woensdag 27 april 2016

Proefdraaien

26 april, zo'n 5 graden en "clusterwolken".......het weekend tikte de temperatuurmeter van de Motor 1 graden aan, was met TAY2 aan het rijden rondom Luxumburg, 1200 km.

Afgelopen maandag zouden we de motor zo'n 10 uurtjes na revisie laten draaien, dit onder belasting en onder wisselende toerentallen. Het weer was koud, koud en vies......gelukkig mocht deze actie in de box en waren we om 1400 klaar met de 1e actie. Geen problemen, de komende dagen laat de werf de motor nogmaals een aantal uren draaien. Dan olieverversen en GAAN.........

We hebben al een auto aan boord gesjouwd en ook 1,5 krat spullen van boord gehaald. Grappig hoe enorm kritisch we zijn op wel/niet mee. Aan boord was het lekker, helaas nog niet alles klaar maar op een haar na. Alle apparatuur werkt, de Radardome liet maar liefst 4 maanden opzich wachten, Nu zit hij er op, komende winter iets verplaatsen zodat hij centraal op de 'schommel' zit.

Vrijdag heeft Dianne bij Els een tas video's gehaald en vandaag zijn we even bij Reinoud en Monique geweest......1000 uur kijken?! Voor de zekerheid even bij onze coolblue een DVD-tje-reader voor ad pc gekocht. (Op Aruba was dit toch altijd een levertijd van 3 maanden.......wat zijn we verwend). De pc van Dianne gaat mee aanboord, ik krijg een directory voor eigen bestanden (boffen he). De pc is even op windows10 gezet zodat het apparaat storingsvrij gaat werken.

Vrolijk gesproken mbt updaten van kaarten, zou simpel moeten zijn....... De nieuwe aparatuur gebruikt alleen micro SD en onze oude plotter had Compact Flash, kortom weer een actiepuntje.
Dit is toch een toffe zaak, zal veel reclame voor ze maken! Toch ook even eea gekocht in het zaakje in Heeg, aardige mensen en ik moest nogal wat klein grut hebben en een 'vlotterschakelaar' voor het sloepje.

zondag 17 april 2016

Maritieme Training Maasmond



Het was weer een weekend dat in het teken stond van 'de voorbereiding'. Zaterdag had Dianne het examen Theoretische Kustnavigatie. Na 8 donderdagavonden cursus, serieuze studie, 4 oefenexamens was het dan zo ver. Om 10.00 uur in het Scheepvaart en Transportcentrum in Rotterdam tussen een hoop gespannen mannen en (gelukkig ook een paar) vrouwen. Na 2,5 uur geconcentreerd doorwerken moest het ingeleverd worden. En... zo bleek thuis.. gehaald!! Helemaal blij!
Ook als de Gps uitvalt, kan Dianne peilen waar we zijn, koers berekenen, (enigszins) weer en wind voorspellen en de betonning, tekens, boeien, reglementen en lichten zitten er weer goed in. (En Robert kan dit al sinds 1982 toen hij dit examen heeft gedaan!)

Zondag moesten we ook ons ook weer om 10.00 uur in Rotterdam melden voor de 'maritieme indoortraining' van "Get Wet" op de Maasvlakte. Deze doen we met de andere boten die meevaren naar de Azoren. Leuk om de bemanning van een aantal boten weer te zien. We kregen een uitgebreide briefing, we hebben 7 onderdelen die we zouden gaan oefenen. Eerst onder 'makkelijke omstandigheden' daarna in 'zwaar weer'. ...we moesten wel even zin maken. Vervolgens naar het 'bassin. Dat was in een groot schip waarin in een soort zwembad was gemaakt en waarin reddingsvlotten dreven, rubberboten etc. Iedereen kreeg een dik duikpak aan en toe aan de slag. Onze groep bestond uit de bemanning van 3 boten; toevallig de mensen waar we al een leuke klik mee hadden (een is van 2 fiscalisten..en hun opstapper ken ik uit Arnhem).
We begonnen eenvoudig. Springen in het bad van 4 a 5 meter hoog, dat was even wennen, maar dat hebben we gedurende de dag zo vaak gedaan dat het gewoon werd.. vanuit het water klimmen in een touw-net, bijvoorbeeld voor het geval je gered wordt door een containerschip. Daarna via een touw met knopen je laten afdalen, terug klimmen via een klimladder (pff zwaar!!), je laten 'abseilen' met een touw en je laten opvissen door een helikopter. De sling moet altijd eerst in het water (is geladen), daarna pas omdoen voordat je laat ophijsen. Vervolgen leerden we met een tweetal een reddingsvlot omdraaien, vervolgens er weer op klimmen en terugdraaien. Dat was echt goed om te ervaren..  We deden een zwemoefening met een groep iemand vervoeren, leerden hoe je zichtbaar werd voor een helikopter etc.
Daarna werd het spannend. We moesten in een soort nagebouwde auto, gordel om en werden afgezonken. Vervolgens moeste we uit deze gezonken auto komen. Geleerd: riem altijd om laten (dan kun je je oriƫnteren), eerst je hoofd uit het raam en dan pas de riem los en gaan zwemmen. Vervolgens nog een keer de oefening, alleen toen werd de auto 180 graden gedraaid en moest je ondersteboven eruit klimmen. Gelukkig zwommen er duikers om heen om ons te redden, maar het viel best mee. Ook geleerd: je moet het hamertje om een ruit door te tikken kunnen pakken met je gordel aan.
Vervolgens moesten we in een grote rubberboot klimmen vanuit het water. Die werd omgetrokken en we leerden gestructureerd hoe we bij elkaar bleven (eerst onder de boot in de ruimte waar lucht is bij elkaar komen en afspraken maken) en hoe we hem weer terug konden draaien. Ook kunnen we nu een drenkeling redden en in de rubberboot krijgen (met drie man..).
Ten slotte moesten we nog een oefening doen met een groot reddingsvlot. Allemaal er in klimmen vanuit het water, en wat dan te doen...(zeeziektepillen uitdelen, iemand op de uitkijk, nog een andere drenkeling redden, hozen etc etc.). En na een korte pauze dit hele parcours nog een keer met zware storm. Enorme golven, herrie (moeilijk om te communiceren), donder, lichtflitsen, veel water van boven en beneden etc. Dat was echt pittig, vooral het zwemmen in die enorme golven.
We een filmpje samengesteld (de tweede ronde is niet erg helder :).
Met een voldaan gevoel en hoop nieuwe ervaringen gingen we daarna aan de borrel. We hopen dat het nooit nodig is, maar zijn in elk geval mentaal een beetje voorbereid op wat we dan kunnen verwachten.
Na afloop nog een lekker buffet met een aantal andere zeilers die we nu pas weer terugzien op de Vertrekdag in Vlissingen!


http://youtu.be/V3qrKpCkpgg





zaterdag 16 april 2016

Extra Water & Brandstof

Gelukkig!

Vandaag naar Workum, even de Zeerob ruiken/voelen en aantal jerrycans mee! We varen eenmaal 6 dagen en eenmaal 12 dagen op de oceaan. Daar we zo'n 70 gram diesel per uur gebruiken zullen we minimaal 200 liter nodig hebben om zo'n 4 dagen te motoren, advies OceanPeople. Toch paar jerrycans mee voor "bedorven diesel", gelukkig passen ze onder de 'achterklep'. Hier worden ze met een spanband vastgesjord. We gaan dus de overtocht met zo'n 280liter diesel aanboord maken, waarbij de 3 jerrycan's reserve zijn.

Water nemen we ook reserve mee, zelfde maat jerrycan's. Vandaag deze in de douch gepast en gezien dat er precies 3 naastelkaar kunnen staan, dit is heerlijk want de douche zullen we onder het zeilen niet gebruiken en hier kunnen prachtig de 5 jerrycan's staan. Spanbandje en klaar is kees!! Naast reserve water in '2-liter' pakken oid nemen we ook een chloortablet mee voor als het water echt bedorven is......wel vies :(!



vrijdag 8 april 2016

Gereedschap & EHBO & GRABBAG

Gereedschap
Vandaag de oplossing voor de verstaging opgehaald! Een nieuwe zware slijptol met 2 accu's, 4,5 Ah, hiermee kunnen we in nood bij mastbreuk de verstaging door slijpen en de mast etc overboord zetten. Doen we dit niet dan zal de mast de boot vernielen met waarschijnlijk een gat erin. Hopelijk kan ik dit apparaat over 5 maanden weer teruggeven :)!
Verder is nu al het gereedschap compleet, nog even een nieuwe multimeter aangeschaft. De oude bleek niet meer lekker te werken, toch handig om een storing te zoeken.
EHBO
Dit onderdeel wordt volledig door Dianne geregeld, we moeten bv voor ieder opiaat, iederland per maand een verklaring hebben.....da's nogeens administratieve rompslomp...
Vanochtend naar de huisarts geweest om de lijst medicijnen te bespreken, prima medewerking. A.s. Maandag verwacht ik al een reuze bestelling bij de apotheek te kunnen doen. Maandag heeft Dianne weer een afspraak om alles af te tikken. Leuk om de praktische insteek te zien van onze huisarts, goede vent!
GRABBAG
Na langzoeken een gele GABBAG via internet besteld, hier onze namen en scheepsgegevens opgeschreven en de inhoud al aan het verzamelen. Deze Grabbag nemen we mee als we 'van boord stappen', dus van de Zeerob in het REDDINGVLOT. Deze hebben we de 5e juni al standby als we doorvaren richting NewPoort en 's nachts moeten doortrekken.


Met de werf gebeld alles op schema.....alleen Raymarine heeft radardome in backorder.....en de Vries Makkum moet nog bimimi leveren........

donderdag 31 maart 2016

MOB1 uitleg, personal man overboord

:
:
MOB1 AIS . .Ge‹ntegreerde DSC-zender . 30% ! kleiner dan concurrenten. Automatische Activering. Eenvoudige zwemvest integratie. 7 jaar levensduur van de batterij 24+ uur levensduur. Snelle en nauwkeurige positionering. * DSC functionaliteit is onderworpen aan de regelgeving van het land. MOB1 van Ocean Signal. http://oceansignal.com/nl/products/mob1/ De MOB1 is compatibel met zelfs de meest compacte opblaasbare reddingsvesten. De MOB1 is bedoeld binnen uw life-jacket te worden ge‹nstalleerd en wordt automatisch geactiveerd bij inflatie, het verzenden van de eerste waarschuwing is binnen 15 seconden. De ge‹ntegreerde stroboscoop lamp zorgt voor maximale zichtbaarheid in omstandigheden met weinig licht. De MOB1 communiceert met het eigen schip en andere schepen in de buurt (tot 5 mijl bereik afhankelijk van de omstandigheden). De beste kans van snelle redding als je overboord valt is die van je eigen schip. Uw bemanning moet onmiddellijk op de hoogte van het incident en uw positie weten om u te kunnen redden. Zelfs in de meest gematigde zee‰n is het alarmerend hoe snel een visuele waarneming van een drenkeling verloren kan gaan. Eenmaal geactiveerd zal uw MOB1 een waarschuwing doen toekomen aan alle AIS ontvangers en AIS ingeschakelde plotters in de buurt. De ge‹ntegreerde GPS zorgt voor een precieze locatie die aan uw vaartuig en alle anderen in de buurt gestuurd wordt die kunnen assisteren. Een extra functie van de MOB1, is de mogelijkheid om de DSC alarm op schepen VHF activeren. Verenigbaarheid: De meeste moderne AIS plotters en DSC VHF voldoen aan de vereiste om MOB transmissies te ontvangen normen. Het is echter, vooral als u gebruik maakt van oudere apparatuur, aanbevolen dat u de compatibiliteit contact op met de fabrikant van de apparatuur

communicatie en veiligeheid

Soms denk ik dat alles om veiligheid gaat en krijg meer en meer respect voor de mannen als Columbus en de 1e wereld om zeilers.........Zijn wij watjes, zekerheidszoekers of is techniek leuk? Ik hou ervan om gecalculeerde risico's te nemen maar zeker ook te zorgen dat je alles wat je kunt voorkomen regelt.

Kaarten;
-de papieren set is compleet! al is alles digitaal aan boord voor overzicht zijn kaarten handig en zeker als back-up materiaal

Boeken:
-de boeken voor Azoren/kust Portugal liggen in de kamer, af en toe eens doorbladeren en dan zie je de prachtige kust en landschappen die we gaan zien. Ook aangeschaft de world cruising routes van Jimmy Cornell samen met zijn Ocean Atlas, beide zeer nuttig als we meer tochten gaan maken. Hierin staan alle routes in de wereld beschreven met koers/afstand/kans op wind-storm etc. In de Atlas staan van alle gebieden per maand de winden beschreven op een eenvoudige grafische manier (ja Milou...eenvoudig), hierin zie je dat in maart op Aruba 100% 5 Bft waait. Gelukkig bleek tijdens ons bezoek aan Eric, Trudis en Milou dit te kloppen.

Duiken:
Naast 6 duiken op Aruba is ook onze duikfles binnen, een 12 ltr fles die we gevuld met lucht en setje duikspullen aan boord monteren. Als er iets aan het roer/schroef aan de hand is kan ik aan een lijn in compleet duiktenue overboord en het eenvoudig fixen...<40 minuten="" nbsp="" p="">
Safety:
Na mijn delivery naar Kielerkanaal bleek dat safety op sommige schepen ver te zoeken is, We hebben wel met de nieuwste Raymarine apparatuur kunnen werken, heerlijk spul.
De techniek heeft een geweldig product gemaakt, dit na de ongelukkige val van een zeiler van de Volvo Oceaan, die na overboord vallen niet meer gevonden is. Had hij de MOB1 gehad.....

Ook onze MOB1 is gelukkig binnen, als we in april aan boord gaan ga ik hem direct testen. Een personal baken, dit gaat af als het reddingsvest opblaast en geeft:
-stroboscooplicht
-schakelt de marifoon in met lekkere herrie piep, via de DSC
-geeft op de plotter een MOB signaal, via de AIS
Kortom, als ik overboord val ben is snel te vinden :)

Communicatie:
De tochtleiding en leden hebben besloten om allen dmv sateliet communicatie in verbinding te staan. Dagelijks een sms met posities ed, snel/goedkoop en betrouwbaar. Wij hebben gekozen voor de Iridium GO! incl. een externe antenne. We hebben vanaf half mei een 'prepaid' kaartje, het bellen is net zo duur als zo'n 25 jaar geleden, maar sms/tekst is goedkoper. De GO! werkt met een app op smartphones/ipads, dus op alle mobile devices wachtwoorden/connectie gemaakt. Eea werkt super, zoals je verwacht/hoopt met nieuwe apparatuur.


donderdag 24 maart 2016

3e cursusdag diesel 12 maart

Wat kan er zo mis gaan aan een boot, vele van ons en zeker de dames zullen hun bedenkingen hebben..........Deze dag stond in het teken van techiek aan boord:

De motor
=>dieselsysteem
=>koelwatersysteem
=>electrischsysteem
-stroomvoorraad
-watervoorraad
en
praktijkles

In Herkingen had OceanPeople een collega Technisch Onderhouds bedrijf bereid gevonden om samen met Paul een dag te organisere. We waren allen present om 0930 in 'kluskleren', gelukkig een zonige dag. De theorie was uitgebreid vanaf de werking van een dieselmotor tm de bespreking van de diverse systemen. Ook uitgebreid aandacht aan wat er per systeem fout kon gaan en wat dan de verschijnselen waren; zwarte, witte en grijze rook.......niet starten etc. Na de middag was er praktijk, een Volvo en Yanmar stonden gereed en werden uitvoerig besproken. Buiten stond een motor waarbij de impellor werd vervangen en een klein euvel werd verholpen. Als je zo de ervaringen bij elkaar op zou tellen dan is alles wat kapot kan aan schepen wel voorgevallen in deze groep.
Duidelijk werd ook hoe serieus een ieder de tocht nam, vele motoren waren vernieuwd/gereviseerd of hadden groot onderhoud gehad.
Kortom topdagje.