dinsdag 20 juni 2017

Zeerob volgen

De App “marinetraffic” of via de url www.marinetraffic.com

Als we binnen zo’n 100 mijl uit de kust varen zijn we te volgen. Ons schip stuurt een zgn. AIS-bericht (ons MMSI nummer is 244090287 )uit waardoor andere schepen ons op plotters/radars kunnen zien, snelheid, koers, wie/wat we zijn. Door dit instrument is iedereen zichtbaar, een zeer hoge mate van van veiligheid. Wij hebben bv op onze plotter ingesteld dat ieder ‘target’ binnen een straal van 0,5 mijl een potentiele vijand is, oppassen dus. We kunnen dan zien wat de CPA closest point of arrival (maw als wij en de vijand zo doorvaren wanneer en hoedicht varen we dan langs elkaar/op elkaar).
Je kunt de de app downloaden dan wel de op de site de Zeerob zoeken, er zijn er meer die hun schip (in goed overleg) zo genoemd hebben. Onze schip heeft op de zijkant groot Zeerob in het grijs staan.

Vaak zijn wij niet bereikbaar via app/sms, toch kun je een smsje sturen naar onze Iridium-Sateliet-nummer: +881621410159 (geldig tot 31-8-2017)


Rendsburg =>Heiligenhafen

zondag 18 juni 2017

Aanloop Rensburg

Om 0800 treffen we de fam. Walraven op het terras, hadden een slechte nacht gehad. Zo ook wij, te kort! Moesten allerlei zakelijke beslommeringen bespreken en de gemeenschappelijke hobby zeilen brak duidelijke de rules 'zakelijheid'. Om 0830 gingen we naar het station Ravenstein, zo'n 5 min. Rijden, daar kwamen Len en Annick even dag zeggen, toptop!!
De trein ging lekker, al zit je er k... in! Maar goed het brengt ons via Arnhem, Duisburg, Hamburg om 1700 netjes in Rendsburg. Vanaf het station is het 5 min. Lopen dat ging best zeker met een goed gesmeerd koffertje (gerrit heeft al jaren een vastzittend wieltje, dat moet voor de volgende tocht hersteld zijn :)). 
EDEKA, een top supermarkt wordt ruim bezocht voor lekkere zaken en vers eten. Dianne heeft voor de komende 4 dagen lekkere maaltjes in mind, lekkuuur.  Na een biertje, maaltje gaan we nog even de benen strekken door Rendsburg. Het lezen start in 2 boeken over de Baltische Zielen, van Jan Brokken en Laura Starink. Zo komen we lekker in de stemming. Morgen om 0700 op om te tanken en het kielerkanaal af te varen. 

vrijdag 9 juni 2017

Vlieland =>Cuxhaven

Na een paar dagen 45' over het schip is het eindelijk afnemende wind. Vertrek 12 uur uitgesteld ivm de golfhoogtes in het Stortemelk van zo'n 3 meter. Om 0900 staan we klaar voor vertrek, stroom & wind tegen in verband met vlakkere zee. We lopen er lekker uit en krijgen op het Stortemelk een grote golf in de kuip die afketst op de romp, geen water binnen maar het Stortemelk heeft zijn naam eer aan gedaan. Zeerob loopt met 1 voorzeiltje geweldig, we klokken hoge snelheden en krijgen een uur of 6 ruim 30' knopen over het dek (true wind), lekker opschieten.
In de namiddag zetten we het zeil en blazen met ruim 15' (Gerrit over een dubbele golf) richting Elbe. Het sturen doen we om en om zo'n uurtje tot de wind eruit zakt en de automaat het mag overnemen.
Door de kou maken we een zuurkoolmaaltijd die ons weer verwarmt, al zien we vaak een lekker waterig zonnetje. Wachten van 2 uur op en 2 uur af is prima hier in dit smalle stuk boven de eilanden (verkeersscheidingsstelsel en 't wad). Om 0900 worden we in de Elbe welkom geheten door een marine die aan het oefenen is met helicopers en liferafts, gaaf om met de verrekijker te volgen.
Om 1030 ronden we Cuxhaven en gaan met lichte stroom mee richting Brunsbuttel! Doel bereikt, Elbe bedwongen.

dinsdag 6 juni 2017

Vertrek voor een tocht naar Tsaar Peter

2e pinksterdag, sinds gisteren is er al hevig contact met de bemanning. Gerrit (HR53 & DriehoekNoordzee) kijken samen naar het weer en tij. Tot zondagochtend zijn we het eens, vertekken kan. Dan blijkt de depressie dicht over het wad te gaan en sneller dan verwacht. Met deze wind is het geen feest om boven de wadden te varen ruim 10 Bft wordt voorspeld. Even een belletje en we besluiten maandag naar Kornwerd te varen, dinsdag met HW naar Harlingen en Vlieland, zo'n 30 knopen moet met fokje goed kunnen. 
Terugkijkend was het goed, lekkere lopende wind, liepen 9-11 knopen over de grond. Bij aankomst rond 1200 in Vlieland veel buien, vlagen tot 35+ knopen over 't dek. Buiten de haven in de wind alle stootwillen en lijnen klaargemaakt, hierna naar binnen " op hoop van zegen". We liepen op de motor in de achteruit nog steeds hard. Gerrit zag een plek aan een hoge-langswal, prima. Gelukkig hadden we 3 man hulp op de kant zodat nadat we met veel motorgeweld gedraaid waren met de kop in de wind konden 'landen'. 
De RVS veren kwamen te voorschijn, we wilde lekker liggen en niet zo vreselijk 'stoten in de nacht'. Hierna even kopje thee en het dorp in, we waaien bijna uit onze schoenen, klokken geregeld 45' wind. En het ergste moet nog komen :).
Doch GEEN straf dagje verwaaid op Vlieland