maandag 8 augustus 2022

Santander=>Gijon=> Aviles=>Ribadeo

Vroeg op en vanuit Santander naar Gijon, er is een ‘meet & greet’ georganiseerd in Gijon. Een mooie Spaanse plaats die ook door veel zeilers wordt aangedaan die de Golf van Biskaje oversteken ipv  direct naar A Coruna. Het is een bijzondere dag, we hebben meer dan gemiddeld last van swell, uiteindelijk kunnen we zo’n 75% zeilen en het laatste stukje starten we de tor. Het is genieten van deze mooie kust, ik zal er komende dagen een filmpje van maken. Als er swell is van meer dan 1 meter gemiddeld, heb je golven van 1-3 meter. Gisteren voeren we van Gijon naar Aviles en hadden 1,7 meter swell! Jawel zo’n 2-6 meter golf, deining. Op zich is dat niet erg, het is per slot van rekening ook al gauw zo’n 100 meter diep waar wij varen en de golf komt van 1000+ meters diep. Maar geen wind is geen druk in je zeilen en dan is het een klotsbak! Met het klappen van de zeilen, giek en alles binnen rammelt en tikt. Maar, hoort bij het mooie weer .

Gijon, we komen laat aan zo rond 23.00  uur en vinden een mooi plekje waar we door diverse medezeilers worden opgevangen, top. En jawel, de Iskander (Reneé & Jan Willem) trekt door! Gaat niet naar San Esteban en schrijft geschiedenis. Ze leggen naast ons vast om 03.30 uur, en ik was nog wel zo stoer om ze te willen helpen…..niet dus  Hiermee hebben ze wel de Breehornvereniging een nieuw woord gegeven: Iskandertje=vroeg vertrekken, de hele weg kruisen (107 mijl) en zeer laat aankomen.

De havenmeester is er een zoals we bijna ‘gewend’ zijn, een topper. Komt ons halen, helpt bij het verleggen en tot slot vaart hij naar ’t havenkantoor en wisselt even de pas voor de poort om. Nederland, hier leer je wat service is! Heerlijk om te ervaren, word ik blij van.

We genieten volop in Gijon, lopen aantal keren hard, zwemmen en gaan vaak rondje stad. Tja soms blijf je hangen en komen we laat…zeer laat terug en is de ochtend zwaar! We blijven gewoon nog een dagje. Ondertussen wisselen we onze oude vouwfietsjes voor een setje nieuwe in El Corte d’Ingles, mooi en cheap fietsje. We fietsen overal en laten ze ook overal staan, zo stonden zo bv. ooit in St Petersburg voor het Winterpaleis, maar ook in les Sable d’Olonne maakte we er veel kilometers mee en stonden ze her en der aan een paaltje. Blueprint komt ook even naar Gijon, een andere Breehorn, met Erik & Kitty aan boord. Met z’n 6-en gaan we maar een keer op sjiek eten in een M…. sterren zaak. Jasjes aan, nieuw overhemd en nieuwe schoenen! Leuk om weer een zo mooi te eten in een ambiance met allure. Geweldige avond, tja soms moet je successen met elkaar delen en vieren. We ervaren de cultuur, na te lezen op de site/ wiki. Indrukwekkend om in een Romeinse stad ook daadwerkelijk de oudheid te zien en te voelen.

De zee trekt, en ook weer meer rust! Al is het o zo gezellig, volk om je heen vraagt veel sociale interactie. We nemen diesel in en vertrekken naar Aviles, aan een kanaal met veel industrie, mijn terrein. Het is geweldig om binnen te varen, veel golven, een vrachtschip met pilot, alles wat je wilt hebben. Voor ons is een nieuwe haven altijd avontuurlijk met een gezonde dosis spanning. Bij binnenkomst maak ik foto’s van alle verschillende industrie om met Pa & ome Piet te delen. Dagelijks krijgen ze ‘kiekjes’ van de dag, zoveel mogelijk foto’s van activiteiten om en rond het water. Tja, deze heren van ruim 90 gaan binnenkort een reisje ‘Moezel’ doen.

De tocht is bokkig maar we krijgen alles goed vast en bij aankomst staat er jawel, wederom een superaardige havenmeester te wachten. Voordeel van reserveren . Hij is er met zijn hulp, op de steiger geeft Dianne onze gegevens en pinnen we voor 2 nachten.

De stad is een heerlijkheid, vind ik, Dianne is te verwend met al het moois. Een stad die modern en oud (zeer oud) combineert. De oude straten zijn indrukwekkend, enkele details kun je op de foto’s zien. Qua stroomvoorziening heb ik het in Vietnam ooit erger gezien……wat een zootje! We eindigen op een terras en genieten van een zeer feestelijke trouwerij en leren dat hier een biertje van de tap bestellen, geen ‘dos cervesas’ is maar ‘dos caña’. Dus nemen we er maar 2 en genieten van de prachtig uitgedoste mensen. Het Niemeijer museum is een lust voor ’t oog, helaas dicht met de siësta!! Ook hier ligt dit museum in een prachtig aangelegde infrastructuur, ik ben ervoor om dit een top stad te noemen!

Zakelijke was het bijna ‘saai’, we hadden natuurlijk nog een paar issues… doch onze advocaat heeft het goed opgeschreven en uiteindelijk ging de tegenpartij hier ook mee akkoord. Altijd lastig als bevriende relaties 100% tegenover je staan, doch verstand en goed opschrijven blijkt te helpen. Details volgen later…. Annick is fors in de weer als ‘zaakwaarneemster’ en krijgt alle facetten al mee. Veelal kopieer ik haar in en bespreek strategie en reacties met haar, snelle leerling!

Onze koerier in de vorm van Lennard is onderweg…….bijna klusdag  Maar hierover later meer. 12 augustus ontmoeten we elkaar in A’Coruna.

Naast Blog zijn we ook te volgen op:

https://www.polarsteps.com/ZEEROB (je kunt hier ook een appje voor downloaden)