donderdag 31 maart 2016

communicatie en veiligeheid

Soms denk ik dat alles om veiligheid gaat en krijg meer en meer respect voor de mannen als Columbus en de 1e wereld om zeilers.........Zijn wij watjes, zekerheidszoekers of is techniek leuk? Ik hou ervan om gecalculeerde risico's te nemen maar zeker ook te zorgen dat je alles wat je kunt voorkomen regelt.

Kaarten;
-de papieren set is compleet! al is alles digitaal aan boord voor overzicht zijn kaarten handig en zeker als back-up materiaal

Boeken:
-de boeken voor Azoren/kust Portugal liggen in de kamer, af en toe eens doorbladeren en dan zie je de prachtige kust en landschappen die we gaan zien. Ook aangeschaft de world cruising routes van Jimmy Cornell samen met zijn Ocean Atlas, beide zeer nuttig als we meer tochten gaan maken. Hierin staan alle routes in de wereld beschreven met koers/afstand/kans op wind-storm etc. In de Atlas staan van alle gebieden per maand de winden beschreven op een eenvoudige grafische manier (ja Milou...eenvoudig), hierin zie je dat in maart op Aruba 100% 5 Bft waait. Gelukkig bleek tijdens ons bezoek aan Eric, Trudis en Milou dit te kloppen.

Duiken:
Naast 6 duiken op Aruba is ook onze duikfles binnen, een 12 ltr fles die we gevuld met lucht en setje duikspullen aan boord monteren. Als er iets aan het roer/schroef aan de hand is kan ik aan een lijn in compleet duiktenue overboord en het eenvoudig fixen...<40 minuten="" nbsp="" p="">
Safety:
Na mijn delivery naar Kielerkanaal bleek dat safety op sommige schepen ver te zoeken is, We hebben wel met de nieuwste Raymarine apparatuur kunnen werken, heerlijk spul.
De techniek heeft een geweldig product gemaakt, dit na de ongelukkige val van een zeiler van de Volvo Oceaan, die na overboord vallen niet meer gevonden is. Had hij de MOB1 gehad.....

Ook onze MOB1 is gelukkig binnen, als we in april aan boord gaan ga ik hem direct testen. Een personal baken, dit gaat af als het reddingsvest opblaast en geeft:
-stroboscooplicht
-schakelt de marifoon in met lekkere herrie piep, via de DSC
-geeft op de plotter een MOB signaal, via de AIS
Kortom, als ik overboord val ben is snel te vinden :)

Communicatie:
De tochtleiding en leden hebben besloten om allen dmv sateliet communicatie in verbinding te staan. Dagelijks een sms met posities ed, snel/goedkoop en betrouwbaar. Wij hebben gekozen voor de Iridium GO! incl. een externe antenne. We hebben vanaf half mei een 'prepaid' kaartje, het bellen is net zo duur als zo'n 25 jaar geleden, maar sms/tekst is goedkoper. De GO! werkt met een app op smartphones/ipads, dus op alle mobile devices wachtwoorden/connectie gemaakt. Eea werkt super, zoals je verwacht/hoopt met nieuwe apparatuur.


donderdag 24 maart 2016

3e cursusdag diesel 12 maart

Wat kan er zo mis gaan aan een boot, vele van ons en zeker de dames zullen hun bedenkingen hebben..........Deze dag stond in het teken van techiek aan boord:

De motor
=>dieselsysteem
=>koelwatersysteem
=>electrischsysteem
-stroomvoorraad
-watervoorraad
en
praktijkles

In Herkingen had OceanPeople een collega Technisch Onderhouds bedrijf bereid gevonden om samen met Paul een dag te organisere. We waren allen present om 0930 in 'kluskleren', gelukkig een zonige dag. De theorie was uitgebreid vanaf de werking van een dieselmotor tm de bespreking van de diverse systemen. Ook uitgebreid aandacht aan wat er per systeem fout kon gaan en wat dan de verschijnselen waren; zwarte, witte en grijze rook.......niet starten etc. Na de middag was er praktijk, een Volvo en Yanmar stonden gereed en werden uitvoerig besproken. Buiten stond een motor waarbij de impellor werd vervangen en een klein euvel werd verholpen. Als je zo de ervaringen bij elkaar op zou tellen dan is alles wat kapot kan aan schepen wel voorgevallen in deze groep.
Duidelijk werd ook hoe serieus een ieder de tocht nam, vele motoren waren vernieuwd/gereviseerd of hadden groot onderhoud gehad.
Kortom topdagje.

dinsdag 9 februari 2016

hydrovane & dubbele filters

De Zeerob ligt bij Scandinavian Yachts in Workum, een werf die zeer kundig is m.b.t. schepen. De eignaar Rob is zeer bekend om zijn grote kennis van techniek, polyester en lakken. Onze Grinde had Rob als eerste boot gespoten, al zo'n 13 jaar geleden. Het aardige van SY is dat zij alles van de Zeerob weten en als er problemen zijn dan is een telefoontje genoeg om samen de oplossing te vinden en indien nodig komt men, waar ook in Europa. Kortom super club.

Windvaan;
Sinds de 30 jaar ben ik in de ban van windvanen, bij de toerzeilers begin 90 hadden we de BouwVaan cursussen en zo een heb ik gebruikt op de Grinde gehad. Na de BouwVaan kwam er op de Kaskelot een Windpilot, prachtig instrument wat super fijn vaart. De Windpilot is duits (da's grundlich und gut), echter heeft lijnen en als je een windvaan MET hulproer wil is de Windpilot fors qua uitvoering.
De Hydrovane is een windvaan die werkt zonder lijnen, je zet je hoofdroer vast. Het Windblad is groot om voldoende kracht over te brengen. Als we lang op de motor varen of de Hydrovane NIET gebruiken gaat de vaan & het roer er af, 1 minuut werk. Het geheel is schitterend gemonteerd op de Zeerob, Complimenten aan de medewerkers, we hebben zelfs RVS-







bussen in de spiegel gebracht om de krachten goed te verdelen en boven is een teakschijf gemonteerd om de schuinte mooi te overbruggen.

Ik kan niet wachten!!!
www.hydrovane.com

check-out de video's en geniet.




DIESEL ELLENDE:

Door de hoge concentratie bio-diesel in onze brandstof is de kans op verstopte filters door bacteriƫn zeer verhoogd, 2 jaar geleden is bij SY te Workum mijn hele tanksysteem gereinigd....
We kozen voor de dubbele filters van Vetus, kranen erop en meter. Montage is in de stuurboordkajut zodanig dat we er makkelijk bij kunnen en dus ook de dagelijkse inspectie een fluitje van een cent is.

zaterdag 6 februari 2016

2e cursusdag 6 februari

pfffff na een Hofbal om 0700 op om naar Herkingen aan het Grevelingenmeer te rijden! Da's gewoon vroeg.
Om 0915 ontvangst met koffie & koek, om 0930 start! ja daar houden we van, strak programma. 30 man, organisatie Paul & Yvonne, zoon en een instructeur BHV-brand


AGENDA:
-EHBO
-Boot & Bemanning
-Het weer op onze reis
-Informatiebronnen
-Tochtplanning & routering
-Communicatie op zee, oa satcom















EHBO

VAN LEVENS BELANG

Door de snelle en intensieve cursus krijgen we zelfs een EHBO certificaat... Wat is dit weer goed zeg, Dianne deed reanimeren voor de 1e keer en ik had het voor 't laatst in diensttijd gedaan, was nog vers. Kortom belangrijk en zeer goed om het samen te oefenen. Aardig was ook de AED, zeer vernuftig zo'n apparaat wat praat en opdrachten aan je geeft. Naast deze oefeningen was er een enthousiaste presentatie en werd er ook geoefend met 2 types drukverbanden. Door de brede kennis en ervaring was het zeer interessant. Als onderdeel kwam ook de boordapotheek aan de orde, dit in combinatie met het Boord-EHBO boek moet alles op te lossen zijn. Hecht set en spalken zijn ook aan boord, goed voorbereid dus.

Middagprogramma
Door onze 5 workshops in het toer-
zeil-weekend (Nederlandse Vereniging van Toerzeilers) waren enkele zaken wel dubbel, maar ook nu werd er door ons veel geschreven. Belangrijk is bv om sommige zaken ook samen, Dianne en ik als een soort van procedure te noteren en te oefenen, vandaar dat midden november gaan in slingeren een prima idee is.
Leuk was ook dat de keuze van windvaan zeer positief werd ontvangen!!!! Geen stroom, robuust en minder kwetsbaar. Toch even nog een 'tegeltjeswijsheid' : als je denkt aan reven, ga dan direct reven.

geweldig mooie pilots

Weer
Dit meest belangrijke onderwerp was een herhaling van een cursus die we vorig jaar hebben gehad, echter nu was het nog op de tocht toegesneden, zie de foto's. Belangrijk om te weten is dat de wereld onder/in de weersystemen draait. Het Azoren Hoog is in de juiste jaargetijden altijd aanwezig, het verplaatst zich van noord iets naar zuid.
Dagelijks geeft de organisatie een weerforecast en zelf halen we gripfiles binnen via de wifi of sataliet telefoon.......besteld. We nemen een iridium-GO incl. een externe antenne.



Rode pijlen geven de heersende winden

Zeerob
De zeerob is qua motor alweer gereed, gaat binnenkort in het water om eea te testen. Maandag gaan we kijken hoe de Hydrovane is gemonteerd, ben zeer benieuwd naar deze vaan. De eerste vaan die we hadden was een Bouwvaan, hierna een Windpilot en nu deze.
www.hydrovane.com

NOG 119 dagen voor vertrek.

maandag 1 februari 2016

Toerzeilweekend

Afgelopen zaterdag en zondag waren Dianne en ik in Nulde/Putten om enkele workshops mbt het zeilen te volgen:

-Zwaar weer zeilen
-Rondje UK
-Rondje Atlantic
-Fotografie
-Lange reizen
-Urania en haar doelen

Alle workshops waren zo'n 1,5 uur en gegeven door leden van de NVvT. De meeste sessies waren zeer interactief en van hoog niveau. De sprekers hadden zich goed / zeer goed voorbereid en er waren mooie films, foto's, tips en ervaringen. De ervaringen waren allen zeer open en eerlijk, do's en don'ts werden uitvoerig besproken en becommentarieerd. Het geheel natuurlijk met veel respect voor elkaar. Tijdens de dagen ontmoeten we veel 'oude' bekende waarvan er meerdere mooie lange tochten in het verschiet hadden danwel al hadden gemaakt. Arie Nauta was een Grinde zeiler en had een spitsgatter opgehaald uit Canada! Zat tijdens het ontbijt naast ons en vertelde zeer enthousiast over deze reizen. Iedere lezing had diverse tips/trics voor ons. De adrenaline stijgt en de voorbereiding krijgt hierdoor weer meer vorm.
Nog mooi boek gescoord "koken op de golven"

www.toerzeilers.nl

zondag 17 januari 2016

1e voorbereidingsdag Azoren Challenge 2016

 1e voorbereidingsdag Azoren Challenge 2016 Om 0615 op na een 'zware' dag/nacht in Maastricht, er was bij het dispuut van Annick een "Papa-dochterdag". Zo'n dag is geweldig, zeker als je ziet hoe snel zo'n groep meiden een groep Papa's mobiliseerd. Helaas moest ik om 645 naar Ravenstein, echter de chauff. was keurig optijd en om 0845 waren we in het witte Ravenstein. Kop koffie, wc en direct door met 'slapen' en Dianne reed naar Scheveningen. Om 1015 kwamen we binnen bij Vrolijk, een 140 jaar oude zaak met de 5e generatie als eigenaren. De winkel, bediening, eigenaren waren van het soort waar we van genieten 100% gastvrijheid en behulpzaam. Geweldig, wil graag bij hen klant worden en blijven! Tevens verwijs ik graag mensen naar hen! Om 1045 was de intro van Yvonne en Paul en kinderen, zij organiseren en begeleiden ons tm eind augustus. Na deze intro kreeg iedere schip een mogelijkheid zich voor te stellen, dit ondersteund met een paar foto's op het scherp van schip en bemanning. De leeftijden varieren van 13-71 jaar. Van 2 personenen aan boord, wij, tot schepen die continue met opstappers varen (moet je maar zin in hebben). De kinderen zijn natuurlijk altijd welkom gedurende de reis, voor een korte stay of langere overtocht.....we will see! Na de introductie was er koffie en uitleg over epirb, SAR, peronal MOB (DSC/AIS) en e-flase. Interessant, de Epirb is verplicht en de rest is aan de schipper en bemanning. Na deze uiterst SAAIE lezing, de man wilde iedere afkorting van SAR, EPIRB, AIS, DSC en de rest uitleggen incl. Alle freq. ....BOEIE!!! Gelukkig was er genoeg info om een keuze te maken, wij nemen 2 MOB-(DSC,AIS) mee. Hiermee krijgt de marifoon een signaal als je overboord valt wat LUID is en de AIS geeft direct je positie (en update deze). Hierdoor kun je de overboord gevallen persoon snel localiseren door HET EIGEN schip, je zeilt en hebt dus niet direct alle zeilen naar beneden en het schip op koers... Dit vind ik een super apparaatje, klikken we op het zwemvest. Na deze presentatie volgde uitleg en discussie over de sateliet telefoon "iridium" en alle abonnementen. Wij nemen een "Go" en een externe antenne, voel mij hier het meest senang mee. Vind nl. dat in nood bij medische assistentie je moet kunnen bellen, hiernaast kunnen we sms-en tussen de schepen en weerfiles (Grib-files) binnenhalen. Yvonne en Paul waren al aan het testen en kregen eea met Windows 8-10 niet aan de praat, wellicht dus toch meer focus op de ipad en de software. Tochtvoorbereiding, was kort ivm 'lange staan'. Zeer leuk/aardig verhaal van Paul, gaf mij goed gevoel over hoe hij denkt en vaart. Bij 9 Bft kun je op de oceaan nog aan de wind varen, golven zijn nl. 100 meter. Op de Noordzee is dit andere koek met die korte golf. Eis was een "Drijf-anker" mee aanboord, leuk om te zien dat ze er vanaf 25-1000,= zijn. Natuurlijk kun je ook je buitenboordmotor overboord zetten aan een lijn.......zal goed werken (als drijfanker, hierna??). Alle vlaggen die nodig zijn zijn vanmiddag aangeschaft, Spanje, Portugal, Azoren (is apparte vlag, gemaakt voor deze tocht :)), ook 2 mooie pilots over de Azoren en UK-gebied gekocht. Leuk om zo'n mooie zaak te shoppen. Tochtleden, gezellige interessante mensen gaan mee! We hadden al een aardig klik met onze buren, hadden een Bestevaer 50 :), pa weet je nog KM in Makkum. We kregen een prachtige ordner, compleet met veel routeinfo...worden we luie zeilers???? In de ordner zat er van alle schepen een A4 waar men zich in voorstelde, deze is mij door Dianne op de terugreis vanuit Scheveningen voorgelezen. 6 feb. Is er de volgende Azoren Chalange dag! Nu al zin in

www.vrolijk.nl

vrijdag 1 januari 2016

2016 het jaar van DE Azoren

Langzaam vorderen we, Dianne heeft haar TKN (theoretische kustnavigatie) geboekt! Ook Marc (zwager) gaat zijn kennis opfrissen en gaat ook naar deze cursus in Loenen aan de Vecht. Zelf ben ik me aan het verdiepen in OpenCpn.com een navigatiepakket op de pc. Dit doe ik samen met Zygrid, hier kun je grib iles in downloaden, t.b.v. het weer. Dagelijks even hiermee bezig zijn moet mijn 'handigheid' bevorderen. Beide programma's zijn 100 % op de PC, hiermee hebben we straks een backup systeem voor de navigatie aan boord. Verwacht niet dat onze Raymarine het gaat begeven, maar toch. Ik koppel een aparte GPS en AIS antennes (via USB) aan de PC en heb vorige week in de UK al kaarten gekocht. Nu loop ik dagelijks naar de post, zit hier momenteel op te wachten. Gelukkig vond ik ook een Nederlandse handleiding bij Nautic, een forumplatform voor zeilers. De Yanmar is gereviseerd, 2 cilinders uitgehoond, alle lagers en keerringen vervangen. Motor heeft al 9 draaiuren op de bank. Begin januari gaan we eerst de seal van de saildrive vervangen en dan de motor weer installeren, natuurlijk plaatsen we de dubbele filters op een plaats waar ze goed te zien zijn en te bedienen. Afgelopen maandag zijn Roos en Gary op bezoek geweest, in 2014 retourtje Azoren, gezeild. Roos en Gary hebben en 11 meter trimaran gebouwd "Noreen", zij zijn vanuit Zuid Engeland op en neer gegaan en zijn 2 maanden op de Azoren geweest. De Azoren was een groot succes, zij voeren vaak zo'n 20 knopen en deden er maar 6 dagen over. Wij kennen het schip, 100% kevlar en zeer 'oncomfortabel'.......wel snel. Ons enthousiasme is gebogen over de kaarten alleen maar toegenomen. Zelf ben ik druk bezig met het oefenen om van 'losse fragmenten film' een "movie" te maken. Door de Gopro en foto's kunnen we dan filmen en deze samenvoegen tot een fraai filmpje, uploaden in youtube.........(klinkt zo eenvoudig). tip: mocht je denken iets in de schroef te hebben, dan je waterdichte camera op de selfie-stick even onder de boot richten! mijn eerste upload............enjoy: https:// youtu.be/S9OQpqSKjIc

www.oceanpeople.nl