles gecheckt. Uit eindelijk krijg ik de noodoprol inrichting erop (had ik natuurlijk in rust in de haven moeten proberen..). het blijkt dat ik hiermee de voorstag kan bedienen (draaien). Shit!! dan moet er iets in overbrengingen zitten. Rob gaat Selden bellen. Om 0930 telefoontje van Rob, er zit een "getande riem" in dit systeem en deze moet kapot zijn: motor draait maar voorstag niet. Direct besteld (laatste in NL), komt donderdag naar de werf in Workum en wordt direct doorgestuurd. In Cherbourg is het een mekka qua watersportzaken dus ik shop rond en vraag na, bel met de franse Selden importeur want 1 is geen is mijn statement. Geen op vooraad in Frankrijk, bijzonder!! Uiteindelijk bestelt de Franse agent een riem en laat deze naar zijn agent-collega in Roscof sturen vanuit Zweden.
Liggen we uiteindelijk in de haven rond 12.00 uur, en dan moeten we zo'n 4 uur voor de dieselpomp wachten (was kapot....die Fransen!!! ), wilde vol verder plus onze 60 liter reserve tanks. (we verbruiken zo'n 2 liter per uur dus voor zo'n 130 uur diesel bij ons).
Om 1600 sluiten we ons aan bij de groep, eerste was er om 0800. Kletsje met Rob en Ruud van de Tournesol, heeft deze Rob toch een reserve riem bij zich!!!! Rob kwam direct met de riem en ik ga voor zo'n 3 uur de ankerbak in met gereedschap (dat is maar matig, echter ik heb 4 schepen gevraagd en zij hadden niet beter/geen). Rob en Ruud (zij hadden al 2 maal pech, lier gescheurd (3 maanden oud) en voorzeil gescheurd (3 maanden oud door de preekstoel)ondersteune, liggend op un buik, bijlichten met de zaklamp, praat en aangeven van gereedschap en natuurlijk foto's. Om 2100 's avonds doet eea het weer, TOP! De les hieruit is dat je deze riem (30,=) iedere 3 jaar moet vervangen (klusje van 1 uurtje) en een reserve bij je moet hebben.
hulp van de buren

zonsopgang op zee
Om 21.30 nog fikse wandeling gaan maken zaten 'in te kakken', zo toch nog iets van Cherbourg gezien. 
PS. gelukkig de Stamhouder uit kunnen lezen :), aanrader (dank Willem)

PS. ook een superleuke steigerborrel gehad met allerlei sterke verhalen...waarom had de Vlietstroom al een opgeblazen reddingsvest te drogen hangen? En we kennen al de nieuwe (hoofd?)officier van Curacao met wie Eric eind van het jaar te maken krijgt (zij blijkt opgeleid door Eric), maar vaart eerst nog even naar de Azoren. 

