dinsdag 1 augustus 2017

Hel - Leba

De wekker van pap en Dk stond al vroeg om nog even een rondje hard te lopen alvorens we vertrokken. Als we de verhalen moeten geloven was het een zware tocht met strand, duinen, bospaden en erg veel hitte.  Vervolgens werden rond 10.00 de motoren gestart en vertrokken we uit het toeristische vissersdorpje Hel. Op naar het volgende target Leba. Het was een tocht die zo een 50 zeemijlen bedroeg en zou de hele dag in beslag nemen. Het weer was prachtig en de eerste uren was er een mooie wind. Waardoor we met een mooie snelheid onze tocht begonnen. Kay en ik sliepen lekker uit en kwamen rond een uur of 11.00/11.30 voor het eerst buiten een kijkje nemen. Omdat we onszelf toch op een manier nuttig moeten maken tijdens zo een tocht verzorgde wij lunch en zaten we even later te genieten van verse pastasalade in het zonnetje. Inmiddels lag de vislijn uit om ons wellicht te voorzien van een vers visje deze avond. Vrij snel hing er een grote Geep aan de lijn. Echter werd deze snel terug gegooid omdat we toen nog in de veronderstelling waren dat dit geen smaakvolle eetbare vis is. Achteraf na wat research bleek dit onjuist te zijn. Hierna nog twee keer beet gehad maar helaas geen enkele keer de vis binnen gehaald. Rond een uur of 19.30 kwamen we aan in Leba en werden we door veel zwaaiende Poolse vakantiegangers ontvangen. Eenmaal in de haven bleek deze erg vol te zijn. Toen we toch een plek bemachtigd hadden werden we binnen een half uur al weg gestuurd door een visser die beweerde dat het zijn plek was. Uiteindelijk tot een mooie middenweg gekomen en mochten we tot de dag erop 10.00 blijven liggen op zijn plek. Het werd een avond en nacht met enorme stortbuien en storm dus bleven we lekker aan boord. De dag erop zijn we Leba gaan ontdekken. Het bleek een toeristisch oord te zijn waar de Poolse vakantieganger vanaf 11.00 genoot van zijn welverdiende halve liters bier. Op de boot is er in de ochtend geklust door pap en dk en wij zijn het stadje in gegaan. In de middag hebben we vier fietsen gescoord en zijn we een eind gaan fietsen. Eerst was het doel en de route ietwat onduidelijk wat voor de nodige frictie zorgde. Maar eind goed al goed zijn we in een prachtig natuurgebied met groot meer beland. En hebben we de welbekende stuifduinen van Leba bezocht. Pap en Dianne zette hun tocht voort naar de boot en Kay en ik gingen nog naar het strand. S’avonds hebben we genoten van Dianne’s kookkunsten en op de achtergrond konden we meegenieten met de zingende piratenboot die om het half uur langs kwam(DE toeristische attractie van de Poolse kust). 

Gdansk, groet aan gevallen Polen W2

https://youtu.be/ZKV_qcL7Kd8

zaterdag 29 juli 2017

Gdansk - Hel 29 juli

Bij de foodhall



Aanloop Hel


Verjaardagskado van de kids: een Pools design-tas. Dankjewel!
  

 

  

Gdansk 27-29 juli

Lennard en Kay arriveren in de stromende regen. We liggen pal in het centrum aan de kade waar we veel bekijks hebben. Het schommelt fors door de rondvaart boten en de 'sportzeiljachten van de ORC regatta', alles komt met hoge snelheid langs. Gelukkig is Kay al tegen deze 'beweging' bestand. En dat blijft de rest van de dag zo. We zijn blij met  onze 'tent', of beter de verlengde buiskap bij ons. Die hebben we al jaren niet gebruikt maar komt nu weer goed van pas. We kletsen lekker bij onder de tent en later met de kachel aan in de boot! Len voelt zich gelijk weer thuis in zijn eigen 'appartement', we hebben een 'ventilator' zodat het er iets minder warm is. Alles leeg zodat het setje een eigen kamer heeft om ook te cocoonen.
'S Avonds gaan we met de paraplu's Gdansk verkennen en vervolgens op zoek naar een eettentje. We liggen hartje stad en vanaf de boot stappen we gelijk het centrum in. Wat een prachtige stad! In de oorlog is de stad volledig platgebombardeerd, maar na de oorlog is het centrum volledig herbouwd, waarbij veel Europese architecten een rol hebben gehad. We lopen in straten die doen denken aan de Jordaan en de Amsterdamse grachten met alle geveltjes. Een eerste drankje doen we buiten onder de heaters, maar eten willen we binnen. We lopen verder en komen dan langs een tentje dat er erg aantrekkelijk uit ziet, Gault Miliau sticker op de deur... dat moet goed zijn. Voor we het weten staat Robert al binnen (we zijn er niet helemaal op gekleed met onze spijkerbroeken en gympen maar daar wordt niet naar gekeken, by the way ik had een hip dubbelkraagje...). We krijgen een fantastisch 6 gangen menu met passende wijn (een mini bob arrangementje)  voorgeschoteld waar we het nog dagen over hebben. De bediening is top, we krijgen bij vertrek allemaal nog een envelop met een mooie kaart en een potje home made humus mee..Gelukkig Poolse prijzen, was Top.
Als we klaar zijn is het droog! Terug naar de boot maken we nog een extra rondje om van de Gdansk by Night te genieten. Na een afzakkertje gaan we te kooi en om 0900 moeten we de krachten meten. 

Vrijdag 28/7 gaan R en Lennard eerst hardlopen. Ze zijn snel terug, beide een PR op de 5,5km. Het is heet en door de stad loopt het net wat minder lekker dan over het strand. Als ze teruggekomen horen we dat we onmiddellijk weg moeten van onze plek, een hotemetoot moet op ons plekje. Ik, R, ben zo bezweet, herstellende zodat ik me laat wegjagen.....stom! Ik, D. bel mijn contact bij de haven waar we gisteren waren en die toen vol was. Nog geen plek. Hij doet wel een ander suggestie, maar die is ons niet helemaal duidelijk. Dus als wij dan ergens aanleggen in de haven is, is dat op een plek waar we niet mogen liggen. Wat nu...Er is namelijk een ORC, een internationale zeilregatta waardoor de marina vol is en vrijwel alle andere havens ook. De vrouwelijke havenmeester spreekt geen woord Engels; het enige wat ze duidelijk kan maken is 'nee'. . En de man die ik kan bellen is ook maar een passant, maar wel een heel vriendelijke. Een aardige Duitser komt naar ons toe vertelt dat hij om 14.00 uur vertrekt. Dat is goed nieuws. Voordat we dat de havenmeester hebben uitgelegd zijn we weer 10 minuten verder. De Duitser adviseert ons om haar een tip te geven. Dus 5 euro later is Robert de man en kan ze ineens glimlachen. De aardige passant komt er weer bij en bemiddelt, we mogen tot 14.00 uur blijven liggen op het tijdelijke plekje en dan naar de plek van de Duitser. De tip moet zij weer inleveren van hem!!! En je kunt in deze haven alleen cash en in in zloty's betalen...
Als we daarna heerlijk zitten te ontbijten komt de havenmeester ons duidelijk maken deze ze een plek heeft en dat we 'nu' moeten gaan verliggen.......??? Wij blij. Het is wel een bijzondere haven, er is maar 1 wc waar voor je steeds de sleutel moet halen, en er is maar 1 douche waarvoor je moet betalen maar dat is een soort invalidendouche met lage kraan en hele kleine boiler (lees steeds koud water). Wel is er 24 uur iemand om de haven te bewaken en t kost maar 8,50 euro per nacht.... En we liggen nog steeds hartje stad en zien vanuit de kuip alle zeilboten van de regatta, de rondvaartboten, kano's etc voorbijvaren.

En dan is het tijd voor Gdansk. De paraplu gaat mee; het blijft wat dreigend. Maar verder is het heerlijk weer. Als een echte toerist gaat we op zoek naar de Guldenpoort om de ' koninklijke weg' te bezoeken. Maar eigenlijk is het hele centrum prachtig. We slenteren door de straatjes, genieten van een heerlijke lunch, bekijken de Maria Basiliek en beklimmen de 420 treden van de toren voor een waanzinnig uitzicht! We kijken op alle gevels en kleurrijke huizen. Als we de hoogtepunten uit onze reisgidsje hebben gezien, hebben we t ook wel even gehad en gaan we weer richting boot, niet nadat we even langs de haven lopen waar alle wedstrijdboten liggen... Lennard en Kay koken aan boord. Heerlijke zulke gasten! Ze hebben 's ochtend al uitgebreid boodschappen gedaan en maken een heerlijke hartige taart met bladerdeeg, courgette, paddenstoelen, blauwe kaas, peer, noten  en een verrukkelijke salade.... Dat belooft wat voor de komende dagen!

D&R gaan 's avonds nog weer even de stad in om nog een keer van Gdansk by Night te genieten en alle vertier in de straten. Len en Kay blijven chillen op de boot en pakken nog een filmpje.
Topdag!

Gdansk, dag 2! Om 0830 op en het schip opruimen, tijdens deze klus lekker hard de muziek aan en af en toe een roffeltje op het 'dak' van 't setje....worden gezellig wakker zeg! Hierna schip schoon en allen op zoek naar de Food Market, een prachtig gebouw waar volop bedrijvigheid is. Binnen de kleding en vleeswaren en buiten om het gebouw brood en fruit. De stad Gdansk lijkt wel overvol met volk en kramen in allerlei soorten en maten. Volop lokaal eten/drinken en handcraft, daarnaast zijn alle straten 'kraamkraamkraam'. Wij worden het 'zat' en na een lunch gaan we via supermarkt opweg naar Hel. Tijdens de mooie vaart uit de haven zo'n 7 mijl prachtige industrie zitten Kay en Len te kijken en te kaarten. 

 

   
 
   

donderdag 27 juli 2017

Ventspils-Liepaja-Gdansk 26-27 juli

Ventspils, het liefste wat we doen is voor een lange vaardag even hardlopen. We starten een mooi strandrun, prachtig hard strand. Apart dat een strand van een zee zonder getijde zo anders loopt. Ik vond het een zware run, we liepen uiteindelijk toch krap 8 km. Terug op de boot kregen we de actie wegvaren van de achter mooring met zo'n 4 bft van de zijkant. Het is dus onmogelijk om niet tegen de buren aan te ketsen! Maar niet getreurd, de Zweden kennen dit en keken er niet van op toen ik hun waarschuwde dat ik ze fors zou kunnen raken, wel met veeeeel stootwillen. We are prepared zeiden ze vanachter de koffie en inderdaad stonden ze niet op maar duwde de punt een beetje af. Ach alles zal wel wennen......
We hesen het grootzeil in de 'jachthaven' kom en voeren zo het zeegat uit. Heerlijk liepen we, daarna zeiltjes en koers naar het zuiden. Jawel hoor weer zon, zon in de kuip en de zeilen al vlinderend gezet. Vlinderen is voor ons een routine aan het worden, dus de zeiltjes staan er lekker bij en we lopen zo rond 2000 Liepaja binnen. Liepaja is een mooie industriehaven en daar zie je dat kolen en hout, houtpulp belangrijke industrie is. Hier zien we ook veel vissers met een bijzondere manier van aanleggen, met de achterspiegel plat tegen de kant. Op zich praktisch, je kunt altijd weg. Alles is wel zeer zeer slecht in onderhoud. De maat van de vissers zit tussen de Denen en de Nederlanders in. 
De jachthaven is een langssteiger van zo'n 100 meter met bolders en stroom en water op de steiger. We liggen met 3 passanten aan de steiger, tja da's niet veul?! Naast de jachthaven zijn kroegjes en 2 grote moderne hotels. Jachthaven heeft een arrangement met een hotel dat je voor 1 eurie van de SPA kunt genieten. We poetsen het schip, maken ons klaar voor de ontvangst van de gasten en Robert heeft - nat het kijken van een You Tube filmpje de haren van D gekleurd! (De uitgroei dan). En supergoed gelukt! Helaas Len en Kay hadden op Schiphol zo veel vertraging dat ze de overstap naar Palanga missen.  Ze krijgen een hotel en vouchers voor een taxi maar een volgend vliegtuig gaat pas weer om 23.00 de volgende dag.... Door het missen van de overstap in Warschau besluiten we Len en Kay naar Gdansk te laten komen en vertrekken wij de ochtend naar Gdansk. Gdansk, een tocht van ruim 160-180 mijl, we bestuderen de wind en zien dat er een hoge druk zit waar we links of rechts van kunnen varen. Iedere 6 uur download ik via de iridium telefoon de gribfiles, uiteindelijk varen we tm de haven met wind. Een foto geeft een plaatje van de nacht 0300. Slapen is een ramp, nou zijn onze 'nacht' bedjes altijd matig en zeker bij een voorde windse koers. We schudden goed, de wind komt tot 25' ware wind en we zetten 1 rif en later een 2e, we brengen de boom van bakboord naar stuurboord en vlinderen lekker door tot de 1e wacht. 
Het is een topdag, mooie wind, wel zeer forse golven. Voor de kenners onder de lezers vergelijkbaar met de CAMR 2008  boven Skagen......Eten is voor mij vandaag, in de middag maken we van de overgebleven al gebakken kip, kipsaté met brood en 's avonds mijn overheerlijke zuurkool, velen die met mij mee zeilen kennen deze zeekost. Als de zuurkool lang genoeg kookt met extra water is het super lekker. De nacht is weer lang en zeer donker met af en toe een 'vijand' op de AIS. De aanloop van Gdansk is mooi, we lopen prachtig de laatste 5 uur aan de wind en de informatie op de plotter is prachtig en informatief, veerboten, vrachtschepen alles zie je en ook duidelijk de virtuele tonnen en de virtuele vaarwegen. 
Bij binnenkomst is de start van een mega regatta met zo'n 100 zeiljachten. Estland, Letland, Polen, Duitsland en een enkele Zweed, zie geen enkele Nederlander .....te ver??
We roepen Gdanski Nordi Port aan en worden netjes onderworpen aan een soort van vragenvuur waarna we het kanaal Portowy (mond uit in de rivier  Motlawa) opmogen. Bij de 2e bocht komen we bij het herdenkingsmonument voor gevallen Polen, de Westplatte. Buitenlandse jachten worden geacht hier even vlag te strijken en weer te hijsen om zo hun eer te betonen. Zie filmpje. Mooi om dit gebaar te kunnen maken, wij zijn hiervoor genodigd als 'gast' de Duitsers zijn hiertoe verplicht.
Het kanaal is een prachtig industie gebied voor scheepsbouw en aan/afvoer van losse stort, veel kolen en andere losse stort wordt hier geladen. De laatste 3 schepen zijn walvisvaarders die in onderhoud zijn, 2 Japanse en 1 Rus......moest verboden worden.
We mogen aan de kade ivm overvolle jachthavens en om 1600 komen Len en Kay aanboord die de trein hebben genomen vanuit Warschau. Gezellig....

 
   


 
 

dinsdag 25 juli 2017

Estland-Letland Saarema-Ventspils

Ventspils, de belangrijkste havenstad voor Letland. Lees de Wiki en je ziet wat het hebben van een ijsvrije haven met je stad doet. Ventpils is een Hanzestad en dat is dan ook een van de redenen om het te bezoeken. De tocht zo'n 66 mijl is 75% op de motor en de laatst 3 uurtjes zeilen we al  vlinderend, heerlijk naar deze stad. Aankomst om 20.00 in een bijzondere vissers/werkhaven, we zijn het 10e jacht. Er liggen 5, later blijkt 6 nationaliteiten, we liggen nl. naast een Ier uit Gaybay, dat is aan de westkant van Ierland (wel echt eindje sturen) met zijn Dehler 39. Het schip ligt thuis aan de moorings, echter hier vloekt hij over het 'voor aan de wal' en achter aan de mooring, heeft hij ook mastworp in......Hij snapt echt niet dat voor ons een mooring (voor aan een boei aanleggen) of achter aan een boei voor ons allebei drama is :). Morgen wil hij de lijn met een dinghy losmaken...  Met Dianne overlegt hij zenuwachtig het wegvaren, 0600! Hij is bang tegen ons aan te vallen als het waait, dus ik geef hem 1 extra grote bal om dat te doen, jawel met brede grijns. Ook bied ik aan om op te staan en te helpen, zo gezegd zo gedaan.....doch hij is al los!!! De  havenmeester was opgestaan en had geholpen, hoever kan betrokkenheid gaan dan wel het serieus nemen van je vak, chapeau!

Onze aanleg manoeuvre met 'andere' mooringhaak (RVS Haak van 1 meter met oog aan de ene kant en haak aan de andere) ging vlekkeloos en we genieten van deze haven, gewoon Top. Alles wat je kunt wensen is er water, stroom, douche, wasmachine, fietsen huur (5,-/dag) en een soort van 'drank/eet tentje'. Ventspils verdient het om vaker aangelopen te worden, aanloop is very easy. (Noot Dianne: Top is wel een beetje overdreven; het is een industriële haven, maar met een fiets ben je zo in de mooie stad/bij een supermarkt). Op 200 meter van de haven begint het strand, breed en vol met omkleedhokjes en her en der een strandtent, super om te zijn. Morgen gaan we hardlopen over het strand, 's avonds zitten we tot laat met biertje de sunset te beoordelen. Deze sunset (ik zie er minder dan Dianne met haar wachten) is prachtig zeer fraaie kleuren, begrijp nu ook sommige aquarel schilderijen. Vanuit de haven is er een pad door/langs de kust door een prachtig natuurgebied, schitterend fietsen, wij zijn een uurtje rond gefietst en hebben genoten van de omgeving. We kwamen langs een grote natuurcamping met lang klein dieselspoor, een groot waterparadijs en zo meer vertier. Alles schoon en zeer fraai aangelegd, een lust voor het oog en om er te mogen vertoeven. En als we even staan te kijken waar we zijn stopt er een scooter met een jonge vent die vraagt of hij ons kan helpen...

De dag beginnen we met een kop koffie en rit op de fiets naar de stad, zo'n 3 km verder. (We wisselen snel de fiets, die van mij is beter voor vrouwenbillen, ik had nummer 20). Om de economie te steunen huren we fietsen en zien onderweg al de bekende parken/bloemen. Opvallend zijn de vele koeien in alle soorten en maten en met diverse thema's; ik app Ron er ook een door, het politie-koetje. Vandaag hebben we als doel om allebei de kapper te bezoeken. We lopen tegen een kapsalon aan die er hip uitziet. D kan geknipt worden maar ze doen geen heren. Ondertussen wordt er wat gebeld en vanmiddag om 15.00 uur kan Robert hier ook geknipt worden. Superaardig. Op mijn IPhone zoek ik op wat 'uitdunnen' is en zo maak ik duidelijk wat er moet gebeuren. Een dame spreekt een beetje Engels de anderen Russisch. Wassen, knippen, föhnen, en wax voor 10 euro! Zo goedkoop ben ik de laatste 25 jaar niet geknipt! 
We verkennen Ventspils verder, een mooi Raadhuisplein, Lutherse kerk, een markt met markthal. Het ziet er allemaal prachtig en verzorgd uit en sommige stukken zijn zelfs weer hypermodern. Na een lunch bij het Raadhuis (Ned. Prijs..) mag Robert. Er staat een stevige dame voor hem klaar die hem onderhanden neemt. De tondeuse gaat lekker z'n gang en R heeft nu een mooi Lets achterhoofd! In de kapsalon zit ook een nagelstudio dus terwijl ik zit te wachten laat ik even mijn nagels doen, duurt een stuk langer dan R's haar! Met frisse hoofden en prachtige nagels zoeken we de fiets weer en fietsen langs de prachtige promenade, de burcht en andere bezienswaardigheden richting de haven. 
Onderweg doen we vlakbij de haven nog een supermarktje aan maar de keuze daar is dramatisch. Dus R afgezet bij de boot: hij wil poetsen en dat moet je natuurlijk nooit tegenhouden en ik op de fiets terug naar de stad naar de 'Rimi' hypermarkt. Zo lekker om te winkelen in zo'n mega supermarkt waar ze allemaal lekkere dingen hebben na de vaak zeer eenvoudige (super)marktjes. Het vertaalappje komt goed van pas, had bijna weer crème in plaats van yoghurt, ander vlees dan ik wilde etc. Terug met een volle tas met lekkere dingen. Op een zeer schone boot (volledig afgespoten/gesopt) borrelen we in de kuip... Vanavond maar 2 schepen extra in de haven een Deen en een Fransman, jawel weer meer internationale gasten. 

Na een heerlijke maaltijd kip (lekker gekruid), Bimi, en gekookte aardappeltjes met mosterd en onze inmiddels favoriete yoghurt (crème brulee/perzik). We genoten beide van dit lekkere eten. Hierna aan het bloggen en toen nog een uurtje fietsen en genieten op het strand. 

Ventspils met recht een fijne stad en verblijfsgelegenheid. En ook leuk dat Meinders weer een mooie CFO job heeft! 

 
   
 
   
 

maandag 24 juli 2017

Vastgoed-oriëntatie-reis

Tja, een van de irritante trekjes van mij is "makelaars/pandjes" kijken en wat 't kost.......da's hier leuk en interessant omdat ik deze 3 Baltische staten zie als 'in ontwikkeling'. Vandaar een blog even gewijd aan deze 'afwijking', of interessegebied. In Nederland is een pandje van 140k nu echt 200k waard, de rente maakt de woonlasten nihil.......maar eens zal het verkocht moeten worden voor een 'normale' prijs en dan tik je echt het verlies in eigen portemonnee  af.... een kwestie van tijd!

Maar hier is 't anders, de overheid besteedt gemiddeld gezien, met of zonder subsidie, veel aan infrastructuur. De wegen op het eiland Saarema (Estland ) waren van hoog nivo, hier in Ventspils (Letland) zien de straten er strak uit, zo ook het straatmeubilair. In Ventspils is ook de uitbundige bloemenzee, zonder onkruid er tussen en geen beregeningsinstallatie een lust voor het oog evenals de vele parken met fonteinen. In de gesprekjes van Dianne en mij, zouden wij ook eerst infra aanpakken en dan de publieke werken en hopen dat de bevolking hiermee een zetje krijgt. Op de foto's zien jullie winkelstraten met prachtige parken en troosteloze winkels, winkelpuien en gevels. Bijzonder hoe lastig dit fenomeen is om op niveau te krijgen. 
Vandaag hebben we een kappertje gescoord, omzet 2 keer wassen/knippen/föhnen/was + 1 maal nagels (50 minuten bezig) = 30,-, en 2 andere klanten gezien op 4 man personeel, echter in een hip zaakje. Hier zijn bijna geen kappers, ook dit is volgens ons echt luxe om naar een kapper te gaan of nagelstudio. Dit in tegenstelling tot bv Engeland, hoe meer nagelstudio's hoe slechter de economie in het dorp. In NL zijn er zelfs in Ravenstein 4 kapperszaken. Zo zie je dat de economie zich bijzonder ontwikkelt, interessant. 
We liggen in een haven die volgens een collega Breehornvaarder 3 jaar geleden shit was, nu is er een steiger, stroom, water, een leuke bar met restaurant,   huurfietsen en een redelijk toiletgebouw. Kortom, er wordt geïnvesteerd. Zo ook het terrein eromheen, ik kan genieten van vissersschepen en een werf......voor `Dianne is dat maar zozo. Toch kijken we naar bv Scheveningen dat nadert zo na zo'n 30 jaar van verbouw/bouw een niveau van prachtig havengebied met dito jachthaven. Het heeft tijd nodig.
Huizen, veel is er op te knappen. All woont men hier volgens ons in diverse types van 'verzamel' huizen/appartementen gebouwen. De voordeur is altijd vreselijk, zo ook de entree. Later deze weken zal ik misschien eens de brutaliteit hebben om binnen te fotograferen, echter het is gribus...... In Riga zijn wij gaan hardlopen door een wijk waar Dianne graag snel uit wou, een wijk die laat zien hoe het er vaak nog bij staat in stukken waar minder toeristen komen, vandaar dat iedereen als lezer van het blog deze landen moet bezoeken dan wel er zaken van kopen. 
Kijk op de foto's naar de daken, metselwerk en de balkons. Je ziet ook dat stukadoren en schilderen de panden geweldig kan verfrissen. Een 45-60 m2 flatje kosten bv in RIGA tussen de 36-45.000,= bij ons een factor 3. Ons is nog niet bekend of het huur/eigendom is maar daar komen we nog achter. De renovatie is veelal met kunststof kozijnen en de daken daar worden gewoon stalen golfplaten opgelegd ipv 'asbest'. Een pannendak is hier uitzondering, veel daken zijn van plaatstaal in Haapsalu en Riga. Hier in Ventspils is alles hier  weer golfplaten. Als je een villawijkje hebt, zijn de golfplaten vervangen door stalen-dakpanplaten. Goten zijn er sporadisch en de afvoer is creatief aangelegd . Hout is goedkoop, kijkend naar het gegeven dat ieder huis een hek heeft van verticale planken, geschilderd......

 
Bijschrift toevoegen
Gestucte/geschilderde flats en de Ventspilse bloemen..

  
..
Op