zondag 20 februari 2022

Cursus Fermenteren 11 februari 2022

Als we straks op reis zijn, willen op we op lange oversteken ook gezond kunnen eten. Daarnaast komt het voor dat je in verre oorden soms veel dezelfde groente kunt kopen, die je niet eindeloos goed kunt houden. Maar als je ze fermenteert kunnen we toch lang plezier hebben van deze groenten. Vandaar een workshop 'groenten fermenteren' voor vertrekkers. Met 6 andere dames en 1 man komen we bij fermenteerspecialist Peter van Berckel in Amersfoort. 

Veel van wat we nu eten is ook al gefermenteerd zoals zuurkool, wijn, olijven, bier, kaas, yoghurt, chocola etc. Fermenteren zorgt ervoor dat je 'levend voedsel' krijgt, je krijgt uitgesproken smaken, het is beter verteerbaar en de voedingsstoffen worden beter opgenomen. En dus conserveren.

Vandaag gaan we voor de groenten. We leren drie verschillende technieken. Een 'droge methode' waarbij  ongeraffineerd zout door fijngesneden kool kneden en in een glazenpot doen. Wegzetten in het donker, buiten de koelkast en de bacteriën doen hun werk. Over 2 a drie weken is dit zuurkool! 

De tweede methode is de natte methode waarbij we groenten onder zout water zetten en bewaren en tenslotte de 'pickle press' methode, waarmee we al na een paar uur een knapperig en smakelijk resultaat hebben. Ook leren we nog Kimchi maken, een zuurkool uit Korea gekruid met gekruid met rode peper, gember, knoflook en gemixt met wortel en bosui.

Groenten kneuzen zodat het vocht loslaat

We gaan met flink wat potten naar huis. In de komende weken moeten we af en toe een potje openen om 'de gassen' vrij te laten, schuim er af te halen of gewoon even te proeven. Op de Zeerob straks verse zuurkool en wat niet meer! Met een kleine Pickle Press en een mooi kookboek (dat kan nog wel mee aan boord ......) heb ik genoeg inspiratie om te gaan experimenteren!

Voor de foto: in zeiljassen



zaterdag 5 februari 2022

klussen waarbij de boot uit het water handig is...

Wekelijks ga ik naar de Zeerob om een aantal klusjes te doen, het was nu haasten omdat ze de 2e week van februari te water gaat.
Pa gaat graag mee, we sliepen een nachtje in Heeg (kletsten tot laat). We voorzien de top van de mast an 'reflecterend folie'. Vanzelfsprekend is de top van het zeil ook voorzien van fluoriserend oranje, maar in een haven of vooranker hoeven we niet lang te zoeken. Binnenkort vaart de Kleine Walvis ook met fluoriserende masttop.


Al jaren voeren we de rubberboot op het voordek van de Zeerob, vroeger op de B41 hadden we mooi davids. Afgelopen jaar zag ik tijdens het Breehorn weekend de Laaxum met een mooi set davids, en niet te hoog. Deze besteld, zoals je ziet zijn ze geïntegreerd in de achterstag putting. Monteren was een fluitje van een cent door a) met 2 man scheelt het veel lader op/af b) de hulpbus van Durk was zeer handig.


Altijd de twijfel van hoeveel meter.......De 2e keer in 4 jaar dat ik de ketting markeer, hoop dat het beetje blijft zitten. We hadden nog een issue met anker op, het touw wat aan het uiteinde zit zat vast, dit ga ik zo inkorten dat je nooit sec touw in de 'trommel' hebt. Met de hulp van Roy was het na 10 minuten kloten weer gefixed.


Even warm worden, kachel stond lekker aan, en uitrusten in de pilot house, ik moest nog de macbook aan het internet boot wifi net koppelen en zo nog een paar klusjes. 






 

met trots ga ik hiermee rondvaren!

Op reis kun je niet zonder reserve val van Dyneema en een paar extra loops, gebruik ik vooral om schoten anders te voeren. De shackles die we met loops onder de grootschoot hingen vonden we te veel slijten. We hebben op advies van Rake Rigging & Softshackelshop.com de shackle in een huls van technora gedaan. 


woensdag 26 januari 2022

weer een beauty

Laatste dagen is er hard gewerkt aan de Zeerob:

Kapje afgemonteerd Oranje Ral 1012

Letters op het schip

Antifouling 

Pod & schroef in primer en antifouling

Dek in de verf

Volgende week gaan we de ankerketting nog merken en even de masttop in de 'oranje' folie.

Rob Beute wilde het zelf in de verf rollen, zette er 3 keer zoveel verf op als ik, ziet er prachtig uit. Ik haalde de tape eraf, terwijl de verf nog nat was voor strakke lijnen.



nog paar nachten wachten tot eea is uitgehard


leuk voor de orca's!


maandag 17 januari 2022

Mooi strak en zichtbaar op reis, Beute in zijn element :)






schuren, afplakken en in de primer







spuiten is het mooiste, maar het schip is van onder tot boven afgeplakt






de 2 grijze waterlijnen


Zo'n glans, blij dat de Zeerob er weer als nieuw uit gaat zien. K.... gelcoat!


 

Tja, we wilde een opvallend schip. Pilothouse, maar voor de reis opvallend! Diefstal, molest gebeurd het minste op 'opvallende' schepen. 



Tussen Kerst en Oud en Nieuw bij Rob Beute een kleur oranje uitkiezen.....Van Rob mocht het nog feller ;)

Woensdag zie ik het resultaat!


Ramen samen met Pa gemonteerd



Pa, 90jr, als hulp mee om de luiken te monteren. Zonder hulp 'niet' mogelijk

De afstandhouders na een aantal weken in de cola weer goed gangbaar

Het was een klusje, even aangeven de hoogte tov schanier met een stift voor demontage :)

Met 2 personen en geduld is het goed te doen, beetje zeepsop en zorg dat de 'las' in het langwerpige vlak ligt.

Totaal, 70,=/luik aan kosten rubber

Nieuwe 4mm RVS boutjes

Uitboren schroef, 20,= Smid Cor

6 uur werk.... , zou het nu in 1,5 kunnen, geheim: maatzetten bij demonteren van het luik op de schanieren en bij het demonteren en monteren lijmklemmen op het luik zodat de boutjes GEEN spanning hebben.


 

zaterdag 1 januari 2022

Nieuwe rubbers voor de luiken

Op meerdaagse tochten tape ik de dekluiken vaak dicht, dan hebben we geen enkel druppeltje. Maar soms baal ik ervan, het in de vaseline zetten van de luiken helpt goed. Maar ook dit is toch niet nodig, dus voor 70,= / luik een setje rubbers bij Breehorn besteld. 

Hoe het zo kwam: 

in 2020 hebben we er zelf eentje vernageld! De bulle talie had er tussen gezeten. Het luik luik was verbogen. Vervangen, direct met de opening naar voren gezet voor meer 'luchtstroming' Maar voor onze reis in 2022 is het handig om even de rubbers te vervangen. De luiken zijn er per luik in 15 minuten af, internet geeft handige Lewmar-video. 

Nu in de werkplaats thuis de rubbers éven' vervangen , de 4 stuks 4mm boutjes per raam zijn een ware nachtmerrie. Ik zet ze eerst een nacht in de WD40 (wondermiddel), helaas gaan een aantal boutjes na een goed slag ....niet meer. Slaghamer, diverse schroevendraaiers, een zaagsnede voor normale schroevendraaier.... Dan nog een nachtje in de WD40 en YES van 1 luik krijg ik 4 boutjes los. Meer is niet nodig, met een houten spies en zachtjes tikken met houten hamer schuift het raam uit elkaar. Een pak van mijn hart.

Even fors ademhalen en jawel het rubber zit erom. Dit moet je 2 keer doen voor dat het 100% zit. Dan schuift eea makkelijk weer in elkaar en krijg ik het luik weer gesloten. Nieuwe boutjes, en met een lijmklem pers ik het luik in elkaar. done!

1 luik klaar! Dan even (dacht ik, hoezo even....) het andere luik, na de 2 nachten WD40 krijg ik 3 boutjes los en van eentje breekt de kop. Na Googlen blijkt een nieuw luik ruim 1.000,= te kosten dus ga ik met het luik naar mijn bevriende smid, Cor. Cor begint al direct te glimmen als ik kom, na een kwartiertje met diverse staalboortjes boren boort hij op de hand (met Makita) de bout uit. We tappen een 5mm draad, polijsten de beschadigingen rondom het gat en ik ga blij naar huis. In dit soort momenten toont zich de meester Cor!



Nieuwe Jas voor de Zeerob (december 21/januari 22)

 



InaMatt was zo aardig om ons te helpen met de kleur 
voor het Pilothouse, geen grijs, polarblauw maar:
 Vergrijst oranje :)


Zeerob was op de grens mbt de beveiliging, geen risico: dus sterke mobile kraan


Heerlijk weer een schip wat niet 'vaal & oud' kijkt.


Rob Beute gelooft in  de vrachtwagenlak, Dupon!

Mijn maatje Rob (scandinavianyachts.nl) kan van ieder schip een uniek schip maken, schepen/masten spuiten in unieke combinaties is zijn hobby. Tijdens het kiezen van de kleur oranje kwam er een doos met zo'n 100 kleuren oranje.....uiteindelijk werd het een ral kleur. We keizen voor 'eiglans', hiermee wordt het 'valer'. 
Onderwaterschip doen we zelf en ook het de antislip op t dek krijgt een laagje extra. 

Later mochten we denken over de plaatsnaam op de spiegel "Ravenstein"!