donderdag 9 juni 2016

Vlissingen - Cherbourg

Vlissingen
Controle aan boord….. dat is toch wat onwennig. Ocean People controleert alle schepen of ze de verplichte veiligheidsuitrusting bij zich hebben, de papieren in orde zijn etc. Robert had natuurlijk een prima ‘stouwlijst’ waarop staat waar we alles opgeborgen hebben en kon alles zo laten zien. De CamRace, 3HoekNoordzee, allen tochten met zo hun eigen eisen/wensen, hier was voor mij de nadruk op óceaan, hier heb je andere zaken voor nodig dan in ‘kust’/noordzee gebieden. Controle is lastig, maar goed. We worden goedgekeurd behalve dat dat we nog de gegevens van onze opstappers moeten doorgeven (in onze ogen waren ze (Annick, Victor, Pim, Lennard & Kay) geen echte ‘opstappers’ want ze komen alleen vakantie vieren….. Maar daar kunnen de havenautoriteiten/douane anders over denken.) Kortom, vele app’s/sms-en later om alle nummers en datums strak op papier te zetten en even af te leveren, geen opstaande punten meer………heerlijk!! Spanning eraf, we GAAN!
Vrijdagmiddag arriveert Annick voor nog een gezellig ‘weekendje boot’. Vrijdagavond hebben we een gezamenlijk etentje met alle deelnemers en de opstappers die er al zijn. De havenmeester was ook kok en overtrof onze verwachtingen. Zoals het hoort schuif je aan de tafels en zit je zomaar naast ‘nieuwe vrienden zoals Annick iedereen noemt.  Dat was voer voor weer veel mooie verhalen. Bv. Iemand die de Azoren tocht rond had mbt opstappers, echter zijn vrouw NIET gevraagd had……..das heftig, ondertussen gaat zij de hele reis mee en enkele opstappers.
De zaterdag doen we de laatste (Nederlandse boodschappen), we draaien een wasje, Robert en Annick gaan gezellig samen naar de kapper. Bij een prachtige viswinkel slaan we mooi spullen in (grote en kleine pavanes, lokvisjes, haspels etc etc). Er moeten aardig wat visjes worden gevangen om dit weer terug te verdienen J. Ook nu hoorde we de JOKE van de visser als je niets vangt zit je verkeerd……pfff. Nou wij gaan voor VEUL vis en ook een paar grote!! Hamer mee om ze te doden en dan klaar te maken voor in de pan, 5 citroenen liggen al aan boord. Dianne zag dat ze in de aanbieding waren. Jammer genoeg was het goede visvangst/visbereidingsboek zo’n 3 kg, dus snel paar App’s gedownload en nu maar genieten. Om de vogels te spotten en ook te weten wat we zien hebben we een leuk /handzaam vogelboekje bij ons.
En dan het eerste palaver.. Om 17.00 uur wordt iedereen geacht het palaver (soort meeting ) bij te wonen en krijgen we de laatste wind/weerberichten, relevante informatie over de tocht, vertrek. Groepsfoto, alle maal witte stress hoofden, de tocht zal ons bruinen en ontspannen: Bij terugkomst ben je NIET meer dezelfde, het reizen zal je blijven trekken. We will see. Zondag om 05.30 vertrek naar Nieuwpoort. En om er maar vast aan te wennen. Vanuit de volgende haven vertrekken we niet om 07.00 uur zoals de planning was maar om 02.30 uur…… Dit in verband met voorspelde buien/onweer later op de dag, pakken we een tij eerder! Kortom, weer/tij/doel zijn bepalend.
Met onze tocht vaart een andere Breehorn mee van Guido (Duitser). Guido heeft over de hele reis 17 opstappers! Het palaver wordt afgesloten met het opmaken van de laatste vaatjes Duits bier van Guido en z’n bemanning. We spreken meer opstappers en zien dat vanuit de schippers en opstappers VEEEEL geven en nemen nodig zal zijn. Veel opstappers komen vanuit zeilers van de vorige Azorentocht, besmet met het reisvirus
Zondag om 05.00 uur al weer een wake up call via de Marifoon. En daarna vertrek de Westerschelde op. We zijn vertrokken……

Nieuwpoort
We hebben enorme mazzel met de wind de komende dagen, voorlopig Noord/Noord-Oost… De temperatuur is een ander verhaal. Wij horen al dagen dat het in heel Nederland in de 20 graden is. Nou wij kennen niet meer dan 16 met trui en lange broek…
We blijven maar kort in Nieuwpoort. Rond 12.00 uur ’s middags zijn we er en in de komende nacht vertrekken we om 02.30 uur. We liggen naast een medezeiler die z’n boot een volledige refit heeft gegeven (nieuwe mast, nieuw dek, nieuwe el. lieren, nieuw betimmering binnen, etc etc.). Baas boven baas…
We wandelen naar de boulevard en zijn positief verrast door de gezelligheid en het prachtige bouwen. Nieuwpoort is een 100% zeilersmekka, geweldig om zo’n snelle boten te zien. Een stad die we volgende keren zeker weer zullen aandoen.

’s Avonds ben ik wat aan het kijken op de plotter en blijkt dat wij geen goed beeld hebben van het vaargebied dat we in gaan….het hele gebied is “geel”, geen ondiepten… Dat is niet fijn want we gaan zo’n 12 uur varen tussen vele banken /ondiepten door. D gaat om half 10 maar op 1 oor; R is nog tot 23.00 uur bezig om kaarten te uploaden etc totdat het schijfje crasht..... Dat is heel vervelend. We hebben wel papieren kaarten maar het is – als je alleen de wacht hebt  - toch fijn als de plotter het doet.  Desondanks gaan we; we besluiten als laatsten te vertrekken, zodat we ook deels achter onze voorgangers aan kunnen varen. Dan is zo’n groep wel weer heel handig. Plotter is super, nu was het positie in de kaart aanbrengen en zo verder. Gelukkig waren er 2 gediplomeerde TKN-ers aanboord J. Van een E-serie naar een c-serie Raymarine is Niet mogelijk, vanochtend heeft Rob Beute met Navionics gebeld………….verpesten ze hun business..grrrrrrrrrrrrrrr Gelukkig begint op de plotter-cart van de Azoren ook dit gedeelte, Boulogne zit vol met de concurrent Garmin…

Nieuwpoort – Boulogne
We hebben een fantastische tocht, heldere nacht, mooie sterrenhemel, de voorspelde N, NE wind, 4-5 Bf. Na een wat stressige start vanwege de plotter blijkt al snel dat we het ook op de ouderwetse manier kunnen (o ja,  de Gps op Roberts Ipad waar we een backup programma op hebben, doet het niet meer, hij was al toe aan een nieuw type, vdp gaat nl. NOOIT ergens heen zonder zijn ipaddy.. In Amsterdam uitvoerig gekeken naar de diverse types 9 inc versus 12 inc, maar veul muntjes ).
Het wordt al snel licht. De eerste uren varen we samen, gezellig met kopje thee, maar al snel blijkt dat we gewoon in control zijn en pakken we om de beurt een paar uur slaap. Door de vele ondieptes, drukte bij Calais, kapen is het goed opletten en vliegt de tijd voor bij. Dianne is blij dat ik niet ben opgestaan toen ze ‘actief’ aan het zeilen was. Met actief: bulle-talie verplaatsen, stormrondje, zeilen in/uit etc. Het slapen is ff wennen aan geluiden. Tegen 13.00 uur zijn we Boulogne en krijgen prachtplek in de haven. Gedurende de dag horen we dat er op meerdere schepen al wat loos is; problemen met motor, een van de gloednieuwe lieren van de buurman van gisteren heeft het begeven, een ander kon zijn voorzeil niet meer in draaien…..kortom overal is wat. En dat zal wel zo blijven. Vanaf Boulogne kunnen we op een ander kaartje dat het wel doet, dus ons plotterprobleem speelt voorlopig niet…
We scoren ons eerste Franse kaasje en genieten van het mooie weer…..
Na 2 dagen als ‘laatste aan de mem’ gevaren te hebben liggen we nu start klaar, zeilen gereed, code-zero gemonteerd. Actief en hard zeilen is het devies morgen, het weer is prachtig………weinig wind….Kortom het komt aan om snelheid te houden ivm de vele stroom. Zo heeft Boulogne een verval van 7,5 meter, dat water komen wij tegen en krijgen wij als tij mee.
Morgen om 06.30 uur palaver voor de tocht naar Cherbourg….


 
afscheid van Annick voor paar weekjes ;(

ZON, ZON, ZON en dan buiten ontbijten

Visgereedschap, Tonijn , Makreel en ....

1e palaver in Vlissingen

vrijdag 3 juni 2016

31 mei -3 juniAmsterdam=>Vlissingen

Eindelijk, het zoute sop ruik ik al dagen.....maar in Amsterdam moesten we wachten om Lennard nog even het REM eiland te laten zien. Een historisch object wat de voorloper is van Spotify (Radio Noordzee). Met een grijze lucht naar IJmuiden, als ze doorwerken kunnen we volgende keer de nieuwe zee sluizen zien. Dianne gaat door met de training en hijst de zeilen in de kom van IJmuiden. De zee op, naar ‘t zuiden, vanaf vandaag iedere dag een graad warmer!
Van Amsterdam zijn we naar Scheveningen gezeild, prachtige tocht. In Scheveningen een prachtige plek aan de langssteiger, altijd makkelijk met op/af stappen. Klein foutje, boegschroef stond uit…..haahaha…. Dus manoeuvere opnieuw uitvoeren VdP!!!
Vanuit Workum hadden we al een bestelling gedaan bij Vrolijk Watersport en dat is daarna alleen maar aangevuld, kachelslangen, isolatiespul voor er omheen, klemmen, en ik weet niet wat meer. Wij op maandagochtend gelijk naar Vrolijk. Niet alles kon in een keer geleverd worden (weer echt webasto…..uiteindelijk komt eea in 3 zendingen).  Als het er dinsdag niet zou zijn zouden ze het zelfs naar Vlissingen brengen!! Fantastische service..daar worden we helemaal blij van. Ook hier even de noodsignalen aangevuld, kost wat maar dan kun je over 3 jaar ook weer veel ongebruikte signalen tegen betaling inleveren! Geweldig economisch concept zeg, kopen, niet gebruiken, betalen bij inleveren…...lust ik er wel meer van.
De fietsen bij de havenmeester waren handig, zeker toen ik een gasflesje ging ruilen :)

Met ons inmiddels favoriete appje 'route.nl' hebben we weer een prachtige wandeling gemaakt door Scheveningen en Den Haag. Langs strand/boulevard, mooie wijken en het Scheveningse bos. Zo hebben we met deze app ook al de Palingroute gelopen bij Volendam/Monnickendam, een stadswandeling in Hoorn, Enkhuizen. (We zitten dus niet de hele dag 'op de boot' zoals veel mensen denken :)

Dinsdag was het nog koud, harde wind dus lekker blijven liggen. Hardlopen op het strand, een forse workout zeg…..ging om de tijd niet om de afstand zullen we maar zeggen. Scheveningen is nog volop in de bouw, diverse appartementen complexen en woonwijkjes. Zou ik wel kunnen wonen zo aan zee, heerlijk zo’n strand. (Moet je wel een hond hebben, denk ik….iedere loopt met zo’n 4-voeter)
Op aanraden van de meneer Jaap Vrolijk zijn we naar de Tong Tong fair geweest; lekker sfeertje met Indonesische muziek, markt, eten etc. En daarna lekker door Den Haag geslenterd, ff Beversport bezocht voor ons GPSje op batterijen voor als de 500 Ah op zijn danwel niet benaderbaar vanuit het reddingsvlot.

Scheveningen - Vlissingen, zo’n 65 Zeemijl, dus een uurtje of 11-12 varen,’s ochtends was het erg dampig, zicht 1-3 mijl. 't Zou niet slechter worden, dus met radar/plotter/ais moet het kunnen, 0730 GO! Het spannendste is altijd de passage van de Maasmond; hier varen normaal veel zeeschepen die met snelheden van 20-30 knopen de Maasmond in/uit komen, altijd weer spannend momentje! Deze keer nauwelijks verkeer, crisis? Of zou Rotterdam te duur zijn, havengeld 190.000Euro voor het grootste containerschip.
We lopen hard, zeilen fors door en zijn rond 1700 in Vlissingen. Even bellen geeft aan dat er voldoende water boven de drempel van de jacht haven is, fijn! We hebben nog even een communicatie storing :(, ff beter overleggen Losgooien kan meer betekenissen hebben. Ik zei. “ gooi de bulletalie even los”, ja en dan gaat Dianne aan de gang…………..niet volgens mijn plan overigens….leerpuntje!
We werden verwacht dus boxje was gereserveerd door OceanPeople.
Scheveningen

Heerlijk zoete aardappelsoepje van Agnes!

opletten bij de Maasmond

mobiel kantoor