zaterdag 1 januari 2022

Nieuwe rubbers voor de luiken

Op meerdaagse tochten tape ik de dekluiken vaak dicht, dan hebben we geen enkel druppeltje. Maar soms baal ik ervan, het in de vaseline zetten van de luiken helpt goed. Maar ook dit is toch niet nodig, dus voor 70,= / luik een setje rubbers bij Breehorn besteld. 

Hoe het zo kwam: 

in 2020 hebben we er zelf eentje vernageld! De bulle talie had er tussen gezeten. Het luik luik was verbogen. Vervangen, direct met de opening naar voren gezet voor meer 'luchtstroming' Maar voor onze reis in 2022 is het handig om even de rubbers te vervangen. De luiken zijn er per luik in 15 minuten af, internet geeft handige Lewmar-video. 

Nu in de werkplaats thuis de rubbers éven' vervangen , de 4 stuks 4mm boutjes per raam zijn een ware nachtmerrie. Ik zet ze eerst een nacht in de WD40 (wondermiddel), helaas gaan een aantal boutjes na een goed slag ....niet meer. Slaghamer, diverse schroevendraaiers, een zaagsnede voor normale schroevendraaier.... Dan nog een nachtje in de WD40 en YES van 1 luik krijg ik 4 boutjes los. Meer is niet nodig, met een houten spies en zachtjes tikken met houten hamer schuift het raam uit elkaar. Een pak van mijn hart.

Even fors ademhalen en jawel het rubber zit erom. Dit moet je 2 keer doen voor dat het 100% zit. Dan schuift eea makkelijk weer in elkaar en krijg ik het luik weer gesloten. Nieuwe boutjes, en met een lijmklem pers ik het luik in elkaar. done!

1 luik klaar! Dan even (dacht ik, hoezo even....) het andere luik, na de 2 nachten WD40 krijg ik 3 boutjes los en van eentje breekt de kop. Na Googlen blijkt een nieuw luik ruim 1.000,= te kosten dus ga ik met het luik naar mijn bevriende smid, Cor. Cor begint al direct te glimmen als ik kom, na een kwartiertje met diverse staalboortjes boren boort hij op de hand (met Makita) de bout uit. We tappen een 5mm draad, polijsten de beschadigingen rondom het gat en ik ga blij naar huis. In dit soort momenten toont zich de meester Cor!



Geen opmerkingen: