vrijdag 1 januari 2016

2016 het jaar van DE Azoren

Langzaam vorderen we, Dianne heeft haar TKN (theoretische kustnavigatie) geboekt! Ook Marc (zwager) gaat zijn kennis opfrissen en gaat ook naar deze cursus in Loenen aan de Vecht. Zelf ben ik me aan het verdiepen in OpenCpn.com een navigatiepakket op de pc. Dit doe ik samen met Zygrid, hier kun je grib iles in downloaden, t.b.v. het weer. Dagelijks even hiermee bezig zijn moet mijn 'handigheid' bevorderen. Beide programma's zijn 100 % op de PC, hiermee hebben we straks een backup systeem voor de navigatie aan boord. Verwacht niet dat onze Raymarine het gaat begeven, maar toch. Ik koppel een aparte GPS en AIS antennes (via USB) aan de PC en heb vorige week in de UK al kaarten gekocht. Nu loop ik dagelijks naar de post, zit hier momenteel op te wachten. Gelukkig vond ik ook een Nederlandse handleiding bij Nautic, een forumplatform voor zeilers. De Yanmar is gereviseerd, 2 cilinders uitgehoond, alle lagers en keerringen vervangen. Motor heeft al 9 draaiuren op de bank. Begin januari gaan we eerst de seal van de saildrive vervangen en dan de motor weer installeren, natuurlijk plaatsen we de dubbele filters op een plaats waar ze goed te zien zijn en te bedienen. Afgelopen maandag zijn Roos en Gary op bezoek geweest, in 2014 retourtje Azoren, gezeild. Roos en Gary hebben en 11 meter trimaran gebouwd "Noreen", zij zijn vanuit Zuid Engeland op en neer gegaan en zijn 2 maanden op de Azoren geweest. De Azoren was een groot succes, zij voeren vaak zo'n 20 knopen en deden er maar 6 dagen over. Wij kennen het schip, 100% kevlar en zeer 'oncomfortabel'.......wel snel. Ons enthousiasme is gebogen over de kaarten alleen maar toegenomen. Zelf ben ik druk bezig met het oefenen om van 'losse fragmenten film' een "movie" te maken. Door de Gopro en foto's kunnen we dan filmen en deze samenvoegen tot een fraai filmpje, uploaden in youtube.........(klinkt zo eenvoudig). tip: mocht je denken iets in de schroef te hebben, dan je waterdichte camera op de selfie-stick even onder de boot richten! mijn eerste upload............enjoy: https:// youtu.be/S9OQpqSKjIc

www.oceanpeople.nl

Geen opmerkingen: