vrijdag 26 juni 2015

spannig op de vrijdagochtend

palaver om 1200 NZT, 1100 UK tijd, we zijn allen zeer positief over de okney's. Henk denkt aan overwinteren en er een bakkerij te starten. Gerrit kan dit begrijpen, beide lezen oude verhalen uit de Orkney tijd, op dti moment is een van de tradities om op een avond bij elkaar te komen en verhalen uit te wisselen. 
Gerrit weet ook zijn rol en kwam met verse broodjes binnen, een heerlijk ontbijtje. Henk verliet het schip voor de noodzakelijke verse fourage, ik en gerrit tankte water, koppelde de stroom af stofzuigen en affwassen........en toen bleek Henk lang onderweg. 
Pas je kwijt......politie.... zie bijlage, Henk was blij met de ontdekking dat er toch politie op de Okney's is

donderdag 25 juni 2015

woensdag,laatste deel 1e track

de nacht was heerlijk, dubbel rif, kleine fok (ingerold)......we bleken echter maar 130 graden hoeken te maken, schoten dus geen meter op!!!!!!Stom stom.
De woensdag ging de tor aan! wind ruim onder de 10 knopen NOORD.....de wacht bleef 3 op en 6 af, zelfde tijden/schema/personen. We liepen op de motor zo'n 6,5 knop gemiddeld afh. van de wind/stroom. Door het motoren en de zeegang was  het slapen een challange... je gaat van links naar rechts en ook 'schuif' je op je vel heen en weer. Ach beetje afzien hoort erbij. Om 1100 bleken we nog zo'n 15 mijl te moeten varen en zagen we de eilanden opdoemen in de horizon, weer een echt columbus gevoel, duidelijk adrenaline stijgend. Rond 1300 lliepen we binnen en kregen wat getoeter en applaus, leuk!!
schip klaarmaken en om 1400 gingen we naar de workshop "wat is de ervaring en wat is er geleerd" dit deden we in de sailingclub. Na een stroeve aanloop werden er veel interessante zaken gedeeld en bleken we qua schip en voeding duidelijk bij de beste. Geen schade en geen instandmaaltijden die met , we vertelde even onze gele rijst met paksooij etc waardoor we vele jaloerse blikken kregen. 
We wandelde door de mainstreet en gingen borrelen aan boord, het wachten was op de havenmeester voor de diesel. Om 1800 was de dame er en vulde we de Zeerob af met zo'n 120 liter (ROOD), bon dus in het scheepsboek. In NL is rode diesel ALLEEN voor beroepsvaart en krijgen jachten grote boetes voor het tanken hiervan, eens pa?!
Ik had de mannen uitgenodigd om lekker te gaan eten, na een ronde gingen we naar de place to be, Hotel......Kirkwall, we aten heerlijke crab, haring (zure), kip, monkfish en zeebaars met een lekkere fles rioga.... Om 2100 gingen we naar het lekkere warme schip voor onze champ, waarna we nog een paar  bb namen en om 0100 boordtijd te kooi gingen. De avond was zeer aangenaam met diverse diepgaande gesprekken over betrokkenheid, moraliteit, amoraliteit en de staat van de economie in Nederland. Ook Gerrit is natuurlijk een lezer van "'t kan niet waar zijn" dus de gesprekken leken erop dat we bij het slapen gaan de economie duidelijk hadden verbeterd.


donderdag ligdag Kirkwall

Boordtijd 0815 telefoon.......wakker!

Afspraak was om ook in Okney te rennen, zo gezegd zo gedaan. Prachtige ronde gelopen rond de haven en gezien hoe verzorgd het overal is, leuk om door te rennen je zo'n ander stuk van de omgeving ziet. Dit even aan de zondaghardloopmannen ge-appt ivm 'controle'. Bij terugkomst was de tafel gedekt en waren er verse broodjes, ook Gerrit was jaloers op de aandacht die Henk kreeg bij het koken denk ik. Zo zie je maar wat competitie brengt! Gerrit dank, heerlijk zo'n ontbijt. We zaten met een bakkie thee op Henk te wachten, zal wel douchen zijn maar nee Henk kwam in zwaar afgetraind wit lijf van het hardlopen......Schuldgevoelens tijdens het in 't bed liggen bleek later, chapeau! Zo blijft de bemanning gezond. 
Om 2100 belde Rob Beute al ivm de AIS die storing gaf, echter Gerrit was de diagnose aan het stellen en een 'losse '  connector zou een vd oorzaken kunnen zijn. Natuurlijk was er een soldeerpistool en tin te lenen van een vd collega zeilers. Een halfuurtje prutsen en gefixed, volgens ons 80% vh probleem , echter volgens Rob was deze AIS overgevoelig voor stroom dus zouden we 'meldingen' blijvne ontvangen.... Offerte voor Raymarine AIS is onderweg. 
We gingen gezellig even wandelen voor de 'souveniers' en voor een gezellige bak koffie in een heuse Orkney pub. Kaarsjes werden opgezet voor kids van mij en Henk names Godi. We hebben Kirkwall, 8500 inwoners maintown Okney's goed bekeken en zijn ook in de Chatedral Magnus (Gerrit zal later een stuk schrijven over ) geweest en in het voormalige gemeentehuis waar we nog een mooi presentje voor Annick vonden (jajaja....).
Terug bij de boot was de lunch en hierna gingen we in 2 bussen over het eiland (had ik een groot verslag van echter delete het oid en KWIJT....k....t Ipad!! De tocht was zeer interesant. We zijn naar de NeoGotic's geweest 3200-5000 Jr voor Christus, 
Ring of Brodgar Stone Circle and henge
Standig Stones of Stennes (27 van de 60 staan er nog) Unesco Wereld Erfgoed. Hierna gingen we naar Skala Brae, een 'dorp' waar 60 mensen woonden 3.200 jaar v.C. Zij woonden aan een baai waar zoetwater was en hadden stenen huizen als 'tenten' met een openvuur in 't midden, de stenen namen de warmte aan en in de bedstede sliep men. Zeer interessant en mooi om te zien dat je na 3.200 jaar huizen ziet die door 'gangen' met elkaar verbonden zijn. 
In de boord bieb van de Zeerob staat een boek over Skara Brea, Henk en Gerrit hebben over verhalenbundels.






havenbeeld



kleine update:
zaterdag 1130 haven uitgevaren Den Helder
woensdag 1300 haven Kirkwall ingevaren (zo'n 20 schepen liggen eral)
NW/N wind, van 0-7 Bft.
Motoren, zo'n 20-30 uren de motor aan incl. stroomdraaien
Schade, niets noemenswaardig
Geen zeeziekte
Log van 8366=>9058 mijl.. nonstop
Temp tot 6 graden in de nacht
Bemanning: Henk O. Gerrit B. RvdP

woensdag 24 juni 2015

inloop Okney's Kirkwall



dinsdag tocht der tochten, een challange

wachten liepen rustig, mooie wind....vonden wij. Altijd drukken we wel een verkeerd knoppie in waaardoor we zien dat electronica ontregeld. Dit laatste is ook met de AIS die met zeeer hoge regelmaat een onbkend signaal afzend, voor hem Volt 12, dit houd een piep in zeer hoog 3 maal zo'n 4 per minuut. Gerrit kan dit handelen, Henk hoort hem niet en ik werd er gek van....ligt aan mij . Ach later b esluiten we de AIS iedere 15 min. even aan te zetten, probleem opgelost. ; s Nachts komt Gerriit erachter dat we zo'n beetje halve wind kruisen, op de kaart. Alle twijfel is er over hoe vaar je nu met dubbel rif, veel zeegang en ook een ingerold fokje. Hierop is geen antwoord! Later als het volle tuig erop staat zien we dat we gelukkig weer hoog kunnen zeilen en loopt het als een trein. Toen de wind iets minder werd ben ik met Henk direct begonnen met de kotter zeilklaar te maken, had ik veel eerder moeten doen. Wederom een leermoment voor ons allen......pfff we hebben  wat lessen vh leven.
De inwendige mens werd matig verzorgd, op de maandag. Alleen het hoofdgerecht van Henk, zuurkool telde echt. Gerrit startte vandaag met kippesoep, broodjes met knakworst etc. Kortom 3 broodjes en een kop soep later en allen van ons kregen slaap, maar aan de inwendige mens is gewerkt. 
Henk krijgt in de buurt van Petershead contact met een 45 voeter, zij zijn het zat en gaan Petershead in een suffe industriehaven als den helder........ Maar wat gebeurd er bij ons aanboord, discussie: wel doorgaan N/NW5 -6 of hier naar binnen. Doorgaan werd de conclusie, gelukkig stuurde Victor een appie van windfinder met de voorspelling.............weinig tot geen wind. Les is     hier weer genomen, vertrouw alleen eigen informatie. Later is ook de conclusie dat een navtex, ouddated is, zo weinig info over de hele noordzee. Dit terwijl we normaal vele gribfiles hebben per 3 uur van een klein gebied, hiervoor gaan we naar een oplossing zoeken.
V eel gesprekken gaan over de uitrusting voor De AZOREN, stroom, windvaan, communicatie, duidelijk is wel dat een ieder super trots is op Dianne dat ze meegaat....na een ingrijpende keuze. Door de commotie zoeken we luxe eten in de voorraad: tonijn, pasta en ltomatensauss. Henk weet door het gebruik van olie, ui en knoflook dit te bereiden tot een heerlijke lauwwarme pasta-tonijn-salade, chapeau!!'
Op dit moment 0130 kruist een zeilbbot mij met mmsi 25756391059 feet, koers 262 graden op tt zeil en loopt 7 knts.
om 1900 na de maaltijd besluiten we 240 te koersen op de motor op ons doel, Kirkwall, waypoints in de kaart door onze navigator Gerrit.
Henk gaf mij de wacht om 0000 over, het gaat nu pas schemeren. Wacht schema 2100-0000  henk, 0000--300 robert, 0300-0600 gerrit

maandag 22 juni

DRIEHOEK NOORDZEE, BLOG VAN DE ZEEROB

Aan boord: Robert, Gerrit, Henk
Reis: Den Helder (vertrek zaterdag 20 juni 2015) - Kirkwall (Orkneys), Farsund (Noorwegen) - Den Helder

Uit het logboek van maandag 22 juni:
Om 3 uur in de ochtend varen we op een westenwind van 3 tot 4 beaufort naar het Noordwesten.
De uren daarna ruimt de wind en kunnen we een steeds noordelijker koers varen.
Rond de middag wordt het om ons heen wat somberder: we krijgen af en toe wat motregen en de wind trekt aan tot 5-6 beaufort, met vlagen van 7. We zetten twee riffen en rollen de fok voor de helft in. Halverwege de avond is de wind zo vriendelijk om zich tot 5 beaufort te beperken en klerk van dienst noteert zelfs 'mooie nacht'.
Ondanks het feit dat de boot hevig stampt en slingert wordt elk uur nauwgezet het logboek ingevuld (nou ja, een keer vergeet ik onze positie te noteren). Ook schiet de warme maaltijd er niet bij in. Geen culinaire subtiliteiten, maar eerlijke eenpansmaaltijden, die bedacht zijn door Albert Hein. Overal gaat gebakken ui, spekjes. of plakjes chirozo in. Eenmaal iheb ik zuurkoolstamp geserveerd. Op zich heel lekker, maar van Albert Hein moesten er op het laatst ook een kikkererwten in die lieten zich nauwelijks kauwen, het bleven in de mond melige, geplette balletjes. Zelf kon ik met moeite een half kommetje naar binnen werken, want ik voelde me, ondanks de Scopodermpleister achter mijn oor, een beetje katterig. Tekenend voor de goede sfeer aan boord was dat Robert en Gerrit daarentegen nog een tweede portie bestelden en de indruk wekten nog nooit zo heerlijk te hbben gegeten. Zij waren ook verantwoordelijk geweest voor de fouragering en hadden een stapel showmappen met recepten gemaakt. Onder de sofa's liggen bergen met etenswaren gevulde blikjes, zakjes en pakjes.
Op zee hebben we weinig schepen, maar wel heel veel vogels gezien, vooral meeuwen en papegaaiduikertjes; en ook een soort zeezwaluwen (bestaan die eigenlijk?
Hoewel we pas in de buurt van de Schotse kust zitten is dat al noordelijk genoeg om tot elf uur 's avonds goed te kunnen zien. En zelfs om middernacht zag je aan de horizon nog een strook licht.
Van de andere Driehoekschepen viel al vlak na de start uit Den Helder weinig meer te bekennen. Eergisteren hadden we even marifooncontact met iemand, maar de ontvangst was te slecht om zijn boodschap te kunnen snappen. Het enige wat we opvingen was zijn advies om op vol vermogen  te zenden - alsof we dat zelf niet al bedacht hadden, we hebben toch niet voor niks de DSC-cursus van Egenolf en Hestia gevolgd.