woensdag 21 augustus 2019

Eastborne - IJmuiden

Om 0900 liggen we met Zweden en Duitsers in de sluis, hierna komen we bij laagwater en slack op zee, in zeilpakken want het regent fors. De eerste mijlen gaan we ver de kust uit ivm slecht aangegeven wrakken, we werden hier wederom op gewezen. Vanzelfsprekend luisteren we naar de locals. Het is tussen de 15-20 knopen en grauw, wat voor zeil.....tja door omstandigheden maar alleen de kotter met de tor erbij. Even mijlen maken want we MOETEN voor Dover langs met stroom mee. Na een aantal uurtjes blijkt de wind goed door te gaan staan en lopen we op alleen de kotter ruim 6-8 mijl, prima koers. Door de kotter is het ook rustig aanboord al tikt de windmeter regelmatig boven de 30, het blijft heerlijk met die wind en zon. We zitten lang op onze favoriete plek achter op de bank. Uiteindelijk hadden we vanaf 10.00 uur ‘s ochends tot 20.00 uur stroom mee!

Dover laat zich kennen, wilde zee en veel komen en gaan van veerboten. We wijken 1 keer uit en denderen met veel geweld door richting IJmuiden. 
We maken een foto van de SW Goodwin Kardinale ton, onder zeilers van voor de GPS een belangrijk ijkpunt, net als lichtschip Goodwin wat we in de verte zien liggen.
















S nachts heeft Dianne nog contact met andere schippers en besluiten ze port=port te gaan, dit omdat de schipper ons ruimte gaf omdat we zeilden
Daarna tijd om de laatste gedownloade afleveringen van La Casa del Papel af te kijken tussen het opletten door (D). De tijd vliegt dan voorbij.
De nacht was prachtig, volle maan en veel sterren. De drukte was gezellig, wat een wacht altijd plezierig maakt. Tijdens de wacht had ik Theo Maassen, heerlijk lachen en daarna Maarten van Rossum, ander kost maar ook goed om bij wakker te blijven. Tijdens mijn wacht merkte ik dat we wel op koers blijven maar de helmstok een bijzondere positie in nam.......ik was te moe om te gaan kijken. Nadat we in de ochtend goed wakker waren maakte ik de achterbakskist leeg en steeg met hoofdlamp en gereedschap naar binnen en aan het werk. Na 15 minuten was het euvel helder, 2 losgedraaide imbusbouten, k.....! Gefixeerd en met me zelf afgesproken dat ik ze thuis merk (en wellicht locktide, maar dit in overleg met Rob Beute) en periodiek aan een controle onderwerp, bv iedere 1.000 mijl. In mijn slaapperiode had ik al diverse manieren bedacht om aan te leggen in IJmuiden zonder roer....wat je maar wakker kan houden. 
Het bizarre is dat ik gisteren over gebroken roer had staan praten in Eastbourne en vandaag Dianne polarsteps van Grote Mees voorlas met roerproblemen en nu wij......Dit kan geen toeval zijn.
Vandaag begint de dag met stralend weer, wolken (wat een geluk dat wij die hebben) en zon. We koersen lekker op huis aan,  dit is een geweldige route qua verkeer. Alles van het zuiden naar Rotterdam mis je (zo ook Zeebrugge en Antwerpen), de vroege uurtjes zat ik zo te dommelen en met van Rossum aan de oren dat we wel 5 keer opgeroepen werden door een platform, ging er wel iets te dicht langs...

Deze tocht in het kanaal stond in het teken van 3 grote windmolen parken, iets wat erbij hoort en ook past in de omgeving. We zijn er uren, uren langsgevaren, zeker vannacht toen we alleen een mega rij rode knipperlichten zagen. Er doorvaren trekt ons niet, de twijfel was er voor IJmuiden. 12
 Voor de kust strijken we de zeilen en gooien de tor erbij, het klappert en doet......jawel we ruiken de stal. Morgen over het strand hardlopen en dan naar Amsterdam een meet en Greet met de kinderen bij Loetje. Dianne heeft nu al het water in de mond als ze aan de biefstuk denkt ;)

  




Geen opmerkingen: