woensdag 7 augustus 2019

Santander-Fowey

Wij analyseren met QtVlm het weer nog een keer ivm vertrek, dat was zaterdag de 3e om 13.30. We plannen 5 dagen en willen dan stabiel weer hebben. Donderdag/vrijdag komt er een forse storm over en dan ziet “Het Kanaal dicht” zoals dat heet. Water, diesel en fourage voldoende, dan blijkt mijn wacht al weer snel te beginnen. Ik heb de zgn. K-slaapwacht, moet van 2100-2400 in het mandje liggen. Er is weinig wind dus motor bij. 
Aan boord halen we 2 maal daags via Weather4D en de Iridiumtelefoon weerinformatie binnen, we moeten via de ‘Franse-kant’ volgens onze info; dat doen we dus. Daarnaast blijkt ook de nieuwe AIS van 5 watt lang zichtbaar, wel 45’. Dus iedereen die ons volgde kon dit zien. 
Victor krijgt dagelijks 2 maal een positie door die hij aan een selectgroepje doormailt, hierdoor zijn de heavyvolgers informed. 
De 1e dag is een dag van zon en heldere nachten, eind van de middag zetten we een rif. 48 mijl gevaren gemiddeld 2 Bft 

Vertrek Santander

De 2e dag is halfbewolkt en zonnig, de nacht is kraakhelder en zo zwart dat je ziet hoe vol het heelal is. 111 mijl gevaren. Een dag met veel vissen, springende dorades, een spuitende walvis (!!)  en vaak en veel dolfijnen. Zitten we aan de borrel met onze Spaanse hapjes en tegelijk zien we ineens een mega walvis boven water uitkomen.... Tijdens ons Azorenrondje zei Ernst ooitL jullie kijken ook niet. Wat deels waar is, want we lezen ook veel. Maar nu keken we meer en dat werd beloond! Gemiddeld 2 bft. We lazen dat er je in Nederland extreem veel vallende sterren kon zien, temeer omdat het volle maan was. Wij hadden geen volle maan, maar wel heel veel sterren (geen vallende gezien).





De 3e dag is helder, we kunnen de hele dag in de blote bast zitten. Waar kun je dit krijgen? Ook deze nacht is zeer helder, fraai als je bedenkt dat ik aan het lezen ben van Stephen Hawkins, “grote vragen”. Dan gaat 90% over heelal, zwaartekracht en zwarte gaten...energie en ruime! 115 mijl, ook heb ik tussen door de motor olie gecheckt e.d. Omdat we soms lang schuinvaren met licht de motor aan heb ik hem een litertje van de TOP olie Croon gegeven.  Ijzerenzeil draait heerlijk. Gemiddeld 3 bft
De 4e dag halfbewolkt wat lekker is, ook vandaag zitten we weer enige tijd op de punt te kijken naar de spelende dolfijnen. Verder treinen we met een zeer matige snelheid door.  139 mijl en geen motor, 4 bft vandaag. Wat leuk is dat de wind het stroomverbruik volledig bijhoudt (zonne cellen, wind en watergenerator en heavy spenders R&D)
De 4e dag, we plannen geen Falmouth (kennen we) maar Fowey, een rivier zo’n 40’ verder. Een dag met zon en helder weer. We hebben tussen de 10-24” wind en dat loopt ‘snachts met 1 rifje en kotter prima. We gaan voor safe en aankomen. 

Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat we geweldige nachten hebben gehad, geen onoplosbare situaties met anders schepen. Paar keer marifoon contact vanuit anderen of vanuit ons, dit helpt om de situatie naar elkaar te verduidelijken. Een schip stuurde zelfs 20 graden voor ons op! Bij Brest was het gewoon druk met vrachtschepen. We wilden de traffic zone vermijden en namen een grote bocht om Brest, maar dan kom je de schepen toch daarvoor of daarna tegen. 
   
Drukte bij Brest. De donkere foto laat een beeld door het raam zien met de plotter ervoor. In de vroege ochtend..


Foto vanuit de kajuit (Robert kon nog niet slapen). 

  














Tijdens de wacht van Dianne steeds mooie zonsondergangen.

Weer was prima, we zijn gestart met een Barometer van 1016 Mbar, deze liep naar 1008 Mbar in de nacht van 6 op 7 augustus en bij aankomst was hij alweer aan het stijgen naar 1010. We komen in een geweldige omgeving begin van de middag, vol in de Zon.
Tijdens de tocht hadden we 57 motoruren, deze draaide nooit meer dan 1.500 toeren. Dianne had de maaltijden geweldig verzorgd, dan zie je hoe een goede voorbereiding rust geeft. Gelukkig maar, want door de hoge goven maakten we regelmatig grote schuivers en is lang bezig zijn met pannen en messen niet handig.
Zeilvoering, uurtje of 20 met 1 rif, 1,5 dag met kotter en hiervoor ook de bakstagen in gebruik genomen. Continue werken we met een bulletalie waardoor we zaken strak kunnen zetten en de kans van een giek tegen je hoofd nihil is. Tijdens de tocht heb ik nog “krakende” lijnen verholpen door blokken uit elkaar te halen en te smeren, moet ik jaarlijks gaan doen want een stil schip tijdens de slaapwacht is heerlijk. 

Woensdag middag om half 2 legden we aan aan een ponton op de rivier. Precies 4 dagen over gedaan. En wat een sprookjesachtige plek hebben we weer. Waarschijnlijk blijven we hier een paar dagen om de ‘storm’ uit te zitten. Want de voorspelde wind komt vanaf vrijdag. We verbazen ons erover hoe nauwkeurig de voorspellingen zijn; dit konen we vorige week namelijk al zien aankomen!

  
Aanloop Fowey

  

   















































































Geen opmerkingen: