zaterdag 5 februari 2022

klussen waarbij de boot uit het water handig is...

Wekelijks ga ik naar de Zeerob om een aantal klusjes te doen, het was nu haasten omdat ze de 2e week van februari te water gaat.
Pa gaat graag mee, we sliepen een nachtje in Heeg (kletsten tot laat). We voorzien de top van de mast an 'reflecterend folie'. Vanzelfsprekend is de top van het zeil ook voorzien van fluoriserend oranje, maar in een haven of vooranker hoeven we niet lang te zoeken. Binnenkort vaart de Kleine Walvis ook met fluoriserende masttop.


Al jaren voeren we de rubberboot op het voordek van de Zeerob, vroeger op de B41 hadden we mooi davids. Afgelopen jaar zag ik tijdens het Breehorn weekend de Laaxum met een mooi set davids, en niet te hoog. Deze besteld, zoals je ziet zijn ze geïntegreerd in de achterstag putting. Monteren was een fluitje van een cent door a) met 2 man scheelt het veel lader op/af b) de hulpbus van Durk was zeer handig.


Altijd de twijfel van hoeveel meter.......De 2e keer in 4 jaar dat ik de ketting markeer, hoop dat het beetje blijft zitten. We hadden nog een issue met anker op, het touw wat aan het uiteinde zit zat vast, dit ga ik zo inkorten dat je nooit sec touw in de 'trommel' hebt. Met de hulp van Roy was het na 10 minuten kloten weer gefixed.


Even warm worden, kachel stond lekker aan, en uitrusten in de pilot house, ik moest nog de macbook aan het internet boot wifi net koppelen en zo nog een paar klusjes. 






 

met trots ga ik hiermee rondvaren!

Op reis kun je niet zonder reserve val van Dyneema en een paar extra loops, gebruik ik vooral om schoten anders te voeren. De shackles die we met loops onder de grootschoot hingen vonden we te veel slijten. We hebben op advies van Rake Rigging & Softshackelshop.com de shackle in een huls van technora gedaan. 


Geen opmerkingen: